مقاله تغذيه و ورزش

مقاله تغذيه و ورزش

دبيرستان نمونه فرهنگ ناحيه 2
موضوع:
تغذيه و ورزش
دبير مربوطه:
جناب آقاي يحيي نوري
تهيه كننده:
علي پاشا غفاري
سال تحصيلي:
بهار 1388
تغذيه در ايران
در حفاري هايي که در بعضي از نقاط ايران مانند شوشتر، دامغان، تخت جمشيد و تپه سيلک کاشان به عمل آمده است، نشان مي دهد که کشاورزي در ايران بيش از 6000 سال پيشينه دارد.
زکرياي رازي که از ديد عده زيادي پدر علم تغذيه و رژيم هاي غذايي کودک شناخته شده است، توصيه هاي مختلفي در زمينه رژيم هاي غذايي دارد. همچنين در کتاب حفظ الصحه اثر اسرف بن محمد در زمينه تغذيه و رژيم در دوران مختلف زندگي مطالب سودمندي عنوان شده است .
اولين بررسي تغذيه اي در ايران در سال 1316 هجري شمسي در چند شهر و از جمله تهران توسط بانک ملي انجام شد و نشان داده شد که حدود 55 درصد از درآمد خانواده ها براي خريد مواد غذايي مصرف مي شود. بعد از اين تاريخ بررسي هاي محدود ديگري توسط بعضي اشخاص در نواحي کوچکي انجام گرفته که اهميت چنداني ندارند. پس از تأسيس انستيتو علوم تغذيه، در سال 1340 بررسي هايي در بسياري از نقاط کشور به عمل آمد که نتايج آنها چاپ و منتشر شده است. بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد که بيشتر خانواده ها غذاي متعادل و متناسب با نيازهاي خود مصرف نمي کنند و کمبودهاي پروتئيني، ويتاميني و مواد معدني در برخي از خانواده ها مشهود است .
به طور کلي با توجه به اينکه جمعيت کشور در طي سال هاي اخير به بيش از دو برابر افزايش يافته و جمعيت شهر نشين خيلي بيش از دو برابر فزوني پيدا کرده
است، توجه به امر تغذيه مردم روز به روز اهميت بيشتري پيدا مي کند و مسائل مهمي را به وجود مي آورد.
بخش 2
تعريف هاي رايج در تغذيه
براي بررسي هر مسئله ابتدا بايد آن را تعريف کرد تا ضمن روشن شدن موضوع مورد نظر، بتوان نسبت به تجزيه و تحليل و اجزاي تشکيل دهنده، خواص و کاربردهاي آن و رابطه اش با انسان و جهان هستي اظهار نظر کرد.
تعريف غذا
هر ماده جامد يا مايعي که پس از ورود به بدن با تغييراتي که در روي آن انجام مي گيرد براي توليد انرژي به منظور انجام فعاليت هاي مختلف بدن يا تنظيم اعمال حياتي، رشد و ترميم بافت هاي فرسوده به مصرف برسد، غذا ناميده مي شود.
تعريف تغذيه
تغذيه مشتمل بر اعمالي است که موجود زنده به وسيله آن مواد غذايي را مي خورد، هضم و جذب مي کند، انتقال مي دهد، استفاده مي کند و دفع مي نمايد.
تعريف علم تغذيه
تغذيه علمي است که از تغيير و تبديل غذا و شرکت مواد مغذي در بافت ها بعد از هضم و جذبشان، عمل مواد مذکور در کنش ها و واکنش هاي بيولوژيکي بدن و سرانجام دفع آنها صحبت مي کند. مواد مغذي موجود در غذا اجزاي شيميايي تشکيل دهنده غذايي هستند که در بدن سه نقش عمده توليد انرژي، تنظيم اعمال بدن، و رشد و ترميم بافت هاي بدن را به عهده دارند.
تعريفي ديگر از علم تغذيه
تغذيه علمي است که از ترکيبات، ساختمان و متابوليسم مواد غذايي در بدن و رابطه آنها با رشد و نمو و تکامل بدن انسان و موجودات زنده بحث کرده و راه هاي سنجش و ارزيابي کيفي و کمي غذاها را توصيف مي کند. از اين رو، تغذيه علم بررسي و چگونگي عمل مواد مغذي و ارتباط آنها با يکديگر و تناسب مقادير آنها در سلامت و بيماري است.
خوراک
مجموعه اي از مواد غذايي که به روش هاي گوناگون مخلوط و براي خوردن انسان آماده مي شود. کلمه خوراک به عنوان مجموعه غذاهاي متداول و مورد مصرف جامعه نيز به کار مي رود.
ماده مغذي
غذاهاي موجود در طبيعت مخلوطي از انواع ترکيبات شيميايي هستند و هر يک از اين ترکيبات به تنهايي نوعي خاصيت تغذيه اي و شيميايي دارند و در بدن به مصرف ويژه اي مي رسند . هر يک از اين مواد را ماده غذايي مي نامند.
عنصر غذايي
اين اصطلاح در مورد عناصر شيميايي که در ساختمان بدن انسان يا حيوانات وارد مي شوند به کار مي رود، مانند کربن، ازت، يد، سديم، آهن و …
جيره غذايي
مقدار غذايي که در شبانه روز نيازهاي بدن را رفع مي کند، جيره غذايي ناميده مي شود.
نيازمندي هاي تغذيه اي
به مقاديري از مواد غذايي گفته مي شود که براي تغذيه خوب و تندرستي کامل ضروري است و مي تواند آن مقدار از ماده را که در بدن انسان سالم به طور روزانه از جريان استفاده خارج مي شود جبران کند.
عادات هاي غذايي
مجموعه اي از آداب و رسوم و عقايد مختلف در بين ملل و جوامع در زمينه هاي متعدد از قبيل چگونگي تهيه، طبخ و نگهداري مواد غذايي، انتخاب نوع غذاها، نحوه توزيع آنها در گروه هاي سني و تمايلات مردم از نظر علاقه مندي و يا بي علاقگي به انواع خوراکي ها، اين عادت ها ارتباط بسيار نزديکي با شرايط خاص جغرافيايي،

فایل : 67 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط