مقاله در مورد ارزیابی از حسابداری مدیریت با توجه به تغییرات اقتصادی

مقاله در مورد ارزیابی از حسابداری مدیریت با توجه به تغییرات اقتصادی

ارزیابی از حسابداری مدیریت با توجه به تغییرات اقتصادی
مقدمه:
عملکرد آینده شرکت‌ها امروز وابستگی زیادی به کیفیت تصمیماتیدارد که توسط مدیریت سازمان بصورت مؤثر اتخاذ می‌گردد و صاحبان این تصمیمات همیشه نیازمند کسب اطلاعات از درون و برون سازمان هستند که براساس این اطلاعات مدیریت بتواند بصورت کاملاً عقلائی استراتژی‌های سازمان را با استفاده از منابع در اختیار راهبری نماید. اطلاعات مربوط به فرآیندهای اقتصادی عملاً توسط سیستم‌های حسابداری و قوانین آمره مورد گزارشگری قرار می‌گیرد که این فرآیند از یک طرف متأثر از بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشورها می‌باشد و از طرفی دیگر با توجه به تغییرات سریع عوامل سیاسی این فرآیند استانداردگذاری و تبیین آن در حسابداری را با مشکلات و پیچیدگی‌های زیادی مواجه نموده است.
تنوع حسابداری و اهداف آن عملاً برای تهیه و مهیا سازی اطلاعات با استفاده از معیارهای اندازه‌گیری فرآیندهای اقتصادی در طول دوره‌های مختلف و برای ذینفعان مختلف متعدد می‌باشد بطوریکه بر همین اساس حسابداری مالی به صورت گذشته‌نگر و برای تهیه و تنظیم اطلاعات جهت تصمیم‌گیری کاربران و ذینفعان خارج از سازمان می‌باشد این در حالی است که حسابداری مدیریت به مدیریت در ارائه حوزه عمل بیشتر در استفاده بهینه‌تر از اطلاعات در اختیار چشم‌اندازهای مدیریت را ترسیم نماید کمک می‌نماید چرا که این اطلاعات مورد نیاز است.بمنظور اطمینان‌بخشی از برنامه‌ریزی، کنترل، ساماندهی و تصمیم‌گیری صحیح حسب توابع در اختیار و در کنترل می‌باشد. از طرفی دیگر حسابداری مالی با استفاده از اطلاعات واقعی حقایق زمان را در جهت مسیر تکامل و حرکت شرکت نشان می‌دهد اما عملاً این اطلاعات نشانی از دلایل و عوامل ایجاد حقایق تحصیلی را نمی‌دهد.
بنابراین نتایج حاصل از حسابداری مالی را می‌توان با کمک از مبانی حسابداری مدیریت مورد بهبود و اثربخشی بیشتر قرار داد. در مقابل حسابداری مالی عملاً اطلاعات حسابداری مدیریت ماهیت هنجاری ندارند اما برعکس اطلاعات حسابداری مدیریت در جهت ایجاد جهت‌گیری‌ها و ایده‌های آینده‌نگری امری عملی می‌باشد. مضافاً اینکه در شرایطی که شرکت‌ها در
شرایط اقتصادی رقابتی پیچیده‌تری قرار می‌گیرند همواره پدیده‌های حسابداری مدیریت در حال تغییر خواهند بود این موضوع بسیار حیاتی برای بقای و ادامه عمر حسابداری مدیریت می‌باشد.
ماکسول در سال 1930 این موضوع را بدین ترتیب تشریح نمود که حسابداری مالی همواره بدنبال متعادل سازی تمام عملیات اقتصادی در طول تاریخ و زمان ایجاد رویدادهای مالی و اقتصادی (بهاء تمام شده تاریخی) است و این بخش از حسابداری قادر نیست که اطلاعاتی را از اینکه چگونه صدها هزار نفر از استفاده‌کنندگان اطلاعاتی به علت مشکلات و ناکارآمدی موجود در سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مالی بخشی از درآمد قابل تحصیل خود را که در صورت وجود اطلاعات مربوط تحصیل می‌نمودند از دست داده‌اند و این موضوع به عنوان یک وضعیت متناقض در حسابداری مالی و سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مالی مطرح می‌باشد. بنابراین وجود اطلاعات انباشته شده در حساب‌های مالی دارای تقاضای بسیار بالایی در تحلیل و تفسیر و گزارش‌دهی آن‌ها برای تصمیم‌گیری مدیریت می‌باشد. بنابراین توجه به وضعیت و ساختار فعلی اقتصاد ملی و بین‌المللی نیازمند درک حسابداری مدیریت و توجه به نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان عملاً ما را به مسیر تکاملی حسابداری مدیریت بیشتر از پیش آشنا می‌سازد. بطوریکه در یک چشم‌انداز تاریخی این حسابداری مدیریت است که بطور مستقیم از طریق بررسی وقایع تاریخی نشأت می‌گیرد. گذر تاریخی اقتصاد از مرحله سنتی به صنعتگری و سپس به تولید کارخانجات در مقیاس بزرگ در طول انقلاب صنعتی و ایجاد ساختارهای صنعتی سازمان یافته حسب شرایط رقابتی عامل ایجاد و ظهور حسابداری مدیریت می‌باشد. تحولات حسابداری مدیریت در طول این دوره بسیار گسترده بوده و عامل اصلی آن را می‌توان در نیازهای ذینفعان در سازمان به اطلاعات جهت تصمیم‌گیری می‌باشد. در این ارتباط تحقیقات بسیار زیادی که بیانگر مسیر تحول حسابداری مدیریت بوده است توسط محققان حسابداری شامل سالومون 1945، چات فیلد 1977، چندلر 1977، پارکر 1980، جانسون و کاپلان 1987، هاپ‌وود 1987، هوکن 1988، مارسیو 1988، ابنایر 1995، اکونو و سوزوکی 2007 و کاپلان 2010، 2011 و … در کشورهای مختلف همچون امریکا، بریتانیا و ژاپن صورت پذیرفته است. بر همین اساس بمنظور بررسی مهمترین عوامل
توسعه حسابداری مدیریت در طول سنوات مذکور تا به حال گذری هر چند کوتاه به عنوان عوامل بارز توسعه یافتگی بشرح زیر مطرح می‌باشد.
حسابداری مدیریت یا حسابداری مدیریتی:
بر استفاده از اطلاعات حسابداری برای مدیران در سازمان‌ها، جهت مهیا کردن آن‌ها برای تصمیم‌سازی کسب و کار آگاهانه تأکید دارد که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کارکردهای کنترل و مدیریتشان را بهتر تجهیز نمایند.
در مقابل اطلاعات حسابداری مالی، اطلاعات حسابداری مدیریتی این خصوصیات را دارند:
در درجه اول نگاه رو به جلو دارند، بجای تاریخی
برای پشتیبانی از تصمیم‌گیری بطور کی مبتنی بر مدل با درجه‌ای از انتزاع هستند، به جای مبتنی بودن بر مورد
برای استفاده در سازمان طراحی شده و در نظر گرفته شده‌اند، بجای اینکه برای استفاده ذینفعان، بستانکاران و قانونگذاران در نظر گرفته باشد
معمولاً محرمانه بوده و توسط مدیران استفاده می‌شود تا گزارشگری عمومی
با ارجاع به احتیاجات مدیران محاسبه می‌شود و اغلب توسط سامانه‌های اطلاعات مدیریت استفاده می‌شود نه با ارجاع به استانداردهای عمومی حسابداری مالی.
تعریف:
آیفک از تعریف مدیریت مالی سازمانی از سه حوزه گسترده استقبال می‌کند: حسابداری بها، تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد، برنامه‌ریزی و پشتیبانی از تصمیم‌گیری.
به گفته انجمن حسابداران خبره مدیریت (CIMA)، “حسابداری مدیریت فرآیند تعریف، اندازه‌گیری، تجمیع، تجزیه و تحلیل، مهیاسازی، تفسیر و تبادل اطلاعات مورد استفاده مدیریت جهت برنامه‌ریزی، ارزیابی و کنترل یک واحد تجاری و جهت اطمینان از استفاده مناسب و پاسخگویی به منابع‌شان می‌باشد. حسابداری مدیریت همچنین تهیه گزارش‌های مالی را نیز برای گروه‌های غیرمدیریتی مانند ذینفعان، بستانکاران، سازمان‌های قانونگذار و مراجع مالیاتی را شامل می‌شود.
مؤسسه حسابداران رسمی امریکا (AICPA) بیان داشته است که حسابداری مدیریت در عمل به گسترش در سه حوزه زیر می‌انجامد:
مدیریت راهبردی- ارتقای نقش حسابدار مدیریت به عنوان یک شریک راهبردی در سازمان
مدیریت عملکرد- توسعه عملکرد تصمیم‌گیری کسب و کار و مدیریت عملکرد سازمان
مدیریت ریسک- مشارکت در چارچوب‌ها و شیوه‌ها برای شناسایی، اندازه‌گیری، مدیریت و گزارشگری ریسک‌ها و دستیابی به اهداف سازمان
مؤسسه حسابداری خبره مدیریت (ICMA) بیان می‌دارد “یک حسابدار مدیریت دانش و مهارت حرفه‌ای خود را درتهیه و ارائه اطلاعات مالی و سایر تصمیم‌ها به روشی بکار می‌گیرد که برای مدیریت در تدوین سیاست‌ها و در برنامه‌ریزی و کنترل عملیات مورد تعهدش یاری‌‌‌‌‌رسان باشد”. بنابراین به حسابداران مدیریت در بین حسابداران به عنوان ارزش آفرینان نگاه می‌شود. آن‌ها بیشتر علاقه دارند به جلو نگاه کنند و تصمیماتی بگیرند که آینده سازمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد تا به ثبت تاریخی و رعایت (حفظ امتیاز) جنبه‌های حرفه‌ای. بنابراین دانش و تجزیه حسابداری مدیریت می‌تواند از زمینه‌ها و کارکردهای درون یک سازمان به دست بیاید، مانند مدیریت اطلاعات، خزانه‌داری، حسابرسی کارایی، بازاریابی، ارزشیابی، قیمت‌گذاری، تدارکات و غیره.
قابل پیش‌بینی تاریخچه
بالاتر ارزش افزوده مدیریت تصمیم‌گیریپایین‌تر
سیر تحول در حسابداری مدیریت:
رانبر در سال 1995 روش‌های مختلفی را درخصوص تجزیه و تحلیل مسیر تکامل حسابداری مدیریت مطرح نمود که مهمترین آنها را به 5 روش مختلف تحت عنوان تئوری‌ها و دیدگاه‌های نظری در حسابداری مدیریت تعریف نمود:
دیدگاه سنتی
دیدگاه نئوکلاسیک
دیدگاه جانسون و کاپلان
دیدگاه فرآیندی
دیدگاه مارکسیستی
براساس این طبقه‌بندی و طرفداران دیدگاه سنتی استدلال می‌کنند که توسعه پایدار یکی از ویژگی‌های اصلی حسابداری در بهبود روش‌های مورد عمل سازمان‌ها می‌باشد که می‌تواند بمنظور توسعه و بقای همواره مورد استفاده قرار گیرد و این یک واقعیت است که وضعیت فعلی حسابداری مدیریت که مربوط به سنوات 1949 تا 1977 می‌باشد ناشی از دیدگاه نئوکلاسیک‌ها می‌باشد که رویکرد آنها بصورت اساسی موافق با اصول اساسی دیدگاه سنتی است اما آنها در بررسی و بهبود پذیری مسیر تاریخی تجزیه و تحلیل حسابداری مدیریت توسط آقای انبر در سال 1995 این رویکرد را به عنوان یک روش مستقل شناسایی کرده‌اند و مطابق با آن حسابداری به عنوان رشته‌ای تعریف می‌گردد که بدنبال کمک به شرکت‌ها در مسیر رسیدن به اهداف سازمانی می‌باشد. با توجه به موارد فوق جانسون و کاپلان دیدگاه خود را با توجه به وجود ارتباط گریزناپذیر فی‌مابین حسابداری و مدیریت تئوری خود را در این ارتباط در سال 1980 مطرح و مورد استفاده قرار داده‌اند.
مطابق با رویکرد آن‌ها با توجه به اینکه نگرش رویکردی حسابداری مدیریت سنتی عملاً اطلاعات مورد نیاز ومناسب را برای مدیریت فراهم نمی‌نماید پس ما بمنظور امکان پاسخگویی، نیازمند تعیین تئوری‌های نوین در این خصوص می‌باشیم (جانسون و کاپلان 1987). پس از آن‌ها رویکرد فرآیندی مطرح گردید که نگرش اصلی آن بر این ایده استوار است که سیستم‌های کنترلی در سطح شرکت‌ها نه تنها دارای مکانیسم‌های خنثی هستند بلکه تقابلی نیز می‌باشند اما بکارگیری رویکرد فرآیندی در تولید نقش مؤثری را در این مسیر جهت تعالی بیشتر سازمان و دستیابی بیشتر و بهینه‌تر به اطلاعات مورد نیاز را فراهم می‌آورند پس از این رویکرد آقای (هاپ‌وود در سال 1987) رویکرد خود را تحت عنوان
رویکرد مارکسیستی مطرح نمود که در آن اشاره می‌شود که سیستم حسابداری علمی مکانیزمی است که به مدیریت کمک می‌نماید که شرکت را به صرفه‌جویی بیشتر در نیروی کار و دیگر منابع مصرفی یاری دهد مضافاً سازمان را در ایجاد ارزش افزوده اقتصادی بیشتر یاری می‌رساند. از دیدگاه (هاپر و آرمسترانگ در سال 1991) توسعه حسابداری مدیریت ابزاری است که بدرستی فرآیند توزیع درآمد و دارایی‌ها را بین طبقات مختلف اجتماعی بصورت کامل در نظر می‌گیرد. علاوه بر روش‌های اشاره شده این موضوعی بسیار مهم که ما قادر باشیم مطالعات انجام شده در سطح حسابداری بین‌المللی را به عنوان بیانیه فدراسیون حسابداری بین‌المللی IFAC در سال 1998 را که درخصوص مسیر تکامل حسابداری مدیریت مورد مداقه و توجه قرار دهیم. مطابق با مدل زیر که توسط IFACدرخصوص سیر توسعه حسابداری مدیریت منتشر شده است ما قادر به تفسیر فرآیند و سیر سیستماتیک مدیریت تحول حسابداری بپردازیم.
شکل 1: مدل توسعه حسابداری مدیریت
/
مطابق با مدل فوق تکامل حسابداری مدیریت شامل 4 مرحله اساسی است که به شرح زیر دسته‌بندی می‌گردد:
1. تعیین هزینه در مرحله کنترل مالی:در این مرحله توجه به فرآیندهای مدیریت تعیین هزینه و ساختار هزینه از ویژگی‌ این مدل می‌باشد. این مرحله تا سال 1950 ادامه داشته و عوامل زیر به عنوان دسته‌ای از عوامل زیر نفوذ در توسعه روش‌های حسابداری مدیریت بشرح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:
الف) موقعیت اقتصادی قوی کشورهای غربی که عملاً برای تقاضای بین‌المللی برای توسعه محصولات خود تشویق می‌شدند.
ب) وجود رقابت در سطح نسبتاً ضعیف
ج) توجه کمتر به عامل کیفیت
د) تولید در سطح و مقیاس بزرگ
2. مرحله دوم: توجه به عامل اطلاعات و داده‌های قابل تصمیم جهت برنامه‌ریزی و کنترل مدیریت می‌باشد که طول دوره آن از سال 1950 تا 1965 می‌باشد. در این مرحله هدف اصلی افزایش توجه به تشخیص مدیریت اطلاعات می‌باشد و حسابداری برای فرآیندهای برنامه‌ریزی مدیریت و کنترل آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در این دوره تجزیه و تحلیل داده‌ها بمنظور تصمیم‌گیری با استفاده از اطلاعات روش حسابداری منجر به تبیین مدل‌های برای سنجش مسئولیت در سازمان‌ها گردید در این مرحله تجربه به عنوان بخشی از فرآیند تولید و تجزیه و تحلیل عوامل داخلی در سطح شرکت‌ها مورد توجه قرار گرفت.
3. مرحله سوم: پیگیری و دنبال نمودن کاهش اتلاف منابع در فرآیند کسب و کار بود. این مرحله از سال 1965 شروع و تا سال 1985 ادامه یافت. رقابت تجاری در سطح بین‌الملل در این دوره افزایش یافت و این فرآیند با توجه به پیشرفت اقتصادی کشور ژاپن عملاً منجر به ایجاد تغییرات وسیعی در سطح تجارت بین‌الملل گردید.
روح جدید در این فرآیند به جای توجه به محیط و فضای کسب و کارهای جدید به عنوان اولویت اصلی شرکت‌ها در این دوره تبدیل شد. با توجه به وجود عامل رقابت عملاً مزیت استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی در فرآیندهای تولید مورد تشویق قرار گرفت. در این مرحله شرکت‌ها بدنبال تولید با کیفیت‌تر و همچنین کاهش هزینه‌های خود بودند.
4. دوره چهارم: در این مرحله همه بدنبال ایجاد ارزش از طریق استفاده مؤثرتر در استفاده از منابع در هر مرحله شدند. این دوره از سال 13985 شروع و تا سال 2000 ادامه داشت. در این مرحله شرکت‌ها با چالش کمبود منابع عدم امکان دسترسی سریع به آن و همچنین اطمینان در استفاده از نوآوری‌های تکنولوژیکی در فرآیندهای کسب و کارهای بزرگ مواجه بودند. بنابراین در این دوره برای رفع این چالش‌ها شرکت‌ها بدنبال بکارگیری و استفاده از اجرای روش‌های اقتصادی و بهینه‌سازی خروجی‌های سازمان به عنوان (محصولات) خود شدند.
با توجه به مراتب فوق مدل IFAC عملاً به عنوان ابزاری تلقی می‌شود که به سازمان‌ها در ردیابی و ساماندهی روش‌های حسابداری مدیریت خود در سطوح پیشرفت کمک خواهد نمود. در این راستا بمنظور دستیابی به اهداف مطروحه در این بحث با اصول و رویکرد تئوکلاسیک، مدل تکامل یافته IFAC را مورد بررسی قرار می‌دهیم و این بدان معنی است که تمام حقایق توسعه حسابداری مدیریت بصورت سیستماتیک توسط IFAC دسته‌بندی شده است.
پیشرفت‌های تکنولوژیکی در ایجاد تقاضاهای جدید برای بکارگیری و استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مؤثر بوده است. متخصصین حسابداری از گذشته تا به حال بدنبال کسب و اطلاعات لازم از داده‌ها اطلاعات مالی جهت کنترل هزینه‌ها و اجزاء قیمت تمام تمام شده بوده‌اند.
در این خصوص اثرات انقلاب صنعتی به عنوان یکی از مهمترین وقایع و رخدادهای توسعه حسابداری مدیریت مطرح می‌باشد (جانسون و کاپلان 1987) بطوریکه انقلاب صنعتی شکل گرفت با:
انقلاب علمی نیوتن با اکتشاف و نوآوری‌های علمی بویل
انقلاب فکری و آثار لاک، ولترو و دیگر فیلسوفان، اختراع موتور بخار، تلگراف و تلفن، سیستم راه آهن، ایجاد کارخانجات در سطح شهرهای کوچک و بزرگ و شکل‌گیری سریع بازارهای سرمایه با در نظر گرفتن توجه ویژه به سیستم‌های کنترل داخلی در مقرون به صرفه بودن ساخت و تولیدات محصولات بوسیله صنعتگران که این امر منجر به تغییر در سیستم‌های تولید شده.
جدول 1- مقایسه ویژگی‌های سیستم‌های تولید مدرن و سیستم‌های سنتی در شرکت‌ها
هرچند مفهوم حسابداری مدیریت برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم مطرح گردید ولیکن در آن زمان این مفهوم تحت عنوان حسابداری هزینه مطرح بود که از زمان آغاز انقلاب صنعتی از این مفهوم استفاده گردید. لذا در این ارتباط با گذری بر سیر حرکت انقلاب صنعتی و حسابداری مدیریت در اقتصادهای مختلف جهان سایر ابعاد تاریخی حسابداری مدیریت را بیشتر شفاف خواهیم کرد.
الف) ایالات متحده امریکا: حسابداری هزینه از زمان تأسیس اولین کارخانه تولید صنایع نساجی در کشور انگلستان در سال 1800 میلادی مورد استفاده قرار گرفت که در آن مفاهیم بنیادین شامل:
الف) اطلاعات درخصوص هزینه‌های مجاز تولید
ب) ارزیابی نظام تشخیص هزینه در صنعت و تولید
ج) شناسایی فرآیندهای تولید مؤثر
د) قیمت تمام شده محصول
هـ) تصمیم‌گیری درخصوص انجام سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش ماشین‌آلات جدید بمنظور تولید بیشتر و افزایش حجم، سطح و ظرفیت تولید (تایسون 1998)
از طرفی دیگر هاوسیکن در سال 1998 نتیجه تحقیقات خود را از واحد حسابرسی شرکت تولید اسلحه اسپربنگفیلد مطرح نمود بطوریکه این شرکت در سال 1840 روش حسابداری هزینه‌یابی استاندارد برای اولین بار مطرح نمود. در این روش امکان مقایسه هزینه‌های واقعی با هزینه‌های استانداردها پیش‌بینی شده و همچنین تجزیه و تحلیل انحرافات فی‌مابین هزینه‌های واقعی و پیش‌بینی شده امکان تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و کنترل آن‌ها را مهیا می‌نماید. این در حالیکه بود که اولین شرکت راه آهن مدرن جهت انجام سرمایه‌گذاری در سطح بسیار سنگین نیازمند تأمین منابع مالی بود و جذب سرمایه از طریق گسترش تعداد صاحبان شرکت (ورود سهامداران جدید) مشکل اساسی را برای مدیران و سهامداران در تصمیم‌گیری و کنترل شرکت ایجاد نمود. بنابراین عامل اصلی و مشکل شرکت مذکور بصورت عمده منجر به توجه به توسعه حسابداری جهت امکان تصمیم‌گیریمناسب بود و این پایه‌ای بنیادین برای توسعه حسابداری در صنعت راه آهن شد. بر همین اساس آن‌ها با تجزیه هزینه‌ها به سطوح مختلف هزینه‌ای امکان کنترل اجزاء هزینه را ایجاد نمودند که این عملاً به عنوان ابزاری قابل اعتماد در کنترل فعالیت‌ها تبدیل شد در حدود سال 1860 کارنگی به این نتیجه رسید که هزینه‌هایی در بخش سازمان و بصورت مستقل از تولید وجود دارد (جانسون و کاپلان 1987) که آن را تحت عنوان هزینه‌های سربار تلقی نمود.
همزمان اداره سازمان‌ها با توسعه حسابداری به شدت با نظریه مدیریت علمی تحت تأثیر قرار گرفت که در آن حسابداری دریافت که می‌بایست بصورت آکادمیک بدنبال توسعه خود بمنظور توسعه هدفمند در سازمان‌ها گردد ایده‌های
گسترده در بیان این واقعیت در سال 1977 توسط کاترفیلد مطرح گردید که در آن:
رصد کارگران براساس ایجاد کار منطبق با چارچوب‌های جمع‌آوری داده‌های سازمان و دانش کارگران در یافتن بهترین و مؤثرترین راه بهبود عملکرد سازمان در اجرای وظایف محوله
راهکارهای اجرایی مؤثر در جهت انجام وظایف سازمانی منطبق بر سیستم‌های تدوینی در درون سازمان
انتخاب کارگران مناسب دارای حس مسئولیت‌پذیری بمنظور اطمینان از انجام کار بصورت مؤثر منطبق با ضوابط تبیین شده
ایجاد نظام منطقی در سیستم‌های پرداخت حقوق و دستمزد حسب کارهای انجام شده توسط کارگران که این ضوابط به عنوان نظریه مدیریت عملی در دستیابی به اطلاعات مربوطه مطرح گردید و این مدل تأثیرپذیری بسیار بالایی در ایجاد ترسیم حسابداری هزینه یابی داشته است. این مفهوم در سال 1885 درخصوص تفکیک هزینه‌های مستقیم تولید و غیرتولید را در کتاب توجه به منابع هزینه‌ای در بخش تولید منتشر گردید (تایسون 2007).
بر همین اساس تئوری‌های جدیدی در حسابداری مدیریت بمنظور تصمیم‌گیری‌های بهینه‌تر مدیریت در سازمان مطرح گردید در سال 1919 ارتقاء سیستم حقوق و دستمزد، تبیین فرآیندهای اجرایی بودجه انعطاف‌پذیر، توسعه مدل و روش قیمت‌گذاری، اجرایی گردید. بطوریکه شرکت پودر پونت یکی از اولین شرکت‌های ایالات متحده امریکا بوده است که اقدام به توسعه مدل‌های مذکور نمود. در همان زمان (جانسو و کاپلان) شرکت‌هایی که دارای فعالیت‌های متنوع و مدیریت مورد نیاز در سیستم‌های حسابداری بود این مدل‌های جدید را اجرا کردند سیستم‌های حسابداری جدید- حسابداری مدیریت- به طور کلی می‌تواند اقدام به ارائه کمک به کنترل تمام زنجیره ارزش محصولات از طریق هماهنگی در عملکرد و تقسیم‌بندی محض افراد در سازمان و سنجش‌های مختلف آن‌ها در سطح سازمان نمایند این در حالی است که هدف اصلی صاحبان سرمایه کنترل امکان بازگشت سرمایه برای آن‌ها است و در همان زمان بود که توجیه لازم برای تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های جدید در سطح سازمان‌ها مطرح گردید و این امر منتج به ایجاد سیستم و مدل ROI (نرخ بازده سرمایه‌گذاری‌ها) گردید.

فایل : 20 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط