مقاله در مورد مقایسه باورهای فراشناختی و تعلل ورزی در بین بیماران مبتلا به صرع و میگرن

مقاله در مورد مقایسه باورهای فراشناختی و تعلل ورزی در بین بیماران مبتلا به صرع و میگرن

عنوان پایاننامه به فارسی: مقایسه باورهای فراشناختی و تعلل ورزی در بین بیماران مبتلا به صرع و میگرن
عنوان پایاننامه به انگلیسی: Metacognitive beliefs and delay in making a comparison between patients with epilepsy and migraine
اطلاعات مربوط به دانشجو: تلفن :……………………………………
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
اطلاعات مربوط به اساتید مشاور:
نظر کميته تخصصی گروه:
نظر شورای پژوهشی دانشکده :
نظر شورای پژوهشی واحد:
عنوان پایان نامه به فارسی: مقایسه باورهای فراشناختی و تعلل ورزی در بین بیماران مبتلا به صرع و میگرن
عنوان پایان نامه به انگلیسی: Metacognitive beliefs and delay in making a comparison between patients with epilepsy and migraine
کلمات کلیدی: باورهای فراشناختی – تعلل ورزی- صرع – میگرن
پرسش اصلی پژوهش : آیا در باورهای فراشناختی و تعلل ورزی در بین بیماران صرع و میگرن تفاوت وجود دارد؟
بیان مسئله:میگرن یک اختلال سردرد گهگاهی است که با علایم مختلف نورلوژیک ، گوارشی و تغییرات سیستم اعصاب خودکار مشخص می شود که تشخیص آن براساس همین مشخصات و علایم همراه می باشد . نتایج معاینات بالینی همانند آزمونهای آزمایشگاهی، اغلب طبیعی است. شیوع میگرن حدود 15 درصد در زنان و 7 درصد در مردان می باشد میگرن در هر سنی می تواند شروع شود، اگرچه شیوع بیشتر در زمان بلوغ و میانسالی است (راسکین هی 1997).
حدود 12 درصد جمعیت بزرگسال آمریکا از سردرد میگرن رنج می برند که منجر به اختلال در کیفیت زندگی و کارایی فرد می شود (کنتری منیت و همکاران 2005). مشکلات روانشناختی در بین بیماران با سردرد میگرنی، مخصوصاً در بین سردردهای میگرن مزمن شیوع فراوانی دارد. درصد زیادی از بیماران با سردرد میگرنی مزمن افسرده هستند (آمیکو، لیبرو 2000). در یک مطالعه که بر روی 102 بیمار مبتلا به سردرد میگرنی انجام شد ، نتایج نشان داد که ارتباط واضح و معنی داری بین ویژگیهای شخصیتی درون نگری، افسردگی و هیپوکندریازیس با سردرد میگرنی مزمن وجود دارد. اگرچه مشخص نئیست که فاکتورهای روان شناختی در بین بیماران با سردرد میگرنی ، مخصوصاً در بین سردردهای میگرن مزمن شیوع فراوانی دارد. درصد زیادی از بیماران با سردرد میگرنی مزمن افسرده هستند (لوکینک و همکاران 2007).
صرع را تخلیه الکتریکی مغز دانسته اند و یک اختلال شایع پزشکی است (ویکتور و همکارانش 2001). تشنج اختلال عملکرد فیزیولوژیک موقتی مغز به علت تخلیه الکتریکی غیر طبیعی هایپر سینکرونیزه(1) خود به خود محو شوند. نورون های کورتیکال(2) است (انی یرس جی 2001). صرغ احیاناً با زمینه فامیلی مشخصی تظاهر می کند و بیمار از نظر سایر معاینات و بررسی های بالینی به جز الکترو انسفالوگرافی(3) که الگوی صرع را نشان می دهد، یافته پاتولوژیکی ندارد(3) (میدلریپ سی و همکارانش2002).
حدود 50 میلیون نفر در جهان مبتلا به صرع هستند و این بیماری 1 درصد از کل هزینه های درمانی را به خود اختصاص می دهد (لوزمبرگ و فیوجی وار 2000). (4)
در حدود 30 درصد از بیماران حملات مزمنی را تجربه می کنند که به طور رضایت بخش و کامل به داروهای ضد صرع جواب نمی دهند. (لی اج 2007)(5)
بیش از یک چهارم افراد مبتلا به صرع مشکلات روان شناختی را تجربه می کنند که ممکن است نیاز به درمان داشته باشند و بیش از 10 درصد بیماران در بیمارستانهای روان پزشکی مبتلا به این بیماری هستند (چنج بی لووت استین 2003).
از سوی دیگر تعلل ورزی یکی از مشکلات رفتاری است که شیوع بسیار زیادی دارد در تعریف (فراری، جاسون و مک کون 1995). بر این باورند که با تاخیر انداختن هدف مندانه و دیمی در آغاز و تکمیل تکالیف تا حد تجربه احساس ناراحتی ، تعلل ورزی نامیده می شود.
1- Hypersynchronize
2- cortieol neurons
3- Electron – cephologrophy
(الیس وکنوس، 1979). تعلل ورزی را به عنوان نبود عملکرد خود تنظیمی و گرایش رفتاری در به تاخیر انداختن آن چه برای رسیدن به هدف ضروری است می دانند.
پژوهش ها نشان دهنده دو گونه تعلل ورزی هستند (میلگرام وتن، 2000). تعلل ورزی رفتاری به معنای تاخیر آگاهانه در تصمیم گیری در چارچوب زمانی معین می باشد (ایفرت و فراری، 1989). بررسی ها نشان داده اند که تعلل ورزی نه تنها یک مشکل مدیریت زمانی، بلکه فرایند پیچیده ای است که شامل مولفه های هیجانی، شناختی و رفتاری است (فی و تانگی، 2000). نظریه های گوناگون در زمینه تعلل ورزی موجود است نظریه های رفتاری، تعلل ورزی را برحسب نظریه تقویت تبیین می کنند، یعنی به تعویق انداختن کار برای فرد اثر تقویتی بیشتری از انجام آن دارد (بریودی، 1980، به نقل از بالکیس و دیوریو، 2007).
رویکرد روان تحلیل گری، تعلل ورزی را به عنوان یک رفتار مساله دار که نشان دهنده هیجان های روانی زیربنایی است و بیشتر در برگیرنده احساس هایی نسبت به خانواده فرد می باشند، شناسایی می کند. رویکردهای شناختی نیز بر نقش باورهای غیرمنطقی و چشم داشت های غیرواقع بینانه در تعلل ورزی تاکید می کنند (بالکیس و دیوریو، 2007).
از این رو هدف اصلی پژوهش بررسی مقایسه باورهای فراشناختی و تعلل ورزی در بین بیماران صرع و میگرن است. فراشناخت به معنای داشتن آگاهی و شناخت در مورد پدیده های شناختی خود است. فرایندهای فراشناختی شامل آگاهی فرد از خود به عنوان یک عمل کننده در محیط و یک ذخیره کننده و بازیابی کننده عمومی اطلاعات است. (ولز 2000). فراشناخت را جنبه ای از سامانه پردازش اطلاعات می داند که به تنظیم، تفسیر، ارزیابی و مدیریت محتواها و فرآیندهای سازمان خود می پردازد. الگوی عملکرد اجرایی خود تنظیمی نخستین گام در مفهوم سازی عوامل چندگانه فراشناخت به عنوان عوامل موثر در کنترل پردازش اطلاعات است.
این نظریه که به وسیله (ولز و میتوس، 1994). ارایه شده است، تلاشی است در راستای مفهوم سازی اختلال های عاطفی در یک چارچوب چند سطحی شامل فرآیندهای پویا و فراشناختی به شکلی که بر عوامل فراشناختی رشد و تداوم اختلال های عاطفی تاثیر می گذارند. این الگو در پی تبیین آن است که ذهن چگونه در یک الگوی تعریف شده و منفی پردازش درگیر می شود و چگونه پردازش های فراشناختی به افکار منفی، باورهای تحریف شده و هیجان های آشفته کمک می کنند (ولز، 1384). اگرچه آگاهی فراشناختی به عنوان برنامه ای اساسی برای هدایت شناخت و رفتار، مفهوم سازی شده، اما در اختلال های هیجانی، راهبردهای رفتاری و شناختی را به دنبال دارد که به تداوم اختلال های هیجانی می انجامد (اسپادا و ولز، 2005). این الگو با یک نشانگان شناختی/ توجهی مشتمل بر فکرهای منفی تکراری، رفتار مقابله ای ناسازگارانه و پایش تهدید مشخص می شود که نقش با اهمیتی در اختلال های هیجانی دارند (پاپا جیو و ولز، 2003). بنابراین با توجه به اهمیت و شیوع سردردهای میگرن ضرورت می طلبد که عوامل روانشناختی در سردرد میگرن شناخته شوند تا از این طریق بتوان شناخت دقیق و درمان موثر در مورد صرع و میگرن داشت.
پیشینه پژوهش (در بیان مختصر پیشینه پژوهش دانشجو باید به کلیه مراجع ذکرشده در بخش فهرست مراجع اشاره کند رجوع به مراجع باید براساس شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان باشد بدیهی است که در صورت استفاده از
هریک از حالت های فوق، مراجع معرفی شده در بخش فهرست مراجع نیز باید برحسب شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان مرتب شده باشد):
1- پیشینه های مربوط به باورهای فراشناختی صرع و میگرن: گلدشتاین و همکاران رفتار درمان شناختی را بروی مبتلایان به حملات صرع مزمن و با کنترل پذیری کم همراه با مشکلات روانپزشکی و مسائل روانی اجتماعی به کار گرفتند (گلدشتاین و همکارانش 2003). در پایان پژوهش بیماران گزارش کردند که مسائل مرتبط با صرع و مشکلات روان شناختی کمتر از سابق بر زندگی آنان تاثیر گذاشته است. نمرات افسردگی کاهش و نمرات کیفیت زندگی و مهارت های حل مسئله افزایش یافته است. مارتینو در یک مطالعه به بررسی نوجوانان مبتلا به صرع پرداخت. 15 بیمار نوجوان در یک مداخله شناختی، رفتاری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، علایم افسردگی در گروه درمان به میزان معنی داری کاهش و نمرات کلی کیفیت زندگی به طور معنی داری افزایش یافته بود که با بهبود خلق همبستگی داشتند (مارتینو یس زی و همکارانش 2006)
در پژوهش بروی بیماران مبتلا به صرع لوب گیجگاهی، دریافتند که نمرات کیفیت زندگی در این بیماران عمیقاً تحت تاثیر وجود علائم افسردگی و در درجه دوم اضطراب است. به همین دلیل محققان پیشنهاد می کنند که استفاده از یک رویکرد زیستی، روانی و اجتماعی (Bio pscho social) در درمان این بیماران حائز اهمیت است. (بی شاپ می، آلن سی 2003).
هالروید و پنزین (1994) نیز هدف مداخله های شناختی- رفتاری را 1) شناسایی موقعیت های استرس زایی که سردرد را ایجاد یا تشدید می کند و به کارگیری راهبردهای موثرتر برای مقابله با این استرس ها 2) رویارویی موثرتر با درد و آشفتگی های همراه با حملات سردرد و 3) کاهش پیامدهای روانشناختی منفی سردرد، مانند افسردگی و ناتوانی دانسته است.
بررسی های چندی (بلانچارد، 1992؛ ریچارد سون و مک گراث، 1994؛ هالروید، اودنل، استنسلند و لیپچیک، 2001) نیز به اثربخشی این شیوه ها در درمان سردرد اشاره کرده اند. افزون بر این، در سال های اخیر برای کاش هزینه های اقتصادی و صرفه جویی در زمان و هزینه، فرم های ویژه ای از درمان مانند درمان با تماس کم درمان گر و درمان های گروهی رواج یافته که اثربخشی آنها نیز تایید شده است (هالروید و آندراسیک، 1978؛ توبین، هالروید، بیکر، رینولدز و هولم، 1988) با توجه به هدف های درمانی یاد شده، این پژوهش در پی بررسی اثربخشی شیوه درمان شناختی- رفتاری بر ناتوانی حاصل از سردرد و افسردگی در بیماران مبتلا به سردردهای عود کننده بود.
2- پیشینه های مربوط به تعلل ورزی و فراشناخت:
[باومیستر، هیدرتون و تایس (1994) تعلل ورزی را یک راهبرد می دانند که افراد برای تنظیم هیجان های منفی به کار می برند و به کمک آن، دست کم به صورت گذرا از هیجان های منفی دور می شوند و احساس بهتری را تجربه می کنند. هم چنین
تعلل ورزی به عنوان توانایی در کنترل شدید بر افکار، هیجان ها و عملکرد در راستای استانداردها مطرح شده است (وهس و بیومیستر، 2004، به نقل از هاول و واتسون، 2007).
از سوی دیگر پژوهش های بسیاری تعلل ورزی را دارای ارتباط با هیجان های منفی گزارش نموده اند. همان گونه که بررسی ها نیز نشان داده اند، تعلل ورزی مزمن با شماری از ویژگی های شخصیتی [اعتماد به نفس و عزت نفس پایین، سطوح بالای افسردگی، روان رنجوری، کمرویی، اضطراب صفتی و حالتی، هراس اجتماعی، فراموش کاری، بی نظمی، تمرکز بر خود انگاره ضعیف، نداشتن انرژی، انعطاف ناپذیری رفتاری (ایفرت و فراری، 1989؛ بیسوایک، راتبلوم و مات ، 1988) و خودکارآمدی پایین (چیو و چول، 2005] در ارتباط است و بر پایه الگوی S-REF نیز اختلال های هیجانی با فراشناخت های ناسازگار مرتبط هستند.
همچنین در پژوهشهای فریده السادات حسینی، دکتر محمد خیر 1388).
الگوی عملکرد اجرایی خود تنظیمی در پیش بینی تعلل ورزی در رفتار و تصمیم گیری به عنوان اختلال های هیجانی- رفتاری کارایی دارد.
پیشینه داخلی:
– پژوهش بهرامی و رضوان (1386) در فرهنگ ایرانی بیانگر ارتباط افکار اضطرابی دختران و پسران با باور شناختی کنترل ناپذیری و خطر می باشد. بر پایه این بررسی باورهای فراشناختی مثبت و منفی می توانند تداوم نگرانی را به دنبال داشته باشند اندوز (1385) نیز نشان داد که الگوی فراشناختی ولز در درمان، کاهش افسردگی، اضطراب و استرس را در پی داشته و در درمان اختلال وسواسی- اجباری موثر است. از سوی دیگر پژوهش های بسیاری تعلل ورزی را دارای ارتباط با هیجانهای منفی گزارش نموده اند.
نتایج نشان می دهد که خطر ابتلا بیماران تشنجی به اختلالات روان پزشکی 3 تا 6 برابر بیشتر از جمعیت نرمال همسن می باشد. (تام- سوزاس و همکارانش 2004)
البته شیوع بیشتر اختلالات روان پزشکی در بیماران تشنجی در مطالعات مختلف محدود به افسردگی و اضطراب نبوده است و بیماران دچار تشنج لوب گیجگاهی به عنوان یک گروه، علایم وسواس فکری، عملی را با شیوع بالاتری نسبت به نمونه های نرمال نشان می دهند (ایسکس کی، فیلبک جی و همکارانش 2004)
همچنین پژوهشهای راضیه جواهری، دکتر حمید طاهر نشاط دوست، دکتر حسین مولوی، دکتر محمد زارع 1389) حاکی از اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس با رویکرد شناختی، رفتاری بر بهبود کیفیت زندگی بیماران زن مبتلا به صرع لوب گیجگاهی بود.

فایل : 13 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط