مقاله در مورد هزینه یابی

مقاله در مورد هزینه یابی

فهرست صفحه
1-1:مقدمه 5
2-1:تعریف موضوع 6
3-1:بیان مسئله 7
4-1:اهداف تحقیق 7
5-1:فرضیات 8
6-1:محدودیت تحقیق 8
7-1:قلمرو تحقیق: 10
پیشینه هزینه‌ یابی هدف 12
تعریف هزینه ‌یابی هدف 15
مثلث سه بعدی و منطقه بقا 16
اصول کلیدی هزینه‌ یابی هدف 17
مبانی نظری هزینه ‌یابی هدف 19
الف) هزینه‌ های محرک بازار 20
هزینه یابی هدف 23
منشأ و تاریخچه هزینه یابی هدف 24
تعریف هزینه های هدف 25
اهداف هزینه یابی هدف 27
مزیت های هزینه یابی هدف 28
هزینه یابی هدف در مقایسه با مدیریت سنتی هزینه 29
مقایسه دو رویکرد سنتی مدیریت هزینه و هزینه یابی هدف 30
نحوه پیاده سازی نظام هزینه یابی هدفمند 31
ب) هزینه یابی بر مبنای هدف در سطح محصول 33
ج) هزینه یابی بر مبنای هدف در سطح قطعات 35
یک تمرین عملی بر اساس کار گروهی 35
هزینه یابی هدف در ایران 38
ضرورت هزينه يابي بر مبناي هدف 41
اصول عمده در هزينه يابي بر مبناي هدف 43
هزینه یابی قیمت بازار 43
مشتری مداری 43
تمرکز برفرآیند طراحی 44
همکاری سیستمی 45
الف) ديدگاه بازاريابي 46
ب) از ديدگاه توليد کننده 46
ج) از ديدگاه مشتري (مصرف کننده) 47
د) ديدگاه اجتماع 47
مشارکت زنجیره ارزش 47
مفهوم هزینه یابی بر مبنای هدف 48
هزينه يابي هدف در مقايسه با روش سنتي مديريت هزينه 48
مبنای نظری هزینه یابی بر مبنای هدف 49
چگونگی جمع آوری اطلاعات: 51
توصیف نمونه مورد بررسی 55
نتیجه گیری 57
فصل اول
كليات تحقيق
1-1:مقدمه
بسياري از شرکت ها در نتيجه کاهش سود و در مواجه به رقابت فزاينده جهاني به اين نتيجه رسيده اند که با طرح بهايا‍‍بي بر مبناي هدف (قيمت گذاري بر مبناي قيمت بازار) به عنوان يک ابزار راهبردي و کليدي ديگر قيمت گذاري محصولات بر مبناي بهاي تمام شده مناسب نخواهد بود.
شرکت ها براي بقا بايد در زمينه توليد و عرضه محصولات تخصصي پيدا کنند که علاوه بر تأمين سود مورد نظر آنها واجد کيفيت و کارکرد مورد نظر مشتريان نيز باشد بهايابي برمبناي هدف از شيوه هاي کسب اطمينان نسبت به کفايت سودآوري محصولات مي باشد. اين روش بهايابي در واقع روشي براي مديريت راهبردي سودهاي آتي شرکت است.
طبق اين روش بر خلاف روش سنتي قيمت گذاري محصولات بهاي تمام شده محصول تعيين کننده قيمت فروش نيست در بهايابي بر مبناي هدف اساس کار طراحي محصول به گونه اي است که رضايت مشتري جلب شده و در عين حال شرکت به بهاي تمام شده هدف نيز دست يابد.
هزينه يابي هدف يک رويکرد ساختار يافته و منظم براي تعيين هزينه هاي توليد مي باشد. که در آن يک محصول بايد با سطح مشخصي از کيفيت و کارکرد و با قيمت فروش پيش بيني شده به منظور ايجاد يک سطح مشخصي از سودآوري توليد شود.
به عبارت ديگر هزينه يابي هدف فرآيندي است براي حصول اطمينان از اينکه آيا يک محصول با ويژگي مشخص از لحاظ کيفيت و کارکرد و قيمت مي تواند سطح رضايت بخشي از سودآوري ايجاد کند يا خیر .هزينه يابي هدف يک ابزار راهبردي قوي است که سازمان را همزمان قادر به يافتن سه
بعد،کيفيت، هزينه و زمان مي کند. و هزينه ها را قبل از وقوع کنترل مي کند. همچنين هزينه يابي هدف فرهنگي را مقدور مي دارد که به مشتري ارزش مي دهد. و همه فعاليتهاي هزينه يابي هدف را نيازهاي مشتريان هدايت ميکند هزينه يابي هدف يک رويکردي است . براي رسيدن به بهاي محصول / خدمات در شرايطي که قيمت فروش بر اساس رقابت تعيين مي گردد. و سود مورد انتظار از پيش مشخص و تعيين شده است .
فروش و سود از پيش تعيين شده و قطعي فرض مي شود. لذا بايد هزينه ها و بهاي تمام شده را به سطحي رساند که با فرض قيمت از پيش تعيين شده فروش و حداقل سود انتظاري، هزينه ها از سطح و ميزان پيش بيني شده فزوني نبايد. آنچه کار مديريت بنگاه را در اين معامله دشوارتر مي سازد. اين است که کاهش و کنترل هزينه ها بايد با حفظ و حتي گاهي ارتقاء کيفيت نيز همراه باشد. به همين لحاظ مي گويند.
هزينه يابي هدف بخشي از فرآيند مد‍يريت جامع براي بقاء سازمان در محيط رقابت فزاينده است.
در حال حاضر هزينه يابي هدف را مي توان به عنوان فرآيند سيستماتيک مديريت هزينه و برنامه ريزي سود توصيف کرد. که کاهش هزينه ها را با متمرکز کردن تلاش تمامي دواير مربوط به يک شرکت مانند بازاريابي، مهندسي، توليد و حسابداري انجام مي دهد. که فرآيند کاهش هزينه در مراحل قبل از توليد انجام مي شود.
2-1:تعریف موضوع
اين تحقيق سعي مي نمايد تا ارتباط بين هزينه يابي بر مبناي هدف و عوامل مؤثر بر هزينه يابي هدف در رابطه با بهبود محصول و كسب سود مورد انتظار را بررسي نمايد .
3-1:بیان مسئله
شركتها براي بقا بايد در زمينه توليد و عرضه محصولاتي تخصص پيدا كنند كه علاوه بر تأمين سود موردنظر آنها واجد كيفيت و كاربرد موردنظر مشتريان نيز باشد . بهايابي مبناي هدف از شيوه هاي كسب اطمينان نسبت به كفايت سودآوري محصولات مي باشد . اين روش بهايابي در واقع روش براي مديريت راهبردي سود هاي آتي شركت است .
طبق اين روش بر خلاف روش سنتي قيمت گذاري محصولات بهاي تمام شده محصول تعيين كننده قيمت فروش نيست . در بهايابي بر مبناي هدف اساس كار طراحي محصول به گونه اي است كه رضايت مشتري جلب شده و در عين حال شركت به بهاي تمام شده هدف نيز دست يابد .
آيا هزينه يابي بر مبناي هدف تأثيري بر بهبود محصول و افزايش سود دارد ؟
4-1:اهداف تحقیق
به نظر رسيد كه هزينه يابي محصول به اين روش به جاي روش سنتي ارتباط مستقيم با افزايش سودآوري و بهبود كيفيت محصول دارد .
بطور كلي عواملي كه باعث انتخاب موضوع شد عبارتند از :
انگيزه و علاقه شخصي و ارتباط موضوع با مباحث رشته تحصيلي دانشگاهي
پاسخ به اين سؤال كه ” آيا هزينه يابي بر مبناي هدف بر سودآوري شركت و بهبود كيفيت محصول و رضايت مشتري مؤثر است ؟ ”
به منظور آشنايي واقعي و ملموس تر با موضوع
5-1:فرضیات
فروضي كه در اين تحقيق مورد بررسي قرار مي گيرد عبارتست از :
فرضيه كلي : بهبود محصول و كسب سود مورد انتظار از اهداف هزينه يابي بر مبناي هدف است .
مشتري مداري با هزينه يابي هدف رابطه مستقيم دارد .
فاصله بين هزينه مجاز و هزينه كنوني با هزينه هدف رابطه عكس وجود دارد .
چگونگي طراحي محصول در كاهش هزينه هاي مرتبط با محصول در هزينه يابي هدف تأثير مستقيم دارد .
مهندسي ارزش و كايزن با هزينه هدف دست يافتني رابطه مستقيم دارد .
چرخه محصول با هدف گذاري هزينه ارتباط مستقيم دارد .
6-1:محدودیت تحقیق
معمولا در انجام هر پژوهش پژوهشگری با محدودیتهایی مواجه می شود که برخی از مراحل تحقیق را تحت تاثیر قرار می دهد.برخی از محدودیتهای عمده در روند انجام این تحقیق به شرح زیر می باشد:
تاريخچه هزينه يابي هدف:بررسي تحقيقات مربوط به هزينه يابي هدف نشان مي دهد اين انديشه دهه 1960 در آمريکا مطرح شد و در دهه 1990 در ژاپن رشد و تکامل يافت و به طور وسيع به کار گرفته شد.
تعريف هزينه يابي هدف:هزينه يابي هدف رويکردي است براي رسيدن به بهاي خدمات در شرايطي که قيمت خدمت براساس رقابت تعيين مي گردد و سود مورد انتظار از پيش مشخص و تعيين شده است. لذا بايد هزينه ها و بهاي تمام شده را به سطحي رساند که با فرض قيمت از پيش تعيين شده ارائه خدمات و حداقل سود موردنظر، هزينه ها از سطح و ميزان پيش بيني شده افزايش پيدا نکند. آنچه کار مديريت سازمان را در اين معادله دشوارتر مي سازد اين است که کاهش و کنترل هزينه ها با حفظ و گاهي ارتقاي کيفيت نيز همراه باشد. به همين لحاظ مي گويند، هزينه يابي هدف بخشي از فرآيند مديريت جامع براي بقاي سازمان در محيط رقابت فزاينده است.هزينه يابي هدف يک ابزار راهبردي قدرتمند است که سازمانها را همزمان قادر به يافتن سه بعد کيفيت، هزينه و زمان مي کند، هزينه ها را قبل از وقوع کنترل کرده و همچنين هزينه يابي هدف، فرهنگي را نهادينه مي کند که به مشتري اهميت مي دهد،کارکردهاي هم عرض را هماهنگ و اطلاعات را شفاف مي کند و بالاخره اينکه نيازهاي مشتريان همه فعاليتهاي هزينه يابي هدف را هدايت  کند.
عناصر هزينه يابي هدف:در هزينه يابي هدف، برنامه ريزي و توسعه خدمات – تعيين و پيش بيني هزينه خدمات ، تصميم براي کاهش هزينه ، مديريت روابط با عرضه کنندگان کالا و پشتيباني کنندگان خدمات در زنجيره عرضه و رسيدن به هزينه هدف اهميت فراواني دارند. از ميان آنها برنامه ريزي و توسعه خدمات مهمترين عناصر هستند زيرا 80 درصد هزينه خدماتي که به مشتريان عرضه مي گردد در اين مرحله نهفته است.اهداف هزينه يابي هدف:به طور کلي سامانه هزينه يابي هدف، دو هدف زير را دنبال مي کند.1-کاهش هزينه هاي خدمات جديد، به طوري که اين خدمات اهداف کسب سود را در کنار رسيدن به اهداف کيفيت ارائه خدمات و قيمت موردنظر بازار، تضمين کنند.2-ايجاد انگيزه در تمام کارکنان سازمان براي رسيدن به سود پيش بيني شده در فرايند توسعه خدمات جديد، با تبديل سيستم هزينه يابي هدف به هزينه يابي فعاليتي در کل سازمان.
مزيتهاي هزينه يابي هدف:اگر در اجرا» و حفظ يک سامانه موثر هزينه يابي هدف موفق شويم قادر به انجام موارد ذيل خواهيم بود:1-تعيين هزينه مورد انتظار جهت ارائه خدمات.2-دستيابي به هزينه کاراتر.3-هزينه کردن پول در جايي که بيشترين اثر را خواهد داشت.4-شناسايي نيازهاي مشتريان.5-تطبيق فعاليتهاي شرکت با نيازهاي مشتريان.6-افزايش رضايت مشتريان.7-آگاه ساختن کارکنان از اهداف هزينه.8-مشارکت کارکنان و دريافت نظرات آنان به منظور بهبود کيفيت، زمان و هزينه ارائه خدمات که نهايتا منجر به ايجاد انگيزه و افزايش روحيه کارگروهي در سازمان مي گردد.9-ورود به عرصه رقابت جهاني با هدف و برنامه جامع.چگونگي استفاده از ابزار هزينه يابي بر مبناي هدف در فعاليت بانکها:-در برخي موارد بانکها خدمت خاصي را با هزينه زياد ارائه مي نمايند وليکن مورد توجه مشتريان قرار نمي گيرد، همچنين ممکن است طرحهايي در بانکها پياده و اجرا شود که کارآيي لازم را نداشته باشد حال آنکه با بهره گيري از اصول علمي ، برنامه ريزي و ايجاد تغييراتي در رويه يا جايگزين نمودن خدمات و بررسي و کنترل صحيح هزينه آنها مي توان به سودآوري بيشتر و کاهش هزينه در بانکها نايل گرديد.-امروزه بيشتر بانکها هزينه هاي خود را صرفا جهت رضايت سهامداران و يا رقابت با رقبا پايين ميآورند و همانند ساير رقبا
عمل مي کنند که منجر به ارزيابي نادرست هزينه – فايده خدمات مي گردد.-در بسياي از بانکها سخت افزارها و بسترهايي که براي بهره مندي از فناوري اطلاعات جهت ارائه خدمات بهتر مورد استفاده قرار مي گيرند مطابق راهبرد تدوين شده خريداري نشده و در بسياري مواقع مقرون به صرفه نمي باشند زيرا ارائه خدمات بهبود نيافته و فقط تعداد دستگاهها افزايش يافته که هزينه استهلاک اين بسترها گاهي بسيار بالاست و حتي ديده مي شود برخي از آنها براي زمان معدودي به کار گرفته مي شوند و يا اينکه موارد خريداري شده، بالاتر از حد نياز بانک است که در نهايت خدمت ارائه شده هزينه بسيار زيادي را به بانک تحميل مي کند.-نرم افزارهايي که در بانکها خصوصا بانکهاي دولتي مورد استفاده قرار مي گيرند از يکپارچگي لازم برخوردار نيستند، در برخي مواقع بانکها بدون بررسي و نيازسنجي دقيق اقدام به خريد نرم افزارها و برنامه هاي جديدي مي نمايند که منجر به ارائه خدماتي بسيار پرهزينه براي بانک مي گردد و به دليل قيمت بالاي آنها مورد اقبال مشتريان نيز قرار نمي گيرند. موارد مذکور از مصاديق عدم بهره گيري از مديريت هزينه بر مبناي هدف مي باشد.
– محدودیت در جمع آوری اطلاعات:جهت جمع آوری اطلاعات در دسترس نبودن صورتهای مالی شرکتهای عضودر بورس یکی از بزرگترین محدودیت برای جمع آوری اطلاعات بود لذا این اطلاعات از صورت حساب سودوزیان ویادداشتهای توضیحی پیوست صورتهای شرکتها استخراج شده است.
– محدودیت در انتخاب نمونه:عدم وجود اطلاعات مربوط به سودسهام وسایر اطلاعات روش انتخاب نمونه را تحت تاثیر خود قرار داده لذا در شرکتهایی که اطلاعات آن در دسترس ما بوده مورد آزمون قرار گرفتند.
7-1:قلمرو تحقیق:
قلمرو مكاني : مكان انجام اين تحقيق در سه دانشگاه در مشهد مي باشد كه از هر دانشگاهي چهار استاد مالي ما را در اين زمينه ياري كردند .
قلمرو موضوعي : موضوع اين تحقيق بررسي ارتباط بين هزينه يابي هدف و سودآوري شركت با استفاده از اطلاعات موجود در مقاله ها و نشريات تخصصي و اطلاعات اساتيد مي باشد .
فصل دوم:
مروري بر
ادبيات تحقيق

فایل : 62 صفحه

فرمت : Word

35900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط