مقاله کامل کلم پيچ Cabbage

مقاله کامل کلم پيچ Cabbage

کلم پيچ Cabbage
طبقه بندي، مبدا، و تاريخچه
کلم پيچ ( Brassica oleraca var Capitata) مهمترين عضو خانواده خردل (شب بو) مي‌باشد. بطور مسلم گرديده که رقم‌هاي امروز کلم پيچ از کلم پيچ وحشي که درطول سواحل گچي انگلستان و سواحل غربي و جنوبي اروپا رشد مي‌کرده منشاء گرفته است. کلم يچ بعنوان يک محصول غذائي از اولين دوره‌هاي باستاني مصرف مي‌شده است. يونانيان قديم به آن اعتبار بالائي داده و در افسانه‌هاي آنها ادعا مي‌شود که مبداء آن از پدر خدايان آنهاست گفته مي‌شود که مصريان کلم پيچ را مي‌پرستيدند امروزه نيز هنوز بعنوان يک سبزي پيشتاز به حساب مي‌آيد.
وسعت و اهميت
اگر چه محبوبيت کلم پبچ در سالهاي اخير حدودي کاهش يافته است با اين حال در رتبه يازدهم ازنظر سطح زيرکشت و در مرتبه ششم از لحاظ ارزش در ميان 22 سبزي عمده آمريکا در سال 1977 قرار داشته است سطح زير کشت کلم پيچ براي عرضه به صورت تازه وکراتبه بازار 68800 در سال 1949 به حدود 37060 هکتار در سال 1977 کاهش يافت در طول اين دوره کل توليد تدريجا کاهش نشان داد در حاليکه ارزش آن از 36569000 دلار به حدود 172860000 دلار افزايش يافته به همان ترتيب کلم پيچ براي ساورکرات از 7088 به 4200 هکتار در طول دوره 1949 تا 1977 کاهش پيدا کرد، در حاليکه ارزش کل از 2190000 دلار به تقريبا 7022000 دلار افزايش يافت کلم پيچ تجارتي در ايالات متعدي بطوري که در شکل 16-1 نشان داده شده توليد گرديده که
همچنين رکورد نحوه کلم پيچ را در سالهاي 1949 تا 1977 نشان مي‌دهد، ايالات فلوريدا، تگزاز، کاليفرنيا، کاروليناي شمالي و جورجيا پيشتاز در توليد و عرضه کلم پيچ تازه مي‌باشد. در حاليکه کلم براي تهيه کرات در ايالات نيويورک، و يسکانسين و اوهايو همچنانکه در جداول 16-1 و 16-2 نشان داده شده توليد مي‌شود.
روندکار در راندمان توليد
توليد کلم پيچ به خاطر نشاء کاري گياهان، کود‌هاي شيميائي آفت کشها و کارگر نسبتا “گران است. عملکرد کلم پيچ براي مصارف تازه در هر هکتار از 67/16 به 13/18 تن بين سالهاي 1949 و 1995 افزايش يافت و به 11/28 تن در سال 1977 رسيده (جداول 1-6 و 16-1). عملکرد کلم پيچ براي تهيه ساورکرات تقريبا “از 4/22 تن در هکتار در سال 1949 به 18/26 در سال 1959 و 20/48 تن در سال 1977 افزايش يافت در سال 1939، توليد يک هکتار کلم پيچ براي عرضه به صورت تازه به بازار احتياج به 267 ساعت کار کارگر و کلم براي تهيه کرات به 232 ساعت کار احتياج داشت اين ارقام به 257 و 138 ساعت کار گارگر در سال 1959 کاهش يافت راندمان به طور قابل ملاحظه اي در سالهاي اخير بهبود يافت به طوريکه بازده يک ساعت کار کارگر 57% درصد بين سالهاي 1939 و 1977 افزايش داشته است.(جدول 1-6)
کل ايالات متحده
جدول (16-1) : کلم پيچ براي عرضه به بازار به صورت تازه و فرآورده اي فصل برداشت سطح زير کشت،عملکرد، توليد و ارزش تخميني در ايالات پيشتاز، 1977
جدول (16-2): کلم پيچ براي تهيه کرات: تخميني از سطح زير گشت، عملکرد توليد و ارزش در ايالات پيشتاز، 1977
کلرادو، ايلينويز، بيشيگان، کاروليناي شمالي، اورگان، پسيلوانيا، تني، ويرجينيا و واشگتن
احتياج آب و هوائي
کلم پيچ يک محصول مقاوم فصل سرد بوده و يک دوره سرد مرطوب براي آن بهترين است اگر چه کلم پبچ مي‌تواند درجه حرارتهائي با تفاوت و سيعي را تحمل نمايد. کشت کلم پيچ در جنوب آمريکا از تير ماه تا فروردين ماه، خلال يک دوره آب و هوائي فوق العاده متفاوت انجام مي‌گيرد.
گياهان جوان کلم پيچ از گروه واکفيلد اگر خوب مقاوم شده باشد، درجه حرارتهائي حتي به پائين 4/9 درجه سانتي گراد زير صفر را بخوبي بدون آسيب عمده تحمل مي‌نمايد. اگر جه بيشتر ارقام مخصوصا” از نوع کپنهاگن حرارتهاي کمتر از 7/6 درجه سانتي گراد زير صفر را نمي توانند تحمل کنند حتي در7/6 درجه سانتي گراد در بر صفر گياهان بايستي خوب مقاوم شده باشد.
انتخاب ارقام و بذر
در انتخاب يک رقم، بايستي فاکتورهائي مانند تقاضاي بازار مقاومت به سرما و امراض، فصلي از سال که بايستي کشت شود و مقاومت نسبت به بذر رفتن از موقع را مورد توجه قرار داد
انواع ارقام
ارقام مخروطي شکل در اول فصل کشت مي‌شوند، جرسي واکفيلد و جارلستون واکفيلد مشابه بوده ليکن دومي کمي بزرگتر، ديررس تر و نوک تيزي راس آن کمتر است زودرس ترين رقم‌هاي کره اي شکل گلدن ايکر است که متعلق به گروه کينها گن مارکت مي‌باشد.ارقام ميان فصل کلوک وماريون مارکت (فرمهاي مدور ) و ويسکا
نسبن آل سيزنز و فلات داج (فرم پهن ) هستند.پرورش نوع هولاندر يا دانيش بال هد در شمال آمريکا براي انبار کردن در زمستان مي‌باشد خصوصيات بارز ارقام مهم کلم پيچ در جدول 16-3 شکل تعدادي از آنها در شکل 16-2 نشان داده شده است .
تامين بذر
تاحدود سال 1915 بيشتر بذور کلم پيچ از اروپا عمدتا از دانمارک وهلند وارد مي‌شد.
از آن زمان تا کنون بسياري از تهيه کنندگان بذر در امريکا بذر خود را در ناحيه پاگت سوئد توليد مي‌کنند که در اطراف مونت ورسن واشنگتن متمرکز است. لانگ ايليد نيويورک قديمي ترين ناحيه توليد بذر کلم پيچ در ايالات متحده مي‌باشد به خاطر منطقه پاکت سوئد متوقف کردند.سهولتي که در آميزش اعضاء خانواده کلم به يکديگر وجود دارد.حفظ و نگهداري بذر خالص پايه را مسئله مشکلي مي‌سازد.به اين علت بهتر است که بذر را از توليد کنندگان بذر که خود علاقمندي در توليد بذر کلم پيچ داشته و بذور پايه قابل اعتمادي را نگهداري مي‌نمايند خريداري نمود. در موقع خريد بذر، بايد سابقه اي از بذر پايه را نگهداري نمود، تا اين نژاد بخصوص يا بذر پايه را بتوان در فصل ديگر در صورت تمايل مجددا” تهيه نمود.
آماده سازي خاک
خاک مناسب
براي کشت‌هاي پائيز، تابستان و اول زمستان کلم پيچ در روي خاکهاي لوم سنگين تر به بهترين نحو عمل مي‌کند. در حاليکه محصول بهار در خاکهاي لوم شني تر بهترين رشد را خواهد نمود.خاکهاي شني زهکشي بهتري داشته وطبيعتا” گرم تر از انواع خاکهاي سنگين تر هستند. در حاليکه محصول کلم پيچ احتياج به ميزان فراواني آب دارد. زهکشي خوب بسيار لازم است وخاک بايد داراي مواد آلي فراواني باشد.
تهيه بستر بذر
محصول کود سبز بايد حداقل يک ماه از کاشت به زير خاک برگردانده شود.زمين بايستي ديسک زده شود و رديفها يک هفته تا ده روز قبل از کاشت آماده گردد.کولتيوا تورهاي ديسکي وسيله خوبي است چون همانطوري که خاک را کاملا” نرم مي‌کند رديفها را نيز آماده مي‌سازد.خاکهاي سنگين بايستي قبل ازکاشت به اندازه کافي دندانه زده شود.
کود شيميائي وآهک
کود شيميائي
کلم پيچ گروهي از سبزيها تعلق دارد که بيشترين عکس العمل را نسبت به حاصلخيزي خاک نشان مي‌دهند. ميزانهاي ازت توصيه شده در جدول 6-4 ارائه گرديده، در حاليکه مقدار احتياج فسفر پتاسيم در جدول 6-5 آمده است. در خاکهاي شني مي‌توان قسمتي از ازت به صورت کود ؟ به محصول داد. اما فسفر وپتاسيم معمولا” قبل از کاشت تا موقع کاشت داده مي‌شود.
آهک
کلم پيچ در جايي که PH خاک بين 6 تا6.5 است بهترين رشد را مي‌کند. در جائي که اسيدي بودن خاک بيشتر بوده وph کمتر از 5.5 است. استفاده از آهک سودمند خواهد بود. فسفر که يک عنصر مهم است، در PH 5.5 تا 6.5 بيشترين ميزان قابليت دسترسي را براي گياه دارد. واکنش خاک نبايستي بيشتر از حد فوق باشد به جز در جاهائي که فتق ريشه کلم يک مسئله عمده است. اگر نتوان براي کنترل بيماري از تناوب استفاده نمود، واکنش خاک را مي‌توان تا حد خنثي با کاربرد آهک آبديده افزايش داد.
کاشت، کوالتيوا تورزني وآبياري
پرورش گياهان
از سه روش مشخص براي پرورش گياهان استفاده شده است:
کاشت مستقيم در مزرعه: اين روش سازگار با نواحيست که مناسب براي جوانه زدن و رشد اوليه گياهان مي‌باشد. در خاکهاي شني، آبياري جهت حصول اطمينان از استقرار گياهان لازم است. در خاکهاي سنگين تر، وقتي که بارندگي خوب توزيع شده باشد مي‌توان اين استقرار را بدست آورد. قبل از کاشت، زمين بايستي بوسيله باران يا آبياري خوب نشست کند.بذر به ميزان 3.35 کيلو در هکتار بطور عمقي کشت شده و روي آن پوشش کمي داده شود مخصوصا” در خاکهاي سنگين، خاک پس از کاشت به وسيله يک غلطک نرم مي‌شود و موقعي که گياهان به اندازه معمولي نشاء کردن رسيدند، تنک کردن تا حدودي لازم است. گياهاني که از خاک خارج مي‌شود به فروش مي‌رسد يا در مزارع ديگري نشاء مي‌گردد. گياهاني که بذر آنها مستقيما” در مزرعه کشت مي‌شود معمولا” دو يا سه هفته زود تر از گياهان هم سني که نشاء کرده‌اند به رشد کامل مي‌رسند.
کاشت در بسترهاي مزرعه اي روباز، در کاربرد اين روش، زمين به صورت بسترهائي با عرض مناسب، معمولا 150 تا 180 سانتي متر آماده مي‌شود و بذر روي خطوطي به فاصله 10 تا 15 سانتي متر کاشت عمقي مي‌گردد. بعضي اوقات بذر به صورت دستپاش روي بستر کشت مي‌گردد، ليکن سيستم رديفي توصيه مي‌گردد زيرا جهت مواظبت کامل گياهان آسانتر است. اين روش به ميزان وسيعي در مناطق توليد نشاء اطراف چارلستون، کاروليناي جنوبي و براي کلم پيچ دير رس در شمال

فایل : 34 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط