مقاله در مورد شبکه

مقاله در مورد شبکه

همچنین مقاله آرمان شقف اردبیلی دانشجوی رشته پزشکی واحد اردبیل با عنوان بررسی ریسک فاکتورهای بیماری های عروق کرونر قلب در زنان با بیماری ثابت شده کرونر در کنگره بین المللی قلب کشور ایتالیا ارایه شد و هاشم یعقوبی در کشور یونان رباب نجفی در کشور پرتقال ، شهاب الدین بهتری در کشور آلمان بابک نخستین روحی در یونان امیر رضا نادری در کشور چین، یزدان اشکواری در ترکیه، کیوان رجبعلیزاده در انگلستان، یزدان اشکواری در کشور یونان مقاله ارایه نمودند.
7-کتاب زنبور عسل و زنبورداری از انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به عنوان کتاب فصل جمهوری اسلامی انتخاب و لوح سپاس از وزیر علوم دریافت کرد.
راه اندازی کتابخانه دیجیتالی سایت اینترنتی اخذ مجوز پارک فناوری ، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، تکمیل و تجهیز آزمایشگاه هی تخصصی از جمله بیوتکنولوژی ، رفرنس شیمی، محیط زیست، ژنتیک، فارماکولوژی و… از جمله اقدامات پژوهشی این واحد است.
مکانیزه نمودن و تسریع انجام امور فارغ التحصیلان ، تسریع امر نقل و انتقالات دانشجویان، جذب تمامی خواهر متقاضی خوابگاه، کسب مدال های متعدد ورزشی در عرصه های بین المللی، کشوری و منطقه ای توسط
دانشجویان از دیگر توفیقات دانشجویی این دانشگاه است.
شبکه های کامپیوتری
تکنولوژی شبکه های بی سیم، با استفاده از انتقال داده ها توسط امواج رادیویی، در ساده ترین صورت، به تجهیزات سخت افزاری امکان می دهد تا بدون استفاده از بسترهای فیزیکی همچون بی سیم و کابل، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند شبکه های بی سیم بازه ی وسیعی از کاربردها، از ساختارهای پیچیده یی چون شبکه های بی سیم سلولی- که اغلب برای تلفن های همراه استفاده می شود و شبکه های محلی بی سیم (WLAN-Wireless LAN) گرفته تا انواع ساده یی چون هدفون های بی سیم را شامل می شود از سوی دیگر با احتساب امواجی همچون مادون قرمز، تمامی تجهیزاتی که از امواج مادون قرمز نیز استفاده می کنند مانند صفحه کلیدها، ماوس ها و برخی از گوشی های همراه، در این دسته بندی جای می گیرند. طبیعی ترین مزیت استفاده از این شبکه ها عدم نیاز به ساختار فیزیکی و امکان نقل و انتقالات تجهیزات متصل به این گونه شبکه ها و هم چنین امکان ایجاد تغییر در ساختار مجازی آن هاست.
تقسیم بندی شبکه ها
شبکه های کامپیوتری را بر اساس مولفه های متفاوتی تقسیم بندی می نمایند در ادامه به برخی از متداولترین تقسیم بندی های موجود اشاره می گردد.
تقسیم بندی بر اساس نوع وظایف
کامپیوترهای موجود در شبکه را با توجه به نوع وظایف مربوطه به دو گروه عمده: سرویس دهندگان (Servers) و یا سرویس گیرندگان (Clients) تقسیم می نمایند کامپیوترهائی در شبکه که برای سایر کامپیوترها سرویس ها و خدماتی را ارائه می نمایند سرویس دهنده نامیده می گردند کامپیوترهائی که از خدمات و سرویس های ارائه شده توسط سرویس دهندگان استفاده می کنند سرویس گیرنده نامیده می شوند در شبکه های Client-Sercer یک کامپیوتر نمی تواند هم به عنوان سرویس دهنده و هم به عنوان سرویس گیرنده ایفای وظیفه نماید.
در شبکه های Peer-To-Peer یک کامپیوتر می تواند هم به صورت سرویس دهنده و هم به صورت سرویس گیرنده ایفای وظیفه نماید.
یک شبکه LAN در ساده ترین حالت از اجزای زیر تشکیل شده است:
دو کامپیوتر شخصی. یک شبکه می تواند شامل چند صد کامپیوتر باشد حداقل یکی از کامپیوترها می بایست به عنوان سرویس دهنده مشخص گردد. (در صورتی که
شبکه از نوع Client-Server باشد سرویس دهنده کامپیوتری است که هسته اساسی سیستم عامل بر روی آن نصب خواهد شد.
یک عدد کارت شبکه (NIC) برای هر دستگاه کارت شبکه نظیر کارت هائی است که برای مودم و صدا در کامپیوتر استفاده می گردد کارت شبکه مسئول دریافت، انتقال، سازماندهی و ذخیره سازی موقت اطلاعات در طول شبکه است به منظور انجام وظایف فوق کارت های شبکه دارای پردازنده حافظه و گذرگاه اختصاصی خود هستند.
تقسیم بندی بر اساس توپولوژی
الگوی هندسی استفاده شده جهت اتصال کامپیوترها، توپولوژی نامیده می شود توپولوژی انتخاب شده برای پیاده سازی شبکه ها، عاملی مهم در جهت کشف و برطرف نمودن خطاء در شبکه خواهد بود. انتخاب یک توپولوژی خاص نمی تواند بدون ارتباط با محیط انتقال و روش های استفاده از خط مطرح گردد. نوع توپولوژی انتخابی جهت اتصال کامپیوترها به یکدیگر مستقیماً بر نوع محیط انتقال و روش های استفاده از خط تأثیر می گذارد با توجه به تأثیر مستقیم توپولوژی در نوع کابل کشی و هزینه های مربوط به آن می بایست با دقت و تامل به انتخاب توپولوژی یک شبکه همت گماشت عوامل مختلفی جهت انتخاب یک
توپولوژی بهینه مطرح می شود مهمترین این عوامل به شرح ذیل است.
-هزینه. هر نوع محیط انتقال که برای شبکه LAN انتخاب گردد در نهایت می بایست عملیات نصب شبکه در یک ساختمان پیاده سازی گردد عملیات فوق فرآیندی طولانی جهت نصب کانال های مربوطه به کابل ها و محل عبور کابل ها در ساختمان است در حالت ایده آل کابل کشی و ایجاد کانال های مربوطه می بایست قبل از تصرف و به کارگیری ساختمان انجام گرفته باشد به هر حال می بایست هزینه نصب شبکه بهینه گردد.
انعطاف پذیری. یکی از مزایای شبکه های LAN توانائی پردازش داده ها و گستردگی و توزیع گره ها در یک محیط است بدین ترتیب توان محاسباتی سیستم و منابع موجود در اختیار تمام استفاده کنندگان قرار خواهد گرفت در ادارات همه چیر تغییر خواهد کرد (لوازم اداری، اتاقها و …). توپولوژی انتخابی می بایست به سادگی امکان تغییر پیکربندی در شبکه را فراهم نماید مثلاً ایستگاهی را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال و یا قادر به ایجاد ایستگاه جدید در شبکه باشیم.
سه نوع توپولوژی رایج در شبکه های LAN استفاده می گردد:
BUS
STAR
RING
توپولوژی BUS
یکی از رایج ترین توپولوژی ها برای پیاده سازی شبکه های LAN است در مدل فوق از یک کابل به عنوان ستون فقرات اصلی در شبکه استفاده شده و تمام کامپیوترهای موجود در شبکه (سرویس دهنده ، سرویس گیرنده) به آن متصل می گردند.
کم بودن طول کابل: به دلیل استفاده از یک خط انتقال جهت اتصال تمام کامپیوترها، در توپولوژی فوق از کابل کمی استفاده می شود موضوع فوق باعث پایین آمدن هزینه نصب و ایجاد تسهیلات لازم در جهت پشتیبانی شبکه خواهد بود.
ساختار ساده. توپولوژی BUS دارای یک ساختار ساده است در مدل فوق صرفاً از یک کابل برای انتقال اطلاعات استفاده می شود.
توسعه آسان. یک کامپیوتر جدید را می توان به راحتی در نقطه ای از شبکه اضافه کرد در صورت اضافه شدن ایستگاه های بیشتر در یک سگمنت می توان از تقویت کننده هائی به نام Repeater استفاده کرد.
معایب توپولوژی BUS
مشکل بودن عیب یابی. با اینکه سادگی موجود در توپولوژی BUS امکان بروز اشتباه را کاهش می دهند ولی در صورت بروز خطاء کشف آن ساده نخواهد بود در شبکه هائی که از توپولوژی فوق استفاده می نمایند کنترل شبکه در هر گره دارای مرکزیت نبوده و در صورت بروز خطاء می بایست نقاط زیادی به منظور تشخیص خطاء بازدید و بررسی گردند.
ایزوله کردن خطاء مشکل است . در صورتی که یک کامپیوتر در توپولوژی فوق دچار مشکل گردد می بایست کامپیوتر را در محلی که به شبکه متصل است رفع عیب نمود در موارد خاص می توان یک گره را از شبکه جدا کرد. در حالتیکه اشکال در محیط انتقال باشد، تمام یک سگمنت می بایست از شبکه خارج گردد.
ماهیت تکرار کننده ها. در مواردیکه برای توسعه شبکه از تکرار کننده ها استفاده می گردد ممکن است در ساختار شبکه تغییراتی نیز داده شود موضوع فوق مستلزم به کارگیری کابل بیشتر و اضافه نمودن اتصالات مخصوص شبکه است.
توپولوژی STAR
در این نوع توپولوژی که از نام آن مشخص است از مدلی شبیه ستاره استفاده می گردد در این مدل تمام کامپیوترهای موجود در شبکه معمولاً به یک دستگاه خاص با نام هاب متصل خواهند شد.
مزایای توپولوژی STAR
سادگی سرویس شبکه. توپولوژی STAR شامل تعدادی از نقاط اتصالی در یک نقطه مرکزی است ویژگی فوق تغییر در ساختار و سرویس شبکه را آسان می نماید.
در هر اتصال یک دستگاه. نقاط اتصالی در شبکه ذاتاً مستعد اشکال هستند در توپولوژی STAR اشکال در یک اتصال باعث خروج آن خط از شبکه و سرویس و اشکال زدائیخط مزبور است عملیات فوق تأثیری در عملکرد سایر کامپیوترهای موجود در شبکه نخواهد گذاشت.
کنترل مرکزی و عیب یابی. با توجه به این مسئله که نقطه مرکزی مستقیماً به هر ایستگاه موجود در شبکه متصل است اشکالات و ایرادات در شبکه به سادگی تشخیص و مهار خواهند گردید.
روش های ساده دستیابی. هر اتصال در شبکه شامل یک نقطه مرکزی و یک گره جانبی است در چنین حالیت دستیابی به محیط انتقال جهت ارسال و دریافت اطلاعات دارای الگوریتمی ساده خواهد بود.
از نظر ابعاد ساختاری شبکه های بی سیم به سه دسته تقسیم می گردندWWAN، WNAL و WPAN
مقصود از WWAN. که مخفف Wireless WAN است شبکه هائی با پوشش بی سیم بالاست نمونه یی از این شبکه ها ساختار بی سیم سلولی مورد استفاده در شبکه های تلفن همراه است WLAN. پوششی محدودتر در حد یک
ساختمان یا سازمان و در ابعاد کوچک یک سالن یا تعدادی اتاق را فراهم می کند.
کاربرد شبکه های WPAN یا Wireless Personal Area Network برای موارد خانه گی است ارتباطاتی چون Blutooth و مادون قرمز در این دسته قرار می گیرند شبکه های WPAN از سوی دیگر در دسته ی شبکه های Ad Hoc نیز قرار می گیرند.
در شبکه های Ad hoc یک سخت افزار به محض ورود به فضای تحت پوشش آن به صورت پویا به شبکه اضافه می شود مثالی از این نوع شبکه ها Bluetooth است در این نوع تجهیزات مختلفی از جمله صفحه کلید ، ماوس، چاپگر، کامپیوتر کیفی یا جیبی و حتی گوشی تلفن همراه در صورت قرار گرفتن در محیط تحت پوشش، وارد شبکه شده و امکان رد و بدل داده ها با دیگر تجهیزات متصل به شبکه را می یابند تفاوت میان شبکه های Ad hoc با شبکه های محلی بی سیم (WLAN) در ساختار مجازی آن هاست به عبارت دیگر ساختار مجازی شبکه های محلی بی سیم بر پایه ی طرحی ایستاست در حالی که شبکه های Ad hoc از هر نظر پویا هستند طبیعی ست که در کنار مزایایی که این پویایی برای استفاده کنندگان فراهم می کند حفظ امنیت چنین شبکه هایی نیز با مشکلات بسیاری همراه است با این وجود عملاً یکی از راه حل های موجود برای افزایش امنیت در این شبکه ها خصوصاً در انواعی همچون
Bluetooth بر اساس فرستنده و گیرنده های کم توان استوار است.
این مزیت در کامپیوترهای جیبی برتری قابل توجهی محسوب می گردد همین کمی توان سخت افزار مربوطه موجود وجود منطقه ی محدود تحت پوشش است که در بررسی امنیتی نیز مزیت محسوب می گردد به عبارت دیگر این مزیت به همراه استفاده از کدهای رمز نه چندان پیچیده تنها حربه های امنیتی این دسته از شبکه ها به حساب می آیند.
مقصود از WLAN. تکنولوژی و صنعت WLAN به اوایل دهه ی 80 میلادی باز می گردد مانند هر تکنولوژی دیگری پیشرفت محلی بی سیم به کندی صورت می پذیرفت با ارایه ی استاندارد IEEE 802.11b که پهنای باند نسبتاً بالایی را برای شبکه های محلی امکان پذیر می ساخت استفاده از این تکنولوژی وسعت بیشتری یافت.
منشا ضعف امنیتی در شبکه ها
خطر معمول در کلیه شبکه های بی سیم مستقل از پروتکل و تکنولوژی مورد نظر بر مزیت اصلی این تکنولوژی که همان پویایی ساختار، مبتنی بر استفاده از سیگنال های رادیویی به جای سیم و کابل، استوار است با استفاده از این سیگنال ها و در واقع بدون مرز ساختن پوشش ساختار شبکه نفوذگران قادرند در صورت شکستن موانع امنیتی نه چندان قدرت مند این شبکه ها خود را به عنوان عضوی

فایل : 34 صفحه

فرمت : Word

35900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط