مقاله در مورد مقایسه بین اضطراب کودکان بی سرپرست با گروه کنترل در شهرستان اردبیل

مقاله در مورد مقایسه بین اضطراب کودکان بی سرپرست با گروه کنترل در شهرستان اردبیل

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
عنوان :
مقایسه بین اضطراب کودکان بی سرپرست با گروه کنترل در شهرستان اردبیل
استاد راهنما:
دکتر نریمانی
پژوهشگران:
سمیه دادخواه
سال تحصیلی 91-90
o
مقدمه
بهداشت روان یک زمینه تخصصی در محدوده ی روان پزشکی است و هدف آن ایجاد سلامت روانی به وسیله پیشگیری از ابتلاء به بیماری روانی، کنترل عوامل موثر در بروز بیماری های روانی، تشخیص زودرس بیماری های روانی، پیشگیری از عوامل ناشی از برگشت بیماری های روانی و ایجاد محیط سالم برای برقراری روابط صحیح انسانی است برای بهزیستی، رفاه اجتماعی و سازش منطقی با پیامدهای زندگی(محرمی،1388)
بهداشت روانی ، روان پزشکی پیش گیر ، بهداشت روانی اجتماعی و یا روان پزشکی اجتماعی به کلیه روشهایی اطلاق می شود که برای جلوگیری از ابتلاء به درمان بیماری های روانی و توان بخشی بیماری های روانی به کار می رود(محرمی،1388).
اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر نا خوشایند و مهم و دلواپسی با منشاّ ناشناخته که به فرد دست می دهد و شامل عدم اطمینان ، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیت هایی که قبلاِّ استرس زا بوده اند یا طی آنها به فرد آسیب رسیده است باعث اضطراب در افراد می شود همه انسانها در زندگی دچار اضطراب می شوند. ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل ساز است. تحقیقات و بررسی ها نشان می دهند که اضطراب در خانم ها ، طبقات کم درآمد و افراد میانسال و سال خورده بیشتر دیده می شود(مختاری ، 1386).
هیلگارد اضطراب را اینگونه تعریف می کند: حالت نگرانی و دلشوره که با ترس پیوند دارد و پر اضطراب را چنین تعریف می کند: اضطراب معمولاِّّّّّّّّّّّّ به یک حالت هیجانی ناخوشایند و مهم اطلاق می شود که با پریشانی ، هراس ، تشویش همراه است.
بیان مسئله
اضطراب در دنیای مدرن و پیشرفته ی امروزی ئاژه جدید و ناشناخته ای نیست اکثریت افراد آگاهی هایی جزیی در مورد واژه ی اضطراب دارند و دردسرهای زندگی ماشینی و مدرن روز به روز به این مشکلات دامن می رند. با یک مقایسه سطحی متوجه می شویم هر اندازه ساختارهای اجتماعی از هم گسسته می شود و روابط عاطفی بین انسان ها سردتر می شود به همان اندازه سلامت روانی افراد جامعه به خطر می افتد و این مخاطرات شکل حادتر اضطراب را بوجود می آورد.
اثبات این نکته که تشدید اضطراب و افسردگی می تواند آسیب های جدی به سلامت جسمی افراد وارد نماید جواب بسیاری از معادلات مجهول علم پزشکی و البته به روان پزشکی را به دست می دهد.
در حقیقت انسان محور توسعه است و سلامت انسان راز و رمز توسعه به حساب می آید برای بسیاری از متخصصان سلامت ، سلامت روان ، در حوزه های بسیار مورد توجه است (کیت تودور) از نگاهی دیگر ارزشی تامینی و ++و ارتقاء سلامت روان چنان است که در سوره مبارکه مائده آمده است «هر کسی نفسی را به زندگی برگرداند مثل آن است که به همه آدمیان حیات بخشیده است» این نکته قابل تامل است که در نگاه دینی حیات فقط حیات جسمی نیست و آن چیزی که گمان می رود در کلمه حیات آیه شریفه مستتر می باشد نگاه روحی و جسمی توأمان است. حال با نگاهی به مطالب فوق اهمیت سلامت روان و تاثیر اضطراب در به مخاطره انداختن این مهم : جایگاه تحقیقات بسیاری با اهمیت به نظر می آید.
تحقیقی که ما با توجه به گفته ها بدان رسیدیم « بررسی رابطه بین اضطراب در بین کودکان بین سرپریت با گروه کنترل است)
در تحقیقاتمان سعی می کنیم که به چند سوال پاسخ دهیم که :
الف) اضطراب چه تفاوتی در کودکان بی سرپرست و گروه کنترل دارد؟
ب) میزان اضطراب در بین کودکان پسر بیشتر است یا دختر؟
ج) امکانات رفاهی تاچه حد در کاهش اضطراب کودکان موثر است؟
فرضیه های تحقیق
میزان اضطراب در کودکان بی سرپرست بالاتر از گروه کنترل است
دختران اضطراب بیشتری را تجربه میکنند .
کودکانی که در امکانات رفاهی بالاتری هستند اضطراب کمتری دارند .
ضرورت و اهمیت تحقیق
موضوع سلامتی از بدو پیدایش بشر و در قرون اعصار متمادی مطرح بوده است. اما هرگاه از آن سخنی به میان آمده عموما بعد جسمی آن مد نظر قرار گرفته و کمتر به سایر ابعاد سلامتی بخصوص بعد روانی آن توجه شده است. سازمان جهانی بهداشت (1990) ضمن توجه دادن مسئولین کشورها در راستای تامین سلامت جسمانی روانی و اجتماعی افراد جامعه همواره به این نکته تاکید دارد که هیچ یک از این سه بعد به دیری برتری ندارد طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت در طول دو دهه آینده شاهد تغییرات عمده ای در زمینه اپیدمیولوژی ها و نیازهای بهداشتی افراد است به گونه ای که بیماری های غیر واگیردار همچون روانی، بسرعت جایگزین بیماریهای عفونی و واگیردار گردیده و در مورد عوامل ایجاد کننده ناتوانی و مرگهای زودرس قرار می گیرند.
طبق برآوردهای این سازمان ، میزان شیوع اختلالات روانی در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است این افزایش را تا حدودی زیاد می توان وابسته به رشد روز افزون جمعیت، تغییرات سریع اجتماعی همچون شهرنشینی، فروپاشی خانواده های گسترده، مشکلات اقتصادی و کمرنگ شدن مسائل دینی و معنوی دانست (گنجی و همکاران 1387).
طبق نظر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بیش از 1500 میلیون از جمعیت جهان از اختلالات عصبی و روانی اجتماعی رنج می برند (حسینی 130) و نزدیک به 20 درصد از کل مراجعان مراکز بهداشت عمومی در جهان را تشکیل می دهند (سارتور پوس به نقل از یعقوبی 1374) پیچیدگی عصر حاضر باعث شده انسان به طور مداوم در برابر ناملایمات از خود ناسازگاری نشان دهد و اضطراب یکی از سایع ترین اختلالاتی است که در مقابل ناسازگاری ها بروز می کند (گنجی و همکاران 1387).
تمام مباحثی که در قبل مطرح کردیم و نگاهی به کارکرد سلامت روان که در واقع زمینه رشد مهارتهای فکری و ارتباطی را فراهم می کند و باعث رشد عاطفی و انعطاف پذیری و عزت نفس آدمی می شود و عملکرد موفقیت آمیز کارکردهای ذهنی در نتیجه انجام فعالیتهای سازنده، داشتن روابط مناسب با دیگران ، توانایی سازگاری با تغییرات و رویارویی موثر با حوادث ناگوار زندگی هم از پیامدهای داشتن سلامت روانی محسوب می شود از یک سو و از سوی دیگر تاثیر اضطراب منفی به عنوان یکی از عوامل موثر بر سلامت روانی و دقت در این مبحث که در جامعه ما به کراهت جملاتی در این موضوع مطرح می شود که کودکان از اضطرابهای گوناگونی بهره مندند و در سلامتی روانی آنها خدشه ای مشاهده می شود، ضرورت و اهمیت تحقیقی با عنوان ما را بیشتر نمایان می کند.
تعاریف نظری و عملی متغیر ها
اضطراب :
یک احساس منتشره بسیار ناخوشایند و دلواپسی مبهم است که با یک یا چند شاخص جسمی (طپش قلب، تعریق، سردرد، احساس رفع ادرار، کزکز شدن اندامها، اشکال در تمرکز) مشخص می شود و تفاوت آن با ترس این است که ترس یک علامت هشدار دهنده و واکنش به تهدیدی معلوم، خارجی و منظمی از نشر منشا در خودآگاه است ولی اضطراب واکنش در برابر خطری نامعلوم، درونی، مبهم و از نظر منشا در ناخودآگاه و غیر قابل کنترل می باشد.
در این پژوهش منظور از اضطراب نمره ای است که افراد در مقیاس اضطراب بک کسب می کنند این نمره شاخص عددی بر اندازه گیری اضطراب افراد می باشد نمره ای که فرد در این مقیاس می گیرد بیانگر میزان و شدت اضطراب وی می باشد.
کودک بی سرپرست
به کودکانی که پدر و مادر خود را از دست داده‌اند گفته می‌شود. به طور معمول لفظ یتیم در مورد کودکان به کار می‌رود. ولی در بعضی موارد به بزرگسالان نیز یتیم گفته می‌شود.
اهداف کلی
بررسی میزان اضطراب در بین کودکان بی سرپرست و گروه کنترل شهرستان اردبیل
اهداف اختصاصی
تعیین تفاوت اضطراب در دو گروه آزمایش و کنترل
تعیین میزان اضطراب در بین دختران و پسران
بررسی میزان اضطراب با امکانات رفاهی کودکان
پیشینه تحقیق
مطالعه ذوالفقاری، کاظم زاده (1371) تحت عنوان ماهیت اضطراب و مهارت های مقابله ای در گروهی از جوانان نشان می دهد که تعیین هویت به عنوان اضطراب در مرحله ی نوجوانان مطرح است.
در تحقیقی که توسط کلامپ (1992) تحت عنوان اضطراب هیجانی منجر به فرسودگی شغلی می شود. نتایج فرسودگی شغلی مشکلات روانی از جمله اضطراب است این افراد شاید شغل خود را رها کنند یا احتیاج به بازنشستگی پیش از موعد بیابند (امیدی . عبداله)
میزان شیوع اضطراب بطور مقایسه ای در 29 دوقولوی دو تخمکی و 20 دوقولوی منوزیکوت طی مطالعه ای در گروه روانپزشکی دانشگاه اسلو نروژ در سال 1993 انجام شد در این مطالعه ارتباط قوی ژنتیکی در مورد اختلالات پانیک و اضطراب مشاهده شد
همایش که در مورد اضطراب انجام شده به نام اضطراب در جامعه مدر برگزار کنندگان این همایش که چندین موسسه و مرکز پژوهشی مربوط به اضطراب هستند معتقدند که بسیاری از نقاط ضعف جهان جدید در موضوع و مفهوم اضطراب نهفته است.
البته بدین معنی نیست که جامعه مدرن از لغات و نکات نیکوکاری باشد ولی شناخت در نقاط ضعف آن که اضطراب یکی از مهم ترین آنها بشمار می آید ما را در فائق آمدن به ضعف های جهان مدرن مددرسان است. پاره ای از افرادی که در این همایش سخنرانی کردند عبارتند از : آلن و تباکر، برهان درالموس، تونی ون در سنت
تحقیقاتی که در مورد مشکلات اضطراب در مورد دانشجویان آزاد کردستان (محمدی) انجام گرفته است بین میزان اختلال اضطراب پسران و دختران تفاوت معنا داری وججود دارد. میزان اختلال در دختران (24%) بیشتر از پسران (14%) می باشد.
تحقیقات با عنوان اضطراب و نقش آن در اختلال روان تنی (بیماری های قلبی) انجام گرفته است که مشخص شده بین اضطراب و بیماری های روانی تنی مخصوصا اختلالات قلبی – عروقی رابطه معنا داری وجود دارد.
نتایج تحقیقی نشان می دهد که اضطراب در بین دانشجویان سال اول و سال آخر تفاوت معنا داری وجود ندارد این تحقیق در سال (1371) در دانشگاه آزاد مشهد انجام گرفته است.
تحقیقی نشان دادهخ که بین اضطراب دانشجویان مجرد و دانشجویان متاهل رابطه معنا داری وجود ندارد این تحقیق در دانشگاه کرمان توسط صالحی نژاد و کتابی انجام گرفته است.
روش تحقیق
پژوهش حاضر یک بررسی توصیفی از نوع همبستگی است زیرا آنچه را که هست توصیف و تغییر میکند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرآیندهای جاری ، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد.توجه آن در درجه اول به زمان حال است، هرچند غالب رویداد آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط می شود مورد توجه قرار می دهد. (جان پست، ترجمه، شریفی، طالقانی، 1367) این پژوهش با هدف کلی بررسی میزان اضطراب در بین کودکان بی سرپرست و گروه کنترل طراحی شده است.

فایل : 14 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط