خرید نسخه اصلی کتاب سکه شناسی باستانی

کتاب سکه شناسی باستانی

این کتاب  سکه شناسی باستانی در 419 صفحه و در قالب پی دی اف و شامل اشنایی با سکه های قدیمی ,سکه قدیمی ,سکه شناسی قدیمی ,کتاب سکه شناسی قدیمی,سکه های قدیمی ,تشخیص سکه های قدیمی کارشناس سکه های قدیمی در دنیای کهن و پیش از بوجود آمدن سکه داد و ستد مردم به شیوه مبادله کالا صورت می گرفته و پایه مقیاس و میزان مبادله کالا چهارپایان بوده اند ، بر روی نقاشی ها و سنگ نوشته های قدیم صحنه های از داد و ستد که بوسیله جابه جایی صورت می گرفته است مشاهده می شود را با بهترین کیفیت از بخش کتاب باستان شناسی مقاله فارسی دانلود کنید

کتاب سکه شناسی و سکه های قدیمی ایران باستان یکی از بهترین کتابهای الکترونیکی در زمینه آشنایی با انواع سکه های قدیمی و گرانبها در ایران می باشد

سکه شناسی باستانی

علم سکه شناسی

سکه شناسی قسمت مهمی از باستان شناسی است که شاهد زنده ای از تمدن دنیای قدیم و ملل مختلف می باشد . علم سکه شناسی توانسته است بزرگترین خدمت را در روشن کردن تاریخ گذشته بنماید و گوشه های تاریک و مبهم را روشن کند . سکه در هر دوره نماینده عادات ، آداب ، خط ، زبان ، هنر ، مذهب ، تمدن ، ثروت ، ورشکستگی و ارتباطات تجاری هر ملت و مملکتی است ، یعنی منبع اطلاعاتی صحیح و دقیق از دنیای قدیم ، یعنی از دورانی که آثار هنری ، ابنیه ، معابر و مقابر ویران قدیم را از روی قرنیه به طور ناقص و گاهی با تصور از آنچه از بنا به جا مانده تعمیر و تا حدی به صورت اصلی درآورند و با حقیقت زمان تطبیق دهند . در این قسمت سکه ، حلال مشکلات شده و کمک شایانی به تاریخ هنر دنیای قدیم نموده است .

روی اغلب سکه های یونان صورت خدایان افسانه ای و بناهای تاریخی مانند : کولیزه (محل نمایش جنگ حیوانات وحشی با انسان) یا اکروپل آتن (خرابه های آتن که در بلندی روی تخته سنگی عظیم قرار گرفته است) و غیره منقوش گردیده است . این نمونه ها دقیق و ظریف برای بناها و نقص و شکستگی مجسمه ها مطابق اصل بزرگترین کمک و راهنما شده اند . قسمت مهمی از آثار هنری ساسانی که فلزکاری و زرگری است و خوشبختانه قطعاتی بسیار جالب از صحنه های شکار ، رزم و بزم از حفاریها بدست آمده است و بواسطه تطبیق با سکه های آن دوره که تصویر کامل هر یک از سلاطین به طور دقیق و ظریف از تزئین سر و سینه ، آرایش مو و تاج است می توان این شاهکارهای هنری را با صداقت شخصی و منتسب به هر یک از شاهان واقعی نمود

در سال 1889 میلادی در کاوش های دمرگان Domorgan در ارمنستان تعدادی از این حلقه ها بدست آمد. در کاوشهای موهنجودارو Mohenjo-Daro در پاکستان میله هایی از جنس مس کشف گردید که متعلق به 3000 سال پ.م. می باشد. که میتوان آنها را قدیمیترین وسیله مبادله تا قبل از اختراع سکه دانست . در حفاریهای شوش نیز حلقه ها و میله هایی از جنس نقره متعلق به 2000 سال پیش از میلاد بدست آمده است.

در خرابه های شهرهای آشور شمش های طلا و نقره که متعلق به 2500 تا 1200 پ.م. است کشف گردیده که علاماتی بر روی آنها مشاهده می شود که حاکی از اولین قدم انسان جهت ابداع سکه می باشد. در مورد پیدایش سکه روایات تاریخی مختلف است. به گفته هردودت مورخ یونانی اولین انسانهایی که به ضرب سکه اقدام نمودند لیدیها بودند.

با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و شهرت این قوم بخصوص وجود ذرات طلا در شنهای رود پاکتول Puctole که از سارد پایتخت لیدی عبور می کرد. مردم این سرزمین را متوجه تجارت و بخصوص ساختن سکه انداخت و بدین ترتیب وضع جدیدی در ادوار اقتصادی و تجارتی آن روزگار ابداع گردید. قدیمیترین سکه های لیدی بشکل قطعه پهن نامنظمی است

از مخلوط نقره و طلا( آلکتروم) که در روی آن شیارهایی موازی و پشت سکه چند فرورفتگی حک شده است و گاهی در بعضی از این فرورفتگی ها نقش حیوانی شبیه روباه به چشم می خورد زیرا روباه در لیدی مورد پرستش اهالی بوده است. در دوره کروزوس شاه لیدی سکه هایی معروف به کروزئید بوجود آمد که میتوان آنرا نخستین سکه حقیقی جهان دانست.

کروزوئید (كروزسی) پادشاه لیدی دو نوع سكه طلا و یك نوع سكة نقره رواج داد . نوع اول طلای خالص : استاتر 17/8 گرم ـ نیم استاتر 08/4 گرم ـ استاتر 72/2 گرم ـ استاتر 36/1 گرم ـ 68/0 گرم ـ سكه های نقره : استاتر 89/10 گرم ـ نیم استاتر : 44/5 گرم ـ استاتر ( ترتیه ) : 63/3 گرم ـ استاتر ( هكته ) : 81/1 گرم ـ استاتر ( همی هكته ) : 90/0 گرم . بدین ترتیب یك استاتر نقره ده گرم و هشتاد و نه صدم گرم وزن داشت و ده سكه نقره به وزن 90/108 گرم با یك استاتر طلا به وزن 17/8 گرم مبادله می شد . در روی سکه نقش شیر و گاو در حال حمله به یکدیگر و در پشت سکه چند مربع فرو رفته می باشد.

مقدمه:

سکه شناسی، علم و هنر مطالعه سکه ها است. سکه ها، قطعات فلزی گرد و مدور هستند که معمولاً به عنوان وسیله مبادله استفاده می شوند. آنها از زمان های قدیم به عنوان یک نماد قدرت و ثروت نیز استفاده می شده اند.

تاریخچه سکه شناسی:

سکه شناسی یک علم نسبتاً جدید است. اولین مطالعات جدی در مورد سکه ها در قرن هجدهم انجام شد. در آن زمان، دانشمندان شروع به جمع آوری سکه های باستانی و مطالعه آنها کردند.

در قرن نوزدهم، سکه شناسی به یک علم پیشرفته تبدیل شد. دانشمندان شروع به مطالعه سکه ها از نظر تاریخی و فرهنگی کردند. آنها همچنین شروع به توسعه روش های جدید برای مطالعه سکه ها کردند.

در قرن بیستم، سکه شناسی به یک علم جهانی تبدیل شد. دانشمندان از سراسر جهان شروع به همکاری در مطالعه سکه ها کردند.

انواع سکه ها

انواع سکه ها:

سکه ها را می توان بر اساس ویژگی های مختلف طبقه بندی کرد. یکی از روش های طبقه بندی سکه ها، طبقه بندی آنها بر اساس زمان تولید آنها است. سکه ها را می توان به سکه های باستانی، سکه های قرون وسطایی و سکه های مدرن تقسیم کرد.

روش دیگر طبقه بندی سکه ها، طبقه بندی آنها بر اساس مکان تولید آنها است. سکه ها را می توان به سکه های ایرانی، سکه های رومی، سکه های چینی و غیره تقسیم کرد.

روش سوم طبقه بندی سکه ها، طبقه بندی آنها بر اساس مواد تشکیل دهنده آنها است. سکه ها را می توان به سکه های طلا، سکه های نقره، سکه های مس و غیره تقسیم کرد.

اهمیت سکه شناسی:

سکه شناسی یک علم مهم است که به ما کمک می کند تا تاریخ و فرهنگ بشر را درک کنیم. سکه ها می توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد اقتصاد، سیاست و جامعه در طول زمان ارائه دهند.

سکه شناسی

روش های مطالعه سکه ها:

سکه ها را می توان از طریق روش های مختلفی مطالعه کرد. یکی از روش های اصلی مطالعه سکه ها، مطالعه ظاهر آنها است. دانشمندان می توانند از طریق مطالعه ظاهر سکه ها، اطلاعاتی در مورد تاریخ، تولید و توزیع آنها کسب کنند.

روش دیگر مطالعه سکه ها، مطالعه محتوای آنها است. دانشمندان می توانند از طریق مطالعه محتوای سکه ها، اطلاعاتی در مورد مواد تشکیل دهنده آنها، روش تولید آنها و ارزش آنها کسب کنند.

روش سوم مطالعه سکه ها، مطالعه تاریخچه آنها است. دانشمندان می توانند از طریق مطالعه تاریخچه سکه ها، اطلاعاتی در مورد استفاده از آنها در طول زمان کسب کنند.

نتیجه:

سکه شناسی یک علم جذاب و ارزشمند است که به ما کمک می کند تا گذشته را درک کنیم. سکه ها می توانند به ما کمک کنند تا چیزهای زیادی در مورد تاریخ، فرهنگ و اقتصاد بشر بیاموزیم.

 

39900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط