تحقیق در مورد صنعت تبليغات
تحقیق در مورد صنعت تبليغات
رشته گرافيك- مقطع كارداني عنوان پايان نامه: تبلغات
اين تحقيق به اين دليل صورت گرفته اكثر فارغ التحصيلان رشتة گرافيك بسوي تبليغات رفته اما متأسفانه هيچ دانش خاص و محكمي از پيرامون آن ندارد و با زواياي مختلف آن آشنا نيستند. در اين تحقيق ابتدا با صنعت تبلغات در ايران و جايگاه و مشكلات آن آشنا شده و سپس در فصلهاي بعد با ارتباط تبليغات با رسانههاي مختلف از قبيل (تلويزيون، راديو، مطبوعات و . . . ) آشنا ميشويم و تأثير گرافيك را در تابلوهاي تبليغاتي مورد بررسي قرار داده و بازاريابي براي كالا و خدمات را همراه با نمونههايي از برترينهاي آن بررسي ميكنيم. در فصل بعد با شيوة جديد تبليغات به كمك اينترنت و موبايل آشنا شده و ايدههاي جديد و چالشهاي آن را بررسي ميكنيم و در انتها با اصلاحات و واژههاي تخصصي اين صنعت و اخباري از دنياي تبليغات را با هم مرور ميكنيم و در انتها كارهاي عملي اين پروژه كه تبليغات براي مبلمان است را ملاحظه خواهيم كرد.
فصل اول
تبليغات در ايران و چالشهاي آن در سال اخير
مقدمه
سالها پيش، زماني كه «سيهرو» سياستمدار رومي گفت: « اگر بخواهي مرا متقاعد كني بايد انديشه مرا بشناسي و اگر خواستي انديشه مرا بشناسي، بايد احساسات مرا درك كني. پس بايد يادگيري كه با كلمات من حرف بزني. ارشميدس دائم ميگفت: آيا من ميتوانيم اهرمي داشته باشم كه بتوانم با آن دنيا جابجا كنم. او نميدانست كه دهكده جهاني چگونه به دهكده اطلاعاتي تبديل خواهد شده و با انتشار اطلاعات از طريق كتاب و رسانههاي جمعي مي توان دنيا را جابه جا كرد. والتر اسكات ، نويسنده معروف انگليسي ، ميگويد: جامعه هر روز با دو حركت به حيات خويش ادامه ميدهد. اولي حركتي است كه روزنامههاي صبح به آن وارد ميكنند و دومي تكاني است كه روزنامههاي عصر به آن ميدهند.
انقلاب كبير فرانسه اين پيام را به ارمغان ميآورد: مطبوعات نقش سنتي نظارت بر جامعه را به عهده دارد. و جوان ملي و جوهر انسان انديشمند است و انديشه را در بستر آزادي ميپروراند. در نتيجه از 1789 (سال پيروزي انقلاب كبير فرانسه) تا سال 1800 ميلادي يعني ظرف 11 سال) 1350 روزنامه در فرانسه منتشر شد.[1] فراموش نكنيم دانش و خرد محصول مطالعه است، نه گوش دادن به راديو و تلويزيون. مطالعه باعث خود با تكاري و خلاقيت ميشود. هرگز رسانههاي ديداري و شنيداري نميتوانند با رسانههاي مكتوب مقايسه شوند. زيرا رسانه هاي مكتوب محصول انديشه است و راديو و تلويزيون خاصيت ماندگاري را ندارند.
ما در دنياي تحت كنترل رسانه ها زندگي ميكنيم. رسانهها زندگي ميكنيم. رسانهها به ما مي گويند دنيا را چگونه بايد بيينيم و بايد در ايران قدرت تصوير، اثرگذاري تصويري، زمان تصوير و پيام تصويري را در رسانههايمان با شدت تجربه كنيم. ما ايرانيان قبل از ميلاد مسيح (ع) صنعت كتابسازي داشتيم و 500 سال پيش، صنعت صحافي را اروپائيان از ما ياد گرفتند. از زمان صفويان ؟؟؟ در براي منتشر ميشده و اكنون روزنامه دست نويس دربار محمد شاه قاجار در آرشيو ملي هند موجود است. همچنين از 1784 در هند و روزنامه فارسي و انگليسي مشترك منتشر ميشده و كمپاني هند شرقي 54 سال روزنامه به فارسي منتشر مي كرد. ورود چاپ به ايران به آمريكا فقط 2 سال اختلاف داشت، ولي ما چون عاشق رسم الخط نستعليق بوديم، نتوانستيم با چاپ روز دنيا كنار بياييم. در نتيجه هرگز چاپ همزمان را تجزيه نكرديم.[2]
سال گذشته 1382، سال گذشته 1382 ، سال تصميمگيري، مباحثه و چانه زني درباره چگونگي هدايت چرخ سرگردان تبليغات در ايران بود. سال اعلام خبر ايجاد مواردي كه تاكنون وجود نداشتند و از قضا ماهيت آنها براي ساماندهي صنعت تبليغات كشور بسيار ضرروي است؛ مانند اتحاديه كانونهاي تبليغاتي، رتبهبندي كانونها و قانون جامع تبليغات بازرگاني.
– امسال تبليغات بازرگاني سازماندهي ميشود.
مجتبي آقايي مدير كل تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سال 83 را نسبت به 1382 ، سال حركت به سوي نهادينهتر شدن فعاليتهاي تبليغاتي و تشكيل صنف و انسجام اين صنعت ميداند. محمد صحفي، معاون مطبوعات و تبليغات وزارت ارشاد، گردش مالي 2500 ميليارد ريال صنعت تبليغات و به دنيال آن، جرايم متعدد و قانون شكنيهاي مختلف در اين عرصه خبر داد، شايد هدف او اشاره به ضرورت تصويب تك قانون جامعتر در زمينه تبليغات براي مقابله با جرايم و از سوي ديگر ايجاد يك اتحاديه براي رسيدگي به امور صنفي دست اندركاران اين حوزه بود.
دكتر محمد دهقان، رئيس انجمن صنفي تبليغات، در اين باره ميگويد: «انجمن از پنج سال پيش فعاليت خود را آغاز كرده است و به لحاظ گستردگي مبحث تبليغات، لازم است برخورد تشكيلاتي با اين حرفه داشته باشيم. از سال گذشته بحث ايجاد تاديه مطرح شود با اين توجه اتحاديه خواهد بود و عضويت در اتحاديه اجباري است. هم چنين دهقان در مورد رتبهبندي شركتهاي تبليغاتي مي گويد: «در مهرماه 82 جلسهاي با حضور مسئولان وزارت ارشاد برگزرا كرديم و در آن تصميم گرفتيم كانونهاي تبليغاتي را به دو دسته آژانس و رسانه تقسيم و رتبهبندي بشوند. در اين رتبهبندي، ميزان تحصيلات، سابقه فعاليت، امكانات و تجهيزات و . . . ملاك خواهد بود. رئيس انجمن صنفي تبليغات هدف از اين اقدام را توجه به ويژگيهاي حرفهاي و تعيين جايگاه تبليغات و جلوگيري از ورود افراد و غيرمتختصص به اين حرفه مي داند.
از آنجاييكه آيين نامه 21 مادهاي شوراي انقلاب اسلامي در سال 1358 پاسخگوي حجم وسيع تبليغات حوزههاي متنوع رسانهاي، شهري و الكترونيكي در دهة80 نبود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصميم گرفت به دعوت كارشناسان خبره اين حوزه، پيش نويس قانون تبليغات بازرگاني را در 58 ماده تهيه و اسفند سال 81 ارائه و پس از بازبينيهاي مختلف به دفتر وزير ارشاد ارائه كند. [3]
تأكيد بر صيانت از حريم و حقوق كودكان و نوجوانان، ارائه مستندات ضروري براي تبلغ بعضي از كالاها و شرايط متن و گفتار در تبليغات، از ويژگيهاي بارز اين پيش نويس است. بر اساس ماده 18 اين پيش نيوس، در تبليغات نبايد از كودكان به صراحت خواسته شودكه شخصاً كالايي را خريداري يا از والدين و اطرافيان خود خريد كالا را درخواست كنند. هم چنين بر اساس ماده 34، تبليغ در مورد موارد خاص داروها اعم از گياهي و شيميايي ممنوع است مگر تبليغات كه مستقيم براي متخصصان دارو و درمان ارسال ميشود يا در نشريات علمي و تخصصي انتشار مييابد.
نگراني در شهر
از زماني كه شهردار در نيمه دوم سال 82، به معضل تبليغات شهري و مناسبات غيرفرهنگي در عرصه تبليغات محيطي و ضرورت بازنگري در ناهنجاريهاي محتوايي اين حوزه از تبلغات تأكيد كرده زمزمههايي درباره تغييرات اساسي در سياستهاي تبليغات محيطي برخاست، شايعاتي كه نشان از قصد شهرداري تهران براي دخالت و
[1] روزنامه همشهري
[2] روزنامه جام جم
[3] روزنامه همشهري
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.