كار آموزي سايپا سيستم تعليق خودرو
كار آموزي در سايپا سيستم تعليق خودرو
چكيده:
اين گزارش كار در رابطه با سيستم تعليق خودرو ميباشد كه در آن در رابطه با سيستم تعليق هدف از بهكارگيري سيستم تعليق و اجزاي آن و انواع فنرها و سيستمهاي تعليق جلو و عقب شرح ميدهد و در ادامه در رابطه با سيستم فرمان و اجزاي آن و همچنين تعمير و نگهداري سيستمهاي تعليق و فرمان ميپردازد و در پايان به عيبيابي سيستمهاي تعليق و فرمان ميپردازد.
فصل اول:
شرحي مختصر در مورد تاريخچه نمايندگي مجاز 1835 سايپا
اين تعميرگاه در سال 1380 تأسيس شده است كه در خيابان کار گر جنوبي نرسيده به ميدان قزوين پ 1100و 154 واقع شده است و داراي مالكيت شخصي است و توسط وكيل قانوني مالك تعميرگاه اداره ميشود و داراي 4 نفر پرسنل مي باشد
فصل دوم:
بخشهاي مرتبط با رشته علمي كارآموز
اين نمايندگي كه در هر روز حدود 20 اتومبيل پذيرش دارد داراي قسمتهاي نمايندگي فروش، دفتر مديريت، فروش قطعات يدكي، دفتر پذيرش، باطريسازي، جلوبندي سازي، مكانيكي پرايد مكانيكي زانتيا، صافكاري، نقاشي، انبار بدنه و انبار ضايعات ميباشد كه من در قسمت مكانيكي پرايد مشغول به گذراندن دوره كارآموزي بودم اين بخش با بخشهاي پذيرش و فروش قطعات يدكي ارتباط بيشتري دارد در كل مجموعه حدود 4 نفر مشغول به كار هستند كه از اين تعداد 1 نفر در قسمت مكانيكي پرايد كارمي کنند.
در اين بخش از نمايندگي ابتدا برروي خودروهاي پرايد و زانتيا كارشناسي صورت گرفته و آنگاه اقدام به تعمير خودرو ميگردد.
فصل سوم:
سيستم تعليق خودرو
هدف از به كارگيري سيستم تعليق:
سيستم تعليق يا فنربندي بين اكسلها و اتاق يا شاسي خودرو قرار دارد. هدف از به كارگيري اين سيستم عبارتنداز:
1ـ تحمل وزن خودرو.
2ـ جذب ضربههاي ناشي از عبور خودرو از دست اندازههاي جاده.
3ـ برقراري كشش بين لاستيكها و جاده.
4ـ ميزان نگهداشتن چرخها.
با وجود سيستم تعليق خودرو ميتواند از سطوح ناهموار عبور كند و اتاق آن كمتر بالا و پايين بپرد. بعلاوه اين سيستم به خودرو امكان ميدهد كه با حداقل غلتش يا گرايش به كاهش كشش بين لاستيكها و سطح جاده دور بزند.اين سيستم
نقش ضربهگير دارد و اثر ضربههاي ناشي از حركت خودرو در جاده را بر سرنشينان يا بار خودرو به حداقل ميرساند. اين ضربهها در حقيقت نتيجه بالا و پايين پريدن خودرو در هنگام عبور از دستاندازهاي جادهاند.
اجزاي سيستم تعليق:
اجزاي سيستم تعليق عبارتند از فنرها و قطعات مربوط به آنها كه وزن اتاق خودرو را، روي اكسلها و چرخها، نگه ميدارند. فنرها و كمكفنرها دو جزء اصلي تشكيل دهنده سيستم تعليقاند. فنرها وزن خود و بار آن را تحمل و ضربه دستاندازها را جذب ميكنند. كار كمك فنرها كنترل يا ميراكردن عمل فنر است. اگر اين كنترل در كار نباشد فنر دچار نوسان ميشود يعني پس از آنكه خودرو از دستانداز گذشت، فنرها همچنان چرخها را پايين و بالا ميپرانند. كمكفنرها به فنرها امكان ميدهند كه حركت اصلي خود را انجام دهند اما باز شدنهاي ناخواسته
بعدي را به سرعت ميرا ميكنند. اين اجزاي كنترلگر سواري ـ فنرها و كمك فنرها ـ به دو صورت مكانيكي يا الكترونيكي كنترل مي شوند.
1ـ انواع فنرهاي خودرو:
در سيستم تعليق خودرو از چهار نوع فنر استفاده ميشود اين چهار نوع عبارتند از لول، شمش، موجگير و بادي.
2ـ كمك فنر:
هدف از بكارگيري كمكفنر:
كمك فنر يك وسيله هيدروليكي لوله مانند است كه در نزديكي هر چرخ نصب ميشود تا نوسانات فنرها را كنترل يا ميرا كند. يك سر كمك فنر به اتاق يا شاسي خودرو متصل ميشود. سر ديگر آن به قطعهاي متحرك از سيستم تعليق مانند پوسته اكسل يا طبق متصل است. در اين وضعيت حركت فنر سبب افزايش و كاهش طول كمكفنر ميشود.
3ـ سيستمهاي تعليق عقب:
در سيستمهاي تعليق عقب از هر چهار نوع فنر (شمش، لول، موجگير و بادي) استفاده ميشود. در خودروهايي كه چهار چرخ فرمانگير دارند، چرخهاي
فایل : 65 صفحه
فرمت : Word
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.