تحقیق بررسي سازه ها شخص القايي صدا وسيما جمهوري اسلاي ايران بر مخاطبان

تحقیق بررسي سازه ها شخص القايي صدا وسيما جمهوري اسلاي ايران بر مخاطبان

چكيده تحقيق:

اهميت رسانه هاس جمعي از همان آغاز انتشار نخستين روزنامه ها در يونان باستان همواره در كانون توجه نويسندگان و گردانندگان آنها و دغه دغه خاطر سياستمداران و حكام آن زمان بوده و تاكنون نيز ادامه دارد.تلويزيون نيز به عنوان يكي از بزرگترين و پردامنه ترين رسانه همواره توجه جامعه شناسان و ارتباط گران، سياستمداران و….. دوم خود معطوف داشته است موضوع اصلي، بررسي سازه ها شاخص ايفاي صدا وسيما است. سازه شخصي يكي از نظريه ها، جورج كلي ( 1967-1905) مي باشد. سازي نحوة‌نگاه كردن فرد به رويدادهاي موجود در دنيايي دوست به عبارت ديگر سازه فرضيه اي عضلاني است كه براي توضيح يا تعبير رويدادهاي زندگي ساخته مي شود. ما طبق  اين انتظار كه سازه هايمان واقعيت هاي زندگي رزمره را پيش بيني خواهندكرد و آنها را توضيح خواهند داد، رفتار مي كنيم همانند دانشمندان ،  همواره اين فرضيه ها را آزمايش مي كنيم، ما رفتار خود را بر پاية سازه هايمان قرار مي دهيم و آثار آن را ارزيابي مي كنيم.

براي بررسي سازه هاي القايي صدا وسيما در اين تحقيق طي بررسي هاي مختلف و مطالعه تعداد 15 سازة مختلف درك تصور مي كنم صدا و سيما در جهت القاي آنها در مخاطبان در داخل كشور انجام مي دهد را انتخاب كردم و آن را داخل جدول 4 گزينه اي با گزينه هاي موافقم، تا حدودي موافقم، مخالفم، و نظري ندارم قرار دادم و با تأييد استاد اين پرسشنامه ها در 100 نفر از دانشجويان به تحصيل در دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن دارم و از آنها خواستم تا به مناسب ميل و نظر خود به سوالات پاسخ دهند.

روش آماري كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار گرفت روش  خي دو   X2  بود.

پس از بررسي هاي انجام گرفته شده شخص گرد يرك سازه هاي ( توهم توطئه) (تهاجم فرهنگي) مورد قبول اكثريت آراء بدست آمده بود و اين سازه ها و فرضيه هاي مربوط به آن مورد پذيرش قرار گرفت.

 

فصل  اول

 

مقدمه:

تأثيري پذيري مخاطبان از محتواي پيمامهاي وسايل ارتباط جمعي اعم از مطبوعات، راديو، سينما، علي الخصوص تلويزيون سابقه اي ديرينه و همراه پيدايش آنها دارد. از همان آغاز انتشار نخستين روزنامه ها در يونان باستان ( آكتاديورنا وآكتاسناتوس) همواره ميزان و نحوه اثر گذاري آنها بر خوانندگان ودريافت گنندگان مطالب آنها در كانو توجه نويسندگان و گردانندگان آنها و دغه دغه خاطر سياستمداران و حكام آن زمان بوده است ميزان و كيفيت تأثيرات رسانه هاي جمعي علي الخصوص تلويزيون به عنوان بزرگترين و پردامنه تري رسانه همواره با توجه  جامعه شناسان، ارتباط گران، سياستمداران و ….به خود معطوف داشته است.

افزايش پژوهشهاي ارتباطي با ابعاد وسيعتر و موضوعات دير گاهي را تقويت كرد كه بر مبناي آن رسانه جمعي به وضع اجتماعي- فرهنگي، سطوح نيازها و خصوصيات شخصيتي مخاطبانشان ذي نفوذ و تأثير گذار و تأثير آنها ممكن است غير مستقيم، نامحسوس، طولاني و نيز تحت اشعاع ساير عوامل تقويت كننده يا تضعيف كننده اين فراينند باشد،

بسياري از صاحب نظران انتقاد گر جديدي ، نسبت عملكرد مثبت و بهنجار رسانه هاي جمعي ابراز ترديد كرده اند آنها بر اين باورند كه وسايل ارتباط جمعي من جمله تلويزويون مثل هر نهاد اجتماعي ديگري داراي كاركردهايي آشكار و مغاير با نيازهاي واقعي مخاطبان نيز به دنبال دو رشته باشد و به ابراز تهاجم فرهنگي و الت دست صاحبان قدرت و ثروت تبديل شود.

با سروري اجمالي بر مباحث مطرح شده در برخي از منابع مي توان نتيجه گرفت كه در تأثير پذيري مخاطبان از وسايل ارتباط جمعي عوامل زيادي دخيل هستند كه مي تواند تأثيرات آنها را افزايش يا كاهش دهد و حتي خنثي كند. بنابراين در مورد ميزان  و چگونگي تأثير گذاري بر مخاطبان نمي توان اظهار نظر قطعي كرد كه رسانه ها قدرت تأثير گذاري نامحدود و جادويي دارد و يا تأثيرات  آنها ناچيز و محدود است.

مطالعه و پژوهش در روستاي شناخت ويژگيهاي فرهنگي- اجتماعي، و ….. مخاطبان گام نخست براي پيام سازان و گردانندگان رسانه هاي جمعي است.

موضوع پژوهش:

بررسي تنش صدا وسيما در ايجاد و القاي سازه هاي شخصي در مخاطبان ( بر اساس نظريه سازه هاي شخصي جرح كلي)

رشد پژوهش:

صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران چه نوع سازه هايي را به مردم القاء مي نمايد؟

هدف پژوهش:

شناخت سازه هاي شخصي كه صدا وسيما به مردم و بينندگان خود القاء مي نمايد.

ضرورت و اهميت پژوهش:

با توجه به وسعت و دامه فراگير رسانه بزرگي همچون صدا و سيما و همچنين گستردگي و مورد توجه بودن اين رسانه مي توان به اهميت اين رسان پي برد. تأثيري مخاطبان از محتواي برنامه هاي تلويزيون از اهميت بالايي در دنياي امروز برخوردار مي باشد  همانطور كه يكي از صاحب نظران در اين زمينه پيامهايي كه تلويزيون به مخاطبانش ارائه مي كند را به گلوله ها جائ.يي تفسير و تعبير نموده است « همانگونه كه يك تفنگ سر پر هنگام شليك به روي نوجي پرنده» ساچمه هايش در طيف وسيعي آنها را مورد  اصابت قرار مي دهد به همان صورت هم پيامهايي كه از طريق يك رسانه شليك مي شود بر مخاطبي كه آنها را دريافت مي كنند اثر مي گذارد تلويزيون از جمله ارتباط وسايل جمعي بسيار نيرومندي است كه مي توان از آنها  در  روه خير وشد با تأثير شگفت سود گرفت و چنانچه كنترل مطلوب وجود نداشته باشد مي تواند اثر بسيار مخرب و ناسودمندي را براي اجتماع  داشته باشد.

فرضيه ها:

  • v ايجاد سازه هاي شخصي يكي از كاركردهاي تلويزيون
  • v تلويزيون در ايجاد و القاي سازه هاي شخصي افراد نقش مؤثري دارد.
  • v شبكه هاي سيما در ايجاد و القاي شخصي در مخاطبانش نقش دارد.

 

فصل دوم

 

ادبيات و پيشينه تحقيق:

دكتر باقر ساروخاني در كتاب جامعه شناسي ارتباطات جمعي در توضيح قدرت رسانه ها مي گويد برخي ها عقيده بر اين است كه وسايل ارتباط جمعي را روي چنان قدرتي هستند كه مي توانند سعي تازه براي اولين بار در تاريخ انسان پدير آورند. شعي كه با نسلهاي پيشين بسيار متفاوت است و غرق در فضاي ارتباطي جديد آكنده از دانستنيهاي پيچيده اي است كه حتي هنگام فراغت از آن سمع مي شود ( باقر ساروخاني، 1368،ص100)

را نرين در اين زمينه بيان مي كند: « انسان توان تنها منفعل و تأثير پذير است و وسايل ارتباط جمعي هم به طور دائم روي او اثر مي گذارد تا وادارش كند با جماعت »  همرنگ شود. از سوي ديگر آنچه جامعه مصرفي نياز دارد، توده افرادي است كه از  جهت ذوق و سليقه و عكس العمل مشابه هم باشند زيرا تأثير گذاردن بر توده راحت تر است تا افراد پراكنده و گوناگون ( باقر ساروخاني1368ت ، ص70)

لازابرسفلد وسرتن در تشريح عقايد اين عده از متفكران مي نويسد، بسياري تحت تأثير همه جايي بودن ارتباطات جمعي و قدرت بالقوه آنان به  سختي همراسان شده از، اينها را عقيده بر اين است كه وسايل ارتباط جمعي جديد ابزاري بس نيرومند است كه مي توان از آنها در راه خير ويا شرط با تأثير شگرف سود بر گرفت و چنانچه كنترل مطلوب وجود نداشته باشد امكان استفاده از اين وسايل در راه دوم بيشتر است( ژان كازنو، 1368،ص30)

فرد نياندي تونيس نيز در پيروي از اين ديدگاه چنين مي گويد:« روزنامه ها و رسانه هاي جمعي خيلي كارها از دستشان بر مي آيد. آنها مي توانند و قايع و ايده هايي رابه سرعت بسازند و اشاعه دهند، درست مانند اشياي مصرفي مانند آشپزخانه هتلي كه عذاها و نوشيدنيهايي را به صورت دلچسب و به مقدار لازم تهيه مي كند و بيرن مي فرستد.

بدين سان رسان هاي جمعي وسيله (ركن) واقعي افكار عمومي است و از برخي جهات برابر و حتي بالاتر از قدرتهاي مادياست كه  دولت به شكل ارتش بودجه و موسسات اداري در اختيار دارد اين يكي مانند آنها به مرزهاي كشور محدود نيست بلكه اساساً داراي امكان بين المللي است زيرا هدف غايي آن، چيزي نيست جز تبديل كشورها گوناگون به يك جمهوري واحد نظير بازار جهاني، جامعه جهاني كه توسط متفكران، دانشمندان و نويسندگان رهبري خواهد شد و در آن روشهاي اعمال زور، كه فاقد جنبه روانشناختي است با كنار گذاشته خواهد شد( ملوين دفلورنظريه هاي ارتباطات فس7)

چكيده و خلاصه برخي تحقيقات انجام دشه در ارتباط با صدا و سيما:

در تحقيقاتي كه در ارتباط با ميزان استفاده مردم از صدا سيما ارائه شده است ( 4/51 درصد) از افراد براي كسب اطلاعات وم اخبار و همچنين پر كردن اوقات فراغت ازتلويزيون استفاده مي كنند (31 درصد) از روزنا مه ها‌( 1/5 درصد) از راديو (81/1 درصد) از اينترنت (4/1 درصد ) مجلات (8/0 درصد)  رسانه هاي خارجي (1/21درصد) از طريق دوستان و آشنايان از لحاظ نوع فعاليت افراد شاغل بيشتر از ديگران از روزنامه (3/4درصد) و مجلات اقتصادي (6/2 درصد) بهره مند مي شوند و افراد خانه داربيش از ديگران از تلويزيون (2/06درصد) و دانشجويان بيش از ديگران از اينترنت استفاده مي كنند.

از لحاظ تحصيلات، افراد با تحصيلات عالي بيش از ديگران از اينترنت ( 9/13 درصد) و رسانه هاي خارجي (3/6 درصد) استفاده مي كنند. در حاليكه افراد ديپلمه بيش از ديگران از تلويزيون ( 2/06 درصد) بهره مند مي شوند ( مركز تحقيقات مطالعات و سنجش برنامه اي صدا و سيما ي جمهوري اسلامي ايران)

بر اساس تحقيقات بعمل آمده در ارتباط با تأثير آگهي هاي تلويوزيون 6/18 درصد از والدين اصلاً آگهي تلويزيوني را تماشا نمي كنند و 4/81 درصد نيز ( از به ندرت تا هميشه) به نحوي بيننده تبليغات تلويزيون هستند والدين تحصيلكرده اعتماد كمتري به آگهي تلويزيوني دارند ( مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه اي صدا و سيما جمهوري اسلامي ايران) ( شهريور 92)

فهرست

موضوعصفحه

چكيده تحقيق:……………………………………………………………………………………………….

فصل اول………………………………………………………………………………………………………

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………..

موضوع پژوهش……………………………………………………………………………………………..

مسئله پژوهش………………………………………………………………………………………………..

هدف پژوهش………………………………………………………………………………………………..

ضرورت و اهميت پژوهش……………………………………………………………………………….

فرضه ها………………………………………………………………………………………………………..

فصل دوم………………………………………………………………………………………………………

ادبيات پيشينه تحقيق………………………………………………………………………………………..

فصل سوم……………………………………………………………………………………………………..

جامعه آماري…………………………………………………………………………………………………

نمونه و نمونه گيري…………………………………………………………………………………………

ابزار اندازه گيري……………………………………………………………………………………………

روش اجرا…………………………………………………………………………………………………….

روش آماري………………………………………………………………………………………………….

فصل چهارم…………………………………………………………………………………………………..

فصل پنجم…………………………………………………………………………………………………….

خلاصه و نتيجه گيري………………………………………………………………………………………

محدوديتهاي تحقيق………………………………………………………………………………………..

منابع…………………………………………………………………………………………………………….

پيوستها…………………………………………………………………………………………………………

 

 

25900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط