مقاله در مورد مقایسه سلامت روانی و عزت نفس در زنان ختنه شده و عادی

مقاله در مورد مقایسه سلامت روانی و عزت نفس در زنان ختنه شده و عادی

عنوان پایاننامه به فارسی:
مقایسه سلامت روانی و عزت نفس در زنان ختنه شده و عادی
عنوان پایاننامه به انگلیسی:
Comparison of mental health and self-esteem in female circumcision and common
اطلاعات مربوط به دانشجو: تلفن :09010605285
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
اطلاعات مربوط به اساتید مشاور:
نظر کميته تخصصی گروه:
نظر شورای پژوهشی دانشکده :
نظر شورای پژوهشی واحد:
عنوان پایان نامه به فارسی:
مقایسه سلامت روانی و عزت نفس در زنان ختنه شده و عادی
عنوان پایان نامه به انگلیسی:
Comparison of mental health and self-esteem in female circumcision and common
کلمات کلیدی:
پرسش اصلی پژوهش :
آیا سلامت روانی و عزت نفس در زنان ختنه شده و عادی تفاوت دارد؟
بیان مسئله:
ختنه زنان یک عمل سنتی است که ریشه در اعتقادات شخصی و مذهبی دارد(13). ختنه شامل همه روش های برداشت جزئی و کلی از بخش خارجی دستگاه تناسلی زنان بدون دلایل خاص پزشکی می باشد(9) سازمان بهداشت جهانی انواع عمل ختنه زنان را به به چهار دسته طبقه بندی کرده است . نوع اول ختنه زنان را به عنوان برداشتن بخشی یا تمام کلیتورس تعریف می کند.نوع دوم ختنه زنان شامل برداشتن نسبی یا تمام کلیتورس و لب های کوچک ،نوع سوم ختنه زنان را به تنگ کردن دهانه واژن از طریق ایجاد یک مهر و موم پوششی با قطع کردن و تغییر مکاندادن لب کوچک و لب بزرگ یا بدون برش کلیتورس تعریف کرده است.اشکال دیگری از ختنه زنان وجود دارد که جمعا به نوع چهارم گفته می شود که در بر گیرنده برداشتن بافت نیست .سازمان بهداشت جهانی ،نوع چهارم ختنه زنان را به تمام روش های درد آور دیگر آسیب به اندام های تناسلی زنان برای مقاصد غیر پزشکی ،که شامل روش های مختلف از قبیل خلاندن کلیتوریس با سوزن، سوزاندن یا اثر زخم گذاشتن و همچنین شکافتن و سا پاره کردن مادگی است تعریف کرده است(18).
ختنه زنان به عنوان ناقض حقوق بشر و استاندارد ها و هنجارهای انسانی شناخته شده است که بازتابی از تبعیضهای عمیق و ریشه جنسیتی می باشد( 14). این روش بیشتر توسط ماماهای سنتی به روش غیربهداشتی و بدون استفاده از بیهوشی انجام می شود البته در برخی از جوامع توسط پرسنل پزشکی آموزش دیده انجام می پذیرد(17). ختنه هیچ سودی بر سلامت دختران ندارد بلکه دارای عوارض کوتاه مدت و بلندمدت و عوارض روانی بر آنها می باشد .تقریبا همه زنانی که ختنه شده اند طیف گسترده ای از عوارض روانی جسمی ناشی از آن را تجربه کرده اند(19).از دیگر عوارض آن میتوان به اضطراب ،خواب آشفته و کاهش میل جنسی و غیره اشاره کرد(15).سن انجام ختنه و دلایل انجام آن از یک کشور به کشور دیگر متغیر می باشد،سن می تواند از دو هفته بعد از تولد دختر تاهنگام ازدواج باشد.ولی معمولا این عمل از سنین نوزادی تا 15 سالگی و گاهی نیز برای دختران جوان انجام می شود(12) .بنابراین یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر عزت نفس زنان و دختران خواهدبود. در طول سده هاي گذشته، دیدگاه هاي فلاسفه و شاعران و بسیاري دیگر از دیدگاه ها مؤید این اصل بوده است که انسان نیاز دارد خود را خوب و منطقی و اخلاقی جلوه دهد. در صد سال گذشته بسیاري از روان شناسان پذیرفته اند که انسان داراي نیاز به عزت نفس است. براي انسان هیچ حکم ارزشی،مهم تر از داوري او در مورد نفس خویش نیست. ارزشیابی شخصی از خویشتن، قطعی ترین عامل در رشد روانی اوست.این ارزشیابی به صورت احساسی است که انتزاع و شناسایی آن دشوار است؛ زیرا پیوسته تجربه می شود و جزئی از هر احساس و دخیل در هر واکنش احساساتی انسان است. بنابر این تصوري که یک فرد از خویشتن دارد به طور ضمنی درهمه واکنشهاي ارزشی او تجلی می کند (3).همه افراد، صرفنظر از سن، جنسیت، زمینه فرهنگی،جهت و نوع کاري که در زندگی دارند، نیازمند عزت نفس هستند. عزت نفسواقعاً بر همه سطوح زندگی اثر می گذارد.افرادي که احساسخوبی نسبتبه خود دارند، معمولاً احساس خوبی نیز به زندگی دارند. آنان می توانند با اطمینان با مشکلات و مسئولیت هاي زندگی مواجه شوند و از عهده آنها بر آیند (1) بی تردید یکی از دلایل مهم توجه پژوهشگران به مفهوم عزت نفس، تأثیر بالقوه آن بر سلامت است. پژوهشهایی که به مطالعه تأثیر عزت نفس اختصاص یافته آشکار ساخته اند که عزت نفس آسیب دیده تحمل شرایط دشواري را که افراد خواه ناخواه در زندگی روزمره با آن مواجه می شوند، غیر ممکن می سازد و براي آن ها پیامد هاي روانی و جسمانی زیان آوري به بار می آورد (8).این شواهد نشان می دهند که گستره پیامدهاي فردي،مواردي چون اضطراب و افسردگی، اختلال هاي جسمانی و روانی،مشکلات رفتاري و ارتباطی و پاسخ هاي مطلوب انحراف آمیز مانند استفاده ازمواد مخدر،خرابکاري و تحریف واقعیت را در بر می گیرد. بین تردید چنین پیامدهایی میزان آسیب پذیري فرد را به طور فزاینده افزایش می دهد که این نیز به نوبه خود براي نظام هاي میان فردي و اجتماعی، عواقبی همچون جدا افتادن فرد از ایفاي نقش بهنجار، به دنبال دارد (8) اریکسون به نقل از چارف در
اهمیت عزت نفس معتقد است که داشتن احترام به خود بالا لازمه ي طی کردن موفقیت آمیز دوره ي جوانی است. که این دوره ، دوره ي
شکل گیري روابط شغلی، همکاري اجتماعی و برقراري رابطه صمیمی با اشخاص دیگر است. سایر محققان نیز ارتباط بین عزت نفس و تغیرهایی سلامت روانی و ناامیدي(11) نشان داده اند.به طور کلی، عزت نفسدر بهداشت و سلامت روانی افراد نقش محوري و مؤثري بازي می کند. در تحقیقات زیادي بر نقش عزت نفس در سازگاري عاطفی، هیجانی، اجتماعی و روان شناختی تأکید شده است(2).بنابراین محقق در پی پاسخ به این سوال است که آیا عزت نفس و سلامت روانی زنان ختنه شده و عادی متفاوت است؟
پیشینه پژوهش (در بیان مختصر پیشینه پژوهش دانشجو باید به کلیه مراجع ذکرشده در بخش فهرست مراجع اشاره کند رجوع به مراجع باید براساس شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان باشد بدیهی است که در صورت استفاده از هریک از حالت های فوق، مراجع معرفی شده در بخش فهرست مراجع نیز باید برحسب شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان مرتب شده باشد):
حسینی نسب (1381) در پژوهشی بدست آورد افرادي که عزت نفسبالاتري دارند، تمایل دارند بیشتر به نقاط قوت خود توجه کنند تا به نقاط ضعف خود. همچنین این افراد براي پذیرشارزیابی هاي مثبت از خود آمادگی بیشتري نشان می دهند. افراد با عزت نفسپایین احتمالاً بیشتر ارزیابی هاي منفی را قبول می کنند. در هر صورت سعادت و موفقیت هر فرد در گرو احساس خودارزشمندي و احترامی است که وي براي خود قایل است. به طور کلی وقتی میزان عزت نفس بالا باشد، فرد فعالیت خود را افزایش می دهد، توانایی خود را در مواجهه با مشکلات و انجام وظایف محول شده در سطح مطلوب و بالایی ارزیابی می کند
تشکری(2009) در پژوهشی بدست آورد عزت نفس از جمله مفاهيمي است كه مورد پژوهش بسياري از روا نشناسان قرار گرفته است . در تحقيقات زيادي ارتباط بين عزت نفس با مفاهيمي هم چون افسردگي ، احساس تنهايي و اضطراب به عنوان متغيرهاي منفي و مفاهيمي چون احساس كارآيي، احساس توانمندي و پيشرفت تحصيلي به عنوان متغيرهاي مثبت گزارش شده اند.
بیابان گرد(1390) در پژوهشی بدست آورد نياز به عزت نفس فقط به نوع انساني تعلق دارد و در ديدگاه روانشناسان انسانگرا چون راجرز و مزلو به عنوان خود ايده آل يا خود آرماني تعريف شده و در واقع احساسي است كه فرد از ارزش و شايستگي خودش دارد.
قیامی(1385) در پژوهشی نشان داد نمرات عزت نفس و سلامت رواني دانشجويان دختر و پسر با هم ديگر تفاوت معني داري ندارد. و رابطه ي عزت نفس و سلامت عمومي، به صورت رابطه ي معكوس معنادار بود.
بیابان گرد(1385) در پژوهشی به نقل از کوپر اسمیت نوشته است افرادي كه از عزت نفس پايين برخوردار هستند علايمي چون شكايت جسماني، اضطراب، افسردگي و بي تفاوتي گزارش كرده اند.
رابیسنون (2001) در پژوهشی مهمترین دلایل برای انجام ختنه زنان را سلامتی بیشتر ،افزایش تکامل دختران و آماده سازی آنها برای ازدواج پاکی و زیبایی زن و نگه داشت رسم و رسوم گذشتگان میداند.
ابو صالح(2010) بدست آورد از عوارض ختنه زنان می توان به خون ریزی، درد، عفونت، شوک، اختلال های ادراری، آسیب به ارگان های مجاور، عوارض روانی جنسی اشاره کرد . بریدن دستگاه تناسلی زنان احتمال ابتلا به عفونت ها را افزایش می دهد و سبب انتقال عفونت ها از جمله انتقال ویروس ایدز و هپاتیت می شود.
ایزت(2009) بدست آورد برداشتن کلیتوریس وسایر بافت های حساس رضایت جنسی زنان را کاهش می دهد.
بارستون(2008) در پژوهشی بدست آورد اگرچه جنبه های روان شناختی ختنه زنان به صورت سیستماتیک بررسی نشده ، ولی در دخترهایی که قبلا با این امر آشنای ی پیدا کرده اند احساس اضطراب و وحشت قبل از بریدن دستگاه تناسلی شایع است.

فایل : 10 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط