مقاله کامل رابطه سبک هاي دلبستگی با مهارت اجتماعی

مقاله کامل رابطه سبک هاي دلبستگی با مهارت اجتماعی

رابطه سبک‌هاي دلبستگی با مهارت اجتماعی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين سبک‌هاي دلبستگي با مهارت اجتماعي و احساس تنهايي دانش آموزان شهر شيراز بود. نمونه شامل 260 دانش آموز (126 دختر و 134 پسر) بود که به روش خوشه اي تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند. ابزار‌هاي پژوهش شامل مقياس تجديدنظر شده دلبستگي بزرگسالان، سيستم درجه بندي شده مهارت اجتماعي و پرسشنامه احساس تنهايي بودند. يافته‌هاي حاصل از تحليل رگرسيون نشان دادند که سبک‌هاي دلبستگي ايمن و دلبستگي ناايمن اجتنابي مهارت اجتماعي را به طور مثبت پيش بيني کردند. درحالي که سبک دلبستگي ناايمن دوسوگرا قدرت پيش بيني مهارت اجتماعي را نداشتند. همچنين، سبک دلبستگي ايمن به طور مثبت و سبک دلبستگي ناايمن دوسوگرا به طور منفي احساس تنهايي را پيش بيني کردند و سبک دلبستگي ناايمن اجتنابي احساس تنهايي را پيش بيني نکرد.
کلید واژه: سبک‌هاي دلبستگي، مهارت اجتماعي، احساس تنهايي
مقدمه
امروزه ارتباط با دیگران،یکی از مهم ترین و باارزش ترین بخش زندگی هر یک از ما را تشکیل می‌دهد.‌‌، ارتباط بین فردي در زندگی هر کس نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.ارتباط بین فردي،فرآیندي است که به وسیله آن اطلاعات و احساسات خود را از طریق پیام‌هاي کلامی و غیرکلامی با دیگران در میان می‌گذاریم(شولتز و شولتز، 2008). لازمه داشتن ارتباط بین فردي مناسب برخورداري از مهارت‌هاي اجتماعی است. در ارتباط با مهارت اجتماعی به شش ویژگی اصلی اشاره شده است:1. مهارت اجتماعی به طور معمول آموخته می‌شود؛ 2. شامل مجموعه اي از رفتارهاي کلامی و غیرکلامی گوناگون ویژه است؛ 3. مستلزم داوطلب شدن و ارایه پاسخ‌هاي مناسب و موثر است؛ 4. تقویتهاي اجتماعی دیگران را به حداکثر می‌رساند؛ 5. ماهیتی تعاملی دارد و به زمان بندي مناسب و تاثیر متقابل برخی از رفتارها احتیاج دارد؛ 6. تحت تاثیر عوامل محیطی همچون سن، جنس و پایگاه طرف مقابل می‌باشد (هارجی، ساندیرز و دیکسون،1994). به نظر می‌رسد مهارت اجتماعی از اولین ارتباط بین فردي افراد، یعنی رابطه فرد با مادر خویش و نوع دلبستگی وي نسبت به مادر تاثیر می‌پذیرد. طبق نظر بالبی (1982) دلبستگی زمانی به وجود می‌آید که رابطه گرم صمیمانه و پایا بین کودك و مادر که براي هر دو رضایت بخش و مایه خوشی است وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد روابط میان فردي و اجتماعی افراد در دوران بزرگسالی از
سبک دلبستگی آنها در دوران کودکی تاثیر می‌پذیرد. در زمینه دلبستگی سه نوع دلبستگی از یکدیگر متمایز شده است: الف- سبک دلبستگی ایمن: افراد داراي این سبک به آسانی با دیگران رابطه نزدیک برقرار می‌کنند. ب- سبک دلبستگی اجتنابی: افراد داراي این سبک، از این که به دیگران نزدیک شوند، احساس ناراحتی می‌کنند و نمی توانند به طور کامل به دیگران اعتماد کنند. ج- سبک مضطرب- دوسوگرا : افراد داراي این سبک، کسانی هستند که احساس می‌کنند دیگران مایل نیستند آنقدر که آنها که دوست دارند با آنها رابطه نزدیک داشته باشند. (کولینز و رید، 1994). اهمیت مهارت اجتماعی از این جهت می‌باشد که افراد با کسب آن موجب تغییر در خود و هم محیط می‌شوند و این موجب ارتقاي بهداشت روانی افراد جامعه خواهد شد.. وفائیان (1385) دریافت بین میزان مهارت‌هاي اجتماعی دانش آموزان با الگوهاي دلبستگی آنان رابطه معناداري وجود دارد. انگلز، فینکنر و انوس (2001)در پژوهش خود دریافتند که سبک دلبستگی ایمن بر افزایش مهارت‌هاي اجتماعی تاثیر مثبت دارد. دنیز و‌هامارتا (2005) در پژوهشی دست یافتند که دلبستگی ایمن پیش بینی کننده سطح مهارت‌هاي اجتماعی بالاتري نسبت به دلبستگی ناایمن می‌باشد و بین دلبستگی ناایمن و مهارت‌هاي اجتماعی بالا رابطه منفی معنادار وجود دارد. با توجه به پژوهش حاضر می‌توان تاثیر سبک‌هاي دلبستگی را بر مهارت اجتماعی را مشاهده کرد. بنابراین فرضیه‌هاي این پژوهش به این صورت شکل می‌گیرند. سبک‌هاي
دلبستگی (ایمن، ناایمن اجتنابی و ناایمن دوسوگرا) مهارت اجتماعی را پیش بینی می‌کنند.
روش
پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر شهر شیراز بود که نمونه شامل 260 نفر از دانش آموزان سه ناحیه از بین نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز (126نفر دختر و 134نفر پسر) در رده سنی 15 تا 18 سال بودند که به روش خوشه اي تصادفی چند مرحله اي انتخاب شدند. بدین صورت که ابتدا از بین چهار نواحی به طور تصادفی سه ناحیه انتخاب و همچنین، در هر ناحیه سه مدرسه را به صورت تصادفی انتخاب شدند. در مدارس از هر کدام از پایه‌هاي اول تا سوم مقطع دبیرستانی دو کلاس به طور تصادفی انتخاب شد و از کلیه دانش آموزان آن کلاس‌ها آزمون به عمل آمد. در این پژوهش جهت سنجش مهارتاجتماعی از پرسشنامه سیستم درجه بندي مهارت‌هاي اجتماعی توسط جیک ساو ساخته شده است. این مقیاس براي سه مقطع قبل از دبستان، دبستان و راهنمایی ـ دبیرستان ساخته شده که در این تحقیق از فرم دانش آموزان راهنمایی ـ دبیرستان استفاده شده است. این مقیاس داراي 39 سؤال است که به بررسی مهارت‌هاي اجتماعی می‌پردازد. این مقیاس مقولات همکاري جرأت مندي، خودکنترلی، همدلی و مسؤولیت پذیري را دربر می‌گیرد. این پرسشنامه در ایران توسط کریمی در سال 1369 بر روي دانش آموزان شهرستان یزد مورد بررسی قرار گرفته شده است.
روش نمره گذاري

فایل : 10 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط