مقاله در مورد سيماي مهدي عج در آ‎يينه قرآن

مقاله در مورد سيماي مهدي عج در آ‎يينه قرآن

سيماي مهدي عج در آ‎يينه قرآن
الم ذلك الكتابُ لاَ ريبَ فيهِ هُدَي ً لِلمتَّقين َ الذينَ يُومنُونَ بالغَيب
اين همان كتابي است كه در آن ترديدي نيست . ووسيله هدايت براي پرهيزكاران است.
سوره بقره ، آيه 13
*****
ونُريد اَن نَمُنَ علي َ الذينَ اِستُضعِفوُا فيِ الارِض وَ نجَعَلهُم ائَمَهّ ونَجعَلهُم الوارثين
ده ما براين قرار گرفته كه بر مستضعفين در زمين ، منت نهاده و آنان را پيشوايان و وارثين روي زمين قرار دهيم .
سوره قصص ، آيه 4
*****
اعلمو اَنَّ اللهَ يُحيي اَلارضَ بَعدَ مَوتِها
بدانيد خداوند ، زمين رابعد از مرگ آن زنده مي كند .
سوره حديد ، آ‎يه 16
*****
وَعدَ اللهُ الذينَ آمنوُ منِكُم وعَمُلو الصالحاتِ لَيسَتخلِفنَّهُم فِي الارضِ كَما اِستخَلَفَ الّذينَ مِن
قَبِلِهم وَلَيمُكّنَنَّ لهُم دينهُم اّلذي ارتَضي لهُم ولَيُيدَّلَنهُم مِن بَعدِ خوفهُم امناً يَعبدُ ونَني لايشركونَ بي شيناً.
خداوند به كساني كه از شما ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند وعده مي دهد كه آنها را قطعا خليفه روي زمين خواهد كرد ، همانگونه كه پيشينيان را خلافت روي زمين بخشيد . ودين آئيني را كه براي آنها شنيديده پابرجا و ريشه دار خواهد ساخت وخوف وترس آنها را به امنيت و آرامش مبدل مي كند ، آنچنانكه تنها مرا مي پرستند وهر چيزي را براي من شريك نخواهند ساخت.
سوره نور ، آيه 54
هُوَ الّذي اَرَسَل رسُولَهُ بِالهُدي ودينِ الحقّ ليُظهرَهُ عليَ الدينِ كلّه ولوكرهِ المشركُونَ
او كسي است كه رسول خدا را با هدايت ودين حق فرستاد تا او را بر همه اديان غالب سازد. هر چند مشركان
كراهت داشته باشند .
سوره صف ، آيه 9
*****
امَنَّ يجُيبُ المضُطرّ اذادعاه وُيكشفُِ ويجَعلكُمُ خُلَفاءَ الارضِ
آيا معبودهاي بي ارزش شما بهترند يا كسي كه دعاي مضطرودمانده را به اجابت مي رساند وگرفتاري وبلا را برطرف مي سازد و شما را خلفاي زمين قرار مي دهد ؟!
سوره نمل آيه 62
*****
واخري تحِبّونها نصّر مِن الله وفتح قريب
ونعمت ديگري كه آن را دوست داريد به شما مي بخشد ، و آن ياري خداوند و پيروزي نزديك است .
سوره صف آيه 13
*****
ولَقَد كتَبنا فِي الّزبُورِ منِ بَعدِ الّذكر اَنّ الاَرضَ يَرثُها عباديَ الصالِحُون
مادر زوبور بعد از ذكر ( تورات يا كتب آسماني ) نوشتيم كه بندگان صالح من وارث (‌حكومت ) زمين خواهند شد .
سوره انبياء آيه 105
*****
هَل اَتيكَ حَديثُ الغاشَيهِ
آيا داستان آن فروگيرنده به تو رسيده است ؟
سوره غاشيه آيه 1
يَومَ يَاتي بَعضُ اياتِ ربكّ لايَنفعُ نفساً ايمانُهالَم تَكُن امَنَت مِن قَبلُ
روزي كه بعضي از آيات پروردگار فرا رسد ايمان كساني كه قبلا ايمان نياورده اند سودي نبخشد.
سوره انعام آيه 158
*****
قلُ ارَايَتمُ انِ اصَبحَ ماوكُم غوراً فمَن ياتيكٌُم بماءَ مَعين
اي پيامبر به مردم بگو : به من خبر دهيد اگر آبهاي (سرزمين ) شما در زمين فرو رود چه كسي مي تواند آب
جاري در دسترس شما قرار دهد .
سوره ملك ‎آيه 30
*****
اّلذينَ اَن مكناّهم في الاَرضِ اقامُو الصّلوهَ واتُوالّزكوهَ واَمَرُ وابالمُروفِ ونهواعَنِ المُنكَرولِله عاقَبهُ الامُور
ياران خدا كساني هستند كه هرگاه در زمين به آنها قدرت بخشيم نماز را بر پا مي دارند وزكات را ادا مي كنند وامر به معروف ونهي از منكر مي نمايند پايان همه كارها از آن خداست .
سوره حج آيه 41
*****
ولَه اَسلَمَ مَن فِي السّمواتِ والارضِ طَوعاً وكَرماً
تمام كساني كه در آسمانها وزمين هستند از روي اختيار يا از روي اجبار در برابر فرمان او تسليمند وبه سوي او باز مي گردند .
سوره آل عمران آيه 82
در خصوصيات شخصي وعلايم مشخصه
اسم مبارك حضرت : محمد واين نام است كه پيغمبر اكرم (ص) براي او گذارده وفرموده اسم او اسم من است وكنيه او كنيه من.
كنيه : كنيه مسلم حضرت ابوالقاسم وابوصالح نيز معروف است .
لقب : القاب حضرت بسيار است از جمله مهدي ، منصور ، قائم بامرالله ، حجه الله ، ولي الله ، صاحب الامر ، صاحب الزمان . المنتضم وبقيه الله .
پدر وسلسله آبا: الحسن العسگري بن علي الهادي بن محمد الجوادين علي الرضا بن موسي الكاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقربن علي زين العابدين بن الحسين بن علي بن ابي طالب امير المومنين (ع)
مادر : نرجس دختر يشوعا فرزند شمعون فرزند يعقوب فرزند اسحاق فرزند ابراهيم (ع) ولقب او مليكه از آن جهت كه شاهزاده بوده و به سوسن وصيقل به حكيمه نيز ملقب شده .
سال تولد : بنابر مشهور سال 256 هجري قمري موافق عدد كلمه نوربه قولي سال 255.
محل تولد : شهر سامراء د رمنزل پدري كه الان صحن وحرم عسكريين عليهاالسلام است .
ساعت وروز تولد وقابله : در سحر نيمه شعبان شب جمعه ، قابله اش عمه پدرش حكيمه خاتون.
خصوصيات حمل وولادت : حمل او مخفي بود تاهنگام ولادت . مانند حمل موسي بن عمران يعني به طوري بود كه تا ساعت تولد هيچكس اثر حمل در نرجس نمي ديد . حتي قابله هاي متخصصي كه معتمد گماشته بود كه هرگاه در خانواده امام عسگري (ع) اثر حمل ببينند فورا گزارش دهند . حكيمه خاتون گفت نزديك بود مرا شك عارض شود كه ناگاه صداي برادر زاده ام بلند شد.
« عمه شك مكن ، بخوان سوره انا انزلنا را»
حكيمه خاتون گفت : « شروع كردم به خواندن سوره ، ناگاه ديدم از ميان رحم من هم آواز شد چون سوره تمام شد متولد گرديد ودرهنگام تولد نوري از وي ساطع گرديد كه چشماي مرا خيره كرد . ناگاه او را ديدم كه به سجده افتاده و شهادتين وشهادت بروصايت پدران خود بر زبان جاري كرد و چون به خودش رسيد گفت :
« اللهم انجزلي وعدي واتمم لي امري وثبت وطاتي واملابي الارض قسطاوعدلا»
بار خدايا وعده مرا سريع ومسلم گردان وامر مرا تمام ساز وقدم مرا ثابت بدار وزمين را به واسطه من پراز عدل وداد گردان دوران تربيت تا سال 260 كه پنج سال
يا چهار سال وكسري از سن شريفش گذشته بود ودر كفالت پدر بزرگوارش وبه روح القدوس سپرده شده بود و دراين مدت مخفي از همه مي زيست مگر بعضي از خواص كه از ولادتش مطلع گشته واورا درايام كودكي مشاهده كردند .
ابتداي امامت : از سال 260 كه پدر بزرگوارش به زهر معتمد عباسي شهيد شد . امامت به او منتقل گرديد .
سن مبارك : آن حضرت تاكنون كه از هجرت 383 سال مي گذرد ، 127 سال از عمر شريفش مي رود وهنگامي كه ظاهر شود به سيماي جواني ظاهر خواهد شد . در سن سي يا چهل نمايش خواهد داد ومرور زمان هيچ در روي تاثير نكرده تا معلوم شود .
قامت : جوان چهار شانه كشيده قد، نه بلند ونه كوتاه به زمين چسبيده .
صورت : خوشرو و درخشنده به طوري كه نور روي او بر سياهي موي ريش و سرغالب است .
خدوخال : دو گونه او روان بدون بر آمدگي و بر گونه راستش خال سياهي است .
پيشاني : روگشاده و باريك و كشيده ونزديك به هم اما نه پيوسته .
چشم ومژه : چشمانش سياه ودرشت و فرورفته وپلكها درخشنده ، شايد فرورفتگي چشمها در اثر عبادت و
بيداري شب و گريه بسيار زياد باشد.
بيني : بيني كشيده و بالا آمده و مختصر بر آمدگي در وسط آن .
دندان : دندانهايش به خصوص دندانهاي جلو گشاده وبه هم پيوسته .
رنگ چهره: سفيد درخشنده سرخ گون خالص وسير در سرخي .
رنگ ساير بدن: گندم گون وسبزه مايل به سفيدي نه سياهي .
موورنگ مو : رنگ موي ريش وسر سياه ، اما نور صورت غالب بر سياهي موي اوست در كودكي موهاي او درخشنده و سياه و مجعد امانه زياد هم پيچيده وتا نرمي گوش از دو طرف آويزان و برروي دوش ريخته و از وسط داراي فرق بود .
سر مبارك : سر مباركش گرد و مدور و علامت ريختگي مو يا موهاي ريز در بعضي از مواضع سر پيداست .
سرشانه و مابين دو شانه : استخوان سر شانه نرم وبزرگ و سردوش پايين افتاده و مابين دو شانه پهن.
علامتي در پشت شانه : مابين دو شانه آن حضرت از طرف چپ خالي است بر خلاف رنگ بدن مو در زير دو شانه برگي است مانند برگ ياس.
علامتي در پشت : در پشت مبارك دو خال است يكي به رنگ
بدن وديگري شبيه به خال پيغمبر(ص).
بازو : بر بازوي راستش اين دو آيه نوشته شده .
(جاء الحق وزهق باطل ،ان الباطل كان زهو قلوتحت كلمه ربك صدقاو عدلالامبدل لكلماته وهو السميع العليم ).
كف : كف دست آن حضرت پهن وبزرگ .
سينه واز سينه تا ناف : سينه پهن وفراخ واز گودال گلو تا ناف مانند خطي ا زمو كشيده شده .
شكم : شكم برآمده و بزرگ .
ران : دو ران او پهن و پرگوشت وبرران راست خالي است بر خلاف رنگ بدن.
زانو : دو زانو روبه جلو آمده از بزرگي .
قوت : قوه او چنان است كه اگر اراده كند بزرگتريشن درخت را از جا بكند واگردر ميان كوه ها صيمه بزند سنگهاي كوه ها ا زجا كنده شود واز هم بپاشد . (روحي فداه ).
در خصوصيات غيبت وزمان غيبت
حضرت امام زين العابدين (ع) فرمود، قائم مارا دو غيبت است يكي از آنها درازتر از ديگري است.دوران غيبت صغري ، پس از انتقال امامت به آن حضرت و خواندن
نماز بر جنازه پدر بزرگوارش در اثر تعقيب كردن معتمد عباسي براي دستگير كردن وي غيبت نمود . حتي بر خواص هم ظاهر نمي شد . اما نائب خاص براي خود انتخاب فرمود تا مرجع شيعيان باشد . حوائج و سوالات خود را به وسيله او به آن حضرت برسانند ودريافت جواب كنند . وخود گاه گاه مخفيانه برنائب خاص ظاهر مي شد ودستورات خاصه مي داد وسوالات دوستان را توقيع مي فرمود و بسياري از اوقات بر نائب هم ظاهر نمي شد و كتبا يا نه وجه ديگر بر روي القاء مي فرمود .
تااينكه بر همين منوال چهار نائب هر يك پس از ديگري تعيين فرمود . وبعد از آن غيبت صغري مبدل به غيبت كبري گرديد امر مراجعه شيعه محول به عموم فقهاي جامع الشرايط شد واز اين جهت آن چهارنائب را نائب خاص گفتند ، زيرا كه نيابت ايشان به طور خصوص يعني به نصب خاص وتعيين خاص آن حضرت بود . و فقهاي عظام را نائب عام گفتند . زيرا كه نيابت ايشان را به طور كلي امضاء فرموده و چنانچه در توقيع اسحاق بن يعقوب كه بر دست نائب دوم فرمود:
« وما الحوادث الواقعه فارجعو فيها الي رواه شيعتنا فانهم حجتي عليكم واناحجه الله»
اما حادثه واموري كه بر شمارخ مي دهد در آنها مراجعه
كنيد به رويان احاديث ما زيرا كه ايشان حجت منند بر شما و من حجت خدايم »
وحضرت صادق فرمود :
« واما من كان من الفقها ،صائنا النفسه ، حافقالدينه ، مخالفالهواه ، مطيعا لامرمولاه فللعوام ان يقلدوه»
هر كس از فقها ء نفس خود را از معاصي نگهداري كند ودين خود را حفظ نمايد ومخالف هواي خود و فرمانبرمولاي خود باشد پس براي عوام رواست كه او را تقليد نمايند .
نواب اربعه
نائب اول: ابوعمر و عثمان بن سعيد العمري الاسدي : براي سه امام نيابت كرده : امام علي النقي وامام حسن عسگري و حضرت حجت عليهم السلام ، نيابت او براي حضرت حجت (عج) از سال 260 تا 280 بود .
نائب دوم : پيراو محمد بن عثمان العمري بعد از وفات پدرش به نيابت حضرت انتخاب شد از سال 280 تا سال 305 واو نيز از حضرت عسگري (ع) نيابت كرده .
نائب سوم : ابوالقاسم حسين بن روح نوبختي پس از وفات محمد بن عثمان به نيابت منصوب شد از سال 305 تا 326 .
نائب چهارم : ابوالحسن علي بن محمد سمري : از سال 326 بعد از وفات حسين بن روح به نيابت تعيين شد تا
سال 329 كه در نيمه شعبان وفات كرد .
دوران غيبت كبري
شش روز پيش از وفات سمري . توقيع شريف بر دستش جاري شد ، حاكي از آن بود كه وفات تو نزديك شده ديگر به كسي وصيت مكن وكسي را به نيابت تعيين مكن كه غيبت نامه واقع گرديد وظهور نخواهد بود مگر بعد از مدت طولاني و قساوت دلها و پرشدن از جو وهر كس ادعاي مشاهده كند پيش از سفياني و صيمه آسماني او دروغگو وافتراء زننده است .
فوائد خاصه وجود امام غائب كه اختصاص به شيعيان دارد .
نوع شيعه مود توجه آن حضرت است واز ايشان مخفيانه حمايت مي كند ودفع شراشرار وكيد كفاروفجار مي نمايد به طوري سري وغير مستقيم كه هيچكس متوجه نمي شود نقشه هاي ظالمانه را برهم مي زند ، تدبيرات خائنان را درهم مي شكند . چنانچه خود آن حضرت در توقيعي كه براي شيخ مفيد صادر فرمد به اين جهت اشاره فرموده: ما اگر چه جايگزين شده ايم درمكاني كه دور از مساكن ظالمين باشيم بر حسب آنچه خداوند براي ما وشيعيان ما صلاح در اين ديده تا ماداميكه دولت دنيا براي فاسيقين باشد ليكن مع الوصف علم ما به احوال شما احاطه دارد
و چيزي از اخبار شما از ما مخفي نيست .. ما اهمال نمي كنيم در مراعات شما ونه فراموش مي كنيم ياد شما را واگرنه اين بود بلاها و شدائد بر شما نازل مي شد ودشمنان شما را درهم مي شكستند ونابود مي كردند پس بپرهيزيد خداي جل جلاله را و مارا ياري و كمك كنيد بر دستگيري خودتان .
واما فوائد خصوصي كه عايد بعضي از افراد به خصوص مي شود ويا با سبب است يعني در اثر وسل ويا بدون سبب بلكه عنايت خاصي است كه ازخود آن حضرت مي شود از جهت مصالحي كه منظور مي كند و آنها اموري است :
1- دستگيري از درماندگان 2- دادرسي بينوايان 3- رهنمائي راه گم كردگان4- نجات دادن غرق شدگان 5- شفا دادن مريضي به اذن خدا بر سبيل اعجاز 6- وسيله سازي براي اداي قرض 7- رفع گرفتاري وعسرتها 8- نجات دادن از زندان 9- نجات دادن از دشمن واز مهالك وامثال ذلك 10- بشرف ملاقات او نائل شدن
علائم تشريفي خاصه آن حضرت درهنگام قيام
ماه و خورشيد در فرمان او باشد : مانند سليمان ماه وخورشيد را بخواند واجابت او كنند .
باد وابرهاي شديد در تسخير او باشد : خداوند ابرهاي رام را در اختيار ذو القرنين گذارد وابرهاي سخت رعد وبرق دار را براي قائم (عج) ذخيره فرمود.
ابر بر وي سايه افكند : چون از مكه خارج شود در سايه ابر حركت كند وبه زبان فصيح كه جن وانس بشنوند ندائي از ابر بر آيد كه اين است مهدي آل محمد (ع).
به نام او از آسمان ندا آ‎يد: پيش از قيام ودر وقت قيام وبيعت گرفتن به نام از آسمان ندا خواهد آمد . به رعب نصرت شود به هر طرف حركت كند ومتوجه شود پيشاپيش اوبه اندازه يك ماه راه رعب حركت كند از طرف راست و چپ و جلو .
شمشيرها براي جنگ نازل شود : شمشيرها از آسمان به عدد اصحاب او نازل شود وبر هر شمشير نام صاحب او و خصوصيت او نوشته باشد .
ملائكه و جبرئيل و ميكائيل واسرافيل : ملائكه به نصرت او نازل شوند و جبرئيل و ميكائيل واسرافيل همراه او باشند . واو را نصرت دهند .
نزول عيسي بن مريم : نيز خواهد آمد كه عيسي بن مريم
به مدد او نازل شود و پشت سر او نماز گزارد .
اصحاب كهف و رجعت عده اي از گذشتگان به دنيا : ونيز خواهد آمد كه اصحاب كهف وعده اي از قوم موسي و عده اي از اصحاب پيغمبر (ص) وعلي (ع) وعده اي از ارواح مومنين به نصرت حاضر شوند .
طي الارض : او را طي الارض باشد ، زمين در زير پاي او پيچيده شود .
همه جاي دنيا را ببيند : بلندي هاي زمين براي او پست و زمين براي او به منزله كف دستش باشد .
هر مشكل براي او آسان باشد . هر سخت ودشوار براي او رام گردد.
نور او از خورشيد بي نياز كند : زمين را به نور خود روشن كند ، به طوري كه بندگان به نور او واز نور آفتاب مستغني گردند.
دوست و دشمن را مي شناسد : دوست و دشمن صالح وطالح را مي شناسد و آن چه هر كس پنهان كرده مي داند بر مادر زاد و مريض را شفا دهد : در شب معراج خداوند به پيغمبر (ص) فرمود : به او اعمي را بينا كنم و مريض را شفا .
آثار ومواريث انبياء
تابوت آدم : آن حضرت او را از درياچه طبريه بيرون
خواهد آورد به طوري كه نه پوسيده ونه متغير گشته .
عصاي موسي (ع) او را نيز از درياچه طبريه ودر روايتي از غار انطاكيه بيرون آورد وبا آن عصا چنان كند كه موسي (ع) با فرعون كرد .
حجر موسي (ع): سنگي است به اندازه يك بار شتر ، آن حضرت او را از مكه كه كه حركت كند به همراه خواهد داشت وتا كوفه به هر جا رسد بر او بزند . چشمه اي از آب ظاهر شود . اصحاب او بنوشند ، هر كس تشنه باشد سيراب وهر كه گرسنه باشد سير گردد.
تورات وانجيل وساير كتب سماويه : حضرت باقر (ع) فرمودند : او را مهدي مي نامند ، از آن جهت كه راهنمائي خواهد آورد وبين اهل تورات به تورات واهل انجيل به انجيل واهل زبور به زبور حكم خواهد كرد .
الواح موسي (ع) آن را از دره اي در در راه يمن از زير سنگ بزرگي بيرون خواهد آورد .
پيراهن يوسف : پيراهني است كه جبرئيل در تن ابراهيم (ع) كرد هنگامي كه او را در آتش افكندند . سپس او بند ساخت وبه بازوي اسحاق بست واسحاق به يعقوب ويعقوب به يوسف .
خاتم سليمان : اين انگشتر نيز با اوست .
نشانه هاي كه از جدش پيغمبر (ص) وامير المومنين (ع)
دارد .
بيرقي كه جبرئيل (ع) در روز بدر آورد .
پيراهني كه در روز احد پوشيده وعلامت خون هنوز دروي هست .
عمامه سحاب
زره پيغمبر (ص) و چنان بر تن او را است آيد كه برتن پيغمبر (ص)
انگشتر پيغمبر(ص) 6) عصاي پيغمبر (ص) 7) اسب يربوع
8) اسب نجيب عربي : براق. 9) ناقه عضباء. 10) استردلدل
11) الاغ يعفور 12) ذوالفقار. 13) مصحف اميرالمومنين (ع) يعني قراني كه جمع آوري سفر مرموده .
14) عهدنامه از پيغمبر (ص) كه چون مردم را بسيار بكشد بعضي از اصحاب بگويد كه اين عهدي است از پيغمبر (ص) يا به سبب ديگر و آن چيست ؟ پس آن حضرت عهد نامه را بيرون آورد .
حوادث وعلاماتي كه دراوان ظهور يا مقارن آن رخ مي دهد :
1) نداهاي آسماني : سه ندا در ماه رجب 2) دو
نداي آسماني از جبرئيل در شب وروز 23 ماه رمضان ودو نداي شيطان از زمين در مقابل او 3) دو نداي ديگر در ماه رمضان ، ايضادر وقت فجر وغروب خورشيد 4) نداي صاحب الامر (ع) در ذيحجه 5)نداي جبرئيل در ذيحجه 6) نداي ديگر در عاشورا به مارت آن حضرت بعد از قتل نفس زكيه 7) نداي ديگر امر به خروج به سوي مكه براي نصرت او
8) ندائي غير آسماني از ناحيه دمشق 9) كسوف وخسوف به طور غير متعارف درماه رمضان 10) توقف خورشيد از وقت زوال تا عصر وظاهر شدن صورت وسينه مردي در برابر چشمه خورشيد 11) ظهور كفي در آسمان 12) قتل نفس زكيه در ذيحجه وذكر قتل حسني 13) دونامه به برائت علي (ع) در كوفه وبصره خوانده شود.
كيفيت ظهور
سال ظهور وماه وروز آن : حضرت باقر (ع) وصادق عليه السلام فرمودند : در سال طاق خواهد بود (يك ،سه ، پنج ، هفت ،نه ) حضرت در ماه رمضان در وقت ندا به اسم او ، از محل غيبت خارج شده درمكه سكني گرفته واما آيا پيش از آن خارج شده يا مقارن ندا وقريب به آن معلوم نيست .
شرح ظهور او تاهنگام قيام براي بيعت اول :
حضرت صادق (ع) فرمود : چون سفياني ويماني و حسني خروج كنند ، صاحب اين امر با ميراث پيغمبر (ص) و آن شمشير وزره برد وعمامه وقضيب واسب از مدينه به سوي مكه حركت كند . پس بيايد ودر كوه ذي طوي كه مجاور و متصل به مكه است ساكن شود وتا هنگامي كه اجازه خروج به او داده شود درمكه بماند وبا مردم به طور ناشناس رفت و آمد كند وخود را به كسي معرفي نكند واظهار دعوت نكند تا اينكه ياران او كم كم بر اثر نداي آسماني جمع شوند و چون ايام حج رسد ، مردم براي حج از اطراف بيايند وعده اي از جهت فرار سفياني وغير او ، نيز به مكه هجوم آورند ، در آن وقت قهراً اجتماع عظيمي در مكه خواهد شد ، حضرت همچنان در ميان مردم برسنت موسي (ع) خائفايترقب زيست كند تا در ماه ذيحجه كم كم به بعضي از خواص خود را معرفي كند ، اصحاب وياران او كه بر اثر ندا آمده اند در جستجوي او باشند تا اينكه بعد از حضرت باقر (ع) فرمود : در جواني از بني هاشم از خراسان بيايد ودر جلو او شعيب بن صالح باشد . اين حديث به علاوه اينكه صريح نيست در حسني ، چندان اعتباري هم به سند او نيست . واز طرفي هم چون كتاب متداول نزد
عموم نبوده بسيار بعيد است كه مستند او باشد . بعلاوه احتمال مي رود كه همان حسيني باشد به هر حال ذكر حسني وخروج او دراخبار شده بن حسني غير آن است كه در مكه كشته مي شود در وقت ظهور امام (ع) وسراورا به شام مي فرستند وغير آن حسني است كه در شام با اموي مي جنگد وسفياني بر هر دو غالب مي شود ، بلكه اين آن حسني است كه خروج او ا زبلاد شرق است ودر كوفه با حضرت صاحب (ع) ملاقات وبيعت خواهد كرد.
حضرت باقر (ع) فرمود : مهدي عج داخل كوفه مي شود درحاليكه سه رايت دراو در اضطراب بند در مابين خود ، پس هر سه تسليم مي شوند پس مي آيد و بر منبر بالا مي رود وخطبه مي خواند واز شدت گريه مردم نمي فهمند كه او چه مي گويد . سپس فرمود اين است فرموده پيغمبر (ص) كه فرمود : گويا مي بينيم حسني وحسيني را وهر دو صاحب رايتند . پس حسني رايت را تسليم مي كند به حسيني (يعني مهدي عج ).
22) خروج گيلاني واحتمال انطباق او بر حسني 23) خروج مردي از او لاد جعفر از بلاد جبل 24) جنگ گرگان وطبرستان 25) رايت آذربايجان
26) خروج سفياني : خروج اودر ماه رجب بعد از خسف قريه اي از قراء دمشق وبعد از اختلاف دو رايت شام .
محل خروجش وادي يابس است . نام اوعثمان ، پدرش عنبسه يا عيينه از اولاد عقبه بن ابي سفيان زاده هند جگر خوار ، درهنگام خروجش صليب طلا در گردن خواهد داشت . تمام دوران او از ابتداء خروجش تا هنگام كشته شدنش 15 ماه خواهد بود.
27) خروج دجال يا صائدبن الصائد
امير المومنين (ع) فرمود : شقي كسي كه او را تصديق كند وسعيد كسي است كه او را تكذيب كند ، او از بلده اي خروج خواهد كرد كه او را اصبهان گويند . چشم راست او ممسوح است و چشم ديگر او در پيشاني اوست و چنان روشني مي دهد مانند ستاره صبح ، در پيشاني مابين دو چشمش نوشته شده كافر ، بااينكه امي است هر كتابي را مي خواند درياها را مي نورد دو خورشيد با او سير مي كند . اودر قحطي سختي خروج مي كند ، زير پاي او الاغي است سبزه كه هر گام او يك ميل راه را طي كند واز هر چشمه اي كه عبور كند آن چشمه تا قيامت خشك شود . بيشتر اتباع او در آن روز او لادزناوصاحبان شنلهاي سبزند . خداوند او را در شام برعقبه افيق در روز جمعه سه ساعت از روز گذشته بردست كسي كه عيسي بن مريم پشت سر او نماز مي گزارد . مي كشد .
در وقايع وعلامات يك يادو سال قبل از ظهور
1) ملخ سرخ در دو موقع 2) فساد خرما بر درخت 3) جنگ وقتلي كه منقطع نشود 4) شروع به جنگ از صفر تا صفر 5) صورت ودستي در ماه پيدا شود درماه رجب 6) خسوف ماه در شب چهاردهم رجب 7) ظهور سرخي در آسمان 8) باد سرخ 9) ظهور آتشي در آسمان
علامات سال ظهور
1) جاري شدن فرات در شهر كوفه 2) زلزله وزلزله بزرگي در شام 3) ظهور خسف وقدف يعني سنگباران شد 4) خسفي در مشرق وخسفي در مغرب وخسفي در جزيره العرب 5) خسف جابيه وقريه ديگر از قراي دمشق 6) خسف يا خرابي در مسجد جامع دمشق 7) خسفي در بالادجبل 8) خسفي در بغداد 9) خسفي در بصره وخرابي وخونريزي بسيار 10) خسف مناره بصره 11)خسف بيداء 12) خسف و زلزله وقدف در مصر 13) ظهور مسخ 14) بيست و چهار باران 15) فتنه وجنگها در شرق وغرب
فتنه هاي سال ظهور
1.2) اختلاف دو رايت در شام : حسني واموي 3) خروج مغربي يعني رايت قيس وحمله به مصر وسپس به شام 4.5) رايت بني عباس ومرواني 6و7) اختلاف ترك وروم 8) خروج عوف سلمي از كرد 9) خروج شخصي از اولاد شيخ 10) خروج مردي ضعيف از موالي به مدافعه سفياني
11و12) خروج ربيعي و جرهمي وغير هم 13) خروج حسيني 14) خروج سپاهي از كوفه به شام 15) خروج شيصباني از كوفه
يماني وخراساني وسفياني :
اين سه رايت از رايات مهم است واز همه مهمتر وحزبشان از همه قويتر ، افرادشان از همه بيشتر ، سفياني در ميان ايات مغرب ازهمه عظيمتر وشديدتر وخراساني درميان رايات مشرق از همه قويتر و مهيبتر و يماني در ميان رايات جنوب واهل قبله با صولت ترولهذا از اين سه رايت از همه بيشتر ياد شده .
رايت يماني وخراساني ، رايت هدايت وحق است ورايت سفياني ، رايت ضلالت وباطل است و آن دو سفياني خواهند وشكست سفياني با اين دو است مخصوصا يماين و خروج اين سه از علامات مهمه مسلمه است ودر چند حديث محتوء بودن يماني وسفياني ذكر شده .
حضرت باقر وصادق عليهما السلام فرمودند : خروج اين سه در يك روز و يك ماه ويك سال خواهد بود . واميرالمومنين (ع) يماني و خراساني مانند دو اسب مسابقه بريكديگر سبقت گيرند . تا دركوفه بالشكر سفياني بتازند وبروي ظفر يابند .
16) رايت يماني
حضرت صادق (ع) فرمود : هيچ رايتي با هدايت تراز رايت يماني نيست .وحضرت باقر (ع) فرمود : (زيرا كه او دعوت مي كند به سوي صاحب شما پس هرگاه يماني خروج كند حرام است بر هر مسلماني بيع سلاح وهرگاه يماني خروج كند پس كوچ و نهضت كن به سوي او ، زيرا كه او رايت هدايت است وحلال نيست براي هيچ مسلماني اين كه با او معاوضه كند ، پس هر كس چنين كند پس او اهل آتش است زيرا كه او دعوت مي كند به سوي صراط مستقيم .
17)رايت خراساني
بدان كه از طرف مشرق يعني بلاد شرقي ايران تا سرحد چين رايت هاي متعدد خواهد بود ، رايت خراساني يكي از آن رايت هاست . وبايد دانست كه رايت خراساني سه تا است . يعني قيام ونهضت براي او است وا زهر سه در اخبار بسياري ياد شده دو تاي از آ‎ن گذشته وتنها
يكي باقيمانده كه متصل به ظهور است ومبارزه كننده با سفياني وبني العباس هر دو هست .
حضرت باقر (ع) فرمود : رايتي است از خراسان رو آورد تا به ساحل دجله فرود آيد . ايضا فرمود : بيرقهاي سياهي كه از خراسان خروج مي كند به كوفه نازل خواهد شد . پس مهدي (ع)ظاهر شود در مكه بيعت خود را به سوي آنها خواهد فرستاد .
18) رايت سجستان (سيستان ) 19) رايتي از مشرق يا دورترين بلاد مشرق ،شيلا
انصار حضرت
1) سر ملائكه جبرئيل وميكائيل واسرافيل 2) 46000 ملك 3) 46000جن
4) خضروعيسي بن مريم 5) دابه الارض كه مراد اميرالمومنين (ع) است .
برگشت جمع كثيري از مومنين
اصحاب وانصار آن حضرت ا زمردم زمان :
ران آن حضرت بسيارند وعدد ايشان بي شمار است . از جمله يماني و لشكرش وخراساني و سپاهش وحسني ويارانش گيلاني واعوانش وجعفري وجمعيتش وسائر احزاب شيعه كه در آن سال قيام خواهند كرد ، يا آنانكه به لشكر او بعد از خروج ملحق خواهد شد . ولي آنچه اهتمام به ذكر
اوست . آنان هستند كه درهنگام بيعت يا خروج با او هستند و اصحاب خاص او شمرده مي شوند.
خواص او دو نوعند : قسمتي خاص الخاص و آنها 313 نفرند به عدد اهل بدرو قسمتي خاص آنها 10000 باشند.
حضرت جواد (ع) فرمود : جمع مي شوند به نزد او اصحاب او به عدد اهل بدر 313 تن واين است قول خداوند : ( هر كجا باشيد خداوند شما را جميعامي آورد ، زيرا كه او برهمه چيز قادر است بقره 148)
حضرت باقر (ع) فرمود : هر گاه خارج شود پشت خود را به كعبه دهد و 313 تن جمع شوند واول چيزي كه بگويد اين است : بقيه الله خيرلكم ان كنتم مومنين ، پس بگويد : منم بقيه الله ، پس هرگاه جمع شود به سوي او عقد واو 10000 است او خروج كند .
خدمتگزاري جمعي از زنان :
حضرت باقر (ع) فرمود: پنجاه زن همراه آن عده يعني 313 تن خواهند بود . و در اثبات الهداه حضرت صادق (ع) به مفضل مود : باقائم (ع) 13 زن خواهد بود . عرض كرد : آنها چه مي كنند ؟
فرمود : مداواي مجرومين وپرستاري مريضان مي كنند چنانچه با پيغمبر (ص) بودند .
در وظايف وتكاليف ايام غيبت : 1) صبر واستقامت صابر وثابت حضرت سيد الشهداء فرمود : او را غيبتي است كه عده اي در مدت غيبت او از دين بر گردند ومرتد شوند وعده ديگر ثابت بمانند . پس ايشان اذيت و آزار شوند وبه ايشان گفته شود ، پس چه وقت است اين وعده اي كه به شما داده شده اگر شما صادق وراستگو هستيد ، آگاه باشيد كه صبركننده در غيبت او بر اذيت وتكذيب به منزله مجاهده كننده با شمشير است در پيش روي پيغمبر (ص).
انتظار فرج حضرت رضا (ع) فرمود : چقدر نيكو است صبر وانتظار فرج ، آيا نشنيده اي قول مرد صالح (يعني شعيب ) مترقب باشيد كه من هم باشم مترقب منتظر باشيد كه من هم ا زمنتظرين هستم .
عابراي حفظ ايمان ودرخواست تعجيل فرج حضرت صاحب (ع) فرمود : بسيار دعا كنيد دعا بر تعجيل فرج كه فرج شما در اين است .
4) دعا و تمني بر درگ زمان آن حضرت واينكه از اصحاب او باشد وتهيه سلاح براي ياري حضرت صادق (ع) فرمود : هر كه چهل صباح دعاي عهد را بخواند از ياران امام قائم (ع) شود واگر پيش از او بميرد خداوند او را از قبرش بيرون آورد .
5) تقيه وسكوت واعتزال ولزوم بيت
تكليف درزمان حضور : اطاعت از او در هر امر و جهاد كردن در ركاب او واجابت كردن نداي آسماني ونداي او به حضور مكه بالحاق به او در طايق به هر وسيله باشد .
قيعاتي چند از حضرت صاحب (ع) جوابهاي كتبي حضرت به پرسش هاي مكتوبي كه شيعيان از طريق نواب اربعه از آن حضرت مي پرسيدند را توقيع گويند .
آفرينش عبث وبيهوده نيست ، حضرت مهدي (ع) فرمود : خداي بزرگ آ‎فريدگان را بيهوده وبي هدف رها نكرده است .
و وجود حجت الله درهر عصر : فرمودند : به درستي كه زمين از حجت خدا خالي نمي ماند. خواه آشكار وخواه پنهان .
بر مدعيان دروغين امامت : فرمودند : به درستي كه حق با ما ونزد ما ست وغير از ما هركس اين سخن را بگويد دروغگو وافتراء زننده است .
فائده امام غائب (ع) فرمودند : چگونگي بهره وري از من در دوران غيبت من ، همانند سود بري از خورشيدي است كه ابرها آن را از چشمها پوشانده است .
معرفي مقام خويشتن : فرمودند : من پايان دهنده جانشينان پبامبر م وخداوند بزرگ ، به وسيله من بلا را
از خاندان وشيعه من دور مي سازد .
لزوم كسب علوم ديني از اهل بيت عليهم السلام : فرمودند : جستجوي معارف دين از غير راه ماخاندان پيامبر ، سوق دهنده فرد به انكار ما مي باشد .
هدايت الهي پس از تلاش وجستجو است : فرمودند : اگر خواستار هدايت باشي ارشاد خواهي شد واگر جويا شوي مي يابي .
علت دوري افراد ا زفيض لقاء آن حضرت :فرمودند : پس ، ما را از ايشان (شيعيان ) دور نمي كند مگر آن رفتارهاي ناخوشايندي كه از آنها به ما گزارش مي شود .
وظيفه شيعه در ايام غيبت :فرمودند :پس هر يك از شما بايد آن كاري را انجام دهد وي را به دوستي ما نزديك مي كند واز هر كاري كه او را به ناراحتي وخشم ما نزديك مي سازد دوري نمايد .
فضيلت نماز : فرمودند : هيچ عملي برتر از نماز ، بيني شيطان را به خاك نمي‌سايد .
فضيلت سجده شكر : فرمودند : سجده شكر ا زلازمترين وواجب ترين سنت هاي ديني است .
عدم سوء استفاده از اموال آن حضرت : فرمودند : كسي كه از اموال ما بخورد‌به‌راستي كه دردرون

فایل : 29 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...