مقاله در مورد نرم افزار کارل دراو

مقاله در مورد نرم افزار کارل دراو

مقدمه:
این پایان نامه خلاصه ای از سه نرم افزار گرافیکی کارل و فری هند و فتوشاپ می باشد که تمام تلاش خود را کرده ام که آموزشی کوتاه و مفید باشد. امیدوارم با مطالعه این پایان نامه بتوانید شناختی در مورد این سه نرم افزار پیدا کنید و بتوانید با این سه نرم افزار کار کنید و در بخش پایانی توضیحی در مورد آرم و لوگو آورده ام تا کارآیی این سه نرم افزار در طراحی آرم و لوگو مشاهده کنید.
پیشگفتار درباره نرم افزار کارل دراو:
نرم افزار کارل دراو یکی از قویترین برنامه های گرافیک برداری و رقیب سرسختی چون فری هند و . . . می باشد. این برنامه که پایه و اساس آن بردارها می باشد همانند فری هند به منظور اسامی و تصویر سازی مجازی به کار گرفته می شوداما با اضافه شدن تدریجی برخی توانمندیهای نقشه بیتی به آن، بسیاری از امور مربوط به تصاویر نقشه بیتی را نیز اداره می کند و در بسیاری از موارد خود را از برنامه های رستری چون فتوشاپ بی نیاز کرده است. به عنوان نمونه فرمان Resgmple در کارل دراو همان کاری را می کندکه فرمان Imagsize در فتو شاپ روی تصاویر نقشه بیتی انجام می دهد. تعداد زیادی از فیلترهای فتوشاپ نیر به کارل در او اضافه شده و می توان از آنها در تصاویر نقشه بیتی وارد شده استفاده نمود. حتی الامکان اسکن کردن نیز به روایت آخر آن افزوده شده است. از طرفی در بحث بردار نیز گویی سبقت را از بسیاری رقیبان خود چون فری هند ربوده چرا که درمدیریت خطوط و کمان ها بسیار قریتر از فری هند عمل می کند . یکی دیگر از امتیازات بارز آن نسبت به برنامه های مشابه امکان تبادل اطلاعات گسترده با سایر برنامه های گرافیکی می باشد که این کار را با بهره گیری از طیف وسیع فرمتهای گرافیکی موجود در کادر تبادلی فرمان Enport انجام می دهد و یکی از مهمترین گزینه ها برای تبدیل فرمتهای مختلف گرافیکی به یکدیگر بشمار می رود.
1-آشنایی با روشهای نصب corel DRAW:
نصب این برنامه همانند بسیاری از برنامه های رایانه ای از گذاشتن CD حاوی برنامه در درایو CD-ROM آغاز می گردد. معمولاً پس از گذاشتن CD در درایو، برنامه AutoRun خود به خود فایل Setup را اجرا می کند و پس از ساختن Wizard با دادن راهنمایی های لازم به کاربر مراحل نصب را آغاز می نماید. ابتدا ویزارد مسیر نصب برنامه را از شما می پرسد و امکان انتخاب آن را به شما می دهد و سپس فایل ها را کپی می کند. بهتر است این برنامه را در پارتیشنی نصب نماید که فضای آزاد در دسترس بیشتری برای ساختن فایلهای موقت داشته باشد.
پیش از شروع به کپی شدن فایلها، برنامه یکی از سه نوع نصب معمولی (Typical) نصب فشرده (Compact) و نصب سفارشی (Custom) را به شما پیشنهاد می دهد. در شرایط عادی بهتر است از نصب معمولی استفاده کنید تا تمامی گزینه های پیش فرضی نرم افزار بر پا سازی شوند. چنانچه سیستم، ضعیف و فضای دیسک سخت محدود است از روش نصب فشرده با حداقل امکانات لازم استفاده نمایید.
نصب سفارشی بیشتر به درد حرفه ای ها می خورد و امکان نصب اجزای برنامه را به طور انتخابی به کاربر می دهد.
2-تفاوتهای کارل دراو و فری هند با فتوشاپ و کاربرد آنها در طراحی :
نرم افزارهای فری هند و کارل دراو در کنار نرم افزار فتوشاپ مجموعه ای قوی و کاملاً انعطاف پذیر را برای طراحان ایرانی فراهم آورده است، به این صورت که معمولاً طراحان ابتدا تصاویر مورد نیاز خود را در فتوشاپ اسکن و یا توسط دوربین دیجیتالی وارد کرده و روی رنگ و محتوای آنها کار می کنند، سپس آنها را به محیط فری هند یا کارل دراو وارد (Import) می نمایند. سایر مراحل طراحی مانند تایپ متون، نواره های رنگی و ترسیم اشکال ویژه از جمله لوگوها و نشانه های شرکتها را در این برنامه رسامی می نمایند. البته در فتوشاپ همه مراحل طراحی را می توان انجام داد اما حرفه ای ها معمولاً امور نهایی را در یک برنامه سودمند برداری مانند کارل دراو انجام می دهند. چرا که کارل دراو و فری هند در امر رسامی و خلق اشکال گرافیکی دارای امکانات بیشتری می باشند و از آنجا که این برنامه مستقل از رزولوشن عمل می کنند، کیفیت متون و اشکال رسم شده در این برنامه ها بعد از چاپ قابل مقایسه با مشابه آنها در فتوشاپ نبوده و بسیار بهتر و پرداخت شده تر می باشند. همچنین همین ویژگی باعث شده که بتوان تصاویر اسکن شده بارزولوشن های متفاوت را در این نرم افزارها بدون اینکه ابعاد اصلی آنها تغییر کند در کنار یکدیگر قرار داد. در حالی که در فتوشاپ این امر تنها با یکسان کردن رزولوشن تصاویر و در نتیجه افت کیفیت آنها امکان پذیر است. به عنوان مثال در فتوشاپ چنانچه یک تصویر ppi 300 را در پنجره یک تصویر دیگر با رزولوشن ppi 600 کپی کنیم،با ابعاد ها برابر کوچکتر ظاهر خواهد شد. از تولیدات فری هند و کارل دراو در حد وسیعی در خلق انیمیشنهای دو بعدی و ساخت صفحات وب استفاده می شود.
در زیر تفاوتهای اساسی کارل دراو و فری هند با فتوشاپ بررسی شده است:
1-محیط کارل دراو برداری است یعنی پیکسلها و رزولوشن نقشی در این برنامه ندارند بلکه اشکال از موضوعات مستقلی مانند کمان، دایره، خط و چهار گوش تشکیل شده اند که هر یک از آنها، موضوع واحدی بوده و به وسیلۀ فرمولهای ریاضی تعریف می شوند.
2-بر خلاف فتوشاپ که در آن می توان بخشی از یک موضوع را پاک نمود در فری هند و کارل دراو یک شی به طور کامل انتخاب جا بجا و یا حذف می گردد. در واقع یک تصویر برداری از تعدادی موضوع جدا از هم مثل خط، کمان و چند ضلعی تشکیل شده که درون آنها نیز می تواند از رنگ پر شود و همه آنها بر پایه فرمولهای ریاضی استوار شده اند نه پیکسل.
3-در کارل دراو اجزای تشکیل دهنده تصویر برداری استقلال می باشند و مستقلاً می توان آنها را انتخاب و ویرایش نمود در حالی که در فتوشاپ چنانچه اجزای تصویر را در لایه های مختلف قرار ندهیم همه چیز در همه ادغام می گردد.
4-کارل دراو و فری هند مستقل از رزولوشن می باشند از ایندو کیفیت ترسیمات و متون در این نرم افزارها در حداکثر ممکن می باشد اما در فتوشاپ کیفیت و هموار بودن دور حروف و اشکال به میدان رزولوشن تصویر بستگی دارد. از ایندو بسیاری از طراحان حرفه ای ترجیح می دهند تصویر سازی خود را در فتوشاپ انجام دهند و سپس با فرمت TiF آن را به کارل دراو یا فری هند منتقل کرده و حروف نگاری را در این محیط انجام داده و نهایتاً از همین برنامه آن را برای چاپ ارسال نمایند.
5-به دلیل استقلال کارل دراو و فری هند از رزولوشن این برنامه ها بهترین راه حل برای چیدن مستندات نقشه بیتی (فتوشاپ) در کنار هم و ارسال برای چاپ است چرا که مستندات فتوشاپ ممکن است از لحاظ رزولوشن با هم متفاوت باشند، از اینرو نمی توان برون یکسان کردن رزولوشن هم مستندات، آنها را در یک سند فتوشاپی در کنار هم قرار داد مگر با یکسان نمودن رزولوشن آنها که واضح است افزایش یا کاهش رزولوشن در مستندات فتوشاپی منجر به کاهش کیفیت و وضوح آنها می شود.
6-تولید ترامهای چاپی از طریق فری هند و کارل دراو به دلیل ماهیت برداری این برنامه ها دقیقتر و حساستر از فتوشاپ صورت می گیرد و معمولاً لیتوگرافها حتی مستندات را نیز از درون برنامه های برداری به ترام تبدیل و نهایتاً روی زینک کپی می نمایند.
7-فتوشاپ به دلیل ماهیت پیکسلی، قدرت اسکن کردن تصاویر، تصیع رنگ و ویرایش دقیق تصاویر دیجیتالی را داشته و عمدتاً برای ویرایش تصاویر عکاسی شده و ایجاد جلوه های ویژه در آنها به کابرده می شود، در حالیکه فری هند و کارل دراو در او عمدتاً به منظور خلق شخصیتها، ترسیم و شبیه سازی اشیاء و نشانه ها، ایمینشن سازی، تایپونگاری و صفحه آرایی مورد استفاده واقع می شوند.
با همه اینها هیچگاه نمی توان ادعا کرد که کارل دراو و فری هند نسبت به فتوشاپ برتر هستند، بلکه بهتر است بگوئیم هر کدام به منظور خاصی طراحی شده اند و هیچکدام مستقل از دیگری نبوده بلکه این برنامه ها کامل کننده یکدیگر هستند. جلوه هایی که فتوشاپ روی تصاویر ایجاد می کند و یا مقوله اسکن و اصلاح رنک تصاویر فتوگرافی که بحث بسیار مهمی در صنعت چاپ می باشد فقط از عهده فتوشاپ یر می آید و برنامه های برداری در این زمینه عاجزند. حال آنکه برخی هند و کارل دراو به دلیل استقلال از پارامتر تعیین کننده رزولوشن به امتیازاتی دست پیدا کرده اند که از طریق آن ها می توان ضعفهای فتوشاپ غلبه کرد. در یک کلام یک طراح باید هر دو برنامه برداری و رستری را داشته باشد و به هر دو نیز کاملاً مسلط باشد.
البته فتوشاپ، فری هند و کارل دراو در او سرآمد نرم افزارهای گرافیکی می باشند وبرنامه های دیگری نیز وجود دارند که عملکردی مشابه اینها داشته باشند مثل برنامه AdobeIllastrator که مشابه کارل دراو و فری هند عمل می کند و برنامه Corel Photopaint که عملکردی مشابه فتوشاپ دارد.
3-آشنایی با صفحه اصلی برنامه:
برای شروع به کار در محیط کارل دراو ابتدا باید سندی جدید (New) در صفحه ایجاد کرد تا امکان ترسیم به وجود آید.در این سند یک صفحه گرافیکی دیده می شود که به منزله محدوده چاپ می باشد. از این رو چنانچه به موضوعی در خارج از صفحه گرافیکی ترسیم گردد هویت خود را حفظ می کند اما قابل چاپ نخواهد بود. اندازه صفحه گرافیکی بسته به اندازه خروجی چاپ در نوار صفحات (PropertyBor) قابل تنظیم می باشد.
علاوه بر صفحه گرافیکی، نوار عنوان در بالای محیط، نوار منوها در زیر نوار عنوان، نوار فرامین اصلی در زیر نوار منوها، نوار صفحات در زیر نوار فرامین اصلی، جعبه ابزار در سمت چپ، جعبه رنگ در قسمت راست محیط و نوار وضعیت در پائین محیط دیده می شود.
در قسمت بالای صفحه، نوار منوها قرار دارد که با کلیک روی آنها باز می شوند. در منوها فهرستی از فرمانهای ویرایشی و تنظیمی وجود دارند که برخی مستقلا و برخی با همکاری یکی از ابزارها وارد عمل می شوند.
اغلب تنظیمات مربوط به ابزارها و مسیرها و صفحه گرافیکی در نوار صفحات صورت می گیرد. نوار صفحات (Property Bar) دارای گزینه هایی پویا می باشد که با انتخاب هر ابزار به سرعت تغییرکرده و گزینه های تنظیمی ابزار انتخاب شده را نمایش می دهد. چنانچه موضوعی در صفحه انتخاب شود، نوار صفحات گزینه های تنظیمی آن را به نمایش می گذارد و چنانچه در صفحه موضوعی به حالت انتخاب بنا شد، نوار صفحات گزینه های تنظیمی صفحه گرافیکی و واحد اندازه گیری را به نمایش خواهد گذارد. در این صورت ابتدا واحد اندازه گیری را به میلیمتر یا سانتیمتر تغییر دهید و سپس اندازه و جهت صفحه گرافیکی را بر اساس واحد اندازه گیری جدید تعیین نمایید. پس از وارد کردن اعداد در فیلرهای نوار صفحات، کلید Enter را برای تایید فشار دهید.
4-آشنایی با جعبه ابزار:
جعبه ابزار که در محیط برنامه دیده می شود ابزارهای رسامی و ویرایشی را در خود جای داده است. اولین ابزار Pick می باشد که برای انتخاب کردن ترسیمات، جابجا کردن آنها به کار گرفته می شود.
مجموعه ابزارهای Shape برای انتخاب کردن نقاط لنگر در مسیرها، ایجاد انحنا و تغییر شکل در آنها و بریدن مسیرها مورد استفاده واقع می شوند. مجموعه سوم مربوط به ابزار بزرگنمایی (zoom)و ابزار Hand می باشد. باابزار zoom موقعیتهای مورد نظر در ترسیمات را بزرگنمایی یا کوچکنمایی کنید. به کمک ابزار Hand صفحه نمایش را جا به جا و بخشهای مخفی شکل را مشاهده نمایید.
مجموع ابزارهای ردیف چهارم ابزارهای ترسیم خط و کمان می باشند. ردیفهای پنجم و هشتم ابزارهای رسم اشکال هندسی را در خود جای داده اند. ردیف نهم ابزارهای ایجاد جلوه های ویژه مانند ابزارهای پرسپکتیو و ایجاد سایه را در خود جای داده اند. ابزارهای outline تنظیم مشخصات خطوط دور مسیرها از جمله رنگ و ضخامت آنها را به عهده دارند و ابزارهای مجموعه fill برای رنگ آمیزی داخل شکلهای بسته چه از نوع یکنواخت و چه از نوانسی به کار گرفته می شوند.
5-آشنایی با پنجره های محاوره ای (کادرهای تبادلی):
بسیاری از ابزارها یا فرمانها پس از اجرا، یک کادر تبادلی در صفحه ظاهر می کنند که به منظور تنظیم گزینه های انتخابی آن ابزار یا فرمان مورد استفاده واقع می شوند به عنوان مثال با کلیک روی ابزار aut line کادری در صفحه ظاهر می شود که توسط آن می توان برای خطوط ترسیم شده یا در دست ترسیم ضخامت و رنگ تعیین نمود و یا آنها را پیکان دار کرد.
6-شناسایی اصول کار با خط کش های صفحه گرافیکی:
چنانچه خط کشهای افقی و عمودی در صفحه فعال نیستند ازمنوی view گزینه Rulers را کلیک کنید. خط کش ها ظاهر می گردند و در ترسیم موضوعات برای اندازه گیری مورد استفاده واقع می شوند. نقطه صفر خط کشها گوشه سمت چپ پایین صفحه گرافیکی می باشد. پر واضح است که مقیاس اندازه گیری خط کش بر اساس واحد اندازه گیری جای می باشد. بدین منظور همیشه پیش از شروع به کار، واحد اندازه گیری مناسب را انتخاب کنید تا مقیاس اندازه گیری خط کشها مطابق میل نمایش داده شوند و اندازه شکلها نیز بر اساس واحد جدید سنجیده شوند. همان طور که می دانید خطهای راهنمای مورد نیاز از درون خط کش ها به میان صفحه کشیده می شوند.
7-آشنایی با خطوط راهنما GUIDE LTNES :
با کلیک روی خطوط راهنما با ابزار Pick خط راهنما انتخاب می شود و به رنگ سرخ در می آید پس از انتخاب خط راهنما نوار صفات، گزینه های تنظیمی آن را نمایش می دهد و می توان موقعیت دقیق آنها را در صفحه بر اساس محورهای y , n معرفی نمود. همچنین برای ویرایش خطوط راهنما می توان امکان دوران خطوط راهنما فراهم می گردد و می توان خط راهنمای مایل ایجاد نمود. چنانچه در نوار صفات خط راهنما، علامت قفل ار فعال کنید خط راهنما در جای خود میخکوب می گردد. خطوط راهنما خاصیت آهنربایی دارند و موضوعات را به سمت خود جذب می کنند برای حذف خط راهنما از صفحه آن را انتخاب و کلید Delete را بفشارید.
8-شناسایی اصول کار با شبکه خطوط کمکی GRID:
فرمان Grid در منوی View واقع شده و با کلیک روی آن شبکه خطوط شطرنجی نمایان می گردد. این خطوط همانند کاغذ شطرنجی عمل می کنند و برای ترسیمات حساس و دقیق کمک خوبی
هستند. فواصل میان خطوط شبکه شطرنجی را می توان از طریق کادر تبادلی Grid Setup از طریق کلیک راست روی خط کش در دسترس قرار می گیرد تنظیم نمود.
9-شناسایی اصول روش بنحوه نمایش موضوعات:
در منوی view گزینه های مختلفی برای نمایش عناصر در صفحه وجود دارد که عبارت اند از:
* Wier frame مشابه keyline در فری هند عمل می کنند و خطوط مسیر را بدون رنگ داخل شکلها نمایش می دهد.
* گزینه Enhaneed که مشابه flash Anti – Alias در فری هند عمل می کند و اشکال را پرداخت شده و نرم نمایش می دهد.
* حالت نمایش Draft پیش نویسی از موضوعات را کمی خلاصه تر از حالت Enhaneed نمایش می دهد و تمرکز بیشتر روی رنگ موضوعات است.
* حالت نمایشی Normal مانند preview در فری هند همه چیز را معمولی نمایش می دهد و اشکال به صورت معمولی و پرداخت نشده دیده می شوند.
10- خنثی کردن تغییرات انجام شده و بازگشت به وضعیتهای پیشین:
برای بازگرداندن تغییرات انجام شده (undo) و بازگشت به وضعیتهای پیشین، میانبر Ctrlrz را به کار گیرید. برای عمل Redo کلیدهای Ctrltu یا Ctrltshiftez در نظر گرفته شده است.
11- انواع نقاط لنگرد نقاط عطف در مسیرها:
اصولاً خطوط و منحنی ها توسط نقاط لنگر به یکدیگر متصل می شوند که این نقاط خود به سه دسته تقسیم می شوند.
1- نقاطی که دو خط مستقیم را به هم ارتباط می دهند. به این نقاط، نقاط گوشه می گویند.
2- نقاطی که یک خط مستقیم و یک منحنی (قوس) را به هم ارتباط می دهند به این نقاط، نقاط اتصالی گفته می شود.
3- نقطه ای که در میان یک قوس قرار گرفته و به دو سمت آن دو کمان وصل شده، نقطه منحنی نامیده می شود.
دکمه های سه گانه تنظیم فقط لنگر در نوار صفات (معادل گزینه های پنل object در فری هند)، دکمه اول از دکمه های سه گانه نوار صفات shape گزینه گره نوک تیز است که اگر برای گره انتخابی فعال شود می توان اهرمهای کنترل قوس را به طور مستقل کوتاه یا بلند کرد و راستای آنها را نیز نسبت به هم تغییر داد. از گره های نوک تیز می توان برای ایجاد تیزی در کمان ها استفاده نمود.
دکمه دوم از دکمه های سه گانه در نوار صفات، گره فرم استبا فرک مردن گره امکان تغییر شکل منحنی برای هر اهرم به صورت مستقل در اختیار قرار می گیرد. می توان اهرمها را مستقل از هم کوتاه و بلند نمود اما منحنی همچنان نرم باقی بماند.
در مورد گره هایی که اتصالی هستند یعنی در نقطه اتصال یک پاره خط به یک منحنی واقع شده اند چنانچه بخواهید کنترل بیشتری بر اهرم کنترلی قوس مجاور داشته باشید بهتر است نقطه اتصالی رابه یک نقطه نرم (smooth) تبدیل کنید.
توجه داشته باشید که یک نقطه لنگر از طریق ابزار shape انتخاب می گردد.
در فری هند برای تبدیل خط به کمان باید نقطه وسطی را به نقطه منحنی تبدیل نمود اما در کارل این قضیه بر عکس است در اینجا بادی پاره خط را انتخاب و توسط نوار صفات به قوس تبدیل کرد و بعد توسط ابزار shape قوس را تغییر شکل داد. اما هموار کردن منحنی تقریباً در هر دو برنامه مشابه است به این معنی که باید نقطه گره میانی قوس را تبدیل به نقطه هموار نمود.
12- چند نکته کلیدی در کارل دراو:
1- از ابزار PAN (يا كليد فوری معادل آن H) برای جابه جا کردن صفحه گرافیکی به منظوردیدن بخشهای مخفی سند که در بزرگنمایی فعلی دیده نمی شوند استفاده نمائید.
2- ابزار Pick رایج ترین ابزار بوده و برایا نتخاب کردن موضوعات و جابجا کردن آنها با ماوس به کار گرفته میشود.
3- ابزار shape ابزاری است بسیار توانمند و کار آمد که تسلط کامل به توانایی های آن در کارل دراو برای کاربر امری حیاتی به حساب می آید. این ابزار برای انتخاب و ویرایش نقاط عطف در مسیرها (Anchor Points)، تبدیل خطوط مستقیم به منحنی یا بر عکس، تغییر شکل کمان ها، تغییر شکل در اشکال هندسی و بطور کلی به منظور ویرایش و شکل دهی به خطوط مسیر و نقاط گره بکار گرفته می شود و گزینه های موجود در نوار صفات این ابزار نیز هر انچه که برای اصلاح و ویرایش مسیرها و نقاط گره لازم باشد را در خود جای داده است.
4- کلید ctrl در کارل دراو کاربرد زیادی دارد. چنانچه در هنگام جابجایی اشیاء در صفحه توسط ماوس، کلید کنترل همزمان پائین نگاه داشته شود، شی ء ها در مسیر مستقیم افقی یا عمودی حرکت خواهد کرد. همچنین چنانچه در هنگام دوران موضوعات، کلید کنترل پایین نگاه داشته شود، چرخش با گامهای 15 درجه صورت خواهد گرفت که بدین ترتیب می توانید اشیاء را حتی بصورت چرخش آزاد نیز با گامهای 15 درجه، 30 درجه و 45 درجه بچرخانید.
5- خصوصیات موضوعات ترسیم شده در کارل : همه موضوعات از دو بخش تشکیل شده اند: خطوط مرزی که شیء را در بر گرفته اند و اصطلاحاً به آنها stroke می گوییم و محیط داخل موضوع (fill) که در صورت بسته بودن می تواند از رنگ پر شود. برای رنگ آمیزی داخل اشیاء روی یکی ازنمونه هایپالت رنگ کناری کلیک کنید و به منظور رنگ آمیزی خطوط مرزی روی نمونه رنگ مورد نظر کلیک راست نمائید. کلیک روی علامت ضربدر واقع در بالای پالت رنگ کناری، منجر به
حذف رنگ از درون موضوع انتخاب شده و کلیک راست روی آن، به حذف خطوط مرزی آن منتهی می گردد.
همچنین وقتی موضوعی در صفحه انتخاب می گردد گزینه outine width در انتهای نوار صفحات به منظور تعیین ضخامت خطوط مسیر یا همان خطوط مرزی در بر گیرنده موضوع انتخاب شده، نمایان می گردد که گزینه Hair line حداقل ضخامت موجود می باشد و گزینه None معادل کلیک راست روی علامت ضربدر در پالت رنگ کناری می باشد که در بالا به آن اشاره شد.
6- با یکبار زدن کلیک space bar ابزار جاری به ابزاری که پیش از آن انتخاب شده بود، تبدیل می شود.
7- ابزار zoom که به منظور بزرگنمایی در صفحه به کار می رود می تواند توسط کلید فوری Z فعال شود. به منظور کوچک نمایی توسط ابزار zoom به همزمان کلیک در صفحه کلید shift را نیز پایین نگاه داشت.
8- ملاحظات لازم پیش از نقل و انتقال اسناد برداری: چنانچه متونی در پروژه خود تایپ نموده اید از فونتهای تزئینی یا فارسی استفاده کرده باشید احتمال اینکه این نوشتار در رایانه های افراد دیگر دستخوش در هم ریختگی یا تحول گردد وجود دارد چرا که متون استفاده شده در برنامه های برداری مانند فری هند و کار پست اسکریپت هستند و همیشه ضمن پردازش، به اصل خود که همان فونتهای نصب شده در ویندوز است مراجعه می کنند و چنانچه این فونتها در ویندوز رایانه همکار شما و یا احتمالاً رایانه لیتوگرافی، نصب نشده باشد، انتقال مستندات کارل دراو به این رایانه ها با دو هم ریختگی و عدم نمایش صحیح متون مورد نظر همراه خواهد بود.
از این رو بهتر است پیشا ز انتقال مستندات به رایانه ای دیگر، به کمک فرمان convert to curve یا کلید فوری معادل آن ctrl+Q متون مورد نظر را به مسیر معمولی تبدیل نمایید تا ماهیت فونتی خود را از دست بدهند. توجه داشته باشید که شکل و کیفیت متون بعد از تبدیل شدن به مسیر، به هیچ عنوان تغییر نمی کند لکه تنها خاصیت قابل ویرایش بودن خود را از دیت می دهند، از این رو بهتر است این عملیات در نسخه کپی که قرار است منتقل گردد انجام پذیرد، هر چند که دو نسخه اصلی نیز گاهی به منظور برخی دستکاری ها و تغییر شکل ها، نا گزیر از تبدیل کردن بخشی ازمتون به مسیر خواهید بود.
9- هیچگاه از ذخیره نمودن مکرر سند غافل نشوید چرا که حافظه RAM تا وقتی که جریان برق جاری باشد و یا ویندوز سر ناسازگاری با شما نگذاشته باشد قابل اعتماد است. استفاده از کلید ذخیره فوری ctrl+s باید به صورت عادت در آید.
10- جهت رسم مسیرها: توجه داشته باشید که هم مسیرها چه در کارل دراو و چه در فری هند می توانند در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت ترسیم گردند و تفاوت آنها
زمانی معلوم می شود که قرار باشد به یکی از دو سر مسیر، علامت پیکان افزوده شود و یا قرار باشد نقاط گره بیشتری در مجاورت نقطه انتخاب شده اضافه شود که در این صورت پیکان یا نقاط اضافه شده به جهت ترسیم اولیه مسیر می توانند در طرف راست یا چپ نقطه گره مورد نظر اضافه گردند.
برای تشخیص جهت رسم یک مسیر چنانچه یک گره از مسیر انتخاب شود می توان با زدن کلید Tab گره های بعدی را انتخاب نمود و به این ترتیب جهت رسم مسیر را فهمید. برای عوض کردن جهت رسم یک مسیر کافی است پس از انتخاب آن، ابزار شکل دهی را انتخاب و در نوار صفات گزینه Reverse Curve direction را کلیک کنید.
11- گروهی کردن ترسیمات: معمولاً برای اینکه چندین موضوع با هم حرکت کنند یاتغییر شکل پیدا کنند باید به طریقی آنها را به یکدیگر پیوند زد که این کار به وسیلۀ گروهی کردن آنها توسط فرمان Arrange>Group و یا کلید فوری آن Ctrl+G میسر است. هیچگاه فراموش نکنید که بسیاری از دستورات ویرایشی بر اشیای گروه شده بی تائید است. برای مثال امکان انتخاب و تغییر شکل وجوه چهار گوشهای گروه شده به کمک ابزار شکل دهی امکان پذیر نبوده و به منظور ویرایش اضلاع و نقاط گره توسط این ابزار باید موضوع را از حالت گروه خارج نمایید.
12- انتقال اسناد به فتوشاپ: چنانچه قصد داشته باشید کار نهایی را به فتوشاپ منتقل نماید بهتر است سند جاری را با یکی از مزمتهای قابل شناسایی برای فتوشاپ مانند PDF , Jpg , Tif یا AI و به کمک فرمان file > Export صادر نمایید.
13-ابزار Pick:
این ابزار که رایج ترین و پر استفاده ترین ابزار از میان مجموعه ابزارهای موجود می باشد، برای کلیک کردن، انتخاب کردن موضوعات و جا به جا کردن آنها با ماوس به کارگرفته می شود. همچنین کشیدن دستگیره های کنترلی گوشه های موضوعات با این ابزار منجر به تغییر اندازه آنها می گردد. این ابزار اساساً به منظور انتخاب مسیرها، انتخاب شکلهای باز یا بسته و انتخاب متون تایپ شده در صفحه به کار گرفته می شود.
دقت داشته باشید پس از ترسیم هر موضوعی، چنانچه نیاز به انتخاب آن داشته باشید نیابد با ابزار ترسیمی روی آن کلیک کنید بلکه باید ابتدا ابزار Pick را انتخاب نمایید و سپس روی مسیر ترسیم کلیک نماید.
به منظور انتخاب هم اشیای موجود در صفحه از میانبر Ctrl+A کمک بگیرید. برای انتخاب چند شکل در صفحه به طور همزمان،کلید shift را نگاه دارید و روی اشیای مورد نظر در صفحه کلیک کنید. کلید shift در هنگام جا به جا کردن اشیاء با کلیدهای جهتی،پرشها را بلندتر می کند و کلید ctrl
جهشها را آهسته تر می کند. همان طور که قبلاً هم گفته شد میزان جهش اولیه از طریق گزینه offset در نوار صفحات قابل تنظیم است.
14-شناسایی اصول روس ترسیم چهار ضلعی RECTANGLE :
این ابزار که از جمله ابزارهای رایج در کارل دراو به شمار می رود به منظور ترسیم مستطیل و مربع به کار گرفته می شود. ترسیم مربع به کمک کلید کنترل صورت می گیرد. نگاه داشتن کلید shift به طور همزمان باعث ترسیم شکل از مرکز می گردد.چنانچه هر دو کلید با هم نگاه داشته شوند مربع از مرکز ترسیم می گردد.
15-شناسایی اصول روش ترسیم بیضی ELLIPSE :
این ابزار به منظور ترسیم بیضی و دایره در صفحه به کار گرفته می شود. ترسیم دایره به کمک کلید Ctrl صورت می گیرد . با نگاه داشتن کلید shift در ضمن ترسیم، شکل از مرکز ترسیم می گردد. چنانچه هر دو کلید با هم نگاه پایین داشته شوند یک دایره از مرکز ترسیم می گردد.
کلیدهای shift , strl در هنگام استفاده از ابزارهای رسم چهارگوش و بیضی زیاد به کار می آیند.
16-شناسایی اصول روش ترسیم کمان (Arc) و قطاع (PIEWEDGES):
به کمک ابزار Ellipse علاوه بر ترسیم بیضی و دایره، می توان قطاع و کمان نیز ترسیم نمود. شیوه کار به این صورت است که پیش از شروع به ترسیم باید یکی از سه گزینه زیر را از نوار صفحات انتخاب نمایید.
سه گزینه در نوار صفحات ابزار Ellipse به منظور رسم بیضی کامل، قطاع یا بیضی قاچ خورده و رسم کمانی تعبیه شده است. بسته به اینکه چه نوع شکلی تصمیم داشته باشید ترسیم نمائید. پس از انتخاب ابزار Ellipse و پیش از کلیک کردن در صفحه در نوار صفحات یکی از این سه شمایل را انتخاب کنید. چنانچه گزینه وسطی را انتخاب نمایید، بیضی به صورت قاچ خورده ترسیم می گردد. با انتخاب گزینه سوم می توانید کمان ترسیم نمایید. همچنین می توان یک بیضی کامل را پس از ترسیم به قطاع یا کمان تبدیل نمود. به این صورت که پس از ترسیم کامل یک بیضی، ابزار شکل دهی را برداشته و نقطه لنگر بالای بیضی را بگیرید و به یک سو بکشید. اکنون چنانچه نشانگر را به سمت فضای داخل بیضی حرکت دهید، قطاع حاصل می گردد و اگر نشانگر را به سمت بیرون محیط بیضی بکشید، کمان تشکیل می شود. در هنگام کشیدن ماوس اگر کلید Ctrl را هم نگاه دارید فرآیند باز شدن بیضی با گامهای 15درجه ای صورت می گیرد.
17-شناسایی اصول روش ترسیم چند ضلعی (POLYGON) و ستاره (STAR):
توسط ابزار Polygon می توان چند ضلعیهای بسته همچون مثلث، پنج ضلعی، شش ضلعی و . . . ترسیم نمود. در نوار صفحات این ابزار علامت ستاره به منظور ترسیم ستاره به کار گرفته می شود. همچنین می توان تعداد وجوه چند ضلعی و ستاره را پس از ترسیم در نوار صفات تغییر داد.

فایل : 49 صفحه

فرمت : Word

39900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط