مقاله کامل آشنایی با نحوه ی تولید تابلو های برق صنعتی کارآموزی

مقاله کامل آشنایی با نحوه ی تولید تابلو های برق صنعتی کارآموزی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر
گزارش کارآموزی :
رشته برق – قدرت
موضوع کارآموزی :
نحوه تولید تابلو های برق صنعتی
محل کارآموزی:
شرکت ارت برق الکترونیک
استاد راهنمای کارآموزی:
آقای مهندس عبدالرضا صدیق منش
سرپرست کارآموزی در واحد صنعتی :
آقای فرهاد رسولی
نام دانشجو :
رامین مراد زاده
890000890
تابستان 1392
فهرست مطالب
مقدمه 4
اهميت موضوع 5
بيان موضوع 5
روش تحقيق 5
تابلوهای فشار متوسط 5
تابلوهای تولیدی شن و ماسه 6
تابلوهای وسایل اندازه گیری 7
مراحل کلی ساخت تابلو: 7
بخش هاي كنترل كيفيت تابلو 14
منابع 58
مقدمه
برق يكي از صنايعي است اگر نتوان گفت بيشترين بازار را در جهان به خود اختصاص داده است ولي با اطمينان كامل مي توان يكي از صنايع مهم در جهان مي باشد.
در حال حاضر بيشترين بازار كار را در رشته هاي برق سيستم هاي قدرت به خود اختصاص داده اند كه در اين رشته ها يكي از مهمترين مشاغلي كه دركشور هاي بزرگ دنيا وجو دارد صنعت تابلو سازي مدارهاي فرمان و قدرت مي باشد كه توانسته بازار خوبي
را براي افراد ايجاد كند، زيرا تمامي كارخانجات و اداره ها و موسسات و حتي ساختمانهاي بزرگ و كوچك به اين صنعت نيازمندند. امروزه در شهرهاي بزرگ و كوچك كارگاها و شركتهاي زيادي مشغول به كار مي باشند كه توانسته اند افراد زيادي را از نظر شغلي تامين كنند و اين صنعت روز به روز پيشرفته تر مي شود تا جايي كه سيستم هاي كنترل ميكانيكي در تابلوهاي برق كم كم از رده خارج مي شوند و سيستم هاي هوشمند (PLC) توانسته بازار كار را در دست بگيرند و كشور ما نيز در حال توسعه در اين زمينه ها مي باشد ولي هنوز تمامي كارخانجات و شركتها نتوانسته اند اين سيستم جديد را بر روي دستگاه ها و وسايل خود پياده كنند زيرا در كشور ما متخصصان زيادي در اين زمينه وجود ندارند ولي چندين شركت و كارگاه اقدام به توليد اين نوع تابلوي سيستم هوشمند كرده اند و بايد مسئولان توجه بيشتري را به اين مورد داشته باشند.
اهميت موضوع
اهميت و ضرورت اين طرح اين است كه بتوان با نحوه توليد تابلوهاي صنعتي بزرگ و كوچك به منظور توزيع انرژي الكتريكي بعد از خط انتقال به واحد هاي صنعتي آشنا شد.
بيان موضوع
برق و سيستم ها قدرت و تابلوهاي آن از مهمترين عوامل به راه افتادن كارخانجات و صنايع و موسسات مي باشد به طوري كه بدون آن نمي توان هيچ نوع توليدي را در يك كشور بدون آن داشت پس بايد آن را جدي گرفت و به آن اهميت زيادي داد.
روش تحقيق
روش جمع آوري اطلاعات از طريق برخی کتاب ها و سایت ها و نيز پرسش و پاسخ از كارگراني كه در آنجا مشغول به كار بودند و همچنين مشاهده عيني وسايل و دستگاهها و محصولات توليدي بود.
  تابلوهای فشار متوسط
این تابلو در پستها و سوییچ بردهای توزیع مورد استفاده قرار می گیرد و در سطوح ولتاژی 20 و 33 کیلو ولت طراحی و تولید می گردند و معمولا بصورت چند سلولی مونتاژ می شوند.
در ذیل به چند نمونه از تولیدات این شرکت می توان اشاره نمود:
سوییچ برد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر – عالیشهر
پست 800KVA دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر – عالیشهر
پست 630KVA پایانه مسافربری شهرداری بوشهر
پست 800KVA دانشگاه آزاد اسلامی دشتستان
پست 630KVA شرکت مروارید آبزیان تنگستان
تابلوهای تولیدی شن و ماسه
این شرکت به صورت تخصصی در خصوص طراحی و تولید انواع تابلوهای برق تولیدی های شن و ماسه فعالیت دارد و تا کنون تابلوی برق بیش از ده کارخانه تولید شن و ماسه را در استان بوشهر طراحی و تولید نموده است. این تابلوها معمولا دو بخشی بوده و شامل یک دستگاه قدرتی که کلیه لوازم تاسیسات موتوری در ان نصب می گردد و بخش دیگر تابلوی کنترل پیانویی می باشد.
تابلوهای وسایل اندازه گیری
این تابلو معمولا بصورت تیپ می باشند که با نظارت شرکت برق جهت نصب کنتورهای مصرف برق تولید گردیده و در واحدهای کارخانجات و ادارت نصب می گردد.

مراحل کلی ساخت تابلو:
1- بخش فلز و جوشكاري:
بطور كلي نوع دستگاههاي استقرار يافته در اين بخش ادوات سنگين فلز كاري مي باشد كه به ترتيب عبارتند از:
گيوتين برش ـ پانچ هاي 12 و 8 تني ـ خم 40 تني از نوع ديجيتالي ـ خم دستي ـ دستگاه مته كاري ـ دستگاه سه كاره برش (خم و سوراخ كاري شمشها) ـ دستگاه جوش 250 A ـ سنگ فرز.
همه قطعات ابتدا وارد بخش برش شده و به اندازه هاي مطلوب مطابق نقشه درمي آيند. سپس با توجه به فرم و وضعيت مورد نياز براي هر قطعه به بخش هاي پانچ و خم كاري و مته كاري برده مي شود (البته بعضي از قطعات مستقيما به بخش خم كاري مي روند و براي بعضي ديگر ابتدا به بخش پانچ و بعد به بخش خم مي رود و بعضي از قطعات ممكن است يكي از دو حالت فوق را نداشته باشد. كه شرح اين فرآيندها در مراحل بعدي بطور كامل توضيح داده خواهد شد ).
قطعات خارج شده از اين بخش وارد بخش جوشكاري مي شود در اين بخش قطعات مختلف ورودي ، با توجه به نيازشان جوشكاري مي شوند. براي از بين بردن اثر خال جوشها و به منظور يكنواخت كردن سطح فلز در رنگ كاري بخش هاي جوشكاري شده خارجي را به بخش فرزكاري مي برند در اين بخش سطوح جوشكاري خارجي را توسط سنگ فرز صاف مي كنند اين مرحله پايان كار بخش فلزكاري و تأمين يا تغذيه ورودي بخش رنگ كاري مي باشد (ساير اطلاعات مربوط به اين بخش شامل فضاي لازم براي دستگاه ها ـ تعداد اپراتور ـ سرويس كار و مشخصات دستگاه ها در بخش بعدي به تفسير شرح داده خواهد شد).
2- رنگ كاري:
قطعات ساخته شده در بخش فلزكاري پس از پرداخت كاري وارد بخش رنگ كاري مي شود در اين بخش از رنگ های ساده برای محیط باز و رنگ های چرمی برای محیط بسته استفاده میشود
پودر رنگ را در داخل دستگاه رنگ پاش ریخته و آن را با ولتاژ 20 kv بار دار می کنند و بدنه تابلو را به زمین متصل میکنند و عمل پاشش را انجام میدهیم .
و بعد آنها را از (چنگك) آويزان مي كنيم تا رنگ كمي خود را بگيرد و خشك شود. سپس قطعات نيمه خشك شده را به (كوره) منتقل مي كنيم و در درجه حرارت 180 0c در مدت 20 دقيقه قرار مي دهيم.
3- مونتاژ بدنه و اسكلت داخلي:
در اين بخش كليه قطعات رنگ آميزي شده با توجه به مكانهايي كه براي آنها مشخص شده به همديگر متصل مي شوند. البته در مونتاژ بدنه به خاطر تلرانسي كه در ساختمان قطعات وجود دارد و همچنين عدم اطمينان پانچ زني در مرحله فلزكاري بعضي از سوراخ كاريها در اين بخش روي قطعات صورت
مي گيرد كه در بخش فرآيند شرح آنها داده خواهد شد.
4- مونتاژ الكتريكي:
بدنه و اسكلت مونتاژ شده در بخش مونتاژ وارد اين بخش مي شود و در اين بخش كليه ادوات الكتريكي شامل ، فيوز ـ كليد ـ كنتاكتور ـ رله ـ پريز ـ فتوسل ـ لامپ و شينه ها روي اسكلت داخلي تابلو نصب مي شود و اين اسكلت داخلي ، روي پايه هاي داخلي تابلو نصب مي شود. البته در مورد (شينه هاي الكتريكي) داخل تابلو بايد توضيح داد كه اين شينه ها از (نوارهاي مسي) كه به صورت كلاف هستند در بخش (برش شمش) با توجه به اندازه هاي مورد نياز بريده و خم و سوراخ مي شود و روي آن (وار نيش) قرار مي گيرد سپس مدار توسط تكنسين برق تست مي شود و تابلو تكميل شده به انبار مربوطه منتقل مي شود .
ملاحضات فني پيرامون توليد محصول:
ورقه هاي موردنياز در اين تابلو از (ورقه هاي فلزي روغني) به ضخامت 2mm ساخته مي شود و ابعاد تابلو متناسب با قطعات نصب شده در داخل آن مي باشد بطوري كه در موقع كار اپراتور روي تابلو به راحتي امكان دسترسي به تمام قطعات داخلي آن باشد و همچنين در صورت لزوم بتوانيم قطعات جانبي را به مدار وصل كنيم.
براي ايمني بيشتر اپراتور در هنگام كار بايد در اين تابلو بجز (درب اصلي) ، دربي براي (محافظت شينه ها) نصب شود در اين تابلو (سلولهاي مربوط به روشنايي معابر بايد جدا از (سلولهاي توزيع) در نظر گرفته شود و اتصال سلولهاي توزيع بايد از شينه هاي مسي يا آلومينيومي باشد و مدار روشنايي معابر اين تابلو بايد توسط (كنتاكتور و از فتوسل) فرمان گيرد اين فتوسل روي ديواره كلاهك نصب مي شود.
در قسمت (رنگ آميزي) بايستي نوع رنگ متناسب با شرايط (آب و هوايي) انتخاب شود و حتما عمليات (چربي زدايي) بايد قبل از رنگ آميزي صورت گيرد. نوع ضخامت رنگ استفاده شده هم بايد توجه نمود كه با آگاهي از محل نصب تابلو بين 20-40 ميكرون متغير است.
شينه هاي مورد استفاده در اين تابلو بايد از جنس مس يا آلومينيوم با ضخامت (30*3mm) (طبق استاندارد) انتخاب شود و محلهاي اتصال پس از سوراخ كاري كاملا تميز شده و توسط پيچ و مهره به همديگر متصل شوند تا حداكثر (هدايت الكتريكي) به وجود آيد و شينه ها زياد گرم نشود.
كابل ها در تابلو بايد حتما توسط كابلشو به شينه ها متصل شود.
براي نصب سيم (ارت) بايد حتما شينه مربوطه روي (كفي تابلو) محكم شود.
قطعات بكار رفته در اين تابلو از قبيل كليد و كنتاكتور ـ فيوز ـ رله ـ فتوسل و غيره بايد به نحوي وصل شود كه براي (تعمير) به راحتي در دسترس باشد و از (مارك هاي داراي استاندارد جهاني) تهيه شود.
بمنظور شناسايي محصول بايد نقشه كامل محصول كه شامل مدارات الكتريكي و ساير نكات فني آن است در اختيار متقاضي قرار داده شود تا در (موقع تعمير) راحت تر اقدام شود.
استانداردهاي وسايل استفاده شده در اين تابلو استاندارد IEC مي باشد كه طبق اين استاندارد مشخصات برخي از قطعات مورد استفاده در تابلو برقرار صفحه بعد مي باشد .
الف ) كنتاكتورها : كنتاكتورها و هاديها بايستي طوري انتخاب شود كه جريان بارنامي را به طور مداوم تحمل كند و آسيب نبيند .
1 . افزايش درجه حرارت كنتاكتور نبايد از مقدار مشخصي بالاتر برود .
2 . كنتاكتور بايستي داراي پايداري كافي در شرايط كار باشد .
3 . كنتاكتور بايد علاوه بر تيغه هاي فرمان داراي تيغه هاي اصلي نيز باشد .
4 . فنرهاي عمل مننده بايستي زنگ نزده و خورده نشده باشد و نشود .
ب ) كليدهاي اتو ماتيك و فيوزهاي كاردي :
1 . محفظه كليد بايستي از ( فنل يا يلي استر ) با درجه خلوص بالا انتخاب شود .
2 . ترمينالها در سمت خط تغذيه و خط بار بايستي جهت اتصال به كابل شو مناسب باشد.
3 . كليدها بايد داراي نشانگرهاي ON و OFF باشد و داراي دستگيره اطمينان باشد و بدون برگرداندن دستگيره امكان وصل كليد نباشد .
4 . روي هر كليد بايد مشخصاتي نظير استاندارد ـ ولتاژ اسمي ـ جريان اسمي ـ فركانس ـ نام كشور سازنده و درجه حفاظت و … ذكر شود .
ج ) كليد هاي مينياتوري :
1 . بايد از نوع حرارتي مغناطيسي باشد و استقامت كافي در برابر جريان نامي داشته باشد . 2 . درجه حفاظت كليد با درجه حفاظت تابلو هم خواني داشته باشد .
3 . بدنه كليد بايستي به صورتي باشد كه جريان اتصال كوتاه دائم را تحمل كند.
4 . مشخصات كليد بايستي به صورت خوانا روي آن مشخص باشد .
د) شينه ها :
1 . ظرفيت الكتريكي شينه فاز نبايد از 150 درصد شدت جريان اسمي كليد اصلي تغذيه كننده تابلو كمتر باشد .
2 . شينه بايستي به ترتيب با رنگ هاي قرمز ، زرد و آبي باشد .
3 . شينه بايستي طوري طراحي شود كه تحمل اتصال كوتاه را داشته باشد .

فایل : 44 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط