تحقیق تاثير محيط بر خلاقيت كودكان
تحقیق تاثير محيط بر خلاقيت كودكان
بعضي از محيطها براي يادگيري، انگيزهاي بسيار جالب هستند و برخي ديگر بهترين و مؤثرترين وسايل را به فراخور استعداد افراد دربردارند.
عوامل سازندة محيط براي كودك عبارتند از: فضاي كافي براي فعاليت، وسايل بازي مناسب، دوستان مهربان، آموزش و راهنمايي و وظايفي كه به آنها محول ميكنيم و در حيطة توانايي آنهاست.
براي اينكه يك وسيله به بهترين وجه ممكن طراحي شود بايد تا حد امكان با مكان استفاده محصول آشنا بوده و خصوصيات آن را مشخص كنيم تا در انتخاب فرم، عملكرد، جنس و مسايل ديگر مربوط به طراحي محصول مواردي برگزيده شوند كه بيشترين سازگاري با محيط و عناصر وابسته به آنها از جلمه اشياء پيرامون محصول و استفادهگر را داشته باشد.
تشريح خصوصيات محيط استفاده:
اتاق كودك به واسطة استفادهاي كه از آن ميشود، داراي خصوصيات خاصي است كه در اينجا به بررسي آن ميپردازيم:
1- اتاق كودك، اتاقي است كه در حدود 12 متر يا حدود 2*3 محسوب ميشود.
2- دماي اتاق همواره متعادل است و از سرد و گرم شدن بيش از حد آن جلوگيري ميشود.
3- حتي الامكان آفتاب گير انتخاب ميشود و نور خورشيد به داخل اتاق ميتابد.
4- كودك در اتاق خود احساس آرامش كرده و آنجا را حيطة قلمرو خود ميداند.
5- در اتاق وي، معمولاً انواع و اقسام اسباب بازيها مشاهده ميشود.
6- رنگ اتاق كودك معمولاً با ديگر اتاقها متفاوت است و با توجه به جنسيت كودك، ديوارها رنگ آميزي ميشوند.
7- لوستر، تابلوها و وسايل فانتزي و كودكانه در اتاق وي استفاده مي شود.
8- والدين سعي ميكنند، حتي الامكان وسايل اتاق كودكشان قابل شستشو باشد.
تاثيرات محيط بر محصول:
- q تاثيرات بصري:
– چهار گوش بودن اتاق و صاف بودن ديوارها
– ابعاد اتاق كودك
– وجود وسايل فانتزي و كودكانه در اتاق كودك
– رنگ اتاق
- تاثيرات فيزكي و شيميايي:
– ايجاد ضربه به محصول از جانب كودك يا حين حمل و نقل
بايد توجه داشت كه اين محصول توسط گروه سني 4 تا 6 سال استفاده ميشود و اين گروه مايل به حركت، جنبش و بازي ميباشند، در نتيجه ممكن است محصول با صدماتي روبه رو شود.
– رطوبت
اين محصول معمولاً سر و كاري با محيط مرطوب ندارد و قابليت شستشوي محصول بستگي به جنس آن دارد.
– مواد رنگي (ابزارهاي كار و نقاشي)
خود مواد رنگي و ابزارهاي نقاشي، كاردستي و خمير بازي نيز مي توانند عاملي براي آلودگي و آسيب رسي به محصول باشند.
– دستهاي آلودة كودك:
كودكان به علت شيطنت و كنجكاوي غالباً آلودگيهاي مختلفي را از طريق دستهاي خود به محصول منتقل مينمايند. اين آلودگيها به طور عمده شامل آلودگيهاي خوراكي و غير خوراكي است. آلودگيهاي خوراكي مانند شكلاتها معمولاً ذرات چربي و نشاسته بر محصول باقي ميگذارند كه معمولاً به وسيلة آب و مواد شوينده قابل نظافت است ولي آلودگيهاي غير خوراكي مي تواند شامل موارد مختلفي از جمله آلودگيهاي شيميايي باشد.
از ديگر عوامل محيطي تاثير گذار بر محصول مي توان به موارد زير اشاره كرد:
– گرد و غبار
– تابش احتمالي نور خورشيد
-گرما
تاثيرات محصول بر محيط:
هر محصولي كه در محيط و مكان مخصوص به خود قرار ميگيرد، تاثيراتي هم از لحاظ فرمي و بصري و هم از لحاظ فيزيكي و شيميايي بر محيط خواهد داشت. ناديده انگاشتن اين تاثيرات باعث مي شود كه طرح يا محصول مورد نظر، آن طور كه بايد موفق به نظر نرسد.
اين تاثيرات در مورد اجزاء مختلف يك محصول نيز مشاهده ميشود، به طوري كه يك طرح از نظر فرم و به طور كلي عناصر بصري بايد هماهنگي داشته باشد.
اين تاثيرات بدين شرحند:
– تاثيرات فرمي و بصري (ايجاد فضاهاي مختلف محيطي بر اساس فرم محصولات در محيط استفاده)
– ايجاد فضاهاي بصري مختلف بر اساس فرم محصولات (بزرگ يا كوچك جلوه دادن فضا و محيط)
– ايجاد حس آرامش، ترس، اضطراب و … بوسيله فرم محصولات
– ايجاد محيطي باز يا خفه به وسيله رنگ محصول
– تغيير دادن احتمالي مسير رفت و آمد افراد خانواده در اتاق كودك
– تاثيرات فيزيكي و شيميايي (صدمه زدن به كف پوش اتاق به وسيله پايههاي محصولات، احتمال آسيب ديدن ديوارهاي مجاور محصول در صورت بروز ضربههاي احتمالي)
– تاثيرات اجزاء محصولات بر يكديگر (تخريب و استهلاك قطعهاي به وسيلة قطعات ديگر، خراب شدن سريعتر يك قطعه نسبت به قطعات ديگر، هماهنگي عناصر بصري اجزاء با يكديگر)
لازم به ذكر است كه بررسي قابليت تعمير پذيري (Repair)، قابليت ساخت مجدد (Remanufature) قابليت بازيافت (Recycle) و قابليت استفاده مجدد (Reuse) در محصول نيز حائز اهميت است.
نتيجهگيري:
در طراحي محصول مورد نظر، نكات زير در رابطه با تاثيرات متقابل محيط و محصول بر يكديگر و تاثيرات اجزاء محصول بر هم حائز اهميت است:
– توجه به محيط قرارگيري محصول (اتاق كودك) در رابطه با استفادهگر (كودك) (هماهنگي ابعاد و اندازه وشكل ظاهري محصول با محيط استفاده)
– از لحاظ جنس مقاوم در برابر ضربات وارده، رطوبت و تابش نور خورشيد.
– تا حد امكان، حداقل آسيب را به محيط استفاده وارد آورد (نداشتن لبههاي تيز).
– تا حد امكان، قطعات كمترين آسيب را نسبت به هم وارد آوردند.
آناليز بازار:
در اين بخش محصولات موجود مشابه شناسايي و مشخصات آنها با يكديگر مقايسه شده است.
اين نمونهها شامل نمونههاي داخلي و خارجي ميباشد.
نتيجهگيري:
با مقايسة نمونهها مشخص ميشود كه اكثر آنها در فرم مستطيل (با لبههاي نرم) و متريال چوب يا پلاستيك و رنگهاي شاد مشترك هستند.
با توجه به بررسي نمونههاي موجود، رعايت نكات زير جهت به وجود آوردن محصول جديد لازم است:
– قيمت مناسب محصول
– افزايش طول عمر محصول با كاربرد جنس مناسب
– تبديل اجزاء به يكديگر با اتصالات ساده و كار آمد
– دوام مناسب قطعات
– زيبايي مجموعه
– در نظر گرفتن نيازها و خصوصيات كودك
براي بازاريابي و فروش اين محصول از بين سه گرايش بازار كه عبارتند از :
1- گرايش محصول 2-گرايش فروش 3- گرايش بازاريابي
بايد از گرايش بازاريابي استفاده نمود.
اين كرايش عبارت است از تعيين نيازها، خواستهها و ارزشهاي بازار هدف و تطبيق سازمان در جهت ارضاء آنها به گونهاي مؤثرتر از ساير رقبا. در اين حالت براي فروش بايد مسائل زير را مفروض نمود:
1- گروه اصلي يعني كودكان كاملاً ارضاء شود.
2- برنامة دقيق براي آگاهي از خواستهها تدوين شود، چه از لحاظ فيزيكي و چه از لحاظ روانشناسي.
3- با ارائه كيفيت مناسب محصول گروه دوم استفادهگر (والدين) نيز در اختيار گرفته شود.
محيط بازاريابي محصول:
محيط بازار مناسب براي اين محصول به دلايل زير بيشتر شمال، شمال غرب، شرق و تا حدودي مركز پايتخت يعني تهران است.
1- رفاه مالي مناسب جهت خريد محصولات رفاهي و تزئيني
2- سطح فرهنگي و تحصيلي مناسب والدين و در نتيجه اهميت نقاشي كودكان
عوامل اجتماعي بازار هدف:
انواع عوامل اجتماعي بر بازار هدف تاثير مي گذارد. فرهنگ يكي از اين عوامل مهم ميباشد. در هر ناحيه از ايران فرهنگها و الگوهاي متفاوتي موجود است. فرهنگ اين محصول در بازار معمولاً بستگي به كمكي دارد كه اين محصول در بالابردن انگيزه و تشويق خلاقيت كودك دارد. چنانچه ارتباط بين هنر و پيشرفت كودك با محصول مشخص باشد خانوادهها با رقبت بيشتري محصول را خريداري ميكنند.
سواد نيز يكي از عوامل بسيار مهم است. پدر و مادرهاي تحصيل كرده از اين محصول استقبال بيشتري مينمايند.
استراتژي بازاريابي هدف:
1- بازاريابي يكسان و انبوه
با متعادل ساختن قيمت محصول ميتوان بخش عمدة كودكان تهران و مراكز استانها را تحت پوشش قرار داد؛ در اين حالت بايد سطح قيمت را كاهش داد.
2- بازاريابي تمركزي
ميتوان با در نظر گرفتن گروه كودكان مرفه، فقط برروي اين گروه تمركز پيدا كرد؛ در اين حالت بايد كوشيد تا تمام نيازهاي اين گروه برآورده گردد.
آناليز كاركرد عملي:
الف) آناليز كاركرد جسمي (ارگونومي):
در اين آناليز، محصول موجود به طريق زير مورد تجزيه و تحليل قرار ميگيرد:
1- آماده سازي (قبل از استفاده):
1-1- نشستن روي صندلي
2-1- بيرون كشيدن ميز
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.