مقاله فارسی جنگنده هاي اروپاي امروز

مقاله فارسی جنگنده هاي اروپاي امروز

جنگنده هاي اروپاي امروز
تاكنون هر چه گفتيم از صنعت هوا فضاي روسيه (اتحاد جماهير شوروي سابق) و ايالات متحده آمريكا بوده. دليلش مبرهن است، آن ها از مقتدران اين صنعتند. اما در اين ميان كشورهاي ديگر نيز در اين رقابت حرف هاي جديدي براي گفتن دارند. بله! كشورهاي اروپايي نيز دوش به دوش آن دو در حركتند و چه بسا از جهاتي مقتدرتر باشند. اين بار دو جنگنده پيشرفته اروپايي كه هر دوي آن ها براي آغاز قرن ۲۱ طراحي شده اند را مرور مي كنيم. اين دو هواپيماي جنگنده با نام هاي جنگنده اروپا EF2000۱ و Rafale۲ هم اكنون از پيشرفته ترين هواپيماها به حساب مي آيند و در رقابت با بسياري از هواپيماهاي جنگنده روسيه مانند Mig-29,Tu-28,Su-35,Su-27… يا جنگنده هاي آمريكايي مانند F-15-F-16 و… حرف اول را مي زنند.
جنگنده EF2000 ملقب به توفان شديد (Typhoon). طرح اين هواپيما از سال ۱۹۸۳ ميلادي در نظر گرفته شد و بعد از چندين سال بررسي و تحقيق بالاخره در سال ۱۹۸۸ طرح هاي تئوريك آن به پايان رسيد و آماده شد البته با تاخير ۶ ساله اي اين كار انجام شد اما سرانجام اولين نمونه پروازي اين هواپيما در ۲۶ مارس سال ۱۹۹۴ توسط سرخلبان «پيتر وگر» (Peter Weger) به پرواز در آمد. اين هواپيما توسط كنسرسيوم چند مليتي متشكل از موسسات هوافضاي انگلستان (CASA ,(British Aerospace از اسپانيا، Alenia از ايتاليا و هوافضاي آلمان (Deutsche Aerospace)۳ ساخت و طراحي شده است كه البته آلمان و انگلستان مديريت طرح را بر عهده گرفتند.
در ابتدا پروژه بر برتري هوايي، دفاع هوايي و حملات هوايي متمركز شده بود. اما بعد از مدتي و احساس نياز كشورها نسبت به اهداف زميني مسير طراحي براي ساختن چندين مدل تغيير كرد و EF2000 آماده حملات هوا به زمين نيز شد.
اين جنگنده از خصوصيات رادارگريزي (Stealth) نيز برخوردار است و با توجه به مواد تركيبي كه بدنه اصلي را تشكيل مي دهند سبب نامرئي شدن از ديد رادارهاي دشمن مي شود. آلياژ خاص بدنه متشكل از كربن، تيتانيوم، آلومينيوم و ليتيوم است كه چيزي حدود ۸۰ درصد بدنه را فرا گرفته كه از لحاظ ساختار بدنه بسيار شبيه به هواپيماي جنگنده تندباد فرانسوي است حتي شكل بال ها و بالچه ها.
كابين خلبان EF2000 را مي توان از پيشرفته ترين كابين هاي دنياي كنوني دانست كه نسبت به جنگنده هاي ديگر بسيار كار خلبان را ساده تر كرده است. سيستم هدايت الكتريكي هواپيما (Fly-by-wire) به خلبان آسودگي كامل را براي هدايت اين جنگنده مي دهد. اكثر كليدهاي مهم و ضروري بر روي اهرم هدايت تعبيه شده است. حتي سيستمي وجود دارد كه اگر در مانورها و يا سقوط هاي آزاد با فشار بالا (Over G) خلبان بي هوش شد به صورت خودكار اين سيستم هدايت را بر عهده مي گيرد و به صورت عادي باز مي گردد.
يكي از مشخصات بارز اين جنگنده، قابليت فرود و برخاست كوتاه (STOL) است. براي اين عمل هواپيما بايد به موتورهاي نيرومندي مجهز باشد. در اين راستا دوموتور توربوفن EJ200 با فناوري پيشرفته بر روي EF-2000 نصب است كه هر كدام نيروي پيشراني به اندازه ۲۰۲۵۰ پوند فراهم مي آورند و قدرت بلند شدن با باري به وزن ۳۶۴۸۰ پوند را نيز دارند. در مورد تجهيزات قابل حمل نمي توان به صورت دقيق نشان داد زيرا تمامي موشك ها، راكت ها و بمب هاي پيشرفته را مي تواند با خود حمل كند. اين هواپيما از يك مسلس ۲۶ ميلي متري Mauser نيز بهره مي برد.
مشخصه ديگري كه EF2000 را از جنگنده هاي ديگر متمايز مي سازد (BVR) است BVR يا خلبان را قادر مي سازد تا هدف هاي حتي دورتر از ۶۰ مايل را نيز شناسايي كند
و تحت كنترل داشته باشد. در اكثر وب سايت ها نوشته شده است كه EF2000 نسبت به تمامي جنگنده هاي آمريكايي و روسي برتري دارد و تنها رقيبش مي تواند F-22 آمريكايي باشد و سريعاً بعد از اين نكته اشاره شده كه F-22 قيمتش ۲ برابر EF2000 است و اين نيز يكي ديگر از مدال هاي درخشان EF2000 است.
تندباد (Rafale)
اين جنگنده فرانسوي از شاهكارهاي صنعت هوايي به شمار مي آيد. از نظر مشخصات ظاهري و حتي طراحي بسيار شبيه به EF2000 است. حتي حالت بال ها و تقريباً مقياس ها نيز مانند هم است. حالت بدنه و مواد به كار رفته در بدنه در مقابل تماس ديداري (Visual Optic)، امواج الكترومغناطيس و امواج مادون قرمز از خود عكس العمل نشان نمي دهد و فناوري رادارگريزي (Srealth) نيز در اين پرنده آهني در نظر گرفته شده است.
تندباد در ۳ مدل اصلي C,B,M ساخته خواهد شد، كه مدل هاي M و C تك سرنشين و مدل B دو سرنشين است كه تاكنون فقط مدل M آن در سرويس هوايي فرانسه است و مدل هاي B,C قرار است امسال يعني سال ۲۰۰۳ به يگان هوايي و دريايي فرانسه به پيوندند. مدل N نيز هم اكنون در دست طراحي و تست است كه قرار است در سال ۲۰۰۸ با مدل هاي ديگر همكاري كند و در خدمت فرانسه باشد.
جنگنده تندباد از كابين فوق پيشرفته اي بهره مي جويد كه حتي در مدل هاي تك سرنشين مي تواند حملات هوا به زمين را به راحتي انجام دهد. در صورتي كه فاقد افسر جنگ افزار است تا هدفيابي و شليك كند و تمام اين عمليات را رادارهاي پيشرفته آن انجام مي دهند.
تمامي مدل هاي اين جنگنده مجهز به دو موتورM88-2 هستند كه هر كدام نيروي پيشران ۶۵ هزار نيوتن را توليد مي كنند.
تندباد فرانسوي مي تواند تسليحاتي بالغ بر ۹ تن را حمل كند كه اكثر موشك ها و بمب ها به ۱۴ آويزگاه (hard Point) آن نصب مي شوند ـ (البته در مدل M، ۱۳ آويزگاه موجود است) كه ليست عظيمي از موشك هاي هوابه هوا و هوا به زمين را مي توانند حمل كنند كه از ميان آن ها مي توان به موشك هاي هوابه هواي ميكا، مجيك، سايدويندر و يا موشك هاي هوا به زمين
G100,HARH,ALARMشAS30L همچنين ۳ موشك ضدكشتي هاريون اشاره كرد. رادارهاي قابل اطمينان و پيشرفته، باعث شده كه تمامي موشك هاي هوشمند و ليزري را بتواند با خود حمل كند.
داراي مسلسل پيشرفته اي با كاليبر ۳۰ ميلي متر به نام DEFA 791B است كه ۲۵۰۰ تير در دقيقه يعني حدود ۴۲ تير در ثانيه است.
اين هواپيما براي نيروي هوايي FAF و نيروي دريايي فرانسه ساخته شد. اولين سفارش ۶۱ فروند بود كه ۳۶ فروند متعلق به نيروي هوايي و ۲۵ فروند نيز به نيروي دريايي تعلق مي گرفت. البته در كل برآورد شده كه چيزي حدود ۳۰۰ فروند نياز است كه ۲۳۶ عدد براي نيروي هوايي و ۶۰ فروند نيز براي نيروي دريايي است. البته تا آخر سال ۲۰۰۱ تنها ۱۰ فروند تسليم نيروي هوايي شد.
پي نوشت: EF=Euro fighter-1 ۲- تندباد= Rafale ۳-شركت هاي MBB و Dornier از آلمان سهم عمده اي در ساخت اين هواپيما داشتند. STOL = Short Take Off and Landing-4۵- EJ200 = Euro Jet

فایل : 8 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...