مقاله کامل واحد پول دیجیتالی بیت کوین و نقش آن در تجارت الکترونیک

مقاله کامل واحد پول دیجیتالی بیت کوین و نقش آن در تجارت الکترونیک

واحد پول دیجیتالی بیت کوین و نقش آن در تجارت الکترونیک
چکیده
بیت کوین پول مجازی است که تولید آن حاصل فعالیت محاسباتی زمانبری است که به آن کاوش گفته می-شود، این پول بین المللی تحت مدیریت هیچ بانکی نبوده و میتواند برای خرید کالا از هرجایی در جهان مورد استفاده قرار بگیرد، همچنین میتواند آنرا مانند سهام یا پول فلزی داد و ستد کرد. هدف اصلی این مقاله پرداختن به بیت کوین به عنوان یک پول مجازی از دید یک کاربر میباشد که در کنار آن به اهدافی مانند آشنایی با بیت کوین برای ناشناختگان آن، جذب افردا مستعد و به رخ کشیدن قابلیتهای بیت کوین در دنیای مجازی و تجارت الکترونیک نیز پرداخته شده است. دراین مقاله نگاهی دوباره و دیدی جدید نسبت به رایجترین پول دیجیتالی شناخته شده پرداخته شده است و با پیشبرد اهداف خود از منظر حقوقی و اقتصادی بیت کوین، باتوجه به تجارت الکترونیک پرداخته شده است. این پول، ارزی جدید با هزینه معاملاتی کمتر نسبت به بازارهای ارز سنتی است و به صورت غیر متمرکز و بدون وجود نهاد واسط و نهاد ناظری همچون دولت، بانک و مؤسسات مالی بر خلاف ارزهای سنتی صادر شده توسط دولت‌هافعالیت میکند.
واژگان کلیدی: بیت کوین، پول دیجیتالی، پول غیرمتمرکز، ارز دیجیتالی.
1-مقدمه
یکی از روشهایی که در سناریوی سیستمهای پرداخت الکترونیک تعریف می‌شود، روش پول نقد و استفاده از سکه‌های الکترونیکی است. در طراحی سکه‌های الکترونیکی، بسته به نوع کاربرد آن، ویژگیهای متعددی را میتوان در نظر گرفت (شمسایی 1384).
برای تسهیل انجام امور مالی و ایجاد پولی بدون حضور واسطه‌ها (بانک‌ها و مؤسسات مالی)، مفهوم پول مجازیبه معنای پول رمزگذاری شده اولین بار در سال 1998 مطرح شد .در واقع ایدهی جدیدی از پول مطرح گردید که از روش رمزگذاری کامپیوتری برای کنترل تولید پول و انجام معاملات بدون واسطه و مرجع مرکزی استفاده می‌شود. اما این ایده تا سال 2009 فقط درحد یک نظریه بود. در این سال همزمان با رکود اقتصادی، واحد پول مجازی به نام بیت کوینبه صورت کاربردی همراه با الگوریتم ریاضی تولید آن در جهان مطرح گردید، بر اساس آن مقالهای ارائه شد و به صورت اجرایی درآمد. پول مجازی هیچ سرویسدهنده مرکزی یا مؤسسه مالی برای کنترل نقل انتقالات ندارد؛ زیرا همهی موارد بر ارتباطات نظیر به نظیربناشده و دولتها نمیتوانستد آن را دستکاری کنند و بانک‌ها نمیتوانستند ارزش آنرا کم یا زیاد بنماید (Hodson 2014).
پول دیجیتالی، پولی است که به شکل اطلاعات الکتریکی برای تبادل کالا و خدمات استفاده می‌شود و به دودسته قابل ردیابی/گمنامی، بلادرنگ/غیربلادرنگ تقسیم میشوند. درصورتی پول دیجیتالی قابل ردیابی است که بانک و بازرگانان بتوانند نشانه‌های رمزدار پول را برای صاحبش ردیابی کنند و در صورتی گمنام میماند که بانک با همکاری بازرگان رمز پول را نتواند شناسایی کند. ویژگی بلادرنگ و غیر بلادرنگ بودن لزوم مشارکت و یا عدممشارکت بانک در پرداخت را مشخص میکند. از دیگر خواص پول دیجیتالی، غیر قابل استفاده مجدد بودن، غیر قابل جعل کردن، غیر قابل ازدیاد و غیر قابل ردیابی است (عشوریان and جانو سپاه 1384)
بیت کوین به صورت فیزیکی وجود ندارد و تنها حسابهایی شامل رمزهای عمومی و خصوصی وجود دارد. اطلاعات حسابها بهمراه تراکنشهای صورت گرفته بین حسابها در یک دفترکل
ثبت می‌شود که نیازمند حجم وسیعی از توان محاسباتی کامپیوتری برای تأیید و ثبت این اطلاعات در سرتاسر کامپیوترهای عضو شبکه در جهان میباشد (Hodson 2014)
بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است که با فناوری نظیر به نظیر مدیریت می‌شود. تمامی فعالیتها مانند انتشارات بیت کوین ،پردازش و اعتبارسنجی معاملات توسط شبکه انجام می‌شود و هیچ واسطه یا مرجع مرکزی برای سرکشی یا دخالت در فرآیند وجود ندارد، برعکس پول سنتی که توسط بانک مرکزی یک کشور در راستای تعهد این نهاد برای کنترل سیاستهای پولی منتشر می-شود. بیت کوین اصولاً به صورت الکترونیکی وجود دارد، در واقع بیت کوین به منظور پول الکترونیکی بودن طراحی شده است ،درحالی که پول سنتی اصولاً به صورت فیزیکی است و حسابهایی که در بانک وجود دارد را میتوان در صورت تمایل به سرعت به وجه نقد تبدیل کند (دعائی، 1393).
سال 2008 دامنه پایگاه Bitcoin.org در اینترنت ثبت شد و تا به امروز نیز مشخص نیست که چه کسی این دامنه را به ثبت رسانده است. اکتبر سال 2008 فردی به نام ساتوشی ناکاموتو در خبرنامه رمزگذاری شدهای به نام metzdowd.com اعلام کرد:
«من درحال کار برروی سیستم پولی الکترونیکی جدیدی هستم که کاملاً نظیر به نظیر و بدون دخالت شخص ثالث می‌شود».
مقاله علمی مذکور سرمنشأ این پول مجازی یعنی بیت کوین بوده و معروف به مقاله سفید با عنوان «بیت کوین: سیستم پولی الکترونیکی نظیر به نظیر» میباشد (حسینی، حبیب زاده مریان et al. 1392). در ژانویه 2009 بلوک صـفر بیت کوین در دنیای اینترنت استخراج شد که تنها شامل پیغامی مبنی برشروع بکار سیستم بوده و جایزه آن 00 بیت کوین برای
ساتوشی بود. چند روز بعد اولین نسخه از نرمافزار بیت کوین به صورت متن باز0ارائه شد و فردای آن روز بلوک یک بیت کوین استخراج گردید و تراکنش بیت کوین بین کاربران اولیه صورت گرفت. ارزش بیت کوین هیچ پشتوانه ای نداشته و کاملا بستگی به میزان عرضه وتقاضا داشت (Hodson 2014).
2-معرفی بیت کوین
در ادامه برخی اصطلاحات به کاررفته در سیستم بیت کوین بیان میگردد (Nian and Chuen 2015):
سیستم مشتری بیت کوین نرم افزار رایگانی است که برای دریافت و ارسال بیت کوینها روی کامپیوتر نصب می‌شود.
کیف پول ، فایلی است که نشانه‌های بیت کوین و کلیدهای خصوصی مورد نیاز برای استفاده از آنها را درخود ذخیره میکند.
زنجیره بلوک ، فهرست یا پایگاه دادهای عمومی از همه تراکنشهایی است که تاکنون انجام پذیرفتهاند و فرستاده شدهاند. با این فهرست هرکسی میتواند بداند که کدام بیت کوین ازچه کسی است.
نشانی بیت کوین، شناسهای متشکل از حرفها و شماره‌ها است که مقصد هر پرداخت را نشان میدهد و مانند ایمیلی هنگامیکه میخواهید برای کسی بیت کوین بفرستید به آن نیاز دارید.
کاوشگر، کسی که به ایجاد بلوکها و افزودن آنها به زنجیره بلوک کمک میکند. هر کاوشگر که یک بلوک معتبر ایجاد کند طبقپروتکل بیت کوین، 20 بیت کوین پاداش
میگیرد. همه بیت کوینهای کنونی در شبکه با پشت سرگذاشتن همین فرآیند پدید آمدهاند)در چهار سال نخست مقدار این پاداش 00 بیت کوین بود و در چهار سال دوم به 20 بیت کوین کاهش یافت و این روند کاهشی هر چهار سال یکبار ادامه مییابد(.
کلیدخصوصی، شماره سری و مخفی مربوط به یک نشانی است که هر کاربر برای دسترسی به بیت کوینهای خود و فرستادنشان به مقصد مورد نظر به آن نیاز دارد. اگر این کلید گم شود بیت کوینهای موجود در کیف پول شخص برای همیشه از بین میرود.
پروتکل بیت کوین بدین معنا است که هرگره در شبکه باید یک نسخه از هرتراکنش بیت کوین را دانلود کند.
شبکه بیت کوین، شبکهای کامپیوتری است که تراکنشهای بیت کوین در آن پخش یا توزیع می‌شود .بلوک زنجیر نیز روی همین شبکه نگهداری میشوند.
در ادامه به معرفی سیستمهای مالی با پرداختن به اهداف کاربران بیت کوین میپردازیم.در شکل 1 نمایی از اجزاء تشکیل دهنده-ی سیستم مالی نشان داده شده است.
شکل 1: اجزای تشکیل دهنده سیستم مالی بیت کوین
/
هزینه هر معامله در طول زمان به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و ارزش بیت کوین به تعداد معاملات نامتناسب نیز افزایش یافته است. برخی این نقطه را به عنوان یک ناکارآمدی ذاتی در بیت کوین میدانند و دیگران انتظار دارند که نیروهای بازار در طول زمان تعادل را ایجاد کنند (Cheah and Fry 2015).
اهداف سطح بالا از نوع خاصی از کاربران مورد جستجو به الزامات فنی استنتاج شده مربوط می‌شود. در حالی که همپوشانی در نیازهای کاربران وجود دارد، مصرف کنندهی عمومی یک اولویت متفاوت روی هر سربار دارد که در ابتدا با نگرانی کاربران متمرکز سازمان مرکزی تنظیم شده است. به طور مشابه کاربران متمرکز سازمان مرکزی ممکن است که یک جایگاه بالاتر در گمنامی قرار داشت باشند و هزینهی معاملات آنها از کاربران معمولی بیشتر شود (Roth 2015).
هر بیت کوین تا هشت رقم قابلیت ریز شدن دارد که به ریزترین واحد، ساتوشی اطلاق می‌شود. البته بر اساس نیاز و توافق استخراجگران این واحد میتوان ریزتر بشود. از چهار طریق میتوان بیت کوین بدست آورد:
فروش کالا و خدمات بر اساس بیت کوین
خرید بیت کوین از صرافیهای بیت کوین
خرید بیت کوین از افرادی که بیت کوین دارند
جایزه گرفتن بیت کوین از طریق فرآیند رقابتی استخراج (تولید بیت کوین(Hodson 2014)
بیت کوین اولین شبکه پرداخت غیرمتمرکز و نظیر به نظیر است که قدرت خود را از کاربران میگیرد و هیچ واسطه یا مرجع مرکزی برای مدیریت که درآن دخل یا تصرف کند، وجود ندارد. از منظر کاربران، بیت کوین در واقع پول اینترنتی
).Hodson 2014است (
3-مزایا و معایب استفاده از بیت کوین
در ادامه به بررسی مزایا و معایب استفاده از بیت کوین میپردازیم:
3-1-مزایا بیت کوین
آزادی پرداخت وجه: هر موقع از شبانه روز و در هر کجای جهان که باشید، ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین امکان پذیر است. هیچ روزی تعطیل نیست. هیچ حد و مرزی در کار نیست. هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد.بیت کوین به کاربرانش اجازه میدهد بر پول خود کنترل کامل داشته باشند.
کارمزد های بسیار اندک: در حال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین، بصورت بدون کارمزد و یا با کارمزدی بسیار اندک، انجام میگیرد. کاربران میتوانند برای پردازش سریعتر تراکنش خود، کارمزد پرداخت نمایند که در نتیجه تأییدیۀ تراکنش را سریعتر از شبکه دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، پردازشگرهای تجاری نیز هستند که سوداگران را در پردازش تراکنشها، تبدیل بیت کوینها به یک ارز بدون پشتوانه و واریز مبالغ بطور مستقیم و روزانه به حساب بانکی آنها، یاری دهند .زیرا این تراکنشها بر مبنای بیت کوین است، کارمزدهایی به مراتب کمتر از کارمزدهای شبکه کارت اعتباری یا پی پال، از آنها خواسته خواهد شد.
ریسک کمتر برای سوداگران: تراکنشهای بیت کوین امن و برگشت ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی و یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل از سوداگران در برابر ضررهای ناشی از کلاهبرداری یا پرداختهای برگشتی جعلی محافظت میکند و نیازی هم به پیروی ازPCI نیست. سوداگران میتوانند بهسادگی به بازارهای جدیدی قدم بگذارند که هیچ کارت اعتباری در آن در دسترس نباشد و یا نرخ کلاهبرداری به شکل غیرقابل قبولی بالا باشد .
دستاوردهای خالص آن عبارتست از: کارمزد کمتر، بازارهای بزرگتر و هزینه‌های مدیریت کمتر.
امنیت و کنترل:کاربران بیت کوین بر تراکنشهای خود کنترل کامل دارند. غیرممکن است که بتوان معامله کنندگان را مجبور کرد، مانند آنچه در روشهای دیگر پرداخت گاهی پیش میآید، مبالغی ناخواسته و یا از پیش اعلام نشده را بپردازند. پرداختهای بیت کوینی بدون اینکه اطلاعات شخصی کسی به تراکنش پیوست شده باشد ،انجام میگیرد. به این ترتیب محفاظت شدیدی در برابر سرقت هویت ایجاد شده است. کاربران بیت کوینی همچنین میتوانند با تهیهی پشتیبان و رمزگذاری، از پولشان محافظت نمایند.
شفافیت و بی طرف بودن:تمامی اطلاعاتدر مورد تأمین پول بیت کوین بهسادگی روی زنجیرهی بلاک در دسترس همه هست و میتوان آنرا بلافاصله آزمایش کرده و از آنها استفاده نمود. هیچ شخص یا سازمانی نمیتواند پروتکل بیت کوین را کنترل و یا دستکاری نماید چون این پروتکل با رمزنگاری، ایمن شده و هسته بیت کوین را از نظر شفافیت، بیطرفی کامل و قابل پیشبینی بودن کاملاً قابل اعتماد ساخته است.
3-2- معایب بیت کوین
مفهوم ارز مجازی در کل پیچیده و انتزاعی است و فهم اینکه چطور و چرا بیت کوین فعالیت میکند، نیازمند سطح قابل قبولی از دانش فناوری اطلاعات است و این در حالی است پول سنتی برای تمام بشر قابل درک است (Hodson 2014). در ادامه برخی معایب بیت کوین مطرح میگردد:
میزان پذیرش:بسیاری از مردم هنوز در مورد بیت کوین آگاهی ندارند. همه روزه، کسب و کارهای بیشتری بیت کوینها را میپذیرند، چرا که مزایای آنرا میخواهند، اما این فهرست هنوز کوچک است و نیاز به رشد دارد تا بتوان ازفایده های این شبکه بهره جست.
ناپایداری:ارزش کلیبیت کوینهای در گردش و تعداد کسب و کارهایی که از بیت کوین استفاده میکنند، در مقایسه با آنچه که باید باشد، هنوز کم است. بنابراین، رویدادها، معاملات و یا فعالیتهای تجاری نسبتاً کمی هستند که میتوانند بر بهای بیت کوین اثری چشمگیر داشته باشند. به لحاظ نظری این ناپایداری، در صورت رشد بازارها و تکنولوژی بیت کوین، کاهش خواهد یافت. پیش از این، جهان هرگز چنین ارز نوپدیدی را به خود ندیده بود، بنابراین تصور اینکه بیت کوین چگونه این راه را به پایان خواهد برد، دشوار (و هیجان برانگیز) است.
در حال توسعه بودن: نرم افزار بیت کوین هنوز نسخه ثابتی نیست و ویژگیهای ناقص بسیاری دارد که بطور فعال در دست توسعه است. ابزارها، ویژگیها و سرویسهای جدید در حال توسعه یافتن هستند تا بیت کوین را امنتر و برای تودهی مردم دسترس پذیرتر بسازند. بیشتر کسب و کارهای بیت کوینی نوپا بوده و هنوز تحت پوشش بیمه نیستند. بطور کلی، فرایند بلوغ بیت کوین هنوز در جریان است.
نوسان قیمت: از آنجاییکه بیت کوین پشتوانهای ندارد، قیمت بیت کوین شدیداً دارای نوسان است که این امر ارزیابی ارزش واقعی آن را دشوار کرده و ریسک ضرر سرمایهگذاری در ارز مجازی را بالا میبرد.
گمنامی کاربران: گمنامی کاربران بیت کوین ممکن است منجر به استفاده بیت کوین در فعالیتهای غیرقانونی و نامشروع مثل فرار مالیاتی، صادرات اسلحه، قمار و دور زدن سیاستهای کنترل ارز شود؛ البته بیان شد که این سیستم دارای شفافیت بیشتری نسبت به پول سنتی است ولی با این حال در سالهای اخیر موارد بسیاری از استفاده غیر قانونی گزارش شده است (Chen, Chou et al. 2011).
امنیت: این حقیقت که بیت کوین فقط به صورت الکترونیکی وجود دارد منجر به گم شدن ودزدیده شدن آسان آن می‌شود.
خارج شدن ارز: بیت کوین برای دولت‌هامطلوبیت ندارد زیرا در بسیاری از موارد باعث خارج شدن ارز می‌شود.
4- نگاهی از منظر حقوقی
در بیشتر محاکم قضایی، از نظر قانونبیت کوین غیرقانونی نیست.اما بعضی از دستگاه‌های قضایی (مانند کشورهای آرژانتین و روسیه( ارزهای خارجی را بشدت محدود و یا ممنوع کردهاند. بعضی دیگر از دستگاه‌های قضایی (مانند تایلند) ممکن است صدور گواهینامه برای بعضی موجودیتهای خاص، مثلاٌ صرافیهای بیت کوینی را محدود کرده باشند.
از زمان راهاندازی شبکه بیت کوین بحث بسیاری درمورد ماهیت بیت کوین وجود داشته است؛ آیا واقعا بیت کوین را میتوان به عنوان یک ارز، سرمایه یا کالا درنظر گرفت یا بیت کوین دارای هیچ ارزش خاصی نیست. در مارس سال 2014 سرویس درآمد داخلی (IRS) ایالت متحده اعلام کرد که تمامی ارزهای مجازی از جمله بیت کوین شامل مالیات بر دارایی میشوند و ارز به حساب نمیآیند. سود یا ضرر ناشی از بیت

فایل : 14 صفحه

فرمت : Word

35900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط