مقاله در مورد شبکه اجتماعی تیک تاک
مقاله در مورد شبکه اجتماعی تیک تاک
/
دانشگاه ………………….
واحد ………………….
نام استاد
……………………..
نام دانشجو
……………………………..
پاییز 1401
فهرست مطالب
مقدمه 1
تاریخچه تیک تاک (TikTok) 1
داستان رشد تیک تاک (TikTok) 2
کسب و کار تیک تاک (TikTok) 2
برخی از کمپینهای بازاریابی موفق تیک تاک (TikTok) 3
سایر منابع درآمد تیک تاک (TikTok) 3
جایگاه تیک تاک (TikTok) 4
تیک تاک (TikTok) در مقابل رئیس جمهور دونالد ترامپ 4
علت محبوبیت ناگهانی تیک تاک (TikTok) 5
رقیب تیک تاک (TikTok) 5
سن افراد در تیک تاک 5
مزایای تیک تاک 6
سادگی ساخت و اشتراک گذاری محتوا 6
ابزاری برای بیش تر دیده شدن 6
ابزاری برای تولید محتوا 7
چالشهای تیک تاک چیست 7
معایب تیک تاک 7
محتواهای نگران کننده 7
هدر رفتن وقت و انرژی 8
سوء استفاده در تیک تاک 8
تاثیرات روانی تیک تاک 8
آسیبهای تیک تاک 9
چالشهای خطرناک 9
نکاتی برای استفاده امن از TikTok 9
آموزش استفاده درست از فضای اینترنت 10
مدت زمان گشت و گذار در تیک تاک را محدود کنید 10
قطع دسترسی برنامه به اینترنت 10
منابع 12
مقدمه
تیک تاک (TikTok) یک اپلیکیشن رسانه اجتماعی محبوب است که به کاربران اجازه میدهد، ویدیوهای ۱۵ ثانیهای را با تلفن همراه تولید کرده، تماشا کنند و یا حتی به اشتراک بگذارند. این اپلیکیشن تلفن همراه با فیدهای شخصیسازی شده، ویدیوهای کوتاه و عجیب و غریب که با موسیقی و جلوههای صوتی تنظیم شدهاند به دلیل کیفیت اعتیاد آور و سطح بالای تعامل بسیار در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است.
سازندگان حرفهای و آماتور به طور یکسان میتوانند جلوههایی مانند: فیلترها، موسیقی پس زمینه و استیکرهای پس زمینه را به ویدیوهای خود اضافه کنند. کاربران در عین حال میتوانند با همکاری در تولید محتوا، ویدیوهای تقسیم بندی شدهای را ایجاد کنند و در فضاهای مختلف به اشتراک بگذارند.
تاریخچه تیک تاک (TikTok)
تیک تاک (TikTok) به شکل کنونی آن در سال ۲۰۱۸ راهاندازی شد. این پلتفرم در زمان عجیبی توانست غولهای رسانههای اجتماعی را در خود جمع کند. طبق گزارش «والارومدیا»، تیک تاک در اوایل سال ۲۰۲۱ حدود یک میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان داشت و حداقل ۲۰۰ میلیون بار در ایالات متحده دانلود شده بود.
مانند همه شرکتهای رسانههای اجتماعی، تیک تاک همواره هدف نگرانیهای مبهم در مورد استفاده بالقوه یا سوء استفاده از اطلاعات خصوصی جمعآوری شده در مورد کاربرانش بوده است؛ با این تفاوت که متعلق به چین است!
این اپلیکیشن برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت فناوری چینی بایت دانس (ByteDance) راهاندازی شد و در آنجا با نام Douyin شناخته میشود. نام تیک تاک (TikTok) به معنای نشان دادن فرمت ویدیوهای کوتاه است. بایت دانس یک شرکت فناوری اینترنتی چینی است که چندین
سیستم عامل محتوا با قابلیت یادگیری ماشینی را اداره میکند و مرکز آن در پکن است.
این شرکت در سال ۲۰۱۲ توسط ژانگ ییمینگ تاسیس شد. تیک تاک اکنون در بیش از ۱۵۰ بازار مختلف در دسترس است و دفاتری در پکن، لس آنجلس، مسکو، بمبئی، سئول و توکیو دارد. رشد شگفت انگیز تیک تاک از اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز شد، زمانی که Musical.ly را به عنوان اپلیکیشن رقیب خریداری کرد و بیش از ۲۰۰ میلیون لیست حساب کاربری آن را به تیک تاک منتقل کرد.
طبق گزارشها، ارزش ByteDance تا اواسط سال ۲۰۲۰ به ۱۴۰ میلیارد دلار رسید که به خاطر فروش خصوصی یک سهام کوچک در شرکت بود. گفته میشود که تیک تاک به تنهایی حدود ۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد و این یعنی قرار گرفتن در لیست با ارزشترین استارتاپها در جهان.
داستان رشد تیک تاک (TikTok)
ابتدا در نظر بگیرید که تیک تاک (TikTok) چه چیزی نیست! تیک تاک، فیس بوک نیست. فیس بوک از سال ۲۰۰۴ وجود داشته است و هنوز هم از نظر تعداد مخاطب و درآمد تبلیغاتی از هر سایت و رسانه اجتماعی دیگری قدیمیتر است. تا ابتدای سال ۲۰۲۱ فیسبوک ۲.۶ میلیارد کاربر فعال ماهانه داشت که قابل مقایسه با واتس اپ و اینستاگرام به عنوان شرکت مادر نیست. تنها در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷.۴ میلیارد درآمد تبلیغاتی داشت.
حدود ۸۰ میلیون کسب و کار کوچک در سراسر جهان دارای صفحه فیسبوک هستند. بنابراین یک رقیب در زمینه تجارت شبکههای اجتماعی برای رقابت با غولی چون فیسبوک چه کاری باید انجام دهد؟ برای رسیدن به این هدف یک چیز لازم است. جمعیت جوانتر، با اقیانوسی بیانتها از سرگرمیهای کوتاه و سریع و تبلیغ کنندگانی که بتوانند توجه آنها را جلب کنند.
تنها ۷.۱ درصد از کاربران تیک تاک (TikTok) بالای ۵۰ سال یا بیشتر سن دارند. این در حالی است که فیس بوک به طور مساوی در بین تمام نسلها نفوذ کرده و برای همه آنها جذاب است.
کسب و کار تیک تاک (TikTok)
بازاریابی در تیک تاک (TikTok) هنوز در مراحل ابتدایی خود است. اما تعداد زیادی از آژانسها مشتاق هستند تا به برندها کمک کنند تا محتوای عجیب و غریبی را که روی تیک تاک کلیک میشود را تولید کنند. تبلیغات مرسوم که بر کیفیت برتر یک محصول تاکید میکنند، در تیک تاک جواب نمیدهد.
کمپینهای سبک و سرگرمکننده که با موسیقی تنظیم میشوند، نقطه هدف هستند. هدف نهایی برای تبلیغات، وایرال شدن آن و تحریک کاربران تیک تاک به تقلید محتوای تبلیغاتی ایجاد شده است.
برخی از کمپینهای بازاریابی موفق تیک تاک (TikTok)
رستورانهای زنجیرهای Chipotle کمپین اهدایی کوپنهالووین «Boorito» را اجرا کرد و کاربران تیک تاک (TikTok) را تشویق کرد تا برای تعطیلات لباس بپوشند و تصاویر خود را منتشر کنند. این کمپین چهار میلیارد بازدید به دست آورد.
برند لوازم آرایشی و بهداشتی e.l.f. با همکاری چند اینفلوئنسر رسانههای اجتماعی یک مسابقه آنلاین به نام #Eeslipsface ترتیب دادند. این کمپین تبلیغاتی بیش از ۳.۸ میلیارد کلیک داشت.
NBA یک حساب کاربری ایجاد کرد و تا به امروز بیش از ۱۲ میلیون دنبال کننده به دست آورده است. هدف NBA از این کار افزایش آگاهی جهانی از NBA، به ویژه در میان جوانان است.
سایر منابع درآمد تیک تاک (TikTok)
مانند بسیاری دیگر از سایتهای رسانههای اجتماعی، تیک تاک (TikTok) نیز از خریدهای درون برنامهای درآمد کسب میکند. کاربران میتوانند سکههایی با قیمت از ۹۹ سنت تا ۹۹.۹۹ دلار خریداری کنند و از آنها برای انعام تولیدکنندگان مورد علاقه خود در پلتفرم استفاده کنند.
بر اساس گزارش آوریل ۲۰۱۹ از Sensor Tower، این شرکت ۸۰ میلیون دلار از خریدهای داخل اپلیکیشن خود در سراسر جهان به دست آورد. در سه ماهه اول ۲۰۱۹، درآمد از کاربر تیک تاک به ۱۸.۹ میلیون دلار در سراسر جهان رسید که ۲۲۲ درصد بیشتر از درآمد این برنامه در مدت مشابه سال گذشته بود.
جایگاه تیک تاک (TikTok)
TikTok یکی از محبوبترین اپلیکیشنهای رسانههای اجتماعی در جهان است و در بیش از ۱۵۰ بازار و به ۷۵ زبان در دسترس است. به گفته تحلیلگر بازار، Sensor Tower، این اپلیکیشن در ماه مارس ۲۰۲۰ نزدیک به دو میلیارد بار دانلود شد. این در حالیست که پیش از آن تا ژانویه ۲۰۲۰، تنها ۱۰۴.۷ میلیون بار دانلود شده بود.
۶۹درصد از کاربران بین ۱۳ تا ۲۴ سال سن دارند.
۶۰درصد زن هستند.
کاربران تیک تاک به طور متوسط ۴۶ دقیقه در روز را صرف آن میکنند
یک چهارم دانلودهای این اپلیکیشن از هند با بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال انجام میشود.
استفاده از آن در تایلند در حال افزایش است و از هر هفت نفر یک نفر این اپلیکیشن را دانلود میکند.
حدود ۹۶ میلیون دانلود تیک تاک از ایالات متحده است.
تیک تاک (TikTok) در مقابل رئیس جمهور دونالد ترامپ
از ژوئیه ۲۰۲۰، دونالد جی. ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، حمله علنی به تیک تاک (TikTok) را آغاز کرد. ترامپ تهدید کرد که این اپلیکیشن را در ایالات متحده ممنوع میکند. چرا که حزب کمونیست چین میتواند از دادههای جمع آوری شده از کاربران خود برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی استفاده کند. او خواستار فروخته شدن تیک تاک به ایالات متحده برای از بین بردن این تهدید شد.
نگرانی در مورد استفاده شرکتهای رسانههای اجتماعی و سوء استفاده از اطلاعات خصوصی یک موضوع دو حزبی در واشنگتن است. بنابراین این نگرانی تا حدودی مورد توجه قرار گرفت. با این حال، تا سپتامبر ۲۰۲۰، ترامپ اعلام کرده بود که این مشکل را حل کرده است.
گویا در قرارداد پیشنهادی توافق شده یک شرکت جدید به نام TikTok Global ایجاد شده که ۱۲.۵ درصد از سهام این شرکت را در اختیار خواهد داشت و به ارائه دهنده فضای ابری در ایالات متحده تبدیل میشود. این کار برای کاهش نگرانیها در زمینه سو استفاده از اطلاعات کاربران آمریکایی بوده است.
علت محبوبیت ناگهانی تیک تاک (TikTok)
اکثر مخاطبان تیک تاک (TikTok) را افراد زیر چهل سال تشکیل میدهند. تیک تاک با توجه به طرز فکر و ایدهآلهای جوانان که بخش عمده آن چالش و سرگرمی است، اپلیکیشن خود را طراحی کرده است. در عین حال محیط کار با این نرمافزار به گونهای طراحی شده که نیازی به ترجمه ندارد و استفاده از آن بسیار آسان است. این ویژگی، برگ برنده تیک تاک در مقایسه با نرمافزارهای مشابه چینی همانند ویچت است.
رقیب تیک تاک (TikTok)
با توجه رتبهبندی پلتفرمهای رسانههای اجتماعی شاید بتوان بزرگترین رقیب تیک تاک را شبکه اجتماعی فیسبوک دانست.
برنامه تیک تاک سال 2016 راه اندازی شد و در حال حاضر با بیش از یک میلیارد کاربر فعال یکی از بزرگ ترین شبکههای اجتماعی دنیا محسوب میشود. مثل هر شبکه اجتماعی دیگری TikTok هم مزایا و معایبی دارد. با توجه به اینکه اکثریت کاربران این شبکه اجتماعی نوجوانان هستند بهتر است هر پدر و مادری بداند که تیک تاک چیست و چه ویژگیهایی دارد.
در ادامه ما به طور کامل در رابطه با اینکه تیک تاک چیست و چه محتوایی در آن منتشر میشود صحبت میکنیم. در رابطه با ویژگیها، مزایا و معایب این برنامه توضیح میدهیم. در انتها توضیحاتی برای استفاده درست از این برنامه، ارائه داده و به والدین راهکاری برای نظارت بر فرزندشان در فضای TikTok آموزش میدهیم.
سن افراد در تیک تاک
موضوع مهم در رابطه با TikTok این است که بیش تر کاربران این شبکه اجتماعی را افراد زیر 25 سال تشکیل میدهند.
مزایای تیک تاک
با وجود اینکه اکثر والدین نسبت به برنامه تیک تاک علاقه زیادی نشان نمی دهند اما تیک تاک به نوبه خود ویژگیهای مثبتی نیز دارد و میتوان از این ویژگیها استفاده برد. اما ویژگی مثبت تیک تاک چیست؟ در ادامه به چند مورد اشاره میکنیم.
سادگی ساخت و اشتراک گذاری محتوا
برنامه TikTok ایجاد و به اشتراک گذاری ویدئو را آسان کرده است. تمام کاری که کاربران باید انجام دهند این است که از برنامههای روزمره خود، کلیپی ضبط کرده و در برنامه آپلود کنند. در واقع روند ساخت کلیپ در این برنامه زمان و تلاش زیادی نیاز ندارد.
ابزاری برای بیش تر دیده شدن
دیده شدن، از جنبه مثبت میتواند فواید زیادی داشته باشد. ممکن است شما استعداد خوبی در زمینههای هنری،
موسیقی و… داشته باشید. اینکه مخاطبان زیادی بتوانند شما را از طریق شبکههای اجتماعی ببینند، باعث ایجاد زمینه رشد شما میگردد. همچنین بسیاری از مشاغل و بیزینسهای کوچک میتوانند با ایجاد ایدههای خلاقانه، خود را به جامعه بزرگتری معرفی کنند.
بسیاری از بلاگرها، هنرمندان و افراد معروف در تیک تاک فعالیت دارند و این افراد میتوانند با تبلیغ بیزینس شما، به رشد کسب و کارتان کمک کنند. محتوای شما نه تنها در تیک تاک، بلکه در هر شبکه اجتماعی دیگری نیز قابل پخش است.
برخی شرکتها ورود خود به عرصه تجارت را با چالش تیک تاکی شروع کردند. به عنوان مثال کمپین InMyDenim با نام تجاری Guess را در نظر بگیرید. در تاریخ 1 سپتامبر 2018 این نام تجاری وارد TikTok شد و تمامی کاربران TikTok در ایالات متحده را به چالش هشتگ InMyDenim خود دعوت کرد. در این مسابقه از کاربران خواسته شده بود که محتوای ویدئویی را با پوشیدن جین و با استفاده از این هشتگ ایجاد کنند. این آغاز مشارکت TikTok با شرکتها و فروشگاهها در ایالات متحده بود.
ابزاری برای تولید محتوا
تیک تاک یک برنامه بین المللی است اما تمرکز زیادی بر ترند شدن کاربران در یک موقعیت خاص نیز دارد. این برنامه اغلب با استفاده از هشتگهای محلی، مسابقات و چالشهای بومی اجرا کرده و از بین سازندگان ویدئو، به برترینها جوایزی نیز اهدا میکند. این برنامه از هشتگهای محلی استفاده میکند تا موضوعاتی را برای تولید محتوا به کاربران خود پیشنهاد بدهد.
TikTok همچنین توصیههای شخصی را برای هر یک از کاربران خود ارسال میکند. این امر باعث میشود که کاربران TikTok همیشه از ویدئوهای ترند شده آگاه شده و از ایدههای جدید غافل نشوند. با استفاده از این تکنیکها، TikTok توانسته است بومی سازی را در مقیاس جهانی انجام دهد.
فایل : 15 صفحه
فرمت : Word
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.