مقاله در مورد مدل اعتباری خرید دولت الکترونیکی

مقاله در مورد مدل اعتباری خرید دولت الکترونیکی

مدل اعتباری خرید دولت الکترونیکی
چکیده مقاله
دولتها هر ساله بیلیون ها دلار صرففعالیت های خرید خود می کنند. در این متن، آنها معمولاٌتولید کننده های خود را مبتنی بر حداقل قیمت انتخابمیکنند. البته، ملاک های دیگری غیر از قیمت به دولتها در کمینه سازی هزینه ها خرید کمک می کنند.این مقاله مدل رسمی و صوری اعتبار را ارایه می دهد که هدف آن تعیین برنده های پروسه های خریددولتی است. مدل پیشنهادی سه عامل زیر را در یکدیگر ادغام و ترکیب می کند: ( 1) اعتبار و خوشنامیمستقیم تولید کننده، ( 2) اعتبار غیر مستقیم تولید کننده و (3)اختلاف عقاید و باورها بین دولت و تولید کننده. این مدل موقعیت های را مقایسه می کند که در آنها اعتبار جهت انتخاب تولید کننده ها در قیمت یکپارچه می شود. نتایج تحقیق نشان می دهد که مدل پیشنهادی اعتبار منجر به هزینه های کمتر دولتی می شود.
کلمات کلیدی : معامله، خرید دولتی، دولت الکترونیک، اعتبار، مزایده ترکیبی
مقدمه
هدفدولت الکترونیک تشریک مساعی تر، ساده تر، شفاف تر ساختن برهمکنشی و تعامل بین دولت و شهروندان ( G2C)، دولت و تجارت ( G2B)و روابط بین سازمانی ( G2G)است. این هدف منجر به تحویل بهتر خدماتبه شهروندان، افزایش تعامل بین صنایعو مشاغل، فساد و ارتشاء کمتر در سازمان های دولتی، شفافیت بیشتر، راحتی و آسودگی بیشتر، رشدو افزایش بیشتر درآمد، و کاهش هزینه ها میشود. این مقاله توجه و تمرکز بر روابط G2B به ویژه در مورد خرید دولتی دارد.
خریددولتی پروسه ای است که به موجب آن سازما ن های دولتی موفق به کسبکالا ها، خدمات و کارهای شخص ثالث می شوند.دولتها می توانند قوانین مختلف پروسه های خرید را از
منبع یابی بیرونی گزینشی تا معاملا ت بزرگ منبع یابی بیرونی اتخاذ می کنند. مثلاً، نوع پروسه خرید دولتی در کانادا وجود دارد : پروسه خرید رقابتی ( منبع یابی بیرونی رقابتی ) و پروسه خرید غیر رقابتی ( منبع یابی بیرونیگزینشی ).ضرورت و نیاز بهپروسه های رقابتی و غیر رقابتی وابسته بهارزش نوع قراردادها است.دولت کانادا سالانه بیش از 16.05بیلیون دلار را صرف عملیات و پروسه های خرید می کند. البته و همانطور کهدر مقاله ( Cordelle &Willcocks2012)توضیح داده شد، همیشه موفقیتفعالیت های منبع یابی بیرونی شخصثالث تضمین نمی شود. مثلاً، در پروژه های تکنولوژی اطلاعات ( IT)انگلستان، یک پروژه از بین 8 پروژه IT از نظر زمانی، هزینه و خصوصیات پروژه ناموفق بود نه تنها دولت ها مسئول و مسبباین شکست ها و ناموفقیت ها هستند بلکه آنهارا نیز با شرکت های تولید کننده بهاشتراکگذاشته می شوند. بنابراین، شرکت ها با مشارکت در پروژه های مختلف که به موفقیت یا شکست منتهی می شوند،می توانند به شهرت و اعتبار دست یابند: آیا فرد تولید کننده ” خوب ” یا ” بدی ” است ؟ معمولاٌ دولتها ترجیح می دهند که با شرکت های ” خوب ” همکاری کنند. این مقاله اولین پروژه ای است که توانسته مدلی را برای محاسبه اعتبار و شهرت شرکت ارایه دهد تا دولتها بتوانند با شرکت های خوب با هدف کاهش تعداد پروژه های ناکام و ناموفقبا پشتوانه های مالی دولت همکاری کنند. هدف این مقاله طرح مدل صوری و رسمی اعتبار و شهرت جهت تعیین برنده های خرید دولت الکترونیکی براساس قیمت ها و شهرتیا اعتبار تولید کننده است. اعتبار و شهرت تولید کننده را با ترکیب سه عامل زیر محاسبه می کنیم : (1)شهرت و اعتبار مستقیم، (2) شهرت و اعتبار غیر مستقیم و (3) اختلافدر باورها و بررسی 5 پارامتر(a)زمینه معامله، (b)وزن تصفیه، ( c)زمان تصفیه، ( d)درجه اعتباروشهرت، ( e) درجهاهمیت تولید کننده ها محاسبه می کنیم.
یک تحقیق جامع آزمایشی جهت توضیح منافع و سودهای بالقوه بدست آمده بااستفاده از مدل پیشنهادی اعتبار در زمان مقایسه با نمونه های که در آنها فقط قیمت های نهفته بررسی می شوند، انجام شد. تحقیق ما نمونهخاص خرید حمل و نقل را بررسی میکند که در آ ن سازمان های دولتی درخواستبرای پیشنهادات ( RFP)را جهت انتخاب مجموعه ای از حامل ها جهت تایید برخی ازعملیات حمل و نقل آنارسال میکند ( مثل، حمل و نقل مواد بازیافت پذیر ). همچنین، اثرافزودن دانش را بر مجموع هزینه های مورد انتظار دولت با بررسی راه حلمختلف در زمان محاسبه شهرت و اعتبار حامل بررسیکردیم.بالاخره، موقعیت های مختل را جهت بررسی رفتار پر خطر و مخاطره آمیز سازمان دولتی تحلیلکردیم. به عبارت دیگر، آیا کارگزار دولت، و سازمان های دولتی همیشه باید اقدام به عقد قرارداد با تولید کننده ها کند که در گذشته رابطه خوبی با آنها داشته اند یا آیا باید تولید کننده های “جدید “پیشنهاد همکاری دهندکه با آنها قبلاً رابطه کاری نداشته اند، ؟این مقاله به شرح زیر است :بخش دو مقاله ای را در مورد اعتبار خرید دولت یا عمومی ارایه می دهد، بخش 3، سه عامل و 5 پارامتر مورد استفاد ه جهت کسب شهرت و اعتبار شناسایی میکند. این بخش مدل رسمی اعتبار وشهرت را توضیح می دهد. بخش 4 نتایج آزمایشی را ارایه می دهد. بخش 6احتمال یکپارچه سازی سیستم های شهرت و اعتبار را در سیستم خرید دولت الکترونیکی بررسی میکند. مقاله در این بخش پایان می یابد و مسیرهای تحقیق های آتی را توضیح می دهد.
بازنگری دست نوشته علمی :شهرت و خریددولتی :
خرید دولتی جزء لاینفکپروسه های G2Bاست و رویه ای است که امکانانجام عملیات موثر و کارآمدرا برای دولتها فراهم می سازد. دولتها درپروسه خرید عمومی،RFP را به تولید کننده های مختلف ارسال می کنند و منتظر پاسخ آنها می
مانند.پروسهمعامله با تولید کنند ه های علاقمند پس ا ز دریافت پاسخ های خرید شروع می شود. هدف دولت از خرید عمومی یافتن مجموعه خوبی از تولید کننده ها جهت دستیابی به کالاها و خدمات است، در حالی که هدف تولید کننده ها بردن RFPبا حداکثر سود است.تولید کننده های برنده به علت توانایی ساخت تصاویر ذهنیخود میتوانند ازمزایا همکاری با سازمان های دولتی استفاده کنند، آنها می توانندبه منابع بیشتری دسترسی پیدا کنند، از موانع دیوان سالاری بهره ببرند، و اعتبار و شهرت خود را در بازار افزایش دهند. بنابراین، اعتبار و شهرت شرکت یکی از عوامل موثر بر عملیات شرکت است. شهرت اجرا قرارداد درازمدت شرکت ها را با دولت تضمین می کند. متعاقباً، تولید کننده ها براساس این اظهارات باید اعتبار و شهرت خوبی را در بازار های دولتی به منظور دستیابی به قراردادهای جدید با سازمان ها و کارگزارهای دولتی کسب کنند. البته این پرسش همچنان مطرح می شود : آیا شهرت و اعتبار منجر به نتایج خرید بهتر بخش دولتی می شود؟از نظر ما، شهرت و اعتبار رسماً در پروسه تصمیم گیری خریدهای دولتی بررسی شده است. البته، شهرت در سایر رشته ها مثل مزایده به منظور اثبات روشهای افزایش و بهبود پیامدهای نهایی بررسی شده است. اعتبار و شهرت امکان پیش بینی واحدهای را فراهم می سازد که می توانند مسئول و امین معامله های آتی مبتنی بر بازخورد و فید بک معامله های گذشته باشد.
تحقیقات مختلفی به منظور اثبات اهمیت بررسیاعتیار تولید کننده همراه با قیمت جهت تعیین برنده مزایده انجام شده است. اعتبار و شهرت می تواند یا در فاز پیش خرید، جهت انتخاب تولید کننده های قادر در مشارکت در پروسه خرید یا در پروسه خرید جهت تعیین تولید کننده های برنده استفاده شود. نوران و یولیرو ( 2010)ثابت کردند که بازارهای آزاد الکترونیکی و سیستم های همکاری پیوسته و آنلاین مستلزم ایجاد اعتماد متقابل بین تامین کننده های خدمات و مشتریان
خدمات هستند. پژوهشگران ثابت کردند که جهت بررسی این مسائل، سیستم های اعتباری می توانند برای ارزیابی اعتبار و پایایی شرکت کننده ها استفاده شوند به طوری که توصیه و پیشنهاداتی در صورت نیاز می توان ارایه شود.
ما به منظور ساخت سیستم و نظام اعتبار خریدهای دولتی و به علت عدم وجود تحقیقات در این زمینه، به تحقیقات دیگر اعتبار و شهرت مراجعه می کنیم و سعی میکنیماین مدلها را در خرید دولتی اتخاذ کنیم. دوعامل اصلی در این دست نوشته علمی،جهت تعیین شهرت و اعتبار تولید کننده بررسی می شوند : اعتبار مستقیم و غیر مستقیم. شهرت و اعتبار مستقیم از قرارها و ترتیبات گذشته انجام شده بین تامین کننده خدمات S( تولید کننده ) و مشتری خدمات G ( کارگزار دولت در این متن ). این قرار و ترتیبات به دو گروه تقسیم می شوند : قرارهای متقاعد کننده و نا متقاعد کننده. اگر تعداد قرارها ی متقاعد کننده بیش از نا متقاعد کننده باشد، آنگاه G تصور می کند که Sدارای اعتبار و شهرت مستقیم خوبی است. شهرت و اعتبار غیر مستقیمبه اعتبار و شهرت مستقیم تامین کننده خدمات S اشاره دارد که توسط مشتریان خدمات شخص ثالثبرآورده می شود که عوامل گواه و شاهد نامیده می شود. شهرت و اعتبار غیر مستقیم به G کمک میکند تا نظریه و ایده بهتری در مورد S داشته باشد. عوامل شاهد و گواه در این مقاله می توانند کارگزارهای دولت در سطوح مختلف دولت باشند،G شهرت و اعتبار مستقیم S را با شهادت غیر مستقیم S ترکیب می کند که به منظور تعیین اعتبار و شهرت کلی S از دیگران جمع آوری خواهد شد.
3- مدل شهرت یا اعتبار
شکل 1 معماری کلی را نشان می دهد که می تواند به منظور ساخت سیستم خرید الکترونیکی مبتنی بر شهرت و اعتبار اجرا شود که در آن سازمان های دولتی ( G)باید تولید کننده ها
را جهت تضمین تعدادی از خدمات انتخاب کنند. هر یک از مولفه ها در معماری پیشنهادی دارای نقش های ویژه ای هستند که به صورت زیر شرح داده می شوند
سازمان دولتی ( G):Gرا سازمان یا کارگزار دولت در سطح حکومتی تصور می کنیم ( سطح فدرال، ایالتی یا شهری ).Gاقدام به ارسال RFP به تولید کننده های مختلف می کند و منتظر پاسخ تولید کننده های ذینفع و علاقمند می ماند. هدف G یافتن مجموعه ای از تولید کننده های خوب جهت تامین نیازهای آنها است.
سازمان های شاهد دولتی ( WG):WG ها به G به منظور دستیابی به ایده خوبی در مورد تولید کننده ها و شرکت کننده ها کمک میکند. هر یک از WG ها براساس داده های تاریخی خود نظریه و عقیده خود را در مورد تولید کننده ها به G ارسال میکند.
سیستم خرید الکترونیکی مبتنی بر اعتبار یا شهرت. این سیستم یکی از مکانیسم های تعیین کننده تولید کننده های برنده است. پروسه گزینش مبتنی بر قیمت و شهرت تولید کننده ها انجام می شود.
هدف این مقاله محاسبه اعتبا رو شهرت تولید کننده با ترکیب سه مولفه زیر است 🙁 1) شهرت و اعتبا رمستقیم، ( 2) شهرت غیر مستقیم و ( 3) اختلاف عقاید و باورها. همانطور که در بخش 2 گفته شد، شهرت و اعتبار مستقیم یا غیر مستقیم در این مقاله بررسی شده اند و روشهای مختلف بررسی آنها ارایه شده است. این مقاله روش جدید محاسبه شهرتو اعتبار مستقیم و غیر مستقیم را که 5 پارامتر فوق الذکر را بررسی میکند و اما هرگز در مدل مشابه مستقیم و غیر مستقیم اعتبار و شهرت یکپارچه نشده اند، ارایه می دهد. بررسی تمام این پارامترها امکان تعریف و تعیین سیستم های واقعی تر، مرتبط تر و معتبرترپیش خرید الکترونیکی را فراهم می سازد. بعلاوه، مدل اعتبار و شهرت طراحی شده اختلاف موجود در مولفه باورها را
بررسی میکند که از نظر ما هر گز برای محاسبه اعتبار و شهرت استفاده نشده اند.
1-3شهرت و اعتبار مستقیم
شهرت و اعتبار مستقیم تولید کننده معمولاٌاز قرار و ترتیبات گذشته عقد شده با تولید کننده محاسبه می شود و این قرار ها به دو گروه زیر تقسیم می شوند :قراردادهای رضایت بخش و نارضایت بخش. شهرت و اعتبار مستقیم در مقاله (Khosravirifar etal 2001)، براساس نسبت تعداد قرارهای رضایت بخش بر مجموع تعداد قرارهای محاسبه می شود. فرمول احتمال بتا به گونه ای طراحی می شود که ضریب احتمال بتا زمانی که تعداد قرارهای رضایت بخش بزرگتر از نارضایت بخش است به 1 نزدیک می شود. ما در این مقاله، روش نوین محاسبه اعتبار و شهرت مستقیم را با استفاده از فرمول بتا طراحی می کنیمکه در آن تعداد قرار و ترتیبات رضایتمند و نارضایتمند براساس سه پارامتر یعنی زمینه معامله، زمان قرار و وزنقرار تعدیل می شود. سپس ارزش احتمال بتا با استفاده از پارامتر چهارم به نام پارامتر درجه اعتبار و شهرت مستقیم اصلاح می شود.
زمینه معامله اثر حوزه خرید و اهمیت بررسی این پارامتر را نشان می دهد. مثلاٌ ۀ، محصولات اشتعالی یا سمی حمل و نقل در پروسه خرید حمل و نقل مهمتر از وسایل حمل و نقل تصور می شود. در این مدل، چنین فرض می شود که Gکهمقدار میدان معامله NF(h1)را تعیین کرده است – بین 0 تا 1 است، هر یک از قرار های گذشته h است که G با تولید کننده ها مشارکت و همکاری داشته است. زمان قرار های گذشته در دست نوشته های علمساعتبار و شهرت بررسی شده اند. این نشان می دهد که G بایدبا زمان قرار های گذشته وزن شود، قرارهای جدیداهمیت بیشتری از قرار های گذشته دارند.
هدف ما محاسبه این وزن با استفاده از تابع نمائی طرح شده در مقاله ( Huynh&etal)است زیرا این وزن به سازگاری سریع با تغییرات در عملکرد تولید کننده در طی زمان کمک میکند. زمان
پارامتر قرار ها و ترتیبات گذشته توام با قرار گذشته h با عبارتTA(h)مشخص می شود. توصیه میکنیم که خواننده به ضمیمه توصیف صوری فرمول مورد استفادهجهت محاسبهTA(h)مراجعه کنند.
وزن پارامتر قرار و ترتیبات نشان می دهد که کارگزار دولت Gباید نسبت به قرارهای که منجر بهاندوخته های اقتصادی تر شده اند دارای وزن بیشتری باشد. وزن پارامتر قرار و ترتیبات نسبت به ترتیبات گذشته hبا عبارت WA(h) مشخص می شود. ما به خواننده خود خواندن ضمیمه توصیف صوری و رسمی فرمول مورد استفاده محاسبه WA(h) را توصیه می کنیم.
عدد تصحیح شده قرار های رضایت بخشو نارضایت بخش عقد شده در گذشته را با تولید کننده Sبه وسیله Gبا عبارت زیر بدست می آید
𝑁
𝑠𝑎𝑡
,
𝐺,𝑠
=
ℎ∈
𝐻
𝑠𝑎𝑡
𝐺,𝑠
𝑁𝐹

∗𝑇𝐴

∗𝑊𝐴(ℎ)
𝑁
𝑈 𝑠𝑎𝑡
,
𝐺,𝑠
=
ℎ∈
𝐻
𝑢𝑠𝑎𝑡
𝐺,𝑠
𝑁𝐹

∗𝑇𝐴

∗𝑊𝐴(ℎ)
که Hsat(G,s)و Husatبه ترتیب مجموعه قرار هایرضایت بخش و نارضایت بخش عقد شده در گذشته با تولید کننده S را توسط G نشان می دهد.
بعلاوه، ما به منظور بررسی و ارزیابی شهرت و اعتبار خوب تولید کننده فرمول احتمال بتا را با استفاده از پارامتر درجه اعتبار مستقیم تعدیلو تنظیم کردیم. درجه اعتبار مبتنی بر اصل قضاوتی باشد. در این فرمول، درجه اعتبار مستقیم مقدار بین 0،1 است،در صورتی این مقدار کمتر از 1 می شود که تعداد قرارها کمتر از حداقل باشد. در صورتی مقدار اعتبار 1 می شود که تعداد قرارها بزرگتر از این حداقل باشد. هدف ما در این مقاله محاسبه درجه اعتبار مستقیم با بررسی فرمول طرح شده در مقاله (Sabater & Siera2001a) است. درجه اعتبار مستقیم Gو تولید کننده Sبا عبارت(G,S)
𝜉
𝑑
مشخص می شود.
خواننده را توصیه به قرائت توصیف و شرح فرمول مورد استفاده جهت محاسبه (G,S)
𝜉
𝑑
می کنیم.
بنابراین، اعتبار تولید کننده S نسبت به G به صورت زیر محاسبه می شود
(1)
𝑅
𝑑
𝐺,𝑠
=
𝜉
𝑑
𝐺,𝑠
𝑁
𝑠𝑎𝑡
,
𝐺,𝑠
+1
𝑁
𝑠𝑎𝑡
,
𝐺,𝑠
+
𝑁
𝑈 𝑠𝑎𝑡
,
𝐺,𝑠
+2
/
شکل 1: معماری کلی سیست اعتبار خرید الکترونیکی
2-3 شهرت و اعتبار مستقیم
براساس شکل (1)، سازمان دولتی Gدر موردپروسه خرید الکترونیکیاز سایر سازمان های ها و کارگزار های دولت ( سازمان های شاهد WG)در مورد اعتبار تولید کننده S سوال و پرسش می کند.سپس، اطلاعات ارسال شده به وسیله WGجهت محاسبه اعتبار مستقیم تولید کننده S استفاده می شود. اعتبار غیر مستقیم را براساس 3 پارامتار زیر محاسبه می کنیم :زمان دانش، درجه اهمیت و درجهاعتبار غیر مستقیم
زمان پارامتر دانش به دانش های جدید بیش از قدیم اهمیت می دهد.در حقیقت، رفتار تولید کننده تغییر می کند و در طی
زمانبا افزایش یا کاهش خدمات تولید کننده تحول می یابد. بصیرت و شهود ماوراء زمان دانش، وزن و اندازه گیری رفتار تولید کنده در طی زمان با اهمیت به رفتارهای جدید بیش از گذشته است. ما زمان دانش را با استفاده از فرمول بیان شده در مقاله ( Huyuh etal2006)محاسبه کردیم. پارامتر زمان دانش سازمان شاهد WGو تولید کننده S با عبارت Γ(𝑊𝐺,𝑆)محاسبه کردیم. خواننده را توصیه به خواندن ضیمه توصیفو شرح فرمول مورد استفاده جهت محاسبه Γ(𝑊𝐺,𝑆)میکنیم.
پارامتردرجهاهمیت سازمان دولتیGرا بسته بهسطح دانش s قادر به اصلاح و تعدیلاطلاعات اعتباز و شهرت S ارایه شده توسط سازمان شاهده WCمی کند.هدف از این کار اهمیت بیشتر به سازمان ها و کارگزارهای شاهد دولتی است که اطلاعات بیشتری در مورد تولید کننده دارند. سطح دانش کارگزار شاهد WC تولید کننده S به صورت نسبت بین تعداد قرارداد ها گذشته WCتولید کنندده Sو مجموع قراردادهای گذشته انجام شده توسط WG محاسبه می شوند. درجه اهمیت کارگزار شاهد WC دارای تولید کننده s با عبارت 𝜃(𝑊𝐺,𝑆) مشخص می شود. خواننده را توصیه به خواندن ضمیمه توصیف فرمول مورد استفاده جهت محاسبه 𝜃(𝑊𝐺,𝑆)می کنیم
بعلاوه، یادآور می شویم که پارامتر درجه اعتبار مستقیم سازمان دولتی G را مبتنی بر تعداد قرادادهای گذشته منعقد شده با سازمان قادر به اصلاحات اطلاعات خود در مورد تولید s میکند. از نظریه مشابه ای جهت تعیین پارامتر درجه اعتبار غیر مستقیم اما نسبت به حجم اطلاعات موجود تولید کننده S در مورد سازمان های دولتی WGاستفاده می کنیم. در جه اعتبار غیر مستقیم با عبارت
𝜉
𝑖𝑛𝑑
(𝐺,𝑆)مشخص می شود.خواننده را به خواندن ضمیمه شرح فرمول مورد استفاده جهت برای محاسبه
𝜉
𝑖𝑛𝑑
(𝐺,𝑆)توصیه میکنیم.

فایل : 28 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط