مقاله فارسی طرح درس – جامعه شناسی

مقاله فارسی طرح درس – جامعه شناسی

بررسي درس دوم ,از فصل دوم كتاب جامعه شناسي سال سوم علوم انساني
سئوال 1-اهداف اين درس را درسه قلمرو شناختي ’مهارتي’و نگرشي مشخص كنيد:
الف)در قلمرو شناختي:
1-انتظار مي رود دانش آموز اساس داوري در مورد نابرابري ها را بداند .
2-انتظار مي رود دانش آموز مفهوم شايسته سالاري را بفهمد.
3-دانش آموز بتواند تاثير شايسته سالاري در برخورداري افراد از مزاياي اجتماعي را
توضيح دهد.
4-انتظار مي رود دانش آموز عادلانه بودن يا نبودن توزيع مزايا بر اساس ويژگي هاي
انتسابي را توضيح دهد. .
5-انتظار مي رود دانش آموز تعريفي از تبعيض و فمينيسم ياد گيرد.
ب )در قلمرو مهارتي :
1-دانش آموز بتواند در مورد ارزشهاي جامعه خود يا جوامع ديگر داوري كند.
2-دانش آموز بتواند عادلانه بودن يا نبودن توزيع مزايا را در گروه و جامعه تشخيص
دهد.
3-دانش آموز بتواند علت نابرابري در توزيع مزايا (بر مبناي ويژگي هاي اكتسابي و
انتسابي )را پيدا كند .
4-دانش آموز بتواند عقايد فمينيستي را تجزيه و تحليل كند .
5-دانش آموز بتواند در مورد طبيعي بودن يا نبودن توزيع مزايا براساس اكتسابي
يا انتسابي استدلال كند .
6-دانش آموز مصاديقي از تبعيض را در جامعه شايسته سالاري يا پادشاهي بيابد .
ج –در قلمرو نگرشي :
1-دانش آموز نگرش مثبت در مورد تاثير ارزشهاي جامعه بر توزيع مزايا پيدا
مي كند و آنرا بعنوان عامل مهم و تاثير گذار مي پذيرد .
2-نگرش مثبت در مورد برابري زن و مرد در ذهن دانش آموز ايجاد مي شود .
3-نگرش مثبت در مورد مستمر بودن ويژگي هاي اكتسابي در كسب مزايا ايجاد
مي شود .
4-نگرش منفي در مورد تبعيض در فرد ايجاد مي شود .
سئوال 2- مفاهيم اساسي درس را مشخص كنيد :
-ارزشها و باورها مبنايي براي داوري در مورد (عادلانه بودن يا نبودن )توزيع مزايامي باشد -ويژگي هاي اكتسابي (در جوامع شايسته سالار )مهم ترين عامل برخورداري از مزايا است -فمينيستها اعتقاد به برابري زن و مرد (در بهره مندي ازاكثر مزايا ) دارند .
-شايسته سالاري يعني: بر عهده گرفتن نقش بر اساس كسب صلاحيت و مهارتها ي لازم براي آن نقش كه مفابل تبعيض قرار دارد .
سئوال 3-طرح چه مفاهيم ديگري را در اين درس ضروري مي دانيد؟ چرا؟
– توضيح بيشتر در مورد عقايد فمينيستي .
مطالب بيشتري و (با وضوح بيشتر ) در مورد اثبات برتري ويژگي هاي اكتسابي بر ويژگي هاي انتسابي گفته مي شد .
بهتر بود در مورد (ويژگي هاي انتسابي مقدمه كسب صلاحيت براي ايفائ نقش )در متن بشتر توضيح مي دادند و آنرا از پاورقي خارج مي نمودند .
سئوال 4- موارد پيوند اين درس با زندگي روز مره در محيط اجتماعي دانش آموزان را مشخص كنيد : – نابرابري در مورد جنسيت در زندگي روز مره و در خانواده
با تحليلهاي وي از مسائل و نقشهاي سياسي جامعه خود پيوند مي يابد .
دانش آموز مطالب درس را با مبناي استخدام در بخشهاي دولتي و قبول در كنكور
پيوند مي هد .
سئوال 5- در آموزش اين درس چه مهارتهايي پرورش مي يابد :
قضاوت و داوري
انتقاد
آينده نگري
همكاري
انطباق و مقايسه
سئوال 6- در پرورش آن مهارتها از چه عناصري در اين درس استفاده مي كنيد.
تصاوير -قسمتهاي براي مطالعه
حل فعاليتها -تحقيق كتابخانه اي
تيترها -بهره گيري از رسانه ها : فيلم ….. . . . .
پاورقي – . . . . . . . . . .
سئوال 7- –در آموزش اين درس چه نگرش هايي پرورش مي يابد ؟
نگرش منفي در مورد تاثير ويژگي هاي انتسابي در كسب مزايايي اجتماعي
نگرش مثبت در مورد تاثير ويژگي هاي اكتسابي در كسب مزايايي اجتماعي
نگرش مثبت در مورد عقايد فمينيستي
نگرش مثبت در مورد شايسته سالاري
نگرش منفي نسبت به عملكرد امويان و آمريكائيها
سئوال 8-در پرورش آن نگرش ها از چه عناصري در اين درس استفاده مي كنيد ؟
– تصاوير و مثالها و تيتر ها
– قسمت براي مطالعه
ارجاع دانش آموز به : – تاليفات ديگر موالفان كتاب
– روزنامه ها و مجلات
– استفاده از برخي پاراگرافها
سئوال9- –با توجه به پاسخ سئوالات 1 تا8 ’روش يا روش هاي آموزش مناسب را پيشنهاد كنيد :
روش كلي (دانش آموز محور )) است كه معلم مرجع مي باشد .
روش بارش مغزي و آغاز كلاس با طرح يك سئوال
كنفرانس دانش آموزان
تشويق دانش آموزاني كه بامطالعه روزنامه ’مجلات’…..تفكري خلاقانه ارائه مي هند.
بحثهاي عمومي در مورد حل فعاليتها
سئوال 10- –با توجه به روشهاي پيشنهادي در بند 9 ’ارزش يابي مستمر را چگونه اجرا مي كنيد ؟
الف –امتحان كتبي -تحقيق
-ارائه كنفرانس
مبناي ارزشيابي مستمر : -پاسخ صحيح به پرسش
آغازين
ب-ميانگيني از فعاليتهاي مستمر: -ميزان سئوال از معلم
-ميزان فعاليتهاي خارح
از كلاس
-شركت در بحثهاي گروهي
سئوال 11- –چگونه مي توان از فعاليت ها در ارزش يابي پاياني استفاده نمود’
نمونه هاي ذكر كنيد :
آيا توزيع مزايا بر اساس رنگ پوست يا مهارت شغلي عادلانه است؟ چرا( صفحه 65)
آيا تاكيد بر جنس در استخدام نيروهاي متخصص و تحصيل كرده عادلانه است ؟چرا ؟
سئوال 12 –نمونه سئوالات مناسبي را در سطوح مختلف يادگيري’پيشنهاد كنيد:
سطح دانش :
-تبعيض و شايسته سالاري را تعريف كنيد؟
سطح فراگيري :
-تاثير كسب مزايا بر اساس ويژگي هاي انتسابي را با ذكر مثالي توضيح دهيد ؟
-براساس ويژگي هاي زير توزيع مزايا عادلانه است يا ناعادلانه ؟ پاسخ را درجدولي ترسيم
كنيد.
1-انتساب بر خاندان معروف (مثلا خاندان قاجار )
2-ميزان اطلاعات و دانش سياسي
3-مهارت در يك زمينه ورزشي
4-هوش

فایل : 5 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...