كارآموزی رشته مهندسي صنايع تحليل سيستم‌ها طراحی

كارآموزی در مورد رشته مهندسي صنايع تحليل سيستم‌ها طراحی و بهبود سیستم کنترل کیفیت شرکت پلاستیران

چكيده
امروزه كيفيت به عنوان عامل اصلي در تصميم‌گيري مشتريان در مرحلة ارزيابي محصول و يا خدمات به كار مي‌رود. بدون شك همه بر اين باوريم كه محصول كيفيت و حضور در صحنة رقابت داخلي و جهاني با شعار دادن تحقق نمي‌يابد بلكه دستيابي به اين امر مهم فقط با شناخت و استفاده از روشهاي علمي مربوطه امكان‌پذير است. از مجموعه روشهاي علمي مورد استفاده در علم كيفيت، روشهاي آماري اهميت خاص را دارا بوده و براي به كار بردن روشهاي آماري استفاده از رايانه امري بديهي است. آمار و در پي آن كنترل كيفيت، علومي هستند كه براساس داده‌هاي جمع‌آوري شده تخمين مي زنند و به تصميم‌گيري كمك مي‌كنند بنابراين كار با حجم داده‌هاي فراوان در راستاي تجزيه و تحليل و نيل به هدف امري اجتناب‌ناپذير است.
SPC نيز يكي از تكنيك‌هايي مي‌باشد كه با استفاده از روشهاي آماري و در صورت اجراي صحيح، بهبود چشمگير كيفيت و كاهش قابل توجهي را در هزينه تمام شده كالا به ارمغان مي‌آورد. در پروژه حاضر سعي شده است با استفاده از نمودارهاي تجزيه و تحليل به سئوالات زير پاسخ داده شود:
مواد اوليه با چه مجوزي وارد مي‌شوند؟
اقلام نيم ساخته با چه مجوزي وارد مرحلة بعدي مي‌شوند؟
قطعات تمام شده با چه مجوزي جهت خريدار ارسال مي‌شوند؟
فصل اول

شناختي مختصر در مورد كنترل كيفيت آماري

مقدمه
اصولاً يكي از مشكلات عمده‌اي كه در كشورهاي در حال توسعه با آن مواجه مي‌گردند. عدم وجود بازار رقابتي سالم و مناسب است. در اينگونه كشورها فرآورده‌هاي توليد شده به علت عدم اشباع بازار با مانع و مشكل خاص مواجه نگرديده و غالباً با هر كيفيتي كه توليد مي‌شوند به فروش مي‌رسند همانطور كه استاد صاحبنظران در زمينة كيفيت دكتر جوران، عنوان مي‌كند در زمان كمبود اولين چيزي كه قرباني مي‌شود كيفيت است و اين اصل در كشورهايي كه فاقد بازار رقابتي سالم هستند براحتي ملموس مي‌باشد. خوشبختانه در سالهاي اخير به دلايل مختلف نظير بروز مشكلات اقتصادي و درك اين واقعيت از طرف سازمانها كه بهبود كيفيت مي‌تواند كاهش هزينه‌ها و نه افزايش آن را به همراه داشته باشد سبب گرديده كه به مقولة كيفيت اهميت داده شود توجه و اهميت به مقولة كيفيت در قالب ارائه سيستم‌هاي مديريت كيفيت براساس استانداردهاي بين المللي ISO 9000 در حال ظهور مي‌باشد. گرچه هدف اصلي اغلب سازمانهايي كه اينگونه گواهينامه‌ها را اخذ مي‌كنند كسب درآمد ارزي است ولي اميدوار هستيم كه در آينده‌اي نه چندان دور اينگونه فعاليتها باعث ارتقاي سطح كيفيت فرآورده‌هاي داخلي، ايجاد محيط رقابتي سالم، كاهش قيمتها و احترام به خواست‌هاي مشتريان داخل كشور گردد.

تعريف بهبود كيفيت

يك نكته اصلي را هميشه در مورد يك محصول در نظر داشته و آن اين است كه محصول بايد خواسته هاي افرادي را كه ازآن استفاده مي‌كنند برآورده نمايد. با توجه به اين نكته كه ما كيفيت را شايستگي جهت استفاده تعريف كنيم، كلمة مصرف‌كننده در مورد استفاده‌كنندگان مختلفي به كار برده مي‌شود بطور كلي كيفيت دو جنبه دارد كه عبارتند از: كيفيت طراحي و كيفيت انطباق. كلمة محصولات يا خدمات درجه بندي يا سطوح مختلفي از كيفيت توليد مي‌شوند. اين اختلاف در درجه بندي يا سطوح كيفيت عمداً به وجود آمده‌اند و در نتيجه اصطلاح فني مناسبي كه مي‌توان در اين مورد بكار برد كيفيت طراحي مي‌باشد به عنوان مثال، هدف اصلي كلية‌ توليدكنندگان اتومبيل، حمل و نقل ايمن مصرف‌كنندگان است. هرچند كه اتومبيل‌ها از نظر اندازه و وسايل، وضع ظاهري و عملكرد متفاوت هستند. اين تفاوتها ناشي از اختلافهاي طراحي مي‌باشد كه بطور آگاهانه در اتومبيل‌هاي گوناگون اعمال مي‌گردند. طراحي انطباق يعني اينكه محصول تا چه حد با تلورانس ها و مشخصات طراحي انطباق دارد طراحي انطباق تابعي از چندين عامل است كه از ميان آنها مي‌توان به انتخاب فرآيند ساخت، آموزش و نظارت نيروي كار، نوع سيستم تضميمن كيفيت اشاره نمود.
به منظور دستيابي به كيفيت طراحي بايد تصميمات آگاهانه‌اي در مراحل مختلف طراحي يا فرايند اتخاذ گردد تا اطمينان حاصل شود كه محصول بطور
رضايت‌بخشي قادر است خواسته‌هاي مورد انتظار را برطرف نمايد.

واژه‌هاي مهندسي كيفيت

هر محصول از عناصري تشكيل گرديده است كه آنها همگي شايستگي جهت استفاده از آن را تعيين مي‌نمايند. اين پارامترها را معمولاً مشخصه‌هاي كيفي مي‌نامند مشخصه‌هاي كيفي ممكن است كه چند نوع باشند:
فيزيكي: طول وزن ولتاژ غلظت
حسي: مزه، شكل ظاهري رنگ
وضعيت زماني: قابليت اطمينان، قابليت نگهداري، قابليت تغييرپذيري
براي اغلب توليدكنندگان اين امر مشكل و پرهزينه است كه بتوانند محصولاتي با مشخصه‌هاي كيفي عرضه نمايند كه عاري از هرگونه عيب باشند دليل اصلي اين مشكل وجود تغييرپذيري در اينگونه مشخصه‌هاست. منابع ايجاد تغيير شامل تفاوت در مواد، در عملكرد، در درجه حرارت تبحر و مهارت كارگر يا اپراتور و به كارگيري دستگاه‌هاي ساخت و روش انجام كار توسط اپراتورها مي‌باشد. بنابراين، مي‌توان بهبود كيفيت كاهش در تغييرپذيري فرآيند و محصول تعريف نمود.
رابطة بين بهبود كيفيت و بهره‌وري
با گذشت زمان كيفيت به عنوان عامل اصلي در تصميم‌گيري مشتريان در
مرحلة ارزيابي محصول و يا خدمات استفاده مي‌گردد. مصرف كنندگان معمولاً احساس مي‌كنند كه محصولات يك شركت از لحاظ كيفيت نسبت به شركتهاي ديگر برتري دارد و براساس چنين معياري تصميم‌گيري مي‌كنند. برنامه‌هاي بهبود كيفيت مناسب و مؤثر باعث افزايش نفوذ در بازار، ارتقاء و بهره‌وري كاهش هزينه‌هاي كلي ساخت و خدمات مي‌گردد.
امروزه بهبود كيفيت به عنوان استراتژي تجاري مطرح مي‌گرد، دلايل گوناگون براي چنين نگرشي وجود دارد كه مي‌توان از ميان آنها به موارد زير اشاره كرد:
ارتقاء سطح آگاهي و شناخت مصرف‌كنندگان نسبت به كيفيت و عملكرد كيفيت
مسئوليت در قبال محصول
افزايش هزينه نيروي كار انرژي و مواد اوليه
تنگ تر شدن عرصه رقابت
بهبودهاي قابل توجه در زمينة بهره‌وري يا به كارگيري برنامه‌هاي مهندسي كيفيت، بطور كلي با كاهش هزينه همرا است و يا به عبارت ديگر بهبود كيفيت يعني حذف ضايعات.

هزينه‌هاي كيفيت

هزينه‌هاي مرتبط با توليد، شناسايي، تعمير و يا اجتناب از توليد محصولات
فاقد انطباق را هزينه‌هاي كيفيت مي‌نامند. اغلب سازمانهاي توليدي و خدماتي معمولاً هزينه‌هاي كيفيت را به چهار گروه تقسيم‌بندي مي‌كنند:
هزينه‌هاي پيشگيري، هزينه‌هاي ارزيابي، هزينه‌هاي خرابي داخلي و هزينه‌هاي خرابي خارچي. هزينه‌هاي پيشگيري آن دسته از هزينه‌هايي هستند كه در ارتباط با طراحي و توليد محصول جهت پيشگيري از توليد محصولات فاقد انطباق صرف گرديده‌اند مانند طراحي محصول / فرآيند.
هزينة ارزيابي:‌ آن دسته از هزينه‌هايي هستند كه به دليل اندازه‌گيري، ارزيابي يا مميزي محصولات قطعات و مواد خريداري شده جهت كسب اطمينان از اينكه آنها با استانداردهاي از قبل تعيين شده انطباق دارند و به وجود مي‌آيند مانند بارزي و آزمايش مواد ورودي.
هزينه‌هاي خرابي داخلي: هزينه‌هاي داخلي زماني به وجود مي‌آيند كه محصولات قطعات مواد و خدمات ارائه شده نتوانند خواسته‌هاي كيفي مورد نظر را برآورده سازند اين گونه عدم توانايي ها قبل از رسيدن به دست مشتري در درون سازمان شناسايي مي‌گردنند مانند: دوباره‌كاري.
هزينه‌هاي خرابي خارجي
هزينه‌هاي خرابي خارجي موقعي به وجود مي آيند كه محصول توليد شده زماني كه به دست مشتري مي‌رسد عملكرد رضايت بخشي از خود نشان ندهد.

فایل : 74 صفحه

فرمت : Word

39900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط