مقاله فارسی چغندر قند

مقاله فارسی چغندر قند

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین
موضوع تحقیق : چغندر قند
استاد مربوطه : سرکار خانم فرخ
گردآورنده : الهه حیدری دهکردی
بسمه‏تعالی
فهرست
عنوان تحقيق 1: ويژگي‏هاي ملاس چغندر قند و نيشكروآزمون مربوط به آن
-هدف-تعريف-ويژگي‏ها-شرايط حمل نشانه‏گذاري-نمونه‏برداري-روش‏هاي آزمون-شرايط نگهداري
– دامنه ی کاربرد
-عوامل ناپذیرفتنی
-بسته بندی و نشانه گذاری
عنوان تحقيق 2 : سولفات آلومنيوم با 18 ملكول آب بعنوان محلول زلال كننده جايگزين سواستات سرب
عنوان تحقيق 3 : تعيين فاكتور قليايي و رابطه آن با درصد استحصال شك
عنوان تحقيق 4 : تعداد و مقدار وزني نمونه چغندرقند جهت ارزشيابي كمي و كيفي آن در ايستگاههاي عيار سنجي
عنوان تحقيق 5 : استفاده از پليمرهاي جاذب الرطوبه در حفظ رطوبت و مواد غذائي نشا گلداني چغندرقند
عنوان تحقيق 6 : بررسي و مقايسه عملكرد عيار سنجيهاي موجود در كارخانه هاي قند استان آذربايجان غربي
عنوان تحقيق 7 : فرایند میکروفیلتراسیون و شاخص های تصفیه در صنعت قند
پيشگفتاراستاندارد ملاس چغندر و نيشكر: ويژگي‏ها كه نخستين بار در سال 1346 تهيه گرديد براساس پيشنهادهاي رسيده و بررسي و تاييد كميسيون فني خوراك دام و طيور براي اولين بار مورد تجديدنظر قرار گرفت و در هفتاد و هشتمين جلسه كميته ملي استاندارد فرآورده‏هاي كشاورزي و غذايي مورخ 67/12/21 تصويب شد , اينك به استناد ماده يك قانون مواد الحاقي به قانون تأسيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب آذرماه 1349 به عنوان استاندارد رسمي ايران منتشر گرديد . براي حفظ همگامي و همآهنگي با پيشرفت‏هاي ملي و جهاني در زمينه صنايع و علوم , استانداردهاي ايران در مواقع لزوم مورد تجديدنظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پيشنهادي كه براي اصلاح يا تكميل اين استاندارد برسد در تجديدنظر بعدي مورد توجه واقع خواهد شد . بنابراين براي مراجعه به استانداردهاي ايران بايد همواره از آخرين چاپ و تجديدنظر آنها استفاده كرد . در تهيه و تجديدنظر اين استاندارد سعي شده است كه ضمن توجه به شرايط موجود و نيازهاي جامعه حتي‏المقدور بين اين استاندارد و استاندارد كشورهاي صنعتي و پيشرفته هماهنگي ايجاد شود . تحقيق 1: ويژگي‏هاي ملاس چغندر قند و نيشكر1 ـ هدفهدف از تدوين اين استاندارد تعيين ويژگي‏ها , بسته‏بندي , نشانه‏گذاري , نمونه‏برداري روش‏هاي آزمون و شرايط نگهداري ملاس چغندر قند و نيشكر مورد مصرف در تغذيه دام و طيور و صنايع ديگر مي‏باشد . 2 ـ تعريفتفاله چغندرقند عبارتست از مازاد چغندرقند كه حداكثر قند و ساير مواد قابل
استخراج با آب از آن گرفته شده و بوسيله دستگاههاي مخصوص خشك شده باشد.تفاله خشك چغندرقند به اشكال پركي، مفتولي و قالبي تهيه ميشود و ممكن است در تهيه آن از ملاس نيز استفاده شود.ملاس عبارت است از باقيمانده شربت چغندر قند و نيشكر كه حداكثر قند قابل تبلور آن گرفته و استخراج شده باشد . 3 ـ ويژگي‏ها3 ـ 1 ـ ويژگي‏هاي فيزيكي : – رنگ : رنگ تفاله خشك چغندرقند بدون ملاس قهوه اي روشن ورنگ ملاس از قهوه‏اي روشن تا قهوه‏اي مايل به سياه متغير است . – بو : ملاس داراي بوي مخصوص به خود مي‏باشد .
– شكل ظاهري: اندازه تفاله چغندرقند بر حسب شكل ظاهري تهيه و متغير و بشرح زير است.*پرك به طول 5تا 10ميليمتر*فشنگي كه بر حسب نوع صفحه مشبك دستگاه پرس با قطره هاي 11تا 31ميلي متر متغير است.
* قالبي كه بوزنهاي 2تا 5كيلوگرم ميباشد.
– وزن مخصوص : وزن مخصوص ملاس بستگي به ماده خشك آن دارد . 3 ـ 2 ـ ويژگي‏هاي شيميايي :ويژگي‏هاي شيميايي ملاس چغندر قند و نيشكر بايد طبق جدول باشد . يادآوري ـ در صورت افزودن هرگونه مواد مجاز نام و مقدار آن بايد مشخص گردد.
4 ـ شرايط حمل نشانه‏گذاريچون اكثرا ملاس به وسيله تانكر حمل مي‏شود احتياج به بسته‏بندي خاصي ندارد لكن ضروري است قبل از يادگيري داخل تانكر كاملا با بخار آب و مواد شوينده شسته شود همراه هر تانكر بايد اطلاعات زير نوشته يا برچسب شود . ـ اسم كارخانه توليد كننده ملاس . ـ وزن خالص به كيلوگرم . ـ تاريخ توليد محصول . ـ نام و نوع كالا . 5 ـ نمونه‏برداريعمل نمونه‏برداري براي تهيه نمونه جهت تحويل به آزمايشگاه به كمك پيمانه‏هاي استوانه‏اي شكل كه مجهز به دسته بلندي هستند و حجم پيمانه كاملا مشخص و در روي آن حك شده است انجام مي‏گيرد . براي اين عمل در صورتي‏كه بخواهند از ظروف استوانه‏اي شكل نظير بشكه‏هاي 200 ليتري نمونه‏برداري شود به كمك پيمانه 3 الي 5 نمونه از عمق‏هاي مختلف نمونه‏برداري شده پس از مخلوط كردن آنها نمونه نهايي به وزن حداقل يك ليتر به دست آيد . در صورتي‏كه از ملاس موجود در تانكر نمونه‏برداري شود تعداد نمونه‏برداري از شير و دريچه‏ها بيشتر خواهد بود و از شير تانكرها نمونه‏هاي مورد نياز تهيه مي‏شود . 6 ـ روش‏هاي آزمون1 ـ تعيين مقدار رطوبت مطابق استاندارد شماره 321 ايران .
2 ـ تعيين مقدار پروتئين مطابق استاندارد شماره 457 ايران . 3 ـ روش اندازه‏گيري درصد ساكارز ( پلاريزاسيون .)
4- تعيين مقدار فيبر خام مطابق استاندارد ملي ايران به شماره 520
5ـ تعيين مقدار خاكستر كل مطابق استاندارد ملي ايران به شماره 3326ـ تعيين مقدار خاكستر غيرمحلول در اسيد مطابق استاندارد ملي ايران به شماره 1414
ـ دستگاه‏ها و وسايل مورد نياز . 1 ـ پلاريمتر با لوله 200 ميلي‏ليتري . 2 ـ حمام ماري ( بن ماري .) 3 ـ ترازوي حساس آزمايشگاهي . 4 ـ ساير وسايل معمولي آزمايشگاهي .5ـ مخلوط‏كن 6-آسیاب
ـ مواد شيميايي و معرف‏هاي مورد نياز :
ـ استات سرب قليايي : 560 گرم استات هيدرواكسيد سرب دو ظرفيتي را در يك ليتر آب عاري از انيدريد كربنيك حل كنيد سپس به مدت 30 دقيقه مخلوط را جوشانيده بگذاريد . مواد معلق در آن ته‏نشين شود قسمت زلال مخلوط را با دقت جدا كرده آن را با 850 سانتي‏متر مكعب آب عاري از انيدريد كربنيك رقيق نماييد وزن مخصوص محلول حاصله برابر با 1/24 گرم در سانتي‏متر مكعب است .
-نکته:
بهتر است به جای استات سرب قلیایی ازسولفات آلومینیوم استفاده کرد. براساس تحقیقات به عمل آمده در این مورد حجم و ابعاد مصرف سواستات سرب ا زنظر سميت و آلودگي محيط از طريق آب و خاك و هوا ضرورت و اهميت عدم استفاده از تركيبات سرب و جايگزيني توسط محلول زلال كننده مناسب محسوس و مشخص مي شود. ـ روش كار :
-آماده كردن نمونه، حدود 100گرم تفاله خشك را در آسياب پودر نمائيد چون دستگاه نمونه گرم ميشود جهت تبخير رطوبت تفاله نبايستي دستگاه را بيش از 3دقيقه بكار انداخت بنابراين عمل آسيب و پودر كردن را بدفعات انجام دهيد (طول تفاله پودر شده بايستي كمتر از يك ميليمتر باشد). تفاله هاي آسياب شده را الك كرده و نمونه پودر شده اي را كه از الك عبور كرده در يك ظرف درب دار نگهداري كنيد.250 گرم از نمونه مخلوط شده ملاس را وزن كرده و 250 ميلي‏ليتر آب به آن اضافه كنيد و آن را به مدت 10 دقيقه در حمام آب گرم 80 درجه حرارت دهيد . براي اين كار يا از ظرف‏هاي در دار استفاده نموده و يا اين‏كه پس از سرد شدن مقدار آب تبخير شده را به مخلوط بيافزاييد . 26 گرم از محلول فوق را وزن كرده و به آن 8 ميلي‏ليتر استات سرب قليايي غليظ اضافه نموده و به حجم 100 ميلي‏ليتر برسانيد ( براي ملاسي كه درصد ماده خشك آن بيشتر از 80 باشد تقريبأ 10 ميلي‏ليتر استات سرب قليايي بايد مصرف نمود .) مخلوط را صاف كرده با لوله 200 در دستگاه پلاريمتر درصد ساكارز را تعيين كنيد .
* عدد قرائت شده در پلاريمتر = درصد ساكارزـ روش اندازه‏گيري قند انورت : مطابق استاندارد شكر به روش انستيتوبرلين انجام مي‏گيرد. 7 ـ شرايط نگهداريملاس را بهتر است در ظروف فلزي گالوانيزه نگهداري كرد . از آنجايي‏كه داخل مخازن نگهداري ملاس براي گرم كردن آن در حين بهره‏برداري در فصل سرما مجهز به گرمكن مخصوص مي‏باشد لازم است اين گرمكن‏ها را قبل از بارگيري مخازن كنترل نمود و اطمينان حاصل نمود كه سوراخي در آنها نباشد چه در غير اين صورت وجود سوراخ‏ها موجب ورود بخار آب در ملاس خواهد شد . بايد توجه داشت كه مخازن كاملا پر نشوند زيرا ازدياد حجم ملاس باعث سر ريز شدن ملاس از مخازن مي‏شود و همچنين منجر به آلوده كردن محيط زيست مي‏شود.
ـ دامنه كاربرد8 اين استاندارد در مورد تفاله خشك چغندرقند مورد در خوراك دارم و طيور كاربرد دارد.
9ـ عوامل ناپذيرفتني
ـ وجود هرگونه قارچ و كپك زده گي قابل رويت با چشم غيرمسلح-وجود بوي سوختگي ناشي از خودسوزی
10ـ بسته بندي و نشانه گذاري
1ـ بسته بندي:معمولا تفاله خشك چغندرقند بصورت فله عرضه ميگردد ولي اگر در كيسه بسته بندي شود ميبايستي از كيسه هاي سالم و تميز استفاده شود بسته ها بايستي متحدالوزن و متحدالشكل باشند در هر صورت وزن آنها نبايد از 50كيلوگرم تجاوز نمائيد در موقع حمل و نقل بايستي دقت شود كه وسيله عاري از هرگونه آلودگي بوده و در حين حمل و نقل نيز در معرض آلودگي قرار گرفته باشد.2ـ نشانه گذاري:روي هر بسته بايد ويژگيهاي زير نوشته يا برچسب شود.ـ نام و نوع كالاـ نام و نشاني كارخانه توليدكنندهـ وزن خالص به كيلوگرمـ تاريخ توليد محصولـ در افزودن ملاس بايد مقدار درصد آن قيد گردد.
تحقيق 2 : سولفات آلومنيوم با 18 ملكول آب بعنوان محلول زلال كننده جايگزين سواستات سرب
مقدمه : از سالها قبل محققين و دست اندركاران صنعت قند بدليل سميت و مشكلات زيست محيطي كار با سرب و تركيبات آن درصدد جايگزيني تركيبات سرب توسط محلولهائي با درجه پائين و حد مجاز سميت توام با اثر زلال كنندگي مطلوب بوده اند. در ايران با توجه به 35 كارخانه قند چغندر و 2 كارخانه قند نيشكر بهمراه تعداد قابل توجهي آزمايشگاههاي كيفي همه ساله قريب به 500 هزار نمونه آزمايش تجزيه قند صورت مي پذيرد. با احتساب اينكه در هر مورد آزمايش 200 سانتي متر مكعب سواستات سرب مصرف مي شود. حجم و ابعاد مصرف سواستات سرب ا زنظر سميت و آلودگي محيط از طريق آب و خاك و هوا ضرورت و اهميت عدم استفاده از تركيبات سرب و جايگزيني توسط محلول زلال كننده مناسب محسوس و مشخص مي شود.

دستگاه توزين نسبي محلول زلال كننده
شرح يافته و توصيه هاي كاربردي: تركيبات مختلف با خاصيت زلال كنندگي و سميت پائين (كلرورآلومنيوم – سولفات آلومينوم – استات روي – استات روي + آب آهك) بعنوان تيمار اصلي و دزهاي مختلف (تيمار فرعي) بهمراه شاهد سولفات سرب در اندازه گيري درصد قند – سديم – پتاسيم – ازت آمينه بر روي خميرچغندرقند – خلال و ملاس مورد بررسي قرار گرفت. سولفات آلومينيوم بعنوان محلول زلال كننده جايگزين مشخص گرديد غلظت آلومنيوم
مصرفي در تركيب سولفات برابر 3/0 تا 5/0 گرم در ليتر است. چنانچه از سولفات آلومنيوم با 18 ملكول آب استفاده گردد ،4 گرم سولفات آلومنيوم در ليتر توصيه مي گردد.
اهميت اقتصادي : جلوگيري از آلودگي محيط زيست به تركيبات سمي بخصوص تركيبات سرب و راديواكيتو از الزامات مي باشد.
تحقيق 3 : تعيين فاكتور قليايي و رابطه آن با درصد استحصال شكر
مقدمه : مقدار قند موجود در چغندر قند يكي از مهمترين فاكتورهاي ارزشيابي اين محصول مي باشد ولي مواد غير قندي محلول چغندرقند نيز در كليه مراحل فرايند شركت كرده و در نهايت در آخرين پس آب كارخانه (ملاس) جمع مي شوند.
ميزان مواد غيرقندي محلول در اين گياه روي درجه خلوص شربت خام استحصالي اثر منفي دارد. در ايران بعلت پائين بودن درجه خلوص شربت خام نسبت به كشورهاي اروپائي ميزان ضايعات قندي 5/8% بيش از اين كشورها مي باشد. از مواد غير قندي مهم در چغندرقند كه روي ضايعات قندي ملاس اثر دارند. سديم، پتاسيم و ازت مضره است. تعيين اين فاكتورها و رابطه آنها با ميزان قند ملاس براي پيش بيني ضايعات قندي در شرايط اقليمي ايران موضوع اين تحقيق مي باشد.
شرح يافته و توصيه هاي كاربردي : در جمع بندي كلي نتايج بررسي مواد ملاس زاي، پتاسيم، سديم و ازت آمينه و خاكستر در ملاس و فاكتور قليايي و رابطه آنها با درصد قند مي توان گفت هر يك از مواد مذكور بعنوان متغيرهاي مستقل همبستگي مثبت معني دار با درصد قند ملاس داشتند.
جدول مقايسه ضرايب همبستگي درصد قند ملاس با هر يك از مواد ملاس زاي موجود در ملاس
بنابراين علت بالابودن ضايعات قندي ملاس در ايران با مقايسه كشورهاي اروپايي بالا بودن مقدار سديم و پتاسيم چغندرقندها ي ايران است كه بعلت EC بالاي خاكها و آبها در اين كشور است. براي كاهش ضايعات قندي ملاس بايستي از ارقامي استفاده شود كه ميزان جذب سديم و پتاسيم آنها كم باشد از طرف ديگر بعلت اينكه مصرف زياده از حد كود ازته باعث افزايش مقادير سديم و پتاسيم و ازت مضره در ريشه ها مي شود استفاده اين كود در امور زراعي بايد كنترل شده باشد. در طباخي كارخانه نيز با تعيين ميزان سديم و پتاسيم و ميزان ضايعات قندي ملاس روش كار طباخي را از نظر ضايعات قندي ملاس مي توان ارزيابي نمود.
اهميت اقتصادي : با كاهش فاكتور قليائيت در شربت خام و با استفاده از ارقامي كه جذب سديم و پتاسيم آنها كم مي باشد، مي توان ضايعات قندي را كاهش داد كه باعث افزايش سود دهي مي شود.
تحقيق4 : تعداد و مقدار وزني نمونه چغندرقند جهت ارزشيابي كمي و كيفي آن در ايستگاههاي عيار سنجي
مقدمه : بر اساس نظر كمسيون بين المللي هماهنگي روشهاي تجزيه قند (ICUMSA) نمونه چغندرقند جهت ارزيابي كمي و كيفي الزاماً بايستي طوري اخذ شود كه نماينده أي از كل و همگن با توده چغندر باشد. همه ساله چغندر توليدي چغندركاران بر اساس وزن خالص و عيارسنجي از طريق نمونه برداري از محموله هاي چغندرقند به منظور تعيين درصد قند ارزشيابي و طبق فرمول p/13-3/13 با توجه به قيمت تضميني بهاي آن محاسبه و پرداخت مي گردد.

شرح يافته و توصيه هاي كاربردي : اثر دو روش نمونه برداري متداول در كارخانه هاي قند بوسيله سوند (روبرو) و اخذ نمونه قبل از ورود چغندر به سيلو و پس از خاك گير دستگاه تخليه (a2 , a1) و همچنين مقادير مختلف وزن نمونه در تعيين درصد قند و ساير فاكتورهاي تعيين كننده كيفيت (املاح سديم و پتاسيم، اسيدهاي امينه ازت دار و همچنين قند انورت) مورد بررسي قرار گرفت.
1- نتايج حاصل براساس تجزيه واريانس نشان مي دهد كه عامل A (روش نمونه برداري) و عامل B (سطوح وزني نمونه ها) با اطمينان بيش از 95% اختلاف دارد.
2-تعداد و مقدار نمونه انتخابي بايستي بطور تصادفي و براي هر محموله كمتر از 101 تن معادل 50 ريشه و حداقل 25 كيلوگرم است.
3-كمترين اختلاف معني دار براي روش نمونه برداري مربوط به تيمار B2 و روش نمونه برداري از روي نوار تخليه چغندرقند بعد از خاك گير است.
اهميت اقتصادي :
1- برقراري نمونه برداري صحيح و دقيق بطوريكه گويا و نماينده توده چغندر باشد سبب احقاق حقوق چغندركاران و صاحبان صنعت قند خواهد شد.
2-در روش نمونه برداري متعادل، نوسانات عيار و افت چغندر به حداقل ممكن خواهد رسيد.
3-در روش نمونه برداري متعادل در صورت بروز كاهش كمي و كيفي محصول (چغندر – شكر) رديابي نكث محصول را در مزرعه و يا داخل كارخانه قند مشخص مي گردد.
تحقيق 5 : استفاده از پليمرهاي جاذب الرطوبه در حفظ رطوبت و مواد غذائي نشا گلداني چغندرقند
مقدمه : جهت طولاني تر كردن دوره رشد چغندرقند در مناطق سردسير و كشت در مناطقي با خاك شور و همچنين كاهش مصرف سموم دفع آفات نباتي وعلف هرز كش در زراعت چغندرقند از روش كاشت نشائي استفاده مي شود. مشكل عمده در زراعت نشائي چغندرقند، لطمه ديدن نشا گلدانهاي كاغذي در اثر از دست دادن رطوبت در زمان انتقال تا اولين آبياري و دستيابي به رطوبت مي باشد.

استفاده از ماده پليمر جاذب الرطوبه در نشاء گلداني
شرح يافته و توصيه هاي كاربردي : در اين بررسي با استفاده از پليمرهاي جاذب الرطوبه (سه تيمار + شاهد) و مخلوط نمودن آن با خاك گلدانهاي كاغذي، استقرار نشا انتقال يافته وضعيت بوته هاي چغندرقند از نظر كمي و كيفي و چند شاخه شدن نيز مورد ارزيابي قرار گرفت. مصرف انواع پليمرهاي جاذب الرطوبه براي صفات درصد قند، درصد قند سفيد، تعداد ريشه (تراكم)، وزن ريشه (عملكرد وزني) و ساير صفات محصولي تفاوت معني داري در سطح 1% نشان مي دهد.
اهميت اقتصادي : با توجه به نتايج بدست آمده مصرف 5/1 كيلوگرم ماده اصلاحي پليمر (SNFPR300) در مخلوط خاك كشت گلداني چغندرقند توانسته است از تلفات 53/2 تن قند سفيد جلوگيري نمائيد.
تحقيق 6 : بررسي و مقايسه عملكرد عيار سنجيهاي موجود در كارخانه هاي قند استان آذربايجان غربي
مقدمه : بروز اختلاف در عيار چغندر تحويلي چغندركاران بالاخص در محموله هاي ارسالي توسط يك زارع به دو كارخانه قند سبب اعتراض و شكايات متعدد گرديده است. اعتراض بر اين مسئله بود كه چغندرهاي ارسالي از يك مزرعه به دو كارخانه يكسان ارزيابي نمي شوند و هر كارخانه عيار متفاوتي را اعلام و بدين ترتيب زارعين از لحاظ مالي متضرر مي گردند. اين بررسي به اين منظور انجام شده تا ضمن مشخص شدن علت اختلاف، از بروز چنين مشكلاتي در آينده و در كارخانه هاي ديگر جلوگيري شود. در اين راستا با مراجعه به دو كارخانه اروميه و پيرانشهر، نمونه برداري و آزمايشات مربوطه و آناليز آماري نتايج و ارائه طريق به قسمت عيارسنج اين دو كارخانه اين كار تحقيقي انجام شده است.
شرح يافته و توصيه هاي كاربردي : ايستگاههاي عيارسنج كارخانجات قند استان آذربايجان غربي از دو سيستم Web (ساخت كشور آلمان) داراي شش اره و همچنين نوع Vennema داراي تنها يك اره استفاده مي كنند. در دستگاه Web خمير از طريق سقوط آزاد نمونه غده چغندرقند بر روي اره ها و انتقال قسمت هاي اره شده بر روي نوار بدست مي آيد. در دستگاه Vennema، اره به عمق 7-4 سانتيمتر در داخل غده ها فرد مي رود و با توجه به شكل غدد و تمركز ثقل بيشتر از قسمت مركزي نمونه خمير تهيه مي كند. پس از برداشت نمونه هاي چغندر در قسمت نمونه برداري دو كارخانه قسمتي از نمونه هاي كارخانه اول (خوي) در همان ايستگاه خمير گشته و عيار سنجي مي شوند و قسمتي ديگر به ايستگاه دوم انتقال داده مي شود و پس از تبديل شدن به خمير عيارسنجي مي گردد، بعلاوه قسمتي از خمير حاصل در كارخانه اول نيز به كارخانه دوم انتقال داده مي شود. مشابه مراحل فوق الذكر در موارد كارخانه دوم (پيرانشهر) هم اعمال مي شود. مقايسه آماري ميانگين نتايج مبين اين نكته هستند كه عامل ايجاد اختلاف روش نمونه برداري
و نحوه تهيه خمير مي باشد در حاليكه روند عمليات صاف كردن عصاره نمونه ها و روش هاي تجزيه نمونه ها در دو كارخانه مشابه و اختلافي با يكديگر ندارند. بنابراين توصيه مي گردد:
در هنگام نمونه برداري حتي المقدور از زخمي كردن نمونه اجتناب شود و پس از خاك گير دستگاه تخليه چغندر صورت گيرد.
از سيستم چند اره اي در كليه ايستگاههاي عيار سنجي كارخانجات قند و بانظارت كامل انجام شود.
اهميت اقتصادي : با اجراي صحيح اين عمليات علاوه بر اينكه حق زارعين ازلحاظ اقتصادي ضايع نخواهد شد. هم زارعين و هم كارخانه به دنبال عوامل كاهش راندمان و ضايعات واقعي خواهند گشت و يا اين كار ساليانه از مقادير قابل ملاحظه اي ضايعات جلوگيري به عمل خواهد آمد.
تحقيق 7 : فرایند میکروفیلتراسیون و شاخص های تصفیه در صنعت قند
درصد قند مهمترین مرحله، فرایند تصفیه یا جداسازی ناخالصی ها و ترکیبات غیر قندی از ساکارز به منظور دستیابی به حداکثر خلوص وکارایی است. متاسفانه فرایند مرسوم آهک زنی – کربناتاسیون علاوه بر مصرف انرژی بالا، آلودگی های زیست محیطی زیادی را به دنبال دارد . بنابراین مطالعه پتانسیل تکنیکهای جدید از جمله فناوری های غشایی به منظور جایگزینی کامل یا جزئی روش مرسوم، افزایش کارایی تصفیه و کاهش آلودگی زیست محیطی و مصرف انرژی ضروری به نظر می رسد. در این تحقیق تاثیر اختلاف فشار در عرض غشاء (در سه سطح ، 1، 1/75 و 2/5 بار) ، دمای فرایند (در دو سطح 30 و 60 درجه سانتی گراد) و زمان عملیات (در چهار سطح 15، 30، 45 و 60 دقیقه) بر شار تراوه فرایند میکروفیلتراسیون و شاخص های تصفیه در صنعت قند (درصد مواد جامد محلول، درصد ساکارز، درصد خلوص، سختی ، کدورت و رنگ) مورد بررسی قرار گرفته است. برای انجام آزمایشات از یک سیستم پایلوتی میکروفیلتراسیون مجهز به مدول لوله ای با غشاء سرامیکی استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان داد که در هر یک از سطوح فشار و دما، شار تراوه با گذشت زمان عملیات کاهش می یابد. در دمای 30 درجه، با افزایش فشار

فایل : 19 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...