مقاله در مورد مقایسه ی ارتباط هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم

مقاله در مورد مقایسه ی ارتباط هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد علوم و تحقيقات (اردبیل)
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ardabil
فرم پيشنهاد تحقيق
پايان‏نامه‌ی كارشناسي ارشد
عنوان تحقيق به فارسي: مقایسه ی ارتباط هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم
نام دانشجو:بهزاد دانشکده:
نام خانوادگی دانشجو:مردی پور جابلو گروه تخصصی:روانشناسی بالینی
رشته تحصيلي:روانشناسی بالینی گرايش:روانشناسی بالینی
نيمسال ورود به مقطع جاري:اول نيمسال شروع به تحصيل :اول
نام و نام خانوادگی استاد راهنما: نام و نام خانوادگی استاد (اساتيد) مشاور:
1- دکتر رضا کاظمی 1-دکتر توکل موسی زاده
2-
تاريخ تصويب در شوراي گروه تخصصي: تاريخ تصويب در شوراي پژوهشي واحد علوم و تحقیقات اردبیل :
تأیید کارشناس پژوهشی تائيد مدير پژوهشي تائيد رئيس
واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل:
تاريخ ارسال به حوزه پژوهشي واحد علوم و تحقیقات(تهران):
تاريخ بررسي وتاييد امور پژوهشي واحد: تأييد مديركل پژوهشي:
تأييد معاون پژوهشي واحد:
توجه: لطفاً اين فرم با مساعدت و هدايت استاد راهنما تكميل شود.
اطلاعات مربوط به دانشجو:
نام:بهزاد نام‏خانوادگي:مردی پورجابلو شماره دانشجويي:900808382
مقطع:کارشناسی ارشد رشته تحصيلي:روانشناسی بالینی گروه تخصصي: روانشناسی بالینی
گرایش: روانشناسی بالینی نام‌دانشكده: سال ورود به مقطع جاري:1390
نيمسال ورودي:اول
آدرس پستي در اردبیل: شهرک کاشانی کوچه المهدی پلاک 13
آدرس پستي در شهرستان:………………………………………………………………………………………………………………………….. تلفن ثابت محل سكونت: 04516618553. تلفن همراه:09351773614 تلفن محل كار: ………………………… دورنگار:…………………………… پست الكترونيك: behzamardipor@yahoo.com
اطلاعات مربوط به اساتید راهنما و مشاور:
تذكرات:
دانشجويان دوره كارشناسي ارشد می‌توانند يك استاد راهنما و حداكثر دو استاد مشاور و دانشجويان دوره دكتري حداكثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور مي‏توانند انتخاب نمايند.
در صورتي كه اساتيد راهنما و مشاور مدعو مي باشند، لازم است سوابق تحصيلي، آموزشي و پژوهشي كامل ايشان (رزومه كامل) شامل فهرست پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‏هاي دكتري دفاع شده و يا در حال انجام كه اساتيد مدعو، راهنمايي و يا مشاوره آنرا بر عهده داشته‏اند، به همراه مدارك مربوطه و همچنين آخرين حكم كارگزيني (حكم هيأت علمي) ضميمه گردد.
اساتيد راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذيرش پروپوزال، به سقف ظرفيت پذيرش خود توجه نموده و در صورت تكميل بودن ظرفيت پذيرش، از ارسال آن به دانشگاه و حوزه پژوهشي و يا در نوبت قراردادن و ايجاد وقفه در كار دانشجويان جداً پرهيز نمايند. بديهي است در صورت عدم رعايت موازين مربوطه، مسئوليت تأخير در ارائه پروپوزال و عواقب كار، متوجه گروه تخصصي و دانشكده خواهد بود.
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
نام و نام خانوادگي:رضا کاظمی آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي دکتری تخصصی
تخصص اصلي:اعصاب روان رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي):استادیار تلفن همراه:09141525726
تلفن منزل يا محل كار:2240374 آدرس پست الکترونیکی(Email):DR_reza.kazemi@yahoo.com
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول:
نام و نام خانوادگي : توکل موسی زاده آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي : PHD
تخصص اصلي:روانشناسی فیزیولوژیک رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): استاد یار تلفن همراه: 09144513351
تلفن منزل يا محل كار:………………… آدرس پست الکترونیکی(Email):tavakol_mosazadeh@yahoo.com
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم:
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
4- اطلاعات مربوط به پايان‏نامه:
الف- عنوان تحقیق
1- عنوان به زبان فارسی:
مقایسه ی هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم
2- عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):
تذكر: صرفاً دانشجويان رشته‏هاي زبان آلماني،‌فرانسه و عربي مجازند عنوان پايان‏نامه خود را به زبان مربوطه در اين بخش درج نمايند و براي بقيه دانشجويان، عنوان بايستي به زبان انگليسي ذكر شود.
Comparison of emotional intelligence, mental toughness and aggression in people dependent on nicotine, opiates, methamphetamine and healthy
ب – تعداد واحد پايان‏نامه: 6 واحد
ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق به صورت مستند) :
اعتیاد معضل بزرگ جوامع امروزی است پژوهش هاي بین المللی و ملی ضمن اثبات سیر صعودي ابتلاء به مصرف مواد مخدر و بویژه مصرف سیگار در بین نوجوانان و جوانان ، بر این نکته تاکید می کنند که انگیزه مصرف مواد مخدر از پیروي از عضو معتاد خانواده به سوي نقش گروه همسالان دچار تغییر الگو شده است(لیدا کاکیا،1389).
مشکل هیجانی، مشکل روانی و شیوههاي رویارویی با استرس(حسنشاهی و احمدیان، 2005 )به عنوان دلایل مصرف مواد مخدر بیان شده اند. کاستی امکانات براي پاسخ دادن به نیازهاي طبیعی، روانی و اجتماعی نوجوانان و جوانان(مانند کنجکاوي، تنوع طلبی، هیجان جویی، ماجراجویی، گرایش به مورد پذیرش قرار گرفتن از سوي دیگران و گرایش به موفق بودن در میان همسالان) نیز از دلایل گرایش به کسب لذت و تفنن از مصرف مواد مخدر و عضویت در گروههاي ناسالم بیان شده است (وزیریان و مستشاري،2012).
هیجان ها همیشه مورد توجه انسان بوده است، زیرا در هر تلاش و در هر اقدام مهم بشري، به طریقی نقش دارند. پیشرفت هاي اخیر در زمینه روان شناسی سلامت، بهداشت روان و طب رفتاري نقش هیجان را، در سلامت و بیماري انسان ها مورد توجه قرار داده است (لیا و همکاران،2003). عبارت هوش هیجانی ابتدا در سال 1985 توسط وین پین مطرح و توسط دانیل گلمن در سال 1995 محبوبیت یافت. سالووي- مایر، هوش هیجانی را به صورت ظرفیت درك اطلاعات هیجانی و استدلال در هنگام وجود هیجان تعریف می کند. آن ها توانائی هاي هوش هیجانی را به چهار زمینه زیر تقسیم می کنند1-:توانایی درك و تشخیص دقیق هیجان هاي خود و دیگران ،2-توانایی استفاده از هیجان ها براي تسهیل تفکر،- 3 توانایی درك معانی هیجان ها،- 4توانایی مدیریت و اداره کردن هیجان ها (مایر و مایر،2003) .
شواهد زیادی نشان می دهد که هوش هیجانی با موفقیت یا عدم موفقیت فرد در حوزه های مختلف زندگی مرتبط است با این حال پژوهش های اندکی به بررسی ارتباط هوش هیجانی با سو مصرف مواد پرداخته اند.اکبری زرد خانه و همکاران(1387)در پژوهش خود نشان دادند که سازه هوش هیجانی می‌تواند نقش متغیر میانجی نیرومند بین وی‍ژگیهای هیجانی با پذیرش اعتیاد داشته باشد.
یکی دیگر از مولفه هایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته شده سرسختی روانشناختی می باشد سرسختی ویژگی شخصیتی است که ممکن است نحوه مقابله با استرسزاها را در افراد تعدیل کند یعنی آنها را در تحلیل موفقیت آمیز موقعیت استرسزا یاري می کند.( سوزان آولت کوباسا 1979) سرسختی را ویژگی شخصیتی پیچیده اي معرفی می کند که از سه مؤلفه چالش ، کنترل و تعهد تشکیل شد است.زرگروهمکاران(1387).در پزوهش خود نشان دادند که کارکنانی که سرسختی پایینی دارند،آمادگی به اعتیاد بالاتری داشتند.
در زمینه رابطه سرسختی با مصرف الکل و مواد مخدر تحقیقات اندکی صورت گرفته است. از جمله تحقیقات معدود در این زمینه مدی،وادوا،هایر(1996، لئونارد وکورنلیسوس ، 2007 به نقل اززرگر و همکاران،1387) که در تحقیق خود نشان دادند رابطه منفی بین سرسختی و مصرف الکل می باشد.
پرخاشگري، كشش و يا گرايشي در فرد است كه به صورت زدن، كشتن و ويران كردن خود را نشان مي دهد. پرخاشگري با تغيير شرايط زندگي و محيطي افراد نيز متحول مي شود(خدابخشی کولایی،1390) عدم کنترل رفتار پرخاشگرانه علاوه بر اینکه می تواند باعث ایجاد مشکلات بین فردی و جرم و بزه و تجاوز به حقوق دیگران شود، می تواند درون ریزی شده و باعث بروز انواع مشکلات جسمی و روانی، مانند زخم معده، سر دردهای میگرنی و افسردگی گردد. در پژوهش دیگری به ارتباط بین پرخاشگری، خودکشی، مصرف مواد و رفتار جنسی خطرناک با یکدیگر تاکید شد (هاوارد و همکاران، 2008 ، به نقل از سجادی، 2009). با توجه به موضوعات مطرخ شده ما در این پژوهش به دنبال این سوال هستیم که آیا بین هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم در شهر اردبیل تفاوت وجود دارد؟
د – اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد):
افزایش سرسام آور مصرف مواد مخدر در جهان و قاچاق روزافزون این مواد، پیامدهای وحشتناکی به دنبال اورده است که مستقیماً نسل جوان و بشریت را تهدید می کند اعتیاد معضل بزرگ جوامع امروزی است پژوهش هاي بین المللی و ملی ضمن اثبات سیر صعودي ابتلاء به مصرف مواد مخدر و بویژه مصرف سیگار در بین نوجوانان و جوانان ، بر این نکته تاکید می کنند که انگیزه مصرف مواد مخدر از پیروي از عضو معتاد خانواده به سوي نقش گروه همسالان دچار تغییر الگو شده است(لیدا کاکیا،1389).
.گسترش شبکة قاچاق بین المللی و دام اعتیاد، میلیون ها نفر جوان را به فساد و کام مرگ می کشاند و سودگران مرگ را به ثروت و قدرت می رساند و خانواده های بسیاری رو از هم پاشیده وجوانان بسیاری در راه مبارزه جان خود را از دست داده یا مجروه شده اند.اعتیاد یک بیماری زیست شناختی، روان شناختی و اجتماعی است و عوامل متعددی در ایتولوژی سوء مصرف و اعتیاد موثر هستند که از جمله پرخاشگری شدید- اعتماد به نفس پایین، فقدان مهارت در رد پیشنهادی خلاف که در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می شودو عوامل بسیاری از این دست. عوامل موثر بر فرد محیط فرد و کلیه علل و عوامل در هم بافته ای هستند که بر یکدیگر تأثیر می گذارند درک کلیه علل و عوامل زمینه ای موجب می شود تا روند پیشگیری، شناسایی، درمان و پیشگیری به طور هدفهمند طرح ریزی شود.بنابراین آشنایی با عوامل زمینه ساز مستعد کننده در مقابل آن از دو جهت ضرورت دارد الف- شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد و اقدامهای پیشگرانه لازم برای آنان و ب- انتخاب نوع درمان و اقدامهای خدماتی، حمایتی و مشاوره ای لازم ومتناسب برای معتادان. اعتیاد به سوء مصرف مواد محرک در میان جوانان، که یکی از معضلات بهداشتی- اجتماعی و اقتصادی جهان امروز است و تاثیر مستقیمی بر سلامتی آنها دارد گفته می شود (دلاوری و همکاران، 1388). در حال حاضر حداقل 1300 نوع ماده محرك وجود دارد كه از بين آنها تركيبات آمفتاميني و فرآورده هاي كوكا، بيشترين مصرف را در جهان دارد. این مواد موجب تغییر در سطح هوشیاری شده و تمایلات عاطفی و احساسی فرد را افزایش می دهد. بروز توهمات بینایی به همراه اختلال در تمرکز و تصمیم گیری به دنبال مصرف مواد محرک امری محتمل است و درک زمان و فضا برای مصرف کنندگان، تغییر می کند(سجّادی و همکاران، 2009). احساس غیر واقعی قدرت و موفقیت، تمایلات خودکشی و دیگرکشی و همچنین وابستگی شدید روانی از دیگر عوارض مصرف این مواد می باشد بنابرین شناخت راههای پیش گیری و درمان این ماده خانمان سوز که منجر به از بین رفتن منابع مالی خانواده ها و جامعه میشود و هچنین هزینه های سنگین(اقتصادی ،اجتماعی،انسانی روانی و…) بر خانواده ها ،جامعه ،دولت تحمیل میکند،بنابرین
لزوم انجام پژوهش های مختلف برای پیشگیری و درمان و همچنین مبارزه با سیستم اعتیاد و کاهش اسرات مخرب ان به وضوح احساس میشود.
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظري تحقیق با ارائه منابع):
اکبری زرد خانه و همکاران(1387)در پژوهش خود نشان دادند که سازه هوش هیجانی می‌تواند نقش متغیر میانجی نیرومند بین وی‍ژگیهای هیجانی با پذیرش اعتیاد داشته باشد.
زرگروهمکاران(1387).در پزوهش خود نشان دادند که کارکنانی که سرسختی پایینی دارند،آمادگی به اعتیاد بالاتری داشتند.
طباطبایی و همکاران (1389) در پژوهش خود نشان دادند که تفاوت معنی داری بین جوانان دارای سوء مصرف مواد مخدر صنعتی مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهرستان سمنان و افراد عادی از نظر اختلالات روانی وجود دارد.
نتایج تحقیقات اوراکی (1389) نشان داد که بین خشم و سبک مقابلۀ هیجانی با میل مصرف مواد، همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد.
حاجي حسني و همکاران(1391) در پژوهش خود نشان دادند كه رابطة بين متغيرهاي پرخاشگري، ابراز وجود و افسردگي با آمادگي به اعتياد معنادار است.
کوباسا و همکاران(1984) در تحقیق بیان کردند سرسختی روانشناختی اثری مهم در محافظت از سلامتی در هنگام حوادث تنش زا دارد، افراد مبتلا به اعتیاد، سرسختی روانشناختی ، تحمل ناکامی کمتری نشان دادند.
ايپستن و همکاران (2000) در پژوهشي 517 نوجوان را مورد بررسي قرار دادند . نتايج نشان داد كه پرخاشگري و رفتارهاي ناسازگارانه با شروع مصرف مواد ارتباط دارد.
جف (2005) در بررسي رابطة بين پرخاشگري و مصرف مواد افيوني نتيجه گرفت كه پرخاشگري با مصرف مواد افيوني همبستگي مثبت دارد.
پژوهشي كه ناجمان (2009) انجام داد نتایج نشان مي دهد كه از بين عوامل پيش بيني كنندة گرايش به مواد و پرخاشگري اهميت بيشتري دارد.
ساتسيووگل و اريم(2009) در پژوهش خود نشان دادند كه بين پرخاشگري و گرايش به الكل رابطة معنادار وجود دارد.
و – جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق: (ذیل این قسمت توسط استاد راهنما امضاء شود)
با توجه به اینکه در سایت های داخلی و پایگاه های علمی داخلی و لیست پایانامه های دانشگاهها موضوعی با عنوان : مقایسه ی هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم پیدا نشد،لذا موضوع جنبه جدید و نوآوری دارد.خصوصا اولین بار است پژوهشی با عنوان مقایسه ارتباط هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم ،انجام می شود
ز- اهداف مشخص تحقيق (شامل اهداف آرماني، کلی، اهداف ويژه و كاربردي):
اهداف کلی : مقایسه هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم
اهداف اختصاصی : تعیین تفاوت هوش هیجانی ودر افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم
تعیین تفاوت سرسختی و پرخاشگری و در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم
تعیین تفاوت پرخاشگری ودر افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم
ح – در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):بهزیستی ،مراکز ترک اعتیاد،دانشگاههاو موسسه های پژوهشی ومحل اجرای این تحقیق مطب های ترک اعتیاد در استان اردبیل می باشد .
ح – در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
ط- سؤالات و فرضيه‏هاي تحقیق(مطابق با اهداف تحقیق):
1- بین هوش هیجانی و سرسختی در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم تفاوت وجود دارد.
2- بین هوش هیجانی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم تفاوت وجود دارد .
3- بین سرسختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم تفاوت وجود دارد.
ی- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی با استناد به منابع کاربردی):
تعریف مفهومی:سرسختی روانشناختی: – ریشه های مفهومی این سازه، بر خلاف دیدگاه های متعدد به واکنش انفعالی انسان که در اغلب کارها در زمینه فشارهای روانی و بیماری مشاهده می شود، بر گرفته از مجموعه ای از رویکردهای در خصوص رفتار انسان است که مری (1973)در مقوله نظریه های عمده شخصیت آنها را نظریه تکامل می نامد (به نقل از کیامرثی 1377).
. تعریف عملی:منظور از سرسختی روانشناختی نمره ای است که فرد در پرسشنامه سرسختی اهواز(کیامرثی،1377) بدست می اورد.
تعریف مفهومی: پرخاشگری به هر گونه رفتاری اطلاق می شود که به قصد آسیب رساندن به دیگران از یک فرد سر می زند (اندرسون و بوشمن، 2002). پرخاشگری ممکن است به شیوه های متفاوتی خود را نشان دهد. خصومت، معرف جنبه های شناختی پرخاشگری و خشم نشان دهندۀ جنبۀ هیجانی آن است. جنبۀ رفتاری پرخاشگری نیز به شکل کلامی و جسمانی بروز می کند (بوش و پری 3، 1992). عدم کنترل رفتار پرخاشگرانه علاوه بر اینکه می تواند باعث ایجاد مشکلات بین فردی و جرم و بزه و تجاوز به حقوق دیگران شود، می تواند درون ریزی شده و باعث بروز انواع مشکلات جسمی و روانی، مانند زخم معده، سر دردهای میگرنی و افسردگی گردد (الیس 4، 1998).
تعریف عملی :در پژوهش حاضر میزان پرخاشگری نمره است که فرد در پرسشنامۀ پرخاشگری توسط ویلیامز و همکاران (1996) از پرسشنامۀ پرخاشگری باس و پری (1992) بدست می آورد
تعریف مفهومی: هوش هیجانی هم یک اصطلاح گسترده است که شامل مهارتهای فردی و حالات درونی میباشد و به مجموعه مهارتهای درون فردی و برون فردی اطلاق می گردد. هوش هیجانی را میتوان آگاهی از هیجانات و چگونگی تأثیر پذیری از هیجانات دیگران، بروز احساسات، مدیریت هیجانات و عواطف، همدلی و خود آگاهی و چگونگی اداره ارتباطات بین فردی دانست. ریشه هوش هیجانی، به نظریه گاردنر بر میگردد (1983) که وی یکی از جنبه های هوش را توانایی فرد در آگاهی از هیجانها، تمایز بین آنها و استفاده از این اطلاعات برای
ارائه پاسخ اثر بخش در برابر محیط عنوان کرد. گلمن نیز معتقد است هوش هیجانی مهارتی است که به شخص در جهت هماهنگی با دیگران کمک کرده و باعث سنجش و ارزیابی مفید دیگران از شخص میشود.
تعریف عملی: هوش هیجانی نمره ای است که فرد در آزمون بار-آن (1980) بدست می آورد
تعریف مفهومی:نیکوتین : یک ترکیب آلی نیتروژن‌دار است که بیشتر در گیاهانی مانند تنباکو و در اندازه‌های کمتر در گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، بادمجان و فلفل‌سبز یافت می‌شود. ۰٫۳ تا ۵ درصد گیاه خشک تنباکو را نیکوتین می‌سازد و یک زهر اثرگذار بر سامانه عصبی است که در بسیاری از حشره‌کش‌ها به کار می‌رود. نیکوتین در اندازه‌های کمتر یک انگیزنده‌های زیستی (محرک‌های زیستی) است و سبب اعتیاد و بسیاری از ویژگی‌های روانی دود تنباکو است(مکالانی،2005).
متیل آمفتامین، که در بازار سیاه بنام «شیشه» معروف است، نام یک ماده روان گردان است. این ماده محرک اعصاب است. مت‌آمفتامین با تاثیر مستقیم بر مکانیسم‌های مغز شادی و هیجان در فرد ایجاد می‌کند. مت‌آمفتامین همچنین باعث اختلال شدید در خواب و یا بی‌خوابی شدید می‌شود. مصرف کننده دچار بی‌اشتهایی شدید شده و ساعت‌ها و حتی تا روزها اشتها به غذا ندارد. در عین حال این ماده باعث تشنگی می‌شود و مصرف کننده مجبور است مقدار زیادی آب بنوشد(مکالانی،2005).
اوپیوئید: ین گروه از نظر طبیعی یا صانعی بودن به دوگروه تقسیم می شوند: طبیعی : تریاک ،شیره ، پاراگوریک،صناعی : مورفین ، و اپییوئیدهای مشابه آن ( متادون پروپوکسی فن )،مپردین و اپیوئیدهای مشابه آن ( پتیدین ، آنیلیریدین ، دیفنوکسیلات ، لوپرامید ، آلفاپرودین ،و دیگر اپیوئیدها نظیر پنتازسین ، بوپره نورفین ، ( تمجیزک و نام های مشابه تجاری مشابه ) بوترفانل، نالوکسان ، نالترکسون ،نوع دیگر طبقه بندی مواد اپیوئیدی بر حسب آگونیست خالص یا آگونیست نسبی یا آنتاگونیست بودن آنهاست اپیوئیدهای آگونیست خالص : مورفین ، متادون ، اکسی کدون، مپریدین ، پروپوکسی فن ، هروئین ، تریاک ، شیره ، هیدرومورفین ، و کدئین اپیوئید های آگونیست نسبی : پنتازوسین ، نالبوفین ، بوپره نورفین ، بوتور فانول آنتاگونیست های اپیوئیدی : نالوکسان و نالترکسون (سایت ویکی پدیا،دانشنامه آزاد)
تعاریف عملیاتی :در این پژوهش منظور از اعتیاد افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین بستری در مراکز ترک اعتیاد شهر اردبیل می باشد.
5-روش شناسی تحقیق:
الف- شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
تذكر: درخصوص تفكيك مراحل اجرايي تحقيق و توضيح آن، از به كار بردن عناوين كلي نظير، «گردآوري اطلاعات اوليه»، «تهيه نمونه‏هاي آزمون»، «انجام آزمايش‏ها» و غيره خودداري شده و لازم است در هر مورد توضيحات كامل در رابطه با منابع و مراكز تهيه داده‏ها و ملزومات، نوع فعاليت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهيزات و مشخصات هر يك ارائه گردد.
الف- شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
تذكر: درخصوص تفكيك مراحل اجرايي تحقيق و توضيح آن، از به كار بردن عناوين كلي نظير، «گردآوري اطلاعات اوليه»، «تهيه نمونه‏هاي آزمون»، «انجام آزمايش‏ها» و غيره خودداري شده و لازم است در هر مورد توضيحات كامل در رابطه با منابع و مراكز تهيه داده‏ها و ملزومات، نوع فعاليت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهيزات و مشخصات هر يك ارائه گردد.
تحقیق حاضر از نوع علی مقایسه ای میباشد این تحقیق درصدد یافتن ارتباط بین متغیرهای هوش هیجانی،سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید، مت آمفتامین و سالم در شهر اردبیل را دارد.
ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش هوش هیجانی ، سرسختی ، و پرخاشگری (متغیر مستقل ) ، افراد دارای اعتیاد و افراد سالم ( متغیر وابسته ) می باشد .
ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :
روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق میدانی می باشد. ابتدا ، بیماران مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد که تشخیص اعتیاد دریافت کرده اند شناسایی خواهند شد. سپس برحسب نمونه گیری تصادفی از بین این بیماران تعداد 100نفر از افراد معتاد و 100 نفر از افراد سالم انتخاب و پرسشنامه های هوش هیجانی ، سرسختی و پرخاشگری را تکمیل خواهند کرد.
د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، و مت آمفتامین و افراد سالم شهر اردبیل در سال 1391 می باشد.
روش نمونه گیری و حجم نمونه: روش نمونه گیری این پژوهش از نوع تصادفی ساده می باشد و از بین بیمارانی که با تشخیص وابستگی به نیکوتین ، اوپیوئید ، و مت آمفتامین به مراکز ترک اعتیاد اردبیل رجوع کرده اند به صورت تصادفی تعداد 100نفر انتخاب می شود. وبعد تعداد 100نفر از افراد سالم بصورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه های سرسختی،پرخاشگری و هوش هیجانی در اختیارشان قرار داده خواهد شد. و بعد از تکمیل پرسشنامه ها این دو گروه مقایسه خواهد شد، این تعدا حجم نمونه برای بالا بردن اعتبار و قابلیت تعمیم پذیری در نظر گرفته شده است.
هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:
پرسشنامه پرخاشگری
پرسشنامۀ پرخاشگری توسط ویلیامز و همکاران (1996) از پرسشنامۀ پرخاشگری باس و پری (1992) گرفته شده است. این پرسشنامه، 26 آیتم دارد که هر آزمودنی می بایست در پاسخ به سوالات، یکی از گزینه های هرگز، به ندرت، گاهی و همیشه را انتخاب نمایند. این پرسشنامه، دو مولفۀ پرخاشگری فیزیکی/ خشم و پرخاشگری کلامی/ خصومت را مورد سنجش قرار می دهد. ضریب پایایی بازآزمایی (بعد از نه هفته) پرسشنامۀ پرخاشگری و مولفه های آن از 72 تا 80 درصد گزارش شده است. ضریب همبستگی پرسشنامۀ پرخاشگری با مقیاس خشم نووکا (1994) 79 درصد گزارش شده است (01/0>P ). ضریب همبستگی مولفۀ پرخاشگری فیزیکی / خشم و مولفه های پرخاشگری کلامی / خصومت با مقیاس خشم به ترتیب 73 و 74 درصد می باشد (01/0>P).
پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز
این پرسشنامه توسط کیامرثی (1377) تهیه و اعتباریابی شده است. پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز یک پرسشنامه مقیاسی خود گزارشی مداد – کاغذی است که دارای 27 ماده می باشد. نمره گذاری این پرسشنامه 27 ماده به این صورت است که آزمودنی ها به يکی از چهار گزینه ((هرگز)) ، ((بندرت)) ، ((گاهی اوقات)) و ((بیشتر اوقات)) پاسخ گفته و بر اساس مقادیر 0 ، 1 ، 2 ، 3 نمره گذاری می شوند ، به استثنای ماده های 6 ، 7 ، 10 ، 13 ، 17 ، 21 ، که دارای بار عاملی منفی هستند و به شیوه ای معکوس نمره گذاری می شوند. احراز نمره بالا در این پرسشنامه نشان دهنده
سرسختی روانشناختی بالا در فرد است و اصولاً سه مولفه اصلی اين سازه یعنی مبارزه جویی ، کنترل و تعهد نیز در این افراد بالا می باشد. جهت سنجش اعتبار این پرسشنامه از چهار آزمون ملاک یعنی پرسشنامه اضطراب، پرسشنامه افسردگی، پرسشنامه خودشکوفایی، و تعریف سازه ای سرسختی روانشناختی استفاده شده است. پرسشنامه سرسختی روانشناختی با پرسشنامه اضطراب (55/0- = r) ، پرسشنامه افسردگی (62/0- = r) ، پرسشنامه خود شکوفایی (55/0= r) و با تعریف سازه ای سرسختی روانشناختی (55/0= r) رابطه معنی دار دارد که این بیانگر اعتبار مطلوب و رضایتبخش می باشند. برای محاسبه پایایی این پرسشنامه از دو روش باز آزمایی و همسانی درونی استفاده شده است . ضرایب پایایی بازآزمایی برای کل آزمودنی ها برابر با 84/0 ، برای آزمودنی های مونث برابر با 85/0 و برای آزمودنی های مذکر برابر با 84/0 می باشد. همچنین ضرایب آلفای کرونباخ برای کل آزمودنی ها برابر 76/0 ، برای آزمودنی های مونث برابر با 74/0 و برای آزمودنی های مذکر برابر با 76/0 می باشد. با توجه به یافته های فوق ضرایب پایایی این پرسشنامه نیز رضایت بخش می باشد.
پرسشنامه آزمون هوش هیجانی بار ـ اُن :
آزمون هوش هیجانی بار ـ اُن در سال 1980 ساخته شد آزمون هوش هیجانی بار ـ آن دارای 117 سوال و 15 مقیاس می باشد که توسط بار اُن بر روی 3831 نفر از 6 کشور (آرژانتین ، آلمان، هند، نیجریه، و آفریقای جنوبی، که 8/48 درصد آنان مرد و 2/51 درصد آنان زن بودند اجرا شده و به طور سیستماتیک در آمریکای شمالی هنجاریابی گردید. نتایج حاصل از هنجاریابی نشان داد که آزمون از حد مناسبی از اعتبار و روایی برخوردار است پاسخهای آزمون نیز بر روی یک مقیاس 5 درجه ای در طیف لیکرت (کاملاً موافقم، موافقم، تا حدودی، مخالفم، کاملاً مخالفم، تنظیم شده است)
مقیاس های آزمون عبارتند از خود آگاهی هیجانی، خود ابرازی، عزت نفس، خود شکوفایی، استقلال همدلی، روابط بین فردی، مسئولیت پذیری اجتماعی، واقع گرایی، انعطاف پذیری، حل مسئله، تحمل فشار روانی کنترل تکانش، خوش بینی، شادمانی.
روش و ابزار تجزیه: برای تجزیه تحلیل داده ها پژوهش از روش MANOVA استفاده خواهد شد و برای این منظور از ابزارآماری SPSS بهره گرفته خواهد شد.
ث- منابع مورد استفاده (به ترتیب حروف الفبا):
– ابوالقاسمی، ع؛ کیامرثی، آ (1385) روانشناسی سرسختی. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل،ص39-41.
– ابوالقاسمی، عـ نریمانی، م. (1385). آزمونهای روانشناختی، انتشارات باغ رضوان.ص،187-191.
– اکبری زرد خانه، ر؛ رستمی،م.(1387) رابطه هوش هیجانی و مکانیزمهای دفاعی با اعتیاد،مجله روانشناسی تحولی ، شماره 15،ص13-16.
– اورکی، م. (1389). بررسی رابطه خشم، خود کار آمدی، مهارت های مقابله ای و میل به مصرف مواد در گروهی از درمانجویان وابسته به مواد مخدر افیونی. فصل نامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد. شمارۀ هیجدهم. ص 54-39.
-حاجي حسني ،م؛ شفيع آبادي، ع؛ پيرساقي، ف و كياني پور، ع.(1391) رابطة بين پرخاشگري، ابراز وجود و افسردگي با آمادگي به اعتياد در دانشجويان دختر دانشگاه علامه طباطبايي، مجله دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي،سال 13،شماره 3 ،ص66-69.
– حیدری پهلویان، ا.، محجوب، ح.، رحیمی، ع. (1390). مقایسه شیوع انواع اختلالهای روانی در افراد وابسته و غیر وابسته به مواد ساکن شهر همدان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان. شمارۀ سوم. ص 28-22.
-خدابخشي كولايي، آ ؛ اشرفي، ف و همتي منش، ا. (1390) ,”پرخاشگري” در دانش آموزان افغاني مقيم ايران،مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان،دوره 13،شماره 1،ص53.

فایل : 20 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط