مقاله در مورد مقایسه هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم

مقاله در مورد مقایسه هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم

فصل اول
مقدمه
سلامت انسان و توسعه اجتماعي، رابطه اي جدايي ناپذير دارند. سلامت، همچنين يكي از شش قلمرو اصلي رفاه اجتماعي است . پس هر آنچه تهديدي براي سلامت باشد، تهديد براي توسعه و رفاه اجتماعي ن يز مي باشد و هر آنچه موجب ارتقاي سلامت است، عملاً ما را به توسعه و رفاه اجتماعي نيز رهنمون مي سازد. از آنجا كه سوءمصرف مواد، وابستگي و عوارض ناشي از آن، تهديدي جدي براي سلامت به شمار مي آيد و بر كميت و كيفيت زندگي تأثير مي گذارد يكي از مباحث عمده در روانشناسي امروز كه توجه بسياري در راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني، مواد و اختلالات وابسته به مواد را شامل مواد ميداند كه بر شيمي مغز
موثرند و جدا از اين كه عمدي يا سهوي مصرف شوند، مشمول واژهي مصرف مواد Substance use ميگردند(سادوک و سادوک ،2008).
وابستگي به مواد يا اعتياد به مواد مخدر در همه مشاغل ،سطوح تحصيلي و طبقة اقتصادي، اجتماعي ديده مي شود و به افراد و اقشار خاصي اختصاص ندارد. با توجه به شيوع بالاي وابستگي به مواد و دشواري هاي درمان آن، تلاش براي شناسايي عوامل خطر ابتلا به اين مشكل در جمعيت هاي مختلف بسيار ضروري است. به اين ترتيب وابستگي به مواد را ميتوان ترجيح مصرف مواد تعريف نمود، به گونه اي كه فرد كاركردهاي جسمي، روانشناختي و اجتماعي خود را از دست داده و يا در شرف از دست دادن باشد(بخشانی ،2002). خوش بینانه ترین آمارها از وجود2000000 تا 2500000 معتاد Addict در ایران خبر می دهند (مکری،2008).
مواد مخدر بصورت های مختلف و گوناگون یافت می شود وبا تاثیرات مختلف وجود دارد یکی از این مواد نیکوتین است. نیکوتین یک ترکیب آلی نیتروژن‌دار است که بیشتر در گیاهانی مانند تنباکو و در اندازه‌های کمتر در گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، بادمجان و فلفل‌سبز یافت می‌شود. ۰٫۳ تا ۵ درصد گیاه خشک تنباکو را نیکوتین می‌سازد و یک زهر اثرگذار بر سامانه عصبی است که در بسیاری از حشره‌کش‌ها به کار می‌رود. نیکوتین در اندازه‌های کمتر یک انگیزنده‌های زیستی (محرک‌های زیستی) است و سبب اعتیاد و بسیاری از ویژگی‌های روانی دود تنباکو است.متیل آمفتامین، که در بازار سیاه بنام «شیشه» معروف است، نام یک ماده روان گردان است. این ماده محرک اعصاب است. مت‌آمفتامین با تاثیر مستقیم بر مکانیسم‌های مغز شادی و هیجان در فرد ایجاد می‌کند. مت‌آمفتامین همچنین باعث اختلال شدید در خواب و یا بی‌خوابی شدید می‌شود. مصرف کننده دچار بی‌اشتهایی شدید شده و ساعت‌ها و حتی تا روزها اشتها به غذا ندارد. در عین حال این ماده باعث تشنگی می‌شود و مصرف کننده مجبور است مقدار زیادی آب بنوشد(زینالی و همکاران،1386).
اوپیوئید این گروه از نظر طبیعی یا صانعی بودن به دوگروه تقسیم می شوند: طبیعی : تریاک ،شیره ، پاراگوریک،صناعی : مورفین ، و اپییوئیدهای مشابه آن ( متادون پروپوکسی فن )،مپردین و اپیوئیدهای مشابه آن ( پتیدین ، آنیلیریدین ، دیفنوکسیلات ، لوپرامید ، آلفاپرودین ،و دیگر اپیوئیدها نظیر پنتازسین ، بوپره نورفین ، ( تمجیزک و نام های مشابه تجاری مشابه ) بوترفانل، نالوکسان ، نالترکسون ،نوع دیگر طبقه بندی مواد اپیوئیدی بر حسب آگونیست خالص یا آگونیست نسبی یا آنتاگونیست بودن آنهاست اپیوئیدهای آگونیست خالص : مورفین ، متادون ، اکسی کدون، مپریدین ، پروپوکسی فن ، هروئین ، تریاک ، شیره ، هیدرومورفین ، و کدئین اپیوئید های آگونیست نسبی : پنتازوسین ، نالبوفین ، بوپره نورفین ، بوتور فانول آنتاگونیست های اپیوئیدی : نالوکسان و نالترکسون (حیدری پهلویان و همکاران،1390).
مشکل هیجانی، مشکل روانی و شیوههاي رویارویی با استرس به عنوان دلایل مصرف مواد مخدر بیان شدهاند. کاستی امکاناتبراي پاسخدادن به نیازهاي طبیعی، روانی و اجتماعی
نوجوانان و جوانان (مانند کنجکاوي، تنوع طلبی، هیجان جویی، ماجراجویی، گرایش به مورد پذیرش قرار گرفتن از سوي دیگران و گرایش به موفق بودن در میان همسالان)، نیز از دلایل گرایش به کسب لذت و تفنن از مصرف مواد مخدر و عضویت در گروههاي ناسالم بیان شده است صنعتی شدن کشورها پیامدهایی مانند از بین رفتن روابط ژرف خانوادگی، جدایی از خانواده، جدایی از ارزشهاي سنتی و ساختار حمایتی موجود در جوامع سنتی، انزوا، ناامیدي، سرگشتگی و بی هویتی فرد را به دنبال دارد، وضعیتی که فرد را وامیدارد براي سازگاري با شیوه جدید و سخت زندگی روزمره به مصرف مواد رو آورد(محمدی و همکاران ، 2011).
با توجه به تأثير اعتياد بر ابعاد فردي، خانوادگي و اجتماعي، لزوم شناسايي عوامل پيش بيني كننده و پيشگيري كنندة آن در افراد به خصوص نوجوانان و جوانان و پرورش عوامل محافظت كننده در برابر اعتياد بيش از پيش احساس مي شود.اعتياد و سوء مصرف مواد نتيجة عوامل اجتماعي، خانوادگي و شخصيتي است (گلانتر ،2006).
هیجان ها همیشه مورد توجه انسان بوده است، زیرا در هر تلاش و در هر اقدام مهم بشري، به طریقی نقش دارند. پیشرفت هاي اخیر در زمینه روان شناسی سلامت، بهداشت روان و طب رفتاري نقش هیجان را، در سلامت و بیماري انسان ها مورد توجه قرار داده است (لیا و همکاران،.(2003 عبارت هوش هیجانی ابتدا در سال 1985 توسط وین پین مطرح و توسط دانیل گلمن در سال 1995 محبوبیت یافت. سالووي- مایر، هوش هیجانی را به صورت ظرفیت درك اطلاعات هیجانی و استدلال در هنگام وجود هیجان تعریف می کند. آن ها توانائی هاي هوش هیجانی را به چهار زمینه زیر تقسیم می کنند1-:توانایی درك و تشخیص دقیق هیجان هاي خود و دیگران ،2-توانایی استفاده از هیجان ها براي تسهیل تفکر،- 3 توانایی درك معانی هیجان ها،- 4توانایی مدیریت و اداره کردن هیجان ها (مایر و مایر،2003).
شواهد زیادی نشان می دهد که هوش هیجانی با موفقیت یا عدم موفقیت فرد در حوزه های مختلف زندگی مرتبط است با این حال پژوهش های اندکی به بررسی ارتباط هوش هیجانی با سو مصرف مواد پرداخته اند.اکبری زرد خانه و همکاران(1387)در پژوهش خود نشان دادند که سازه هوش هیجانی می‌تواند نقش متغیر میانجی نیرومند بین وی‍ژگی های هیجانی با پذیرش اعتیاد داشته باشد. پژوهش ها نشان مي دهد كه هوش هيجاني با اعتياد به مواد مخدر(رايلي و شوت ،2003 ؛ جناآبادي ، 1388 ؛ آرياصدر و همکاران ،1389 ترينيداد و همکاران ،2004 به نقل از فاتحی و جعفری ،1390) مانند: الكل، تنباكو و سيگار رابطه منفي دارد.
سرسختی ویژگی شخصیتی است که ممکن است نحوه مقابله با استرسزاها را در افراد تعدیل کند یعنی آنها را در تحلیل موفقیت آمیز موقعیت استرسزا یاري می کند. کوباسا 1979 )) سرسختی را ویژگی شخصیتی پیچیده اي معرفی می کند که از سه مؤلفه چالش ، کنترل و تعهد تشکیل شد است.زرگروهمکاران(1387).در پزوهش خود نشان دادند که کارکنانی که سرسختی پایینی دارند،آمادگی به اعتیاد بالاتری داشتند.
در زمینه رابطه سرسختی با مصرف الکل و مواد مخدر تحقیقات اندکی صورت گرفته است. از جمله تحقیقات معدود در این زمینه مدی،وادوا،هایر(1996، لئونارد وکورنلیسوس، 2007 به نقل اززرگر و همکاران،1387) که در تحقیق خود نشان دادند رابطه منفی بین سرسختی و مصرف الکل می باشد.
پرخاشگري، كشش و يا گرايشي در فرد است كه به صورت زدن، كشتن و ويران كردن خود را نشان مي دهد. پرخاشگري با تغيير شرايط زندگي و محيطي افراد نيز متحول مي شود(خدابخشی کولایی،1390) عدم کنترل رفتار پرخاشگرانه علاوه بر اینکه می تواند باعث ایجاد مشکلات بین فردی و جرم و بزه و تجاوز به حقوق دیگران شود، می تواند درون ریزی شده و باعث بروز انواع مشکلات جسمی و روانی، مانند زخم معده، سر دردهای میگرنی و افسردگی گردد. در پژوهش دیگری به ارتباط بین پرخاشگری، خودکشی، مصرف مواد و رفتار جنسی خطرناک با یکدیگر تاکید شد (هاوارد و همکاران، 2008، به نقل از سجادی، 2009). بنابراین با توجه به جایگاه هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در شناخت بهتر برای مقابله با اعتیاد ، نشانگر اهمیت این پژوهش می باشد.
بيان مسأله
اعتیاد معضل بزرگ جوامع امروزی است پژوهش هاي بین المللی و ملی ضمن اثبات سیر صعودي ابتلاء به مصرف مواد مخدر و بویژه مصرف سیگار در بین نوجوانان و جوانان ، بر این نکته تاکید می کنند که انگیزه مصرف مواد مخدر از پیروي از عضو معتاد خانواده به سوي نقش گروه همسالان دچار تغییر الگو شده است(لیدا کاکیا،1389).
مشکل هیجانی، مشکل روانی و شیوههاي رویارویی با استرس(حسنشاهی و احمدیان، 2005 )به عنوان دلایل مصرف مواد مخدر بیان شده اند. کاستی امکانات براي پاسخ دادن به نیازهاي طبیعی، روانی و اجتماعی نوجوانان و جوانان(مانند کنجکاوي، تنوع طلبی، هیجان جویی، ماجراجویی، گرایش به مورد پذیرش قرار گرفتن از سوي دیگران و گرایش به موفق بودن در میان همسالان) نیز از دلایل گرایش به کسب لذت و تفنن از مصرف مواد مخدر و عضویت در گروههاي ناسالم بیان شده است (وزیریان و مستشاري،2012).
هیجان ها همیشه مورد توجه انسان بوده است، زیرا در هر تلاش و در هر اقدام مهم بشري، به طریقی نقش دارند. پیشرفت هاي اخیر در زمینه روان شناسی سلامت، بهداشت روان و طب رفتاري نقش هیجان را، در سلامت و بیماري انسان ها مورد توجه قرار داده است (لیا و همکاران،2003). عبارت هوش هیجانی ابتدا در سال 1985 توسط وین پین مطرح و توسط دانیل گلمن در سال 1995 محبوبیت یافت. سالووي- مایر، هوش هیجانی را به صورت
ظرفیت درك اطلاعات هیجانی و استدلال در هنگام وجود هیجان تعریف می کند. آن ها توانائی هاي هوش هیجانی را به چهار زمینه زیر تقسیم می کنند1-:توانایی درك و تشخیص دقیق هیجان هاي خود و دیگران ،2-توانایی استفاده از هیجان ها براي تسهیل تفکر،- 3 توانایی درك معانی هیجان ها،- 4توانایی مدیریت و اداره کردن هیجان ها (مایر و مایر،2003) .
شواهد زیادی نشان می دهد که هوش هیجانی با موفقیت یا عدم موفقیت فرد در حوزه های مختلف زندگی مرتبط است با این حال پژوهش های اندکی به بررسی ارتباط هوش هیجانی با سو مصرف مواد پرداخته اند.اکبری زرد خانه و همکاران(1387)در پژوهش خود نشان دادند که سازه هوش هیجانی می‌تواند نقش متغیر میانجی نیرومند بین وی‍ژگیهای هیجانی با پذیرش اعتیاد داشته باشد.
یکی دیگر از مولفه هایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته شده سرسختی روانشناختی می باشد سرسختی ویژگی شخصیتی است که ممکن است نحوه مقابله با استرسزاها را در افراد تعدیل کند یعنی آنها را در تحلیل موفقیت آمیز موقعیت استرسزا یاري می کند.( سوزان آولت کوباسا 1979) سرسختی را ویژگی شخصیتی پیچیده اي معرفی می کند که از سه مؤلفه چالش ، کنترل و تعهد تشکیل شد است.زرگروهمکاران(1387).در پزوهش خود نشان دادند که کارکنانی که سرسختی پایینی دارند،آمادگی به اعتیاد بالاتری داشتند.
در زمینه رابطه سرسختی با مصرف الکل و مواد مخدر تحقیقات اندکی صورت گرفته است. از جمله تحقیقات معدود در این زمینه مدی،وادوا،هایر(1996، لئونارد وکورنلیسوس ، 2007 به نقل اززرگر و همکاران،1387) که در تحقیق خود نشان دادند رابطه منفی بین سرسختی و مصرف الکل می باشد.
پرخاشگري، كشش و يا گرايشي در فرد است كه به صورت زدن، كشتن و ويران كردن خود را نشان مي دهد. پرخاشگري با تغيير شرايط زندگي و محيطي افراد نيز متحول مي شود(خدابخشی کولایی،1390) عدم کنترل رفتار پرخاشگرانه علاوه بر اینکه می تواند باعث ایجاد مشکلات بین فردی و جرم و بزه و تجاوز به حقوق دیگران شود، می تواند درون ریزی شده و باعث بروز انواع مشکلات جسمی و روانی، مانند زخم معده، سر دردهای میگرنی و افسردگی گردد. در پژوهش دیگری به ارتباط بین پرخاشگری، خودکشی، مصرف مواد و رفتار جنسی خطرناک با یکدیگر تاکید شد (هاوارد و همکاران، 2008 ، به نقل از سجادی، 2009). با توجه به موضوعات مطرخ شده ما در این پژوهش به دنبال این سوال هستیم که آیا بین هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم در شهر اردبیل تفاوت وجود دارد؟
اهمیت و ضرورت
افزایش سرسام آور مصرف مواد مخدر در جهان و قاچاق روزافزون این مواد، پیامدهای وحشتناکی به دنبال اورده است که مستقیماً نسل جوان و بشریت را تهدید می کند اعتیاد معضل بزرگ جوامع امروزی است پژوهش هاي بین المللی و ملی ضمن اثبات سیر صعودي ابتلاء به مصرف مواد مخدر و بویژه مصرف سیگار در بین نوجوانان و جوانان ، بر این نکته تاکید می کنند که انگیزه مصرف مواد مخدر از پیروي از عضو معتاد خانواده به سوي نقش گروه همسالان دچار تغییر الگو شده است(لیدا کاکیا،1389).
گسترش شبکة قاچاق بین المللی و دام اعتیاد، میلیون ها نفر جوان را به فساد و کام مرگ می کشاند و سودگران مرگ را به ثروت و قدرت می رساند و خانواده های بسیاری رو از هم پاشیده وجوانان بسیاری در راه مبارزه جان خود را از دست داده یا مجروه شده اند.اعتیاد یک بیماری زیست شناختی، روان شناختی و اجتماعی است و عوامل متعددی در ایتولوژی سوء مصرف و اعتیاد موثر هستند که از جمله پرخاشگری شدید- اعتماد به نفس پایین، فقدان مهارت در رد پیشنهادی خلاف که در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می شودو عوامل بسیاری از این دست. عوامل موثر بر فرد محیط فرد و کلیه علل و عوامل در هم بافته ای هستند که بر یکدیگر تأثیر می گذارند درک کلیه علل و عوامل زمینه ای موجب می شود تا روند پیشگیری، شناسایی، درمان و پیشگیری به طور هدفهمند طرح ریزی شود.بنابراین آشنایی با عوامل زمینه ساز مستعد کننده در مقابل آن از دو جهت ضرورت دارد الف- شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد و اقدامهای پیشگرانه لازم برای آنان و ب- انتخاب نوع درمان و اقدامهای خدماتی، حمایتی و مشاوره ای لازم ومتناسب برای معتادان. اعتیاد به سوء مصرف مواد محرک در میان جوانان، که یکی از معضلات بهداشتی- اجتماعی و اقتصادی جهان امروز است و تاثیر مستقیمی بر سلامتی آنها دارد گفته می شود (دلاوری و همکاران، 1388). در حال حاضر حداقل 1300 نوع ماده محرك وجود دارد كه از بين آنها تركيبات آمفتاميني و فرآورده هاي كوكا، بيشترين مصرف را در جهان دارد. این مواد موجب تغییر در سطح هوشیاری شده و تمایلات عاطفی و احساسی فرد را افزایش می دهد. بروز توهمات بینایی به همراه اختلال در تمرکز و تصمیم گیری به دنبال مصرف مواد محرک امری محتمل است و درک زمان و فضا برای مصرف کنندگان، تغییر می کند(سجّادی و همکاران، 2009). احساس غیر واقعی قدرت و موفقیت، تمایلات خودکشی و دیگرکشی و همچنین وابستگی شدید روانی از دیگر عوارض مصرف این مواد می باشد بنابرین شناخت راههای پیش گیری و درمان این ماده خانمان سوز که منجر به از بین رفتن منابع مالی خانواده ها و جامعه میشود و هچنین هزینه های سنگین(اقتصادی ،اجتماعی،انسانی روانی و…) بر خانواده ها ،جامعه ،دولت تحمیل میکند،بنابرین لزوم انجام پژوهش های مختلف برای پیشگیری و درمان و همچنین مبارزه با سیستم اعتیاد و کاهش اسرات مخرب ان به وضوح احساس میشود.
اهداف مشخص تحقيق
اهداف کلی : مقایسه هوش هیجانی ، سرسختی روانشناختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم
اهداف اختصاصی : تعیین تفاوت هوش هیجانی ودر افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم
تعیین تفاوت سرسختی و پرخاشگری و در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم
تعیین تفاوت پرخاشگری ودر افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم
هدف كاربردي
بهزیستی ،مراکز ترک اعتیاد،دانشگاههاو موسسه های پژوهشی ومحل اجرای این تحقیق مطب های ترک اعتیاد در استان اردبیل می باشد .
سؤالات و فرضيه‏هاي تحقیق
بین هوش هیجانی و سرسختی در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم تفاوت وجود دارد.
بین هوش هیجانی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم تفاوت وجود دارد .
بین سرسختی و پرخاشگری در افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین و سالم تفاوت وجود دارد.
تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی
تعریف مفهومی:
سرسختی روانشناختی: – ریشه های مفهومی این سازه، بر خلاف دیدگاه های متعدد به واکنش انفعالی انسان که در اغلب کارها در زمینه فشارهای روانی و بیماری مشاهده می شود، بر گرفته از مجموعه ای از رویکردهای در خصوص رفتار انسان است که مری (1973)در مقوله نظریه های عمده شخصیت آنها را نظریه تکامل می نامد (به نقل از کیامرثی 1377).
تعریف عملی:
منظور از سرسختی روانشناختی نمره ای است که فرد در پرسشنامه سرسختی اهواز(کیامرثی،1377) بدست می اورد.
تعریف مفهومی:
پرخاشگری به هر گونه رفتاری اطلاق می شود که به قصد آسیب رساندن به دیگران از یک فرد سر می زند (اندرسون و بوشمن، 2002). پرخاشگری ممکن است به شیوه های متفاوتی خود را نشان دهد. خصومت، معرف جنبه های شناختی پرخاشگری و خشم نشان دهندۀ جنبۀ هیجانی آن است. جنبۀ رفتاری پرخاشگری نیز به شکل کلامی و جسمانی بروز می کند (بوش و پری 3، 1992). عدم کنترل رفتار پرخاشگرانه علاوه بر اینکه می تواند باعث ایجاد مشکلات بین فردی و جرم و بزه و تجاوز به حقوق دیگران شود، می تواند درون ریزی شده و باعث بروز انواع مشکلات جسمی و روانی، مانند زخم معده، سر دردهای میگرنی و افسردگی گردد (الیس 4، 1998).
تعریف عملی :
در پژوهش حاضر میزان پرخاشگری نمره است که فرد در پرسشنامۀ پرخاشگری توسط ویلیامز و همکاران (1996) از پرسشنامۀ پرخاشگری باس و پری (1992) بدست می آورد
تعریف مفهومی:
هوش هیجانی هم یک اصطلاح گسترده است که شامل مهارتهای فردی و حالات درونی میباشد و به مجموعه مهارتهای درون فردی و برون فردی اطلاق می گردد. هوش هیجانی را میتوان آگاهی از هیجانات و چگونگی تأثیر پذیری از هیجانات دیگران، بروز احساسات، مدیریت هیجانات و عواطف، همدلی و خود آگاهی و چگونگی اداره ارتباطات بین فردی دانست. ریشه هوش هیجانی، به نظریه گاردنر بر میگردد (1983) که وی یکی از جنبه های هوش را توانایی فرد در آگاهی از هیجانها، تمایز بین آنها و استفاده از این اطلاعات برای ارائه پاسخ اثر بخش در برابر محیط عنوان کرد. گلمن نیز معتقد است هوش هیجانی مهارتی است که به شخص در جهت هماهنگی با دیگران کمک کرده و باعث سنجش و ارزیابی مفید دیگران از شخص میشود.
تعریف عملی:
هوش هیجانی نمره ای است که فرد در آزمون بار-آن (1980) بدست می آورد
تعریف مفهومی:
نیکوتین : یک ترکیب آلی نیتروژن‌دار است که بیشتر در گیاهانی مانند تنباکو و در اندازه‌های کمتر در گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، بادمجان و فلفل‌سبز یافت می‌شود. ۰٫۳ تا ۵ درصد گیاه خشک تنباکو را نیکوتین می‌سازد و یک زهر اثرگذار بر سامانه عصبی است که در بسیاری از حشره‌کش‌ها به کار می‌رود. نیکوتین در اندازه‌های کمتر یک انگیزنده‌های زیستی (محرک‌های زیستی) است و سبب اعتیاد و بسیاری از ویژگی‌های روانی دود تنباکو است(مکالانی،2005).
مت آمفتامین:
که در بازار سیاه بنام «شیشه» معروف است، نام یک ماده روان گردان است. این ماده محرک اعصاب است. مت‌آمفتامین با تاثیر مستقیم بر مکانیسم‌های مغز شادی و هیجان در فرد ایجاد می‌کند. مت‌آمفتامین همچنین باعث اختلال شدید در خواب و یا بی‌خوابی شدید می‌شود. مصرف کننده دچار بی‌اشتهایی شدید شده و ساعت‌ها و حتی تا روزها اشتها به غذا ندارد. در عین حال این ماده باعث تشنگی می‌شود و مصرف کننده مجبور است مقدار زیادی آب بنوشد(مکالانی،2005).
اوپیوئید:
این گروه از نظر طبیعی یا صانعی بودن به دوگروه تقسیم می شوند: طبیعی : تریاک ،شیره ، پاراگوریک،صناعی : مورفین ، و اپییوئیدهای مشابه آن ( متادون پروپوکسی فن )،مپردین و اپیوئیدهای مشابه آن ( پتیدین ، آنیلیریدین ، دیفنوکسیلات ، لوپرامید ، آلفاپرودین ،و دیگر اپیوئیدها نظیر پنتازسین ، بوپره نورفین ، ( تمجیزک و نام های مشابه تجاری مشابه ) بوترفانل، نالوکسان ، نالترکسون ،نوع دیگر طبقه بندی مواد اپیوئیدی بر حسب آگونیست خالص یا آگونیست نسبی یا آنتاگونیست بودن آنهاست اپیوئیدهای آگونیست خالص : مورفین ، متادون ، اکسی کدون، مپریدین ، پروپوکسی فن ، هروئین ، تریاک ، شیره ، هیدرومورفین ، و کدئین اپیوئید های آگونیست نسبی : پنتازوسین ، نالبوفین ، بوپره نورفین ، بوتور فانول آنتاگونیست های اپیوئیدی : نالوکسان و نالترکسون (سایت ویکی پدیا،دانشنامه آزاد)
تعاریف عملیاتی :
در این پژوهش منظور از اعتیاد افراد وابسته به نیکوتین ، اوپیوئید ، مت آمفتامین بستری در مراکز ترک اعتیاد شهر اردبیل می باشد.
فصل دوم
ادبیات و سوابق مربوطه
اکبری زرد خانه و همکاران(1387)در پژوهش خود نشان دادند که سازه هوش هیجانی می‌تواند نقش متغیر میانجی نیرومند بین وی‍ژگیهای هیجانی با پذیرش اعتیاد داشته باشد.
زرگروهمکاران(1387).در پزوهش خود نشان دادند که کارکنانی که سرسختی پایینی دارند،آمادگی به اعتیاد بالاتری داشتند.
طباطبایی و همکاران (1389) در پژوهش خود نشان دادند که تفاوت معنی داری بین جوانان دارای سوء مصرف مواد مخدر صنعتی مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهرستان سمنان و افراد عادی از نظر اختلالات روانی وجود دارد.
نتایج تحقیقات اوراکی (1389) نشان داد که بین خشم و سبک مقابلۀ هیجانی با میل مصرف مواد، همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد.
حاجي حسني و همکاران(1391) در پژوهش خود نشان دادند كه رابطة بين متغيرهاي پرخاشگري، ابراز وجود و افسردگي با آمادگي به اعتياد معنادار است.
کوباسا و همکاران(1984) در تحقیق بیان کردند سرسختی روانشناختی اثری مهم در محافظت از سلامتی در هنگام حوادث تنش زا دارد، افراد مبتلا به اعتیاد، سرسختی روانشناختی ، تحمل ناکامی کمتری نشان دادند.
ايپستن و همکاران (2000) در پژوهشي 517 نوجوان را مورد بررسي قرار دادند . نتايج نشان داد كه پرخاشگري و رفتارهاي ناسازگارانه با شروع مصرف مواد ارتباط دارد.

فایل : 16 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط