مقاله کامل کشت موز

مقاله کامل کشت موز

تتراپلوئيد خيلي نادر هستند . گسترش مناطق تحت كشت موز تريپلوئيد بيش از 100 برابر مناطق زير كشت موز ديپلوئيد است . تريپلوئيدها محكم تر و بسيار قوي تر بوده و آسانتر رشد مي نمايند . قبل از اينكه يك كلن رده بندي شود لازم است از نظر پلوئيدي شناسايي گردد كه اين عمل مي تواند بطور سيتولوژيكي از طريق شمارش تعداد كروموزوم انجام گيرد . از نظر مورفولوژي ، تريپلوئيدها و تتراپلوئيدها بزرگتر و خيلي قوي تر از ديپلوئيدها بوده و ضخامت و اندازه سلول هر دو با افزايش پلوئيد افزايش مي يابد . فن امتياز دهي ، بر اساس 15 خصوصيت گياه ، امكان امتياز دهي از دامنه 15 (آكوميناتاي خالص) تا 75 (بالبيزياناي خالص) را مهيا مي سازد . امتيازهاي حد واسط بر اساس رابطه نسبي گونه ها بعلاوه سطوح پلوئيدي دو رگه هاي واقع در اين دو واحد هستند . سيموندز و شفرد (1955) و استوور و سيموندز (1988) گروهها و امتيازهاي نشان داده شده در جدول 5 را براي رده بندي دامنه اي از موزهاي خوراكي مورد استفاده قرار داده اند . سيلايوي و كاموكالو (1987) بر همين اساس 137 رده بندي را به بانك ژنتيكي تاي اضافه كردند. آنها بعضي كمبودها را در طبقه بندي اوليه تشخيص داده و آنرا اصلاح نمودند (جدول 6).
جدول 5 – رده بندي موزهاي خوراكي توسط سيموندز و شفرد (1955) و استور و سيموندز (1987)
جدول 6- رده بندي سايلايواي وكالو(1987)
بنظر مي رسد در تمام رده بندي هاي موز در مورد اين مسئله كه نمي توان يك اسم ساده به تمام موزهاي خوراكي داد ، توافق شده است . اصولاً اصطلاح آكوميناتا براي موزهاي ديپلوئيدي (AA) و تريپلوئيدي (AAA) بكار مي رود كه شكلي از موزها را بعنوان دسر ميوه مصرف مي شوند در بر گرفته و شامل «پيسانگ ماس» گراندناين هستند . بطور مشابه با لبيزيانا براي موزهاي ديپلوئيدي بدون بذر (BB) و تريپلوئيدي (BBB) كه مصرف شان بصورت پخته است بكار مي رود كه بترتيب شامل آبوبون و سابا هستند . گونه هاي دورگه زيادي وجود دارند كه نمي توانند اسم اختصاصي داشته باشند ، زيرا داراي تركيبات مخلوط و اختلاط كروموزومي بوده و لذا براي جلوگيري از بروز اشتباه بر اساس يك قرارداد پذيرفته شده جهاني ، در تمام اين ارقام ابتدا جنس موز ، بدنبال آن تفكيك كد گروه جنسي و سطوح كروموزومي و سپس اسم زير گروه (در صورتي كه وجود داشته باشد ) و بدنبال آن اسم عامه رقم قرار مي گيرد .
مثالهايي از اين مورد عبارتند از :
Musa AAA(Cavendish subgroup) Grand Nain
Musa AAA(plantain subgroup) Horn
Musa BBB Saba
Musa AB Ney poovan
7-1- گروههاي ژنتيكي و رقمهاي اصلي مورد استفاده در جهان
1-7-1 – گروه AA
1-1-7-1- ساكرير
مترادف پيسانگ ماس در مالزي و اندونزي است . داراي ميوه هاي زير ، شيرين با پوست نازك و طلائي بوده و به بيماري پانامائي مقاوم است ، اگرچه پيسانگ ماس نسبت به تريپلوئيد تنه كوچكتري داشته و ميوه كمتر مي دهند ولي مهمترين رقم موز در مالزي محسوب مي شود .
2-1-7-1 – پيسانگ آمبون پوتي
اين رقم مهم ترين رقم در اندونزي بوده و همچنين كشت بالايي در مالزي دارد. داراي طعم خوب و كيفيت نگهداري عالي و محصول بالايي است ولي بدليل حساسيت به بيماري پانامائي موز در امريكاي مركزي تجارتي نشده است .
2-7-1- گروه AAA
1-2-7-1- زير گروه گروس ميشل
رقم اصلي آن گروس ميشل بوده و مترادف آن در مالزي پيسانگ آمبون و اسامي انواع جهش يافته آن هايگات و كوكوس است .رقم گروس ميشل گياهاني بلند ، قوي و خوشه هايي سنگين و قرينه توليد مي كند . ميوه هاي آن طويل و استوانه
اي بوده و رنگي جذاب دارد . تا اواخر سال 1950 زمانيكه كشتزارهاي آمريكاي مركزي تحت تاثير نسل 1 بيماري پانامائي موز از بين رفت ، گروس ميشل بعنوان رقم عمده در بازار جهاني مورد استفاده قرار مي گرفت . در اوايل 1960 اين كشتزارها بوسيله ارقام AAA مقاوم به بيماري پانامائي چون والري و گراندناين كه از زير گروه كاونديش هستند واكاري شدند .
گروس ميشل امروزه تنها در شمال اكوادور باقي مانده است .
2-2-7-1- زير گروه كاونديش
اهميت زياد اين گروه براي صادرات و تنوع زياد ارقام اين زير گروه از نظر ارتفاع شبه ساقه از حدود 8/1 تا 2 متر براي دوارف كاونديش و 4 تا 5 متر براي لاكتانا و ارتفاع حد واسط براي بسياري از ارقام ديگر ، امكان استفاده از امكانات و موقعيت مكاني را براي توليد محصول مناسب فراهم مي كند . در اين راستا 4 تقسيم بندي بر اساس ارتفاع عبارتند از :
1-2-2-7-1 – نوع دووارف كاونديش
رقم اصلي دوارف كاونديش بوده و اسامي مترادف آن موز قناري ، دوارف چاينيز ، بسرائي در هند و گوورنور در هند ربي (جزائر درياي كارائيب) و انانو در امريكاي لاتين هستند . اين رقم بعنوان زيربناي صنعت موز در كشورهاي نيمه گرمسيري مثل استراليا ، جزاير قناري ،
افريقاي جنوبي و فلسطين اشغالي بوده و بطور قابل ملاحظه اي با شرايط اقليمي آنها تطبيق يافته ، به بادهاي مناطق نيمه گرمسيري مقاوم بوده و محصول بالايي توليد مي نمايد . لكن به بي نظمي فيزيولوژيك پيچ خوردگي ساقه خوشه دهنده حساس است و خارج از اين كشورها دوره كندتري داشته و بوسيله ارقام بلندتر كاونديش «گراندناين» و «ويليامز» كه به پيچ خوردگي ساقه خوشه دهنده حساس نبوده و محصول بيشتر با كيفيت بالاتر توليد مي كنند ، جايگزين شده است . همه اين كشورهاي نيمه گرمسيري ، بجز فلسطين اشغالي ، نسل 4 بيماري پژمردگي فوزاريمي را دارند كه به ارقام زير گروه كاونديش حمله مي كنند ، به اين دليل گراندناين و ويليامز و ديگر انواع جاينت كاونديش در نقاط با الودگي شديد بايد با ارقام جهش يافته AAA كه مقاوم به اين بيماري هستند مثل Taichiao No.1 در تايوان جايگزين شوند .
2-2-2-7-1- نوع جاينت ماونديش
كلنهاي اصلي جاينت كاونديش شامل مونس ماري در كوئينزلند ، ويليامز در نيوسوت ولز و آفريقاي جنوبي ، چاينيس كاونديش در افريقاي جنوبي در هند غربي جاينت گوورنور ، گراندناين در امريكاي مركزي و همچنين در فلسطين اشغالي ، جزاير قناري و افريقاي جنوبي محبوبيت عامه يافته اند . در اين نوع بين ارقام مختلف اختلاف ارتفاع وجود دارد
ولي دامنه تغييرات آن كمتر از چهار تقسيم بندي ارتفاعي است .
گراند ناين رقم اصلي صادراتي در بازار جهاني است كه بايد تنها در مناطق عاري از نسل 4 بيماري پژمردگي فوزاريمي كشت شود .
3-2-2-7-1- نوع ربوستا
كلنهاي اصلي روبوستا در فلسطين اشغالي تال مونس ماري و در افريقاي غربي و هند پويو در امريكاي لاتين والري و در ريونيون رقم امريكايي است . اين ارقام معمولاً از ارقام جاينت كاونديش بلندترند .
والري رقم اصلي صادراتي در بازار بوده و به نسل 4 بيماري پژمردگي فوزاريمي حساس است . اخيراً در بسياري از مناطق صادر كننده امريكاي مركزي با گراندناين جايگزين شده زيرا اين رقم به دليل كوتاهتر بودن ، داشتن خوشه بزرگتر و دوره رشد كوتاهتر بصرفه تر است .
4-2-2-7-1- نوع لاكتانا
مترادف هاي اصلي آن در مالزي پيسانگ ماساك هيجائو در پرتريكو مونت كريستو و در هند غرب جاينت فيگ هستند . اين رقم خيلي بلند بوده و تنها در جامائيكا و هند غربي ، اهميت اقتصادي محدودي دارد .
3-2-7-1- زير گروه ردوگرين رد
اين دو كلن از نظر تجارتي مهم نبوده ، اما بدليل پراكنش وسيع شناخته شده
هستند . اينها تنها كلنهايي هستند كه براي مصارف خانگي در باغ منازل كشت شده و شاخص برداشت كمي دارند . رد داراي پوستي قرمز بوده و از آن در نتيجه يك جهش كلن گرين رد كه داراي پوست سبز است توليد شده .
3-7-1- گروه AAAA
تتراپلوئيد آكوميناتا از طريق اختلاط گرده مادري دي پلوئيد AA با مادگي تريپلوئيد AAA كه در مجموع عقيم و نازا نيست حاصل شده و در خوشه آن ممكن است يك يا دو بذر توليد شود . چنين مادگي هاي جهش يافته كروس ميشل را ، هايگات ناميده اند .
گياه حاصل از دو رگ گيري بين ديپلوئيد * تريپلوئيد يك تتراپلوئيد است . برخي ارقام AAAA در زير آورده شده است :
IC.2 – اين رقم اولين موز حاصل از اصلاح است كه بطور وسيعي راكنش يافته و خوشه هاي كوچك دارد كه بدليل حساسيت به بيماري پانامائي موز از سال 1954 در امريكاي مركزي كشت تجاري نداشته است .
1-3-7-1-Bodles Altafort
براي نخستين بار از جامائيكا در سال 1962 منتشر شده و حاصل دو رگ گيري بين گروس ميشل و پيسانگ ليلين است . گياهي بلند و حساس به خم شدن بوسيله باد بوده و كشت تجارتي ندارد .
2-3-7-1- FHIASH3436
براي نخستين بار در هندوراس در سال 1982 منتشر شده و حاصل دو رگ گيري بين

فایل : 58 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط