مقاله تشويق به تشكيل خانواده

مقاله تشويق به تشكيل خانواده

تشويق به تشكيل خانواده
پيامبر ص هماره به تشكيل خانواده تشويق مي كرد و مردمان را از بي همسري بيم مي داد و مي فرمود : بيشتر دوزخيان بي همسرانند1 . دو ركعت نماز كسي كه همسر دارد ، بهتر از هشتاد و دو ركعت نماز انسان بي همسر است2 . همواره ديگران را به ازدواج آگاهانه تشويق مي كرد تا هر كدام از همسران به آرامش دست يابند ؛ آرامشي كه در پرتو ثروت و شهرت به دست نمي آيد . مي فرمود : بيچاره است ، بيچاره است ، بيچاره ، مردي كه همسر ندارد . گفتند : گر چه ثروتمند باشد ؟ – گرچه ثروتمند باشد . بيچاره است ، بيچاره است ، بيچاره ، زن بي شوهر . – گرچه ثروتمند باشد ؟- گرچه ثروتمند باشد3 . وقتي مرد به همسرش و همسرش بدو مي نگرد ، پروردگار مهربانه به آنان مي نگرد .
اهميت همسر شايسته
آدمي ، پس از ايمان به خداوند ، به چيزي برتر از همسري همدل دست نمي يابد1 . در سخني ديگر ، از بانوي شايسته ، نه به عنوان گنج ، بلكه « بهترين گنجينه » نام برده است : آيا شما را از بهترين گنجينه آگاه كنم ؟ زني شايسته .
اهميت روابط عاشقانه
مردي نيست كه دست همسرش را عاشقانه بگيرد ، جز آن كه آفريدگار براي او پنج پاداش مي نويسد . پس اگر او را در آ‎غوش كشد ، ده پاداش مي برد . اگر همسرش را ببوسد ، بيست پاداش دارد . اگر با او درآميزد ، [ پاداش اين كار ] از دنيا و آنچه در آن است بهتر است . پس زماني كه مرد برمي خيزد ، تا غسل كند ، آب از هيچ قسمتي از بدنش عبور نمي كند ، جز آن كه گناهش را مي زدايد و درجه اي بر او مي افزايد . خداوند براي اين غسل پاداشي بهتر از دنيا و آنچه در
آن است بدو مي بخشد . و همانا خداوند والا در برابر فرشتگان افتخار مي كند و مي گويد : به بنده ام بنگريد . در شبي سرد برخاسته است تا از جنابت غسل كند . بر اين باور است كه من پروردگار او هستم . گواه باشيد كه من او را بخشيدم .
رشد دادن يكديگر
خداوند بيامرزد مردي را كه [ نيمه ] شب برمي خيزد و نماز [ شب ] مي خواند و همسرش را بيدار مي كند و اگر زنش برنمي خيزد ، مرد به صورتش [ مهربانانه ] آب مي پاشد ؛ پروردگار بيامرزد زني را كه شب برمي خيزد و نماز [ شب ] مي خواند و شوهرش را بيدار مي كند . و اگر شوهرش برنمي خيزد ، به صورتش [ مهربانانه ] آب مي پاشد .
موريانه هاي فتنه
درباره كساني كه به سان موريانه در كانون گرم خانواده ها رخنه مي كنند و بنيان هاي آن را با سخنان فتنه گرانه خويش سست مي سازند ، مي فرمود : خشم و نفرين آفريدگار در اين جهان و آن جهان بر كسي باد كه ميان مرد و زني جدايي افكند ؛ و بر خداوند است او را با هزار سنگ دوزخي بكوبد ؛ و كسي كه براي بر هم زدن ميانة آن دو گام بردارد ، اما كارش به جدايي آنان نينجامد ، مورد خشم خداوند والا و نفرين او در دنيا و آخرت است ؛ و پروردگار بدو [ بامهرباني ] نمي نگرد .
پروانه هاي آشتي
كسي كه براي آشتي دادن زن و شوهري گام بردارد ، پروردگار بدو پاداش هزار شهيدي مي دهد كه به راستي در راه خدا كشته شدند ، و براي هر گام كه برمي دارد و هر واژه اي كه در اين زمينه مي گويد ، عبادت يك سال را به او عطا مي كند ؛ سالي كه روزهايش را روزه بوده و شب هايش را شب زنده داري كرده است .
احترام و مهرورزي
به مردان سفارش مي كرد : كسي كه همسري گرفته است ،
بايد او را گرامي بدارد1 . به مردان هشدار مي داد : خداوند همة گناهان را [ با شرايطي ] مي بخشد ، جز كسي را كه … مهريه را انكار كند2 [ و در روايتي ديگر : پرداخت آن را به تأخير افكند ] . دوست داشتن زنان [ = همسران ] و آگاه كردن آن ها از اين محبت را مستحب اعلام كرد3 . مي فرمود : اين كه مرد به زنش بگويد : « تو را دوست دارم » ، هرگز از دل زن بيرون نمي رود4 . هر چه بر ايمان بنده اي افزوده شود ، بر محبت او به زنان [ = همسرش ] افزوده مي شود5 . به مرداني كه گمان مي بردند عشق به همسر – هر چند مانع از انجام وظايف ديني نشود – چندان كار پسنديده اي نيست ، مي فرمود : به خاندان ما هفت چيز داده اند كه نه به پيشينيان ما داده اند و نه به كساني كه پس از ما مي آيند خواهند داد : … [ يكي از آنها ] عشق به زنان [ = همسران ] است6 . جبرئيل آن قدر سفارش زنان را كرد كه گمان كردم طلاق دادن آنان حرام است7 . پيامبر محبت به زنان و چشم پوشي از اشتباهات آنها را مستحب برشمرد8 . در سفارشي طولاني فرمود : برادرم جبرئيل … هماره سفارش زنان را به من مي كرد تا آن جا كه گمان بردم روا نيست مرد [ با اعتراض ] به همسرش بگويد : اه !9از خداوند والا درباره زنان پروا پيشه كنيد . آنان [ به سان ] اسيران نزد شمايند . آنان را به عنوان امانت هاي خداوندي [ به همسري ] گرفته ايد … بر شما حقي واجب دارند ؛ زيرا تنشان بر شما حلال شمرده شده و از آن بهره مي گيريد . فرزندانتان را در درون خويش حمل مي كنند تا [ زماني كه ] با زايمان [ از اين رنج طاقت فرسا ] رها شوند ؛ پس با آنان مهر بورزيد و دلشان را به دست بياوريد ؛ تا در كنار شما بايستند . زنان را ناپسنديده نشماريد و بر آنان خشم مگيريد . از آنچه [ از مهريه و جز آن ] به آن ها داده ايد ، جز با رضايت خاطر و اجازه آنان ، چيزي باز پس نگيريد …10 . بهترين شما كسي است كه … براي همسرش بهترين [ شوهر ] است . مردي كه بر بداخلاقي همسرش تاب بياورد ، پروردگار پاداشي را كه به خاطر تحمل ناگواري ها به حضرت « ايوب ع » داده است ، به او خواهد داد11 . هر مردي كه با زبانش زنش را بيازارد ، پروردگار نه
انفاقش در راه خدا را مي پذيرد ، نه نماز مستحبي اش را و نه نيكي اش را ، تا زنش را خرسند كند ؛ و اگر آن مرد روزها روزه گيرد و شب ها [ براي نماز مستحبي ] به پا خيزد ، برده ها آزاد كند … [ باز هم ] نخستين كسي خواهد بود كه وارد دوزخ مي شود . بهترين شما ، كساني هستند كه براي زنان خود بهترين [ شوهر] باشند . و من از همة شما براي خانواده ام بهترم .
خوش خلقي
روزي ام سلمه از او پرسيد : پدر و مادرم فدايت ! زني دو شوهر داشت . آنان هر دو مردند و به بهشت رفتند . اين زن با كدامين آن ها زندگي خواهد كرد ؟ – اي ام سلمه ! زن ، مردي را كه خوش اخلاق تر و با خانواده بهتر است برمي گزيند .
عدالت ورزي
عايشه مي گويد : شيوه رسول گرامي چنان بود كه هر گاه مي خواست به سفر رود ، ميان همسرانش قرعه مي زد و نام هر كسي كه در مي آمد ، او را با خويش به سفر مي برد1 . مردي كه دو همسر داشته باشد و ميانشان به عدالت رفتار نكند ، روز رستاخيز در حالي مي آيد كه دستانش را بسته اند و نيمي از پيكرش كج [ و فلج ] است ؛ تا او را در دوزخ افكنند.
رعايت عفاف
حضرت ، براي پاسداري از كانون گرم خانواده ، سخن گفتن مردان با زنان و دوشيزگان بيگانه را ، بدون آن كه ضرورتي در كار باشد ، ناپسند مي شمرد . مردي كه با زني نامحرم شوخي كند ، پروردگار [ در رستاخيز ] به خاطر هر واژه هزار سال زنداني اش مي كند !1بدانيد كه هيچ مردي با زن نامحرم خلوت نمي كند ، جز آن كه سومين نفر آن جمع شيطان است .
به مردان توصيه مي كرد : پاكدامن باشيد تا زنان شما پاكدامن باشند .
تأمين اقتصادي
ملعون است معلون ، كسي است كه افراد تحت سرپرستي خود را رها سازد . بزرگترين گناه در نظر خداوند آن است كه مردي افراد تحت سرپرستي خود را سرگردان گذارد1 . مي فرمود : در بهشت مقامي است كه جز سه تن بدان نرسند : .. [ و يكي از آنها ] كسي است كه نانخورهايي دارد و صبور است . امام علي ع پرسيد : صبوري اين صاحب خانوار يعني چه ؟ – اين كه بر افراد تحت سرپرستي اش به خاطر خرج هايي كه مي كنند منت نمي گذارد2 . مي فرمود از ما نيست كسي كه خداوند به او وسعت اقتصادي داده ، اما او بر خانواده اش سخت مي گيرد . درهمي كه براي خانواده ات خرج مي كني ، برايم محبوب تر است از ديناري كه در راه خدا خرج بكني .
اجر شهيد
انس مي گويد : زنان مرا نزد رسول ص گرامي فرستادند تا بگويم : اي فرستادة خدا ! مردان به بركت جهاد گوي سبقت را ربودند ؛ آيا كاري هست كه ما با آنجام آن پاداش كار جنگاوران راه خدا را دريابيم ؟ ايشان فرمودند : خانه داري شما ، [ همان ] يافتن پاداش جنگاوران راه خداست1 . هر زني كه [ براي انجام كار خانه ] برخيزد و براي همسرش نان بپزد و گرماي آتش آزارش دهد ، آفريدگار آتش را بر او حرام كند . مردي نزد پيامبر آمد و گفت : همسري دارم كه هرگاه وارد خانه مي شوم ، به پيشوازم مي آيد ؛ و چون بيرون مي آيم ، مرا بدرقه مي كند ؛ هر گاه غمگينم مي يابد ، به من گويد « از چه رنج مي بري ؟ اگر به خاطر درآمد است كه كسي جز تو [ = آفريدگار ] عهده دار آن است [ و تو تنها بايد تلاش كني ] ، و اگر به خاطر آن جهان است ، پروردگار بر اندوهت بيفزايد . »
حضرت فرمود : خداوند كارگزاراني دارد كه اين از آنهاست . او نيمي از پاداش شهيد را دارد .
پرداخت مهريه
مردي كه مهر همسرش را ندهد ، در نزد خداوند زناكار شمرده مي شود . در روز رستاخيز ، خداوند والا مي گويد : « بندة من ، كنيزم را به عهد خودم به عقدت درآوردم ، تو [ با نپرداختن مهريه ] به عهدم وفا نكردي و به كنيزم ستم كردي » پس ، از نيكي هاي مرد مي گيرند و به اندازة حق زن بدو مي دهند . اگر مرد نيكي نداشته باشد ، فرمان مي رسد او را به خاطر شكستن پيمان در دوزخ افكنيد1 . كسي كه زني بگيرد و در انديشه اش قصد پرداخت مهريه نداشته باشد ، هنگام مرگ به سان زناكاران مي ميرد2 . كسي كه به زني زيان رساند تا بدان جا كه زن گويد : « مهرم حلال ، جانم آزاد » ، پروردگار براي آن مرد به مجازاتي كمتر از آتش دوزخ راضي نخواهد شد.
منزلت شوهر
در پايان نبرد احد ، به حمنه ، دختر جحش گفتند : برادرت كشته شد . گفت : خدايش بيامرزد . همة ما از خداييم و به سوي او باز مي گرديم . گفتند : شوهرت كشته شد . گفت : دريغا !پيامبر ص با ديدن اين صحنه فرمود : مرد در دل زنش جايگاهي دارد كه چيزي با آن برابري نمي كند .
زنان برتر
بهترين زنان شما زن خوشبو [ براي شوهر ] است و زني كه آشپز خوبي باشد1 . آيا شما را از زناني كه اهل بهشت اند آگاه كنم ؟ زن وفاداري كه فرزند بسيار آورد ؛ زود آشتي كند ؛ و همين كه بدي كرد [ به همسرش ] بگويد : دست من در دست توست [ و در اختيار توام ] ، چشم بر هم نمي گذارم مگر اين كه از من راضي شوي2 . بهترين زنان شما كسي است كه مهريه اش كمتر است . زنان قريش برترين زنان اند … [ زيرا ] به خردسالان
خود مهربان اند و حقوق همسران خويش را رعايت مي كنند .
كتك نزدن همسر
هر مردي كه همسرش را بيش از سه بار كتك بزند ، آفريدگار در روز رستاخيز او را چنان رسوا مي كند كه مردمان نخستين و واپسين بدو بنگرند1 [ و آبرويش نزد همگان بريزيد ] . آيا كسي از شما همسرش را كتك مي زند و بعد [ از مدت كوتاهي ] او را در آغوش مي كشد ؟!2از مردي در شگفتم كه همسرش را مي زند ، در حالي كه او [ به خاطر اين رفتار ناشايست ] به كتك خوردن سزاوارتر است3 . هر مردي كه به همسرش سيلي زند ، آفريدگار بلند پايه [ در روز رستاخيز ] به كليددار دوزخ فرمان مي دهد كه هفتاد سيلي داغ از آتش جهنم به او بزند4 . همسرانتان را با چوب كتك نزنيد كه قصاص دارد .
تأمين جنسي
آميزش با همسر را هنگامي كه او ميل به اين كار دارد ، مستحب برشمرد1 . هنگامي كه ابوذر از ايشان در اين باره پرسيد ، بدو فرمود : با همسرت درآميز ، و پاداش بگير ! ابوذر شگفت زده پرسيد : اي رسول خدا ! آميزش كنم و پاداش گيرم [ چرا ] ؟ پيامبر در پاسخي منطقي فرمود : همان گونه كه اگر از راه حرام به اين كار دست مي زدي گنهكار بودي ، هر گاه از راه حلال درآميزي پاداش مي گيري2 . شتاب نكردن در آميزش جنسي و حوصله به خرج دادن را مستحب اعلام كرد3 . امام صادق ع از پيامبر نقل فرمود كه : هر گاه يكي از شما نزديكي مي كند ، چنان آميزش نكند كه پرنده [ ي نر با جفتش ] در مي آميزد ؛ بايد درنگ كند4 . براساس همين آموزه ها ، دانشمندان اسلامي ، بازي پيش از نزديكي با همسر را مستحب دانسته اند5 . و حضرت خود فرمود : هر بازي دين باور بيهوده است جز در سه
چيز : … و بازي با همسرش6 . كسي كه چند همسر برگزيند و نتواند آن ها را از نظر جنسي اشباع كند ، و زنان دامن خويش را به زنا آلوده كنند ، گناه اين كار بر عهده مرد است .
بدترين زنان
روزي فرمود : آيا شما را از بدترين زنان آگاه كنم ؟ گفتند : آري . فرمود : او زني است در خاندان خويش خوار ، بر شوهر خود مسلط ، … كينه توز است . از انجام هيچ كار زشتي فروگذار نيست . هر گاه شويش نيست ، خويش را مي آرايد . هر گاه همسرش هست ، به او تن در نمي دهد . از سخنش پيروي نمي كند و فرمانش را نمي برد . چون با او خلوت مي كند ، همانند اسب چموشي كه مانع سوار شدن مي شود ، به وي تن درنمي دهد ، پوزش همسرش را نمي پذيرد و گناهش را نمي بخشد1 . همواره در نيايش خود مي گفت : [ خداوندگارا ! ] به تو پناه مي برم از زني كه پيش از پيري طبيعي مرا پير كند ! هر زني كه شوهرش را با زبانش بيازارد ، پروردگار نه انفاقش در راه خدا را مي پذيرد ، نه نماز مستحبي اش را و نه نيكي اش را ، تا شوهرش را خرسند كند ؛ و حتي اگر آن زن روزها را روزه گيرد ، و شب ها [ براي نماز ] به پا خيزد ، و برده ها آزاد كند ، … [ باز هم ] نخستين كسي خواهد بود كه وارد دوزخ مي شود . بدترين زنان شما ، زني است كم حيا ، ترشرو ، زبان دراز و بددهن4 . بدترين زنان شما ، زني است كثيف ، لجوج و سركش5 . هر زني كه به ناحق از همسرش قهر كند ، در رستاخيز با فرعون و هامان در ژرفاي دوزخ به سر خواهد برد ، مگر آن كه توبه كند و برگردد6 . هر گاه زني به شوهرش بگويد : « از تو خيري نديدم » ، كارهاي نيكش نابود مي شود7 . فتنه اي سخت را ديديد و تاب آورديد ؛ من از فتنه اي سخت تر بر شما بيم دارم كه از سوي زنان مي آيد ؛ هنگامي كه النگوي طلا به دست و پارچه هاي فاخر به بر كنند و [ شوهران ] توانگر خود را [ براي تهيه لوازم غيرضروري ] به زحمت افكنند و يا [ همسران ] بينوا را براي زحمت چيزي كه در دسترس [ توانشان ] نيست به
زحمت افكنند8 . به بانوان هشدار مي داد كه : واي بر زنان از دو چيز رنگين : طلا و جامة زيبا9 [ اي بس گران بها ] .
خشم نگرفتن بر شوهر
مي فرمود : هيچ زني نيست كه [ بي جا ] خشمگنانه به شوهرش بنگرد ، جز آن كه [ در روز رستاخيز ] خاكستر آتش دوزخ را به چشمانش سرمه كشند1 . بهترين زنان شما زني است كه اگر خود يا همسرش خشمگين شوند ، به همسرش مي گويد : دستم در دست توست . چشمانم به خواب نمي روند مگر از من خرسند شوي2 . هر زني كه شوهرش را در اين جهان آزار كند ، حورالعيني كه همسر آن مرد در آن جهان خواهد بود به آن زن مي گويد : خدايت بكشد ! او را اذيت نكن . او اينك نزد تو گروگان است . به زودي براي آمدن نزد ما از تو جدا مي شود3 . مي فرمود : بهترين زنان ، زني است كه براي همسرش بهترين زن باشد . زن كم خرج ، با بركت ترين زن است .
پاداش بزرگ
زن هنگامي كه باردار مي شود ، تا زماني كه زايمان مي كند و تا هنگامي كه كودكش را از شير مي گيرد ، [ به خاطر رنج هايي كه مي كشد ] به سان مرزبان راه خداست ؛ پس اگر در اين فاصله چشم از جهان فرو پوشد ، پاداش شهيد را دارد1 . هر زني كه شوهرش را بر حج ، جهاد يا دانش پژوهي ياري كند ، پروردگار پاداشي را كه به همسر ايوب ع پيامبر داده است ، به وي خواهد داد .
رنج هووداري
آفريدگار رنج هووداري را بر بانوان و جهاد را بر مردان نگاشته است . هر زني از روي ايمان و در انتظار پاداش پروردگار [ نه از سر ضعف ] بر رنج

فایل : 10 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...