مقاله کامل سردخانه

مقاله کامل سردخانه

مقدمه
امروزه براي نگهداري و ذخيره سازي مواد غذايي و انواع ميوه جات ساخت سرد خانه امري ضروري است بنابراين يكي از وظايف مهندسين تبريد ، طرح و محاسبه و انتخاب دستگاههاي مورد نياز سردخانه هاست .
تقسيم بندي سردخانه ها
سردخانه ها به سه قسمت عمده تقسيم مي شوند : 1) سرد خانه هاي كوتاه مدت يا موقت 2) سردخانه هاي بلند مدت 3) سردخانه هاي انجماد . در سردخانه هاي كوتاه مدت و بلند مدت ، محصول تا دمايي بالاتر از نقطه انجمادش سرد و نگهداري مي شود ولي در سردخانه هاي انجماد ، محصول منجمد و در دماهاي بين 12- تا 23- درجه سانتي گراد نگه داري مي شود . ( دماي c ْ 18- بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد . )
نگهداري كوتاه مدت يا موقت معمولا با وارد نمودن تدريجي محصول و تعويض سريع آن همراه است و بر اساس نوع محصول زمان نگهداري ، از يكي دو روز ا يك هفته يا بيشتر تغيير مي كند ولي به ندرت از 15 روز تجاوز مي نمايد .
نگهداري بلند مدت در انبارهاي نگهداري تجاري (سردخانه هاي عمومي) انجام مي شود در اين مورد نيز زمان نگهداري محصول به نوع و شرايط ورودي محصول بستگي دارد . زمان نگهداري محصول در اين سردخانه ها از هفت تا ده روز براي
بعضي محصولات حساس نظير گوجه فرنگي ، گرمك و تا شش يا هشت ماه براي محصولات مقاوم نظير پياز و بعضي گوشت هاي دودي تغيير مي كند .
در صورتي كه مواد غذايي فاسد شدني براي مدت طولاني نگهداري مي شوند بايستي منجمد گردند و در سردخانه انجماد قرار داده شوند . بعضي از محصولات تازه نظير گوجه فرنگي در صورت انجماد خراب مي شوند بنابراين نبايد منجمد شوند . براي نگهداري طولاني مدت چنين محصولاتي بايستي از روش هاي ديگري استفاده نمود . نحوه سرد سازي و نگهداري به دو طريق انجام مي شود .
الف – سرد كردن يا پيش سرد كردن محصول وسپس سرد كردن محصول در اتاق ديگر – سرد كردن يا پيش سرد كردن محصول ، از اين نظر لازم است كه محصول در دمايي بالاتر (معمولا دماي محيط با كشتار) وارد اتاق سرد كن يا پيش سرد كن مي شود و بايستي با سرعت هر چه بيشتر تا دماي نگهداري سر شود . محصول پس از رسيدن به آن دما از آنجا خارج و براي نگهداري در سردخانه ها درسالن نگهداري قرار مي گيرد .
جا به جا كردن محصول در طول زمان سردكن ، تاثير شديدي دركيفيت نهايي و عمر محصول دارد . شرايط پيشنهادي براي اتاقهاي سرد كن محصول در جداول 5 تا 8 ارائه شده است . قبل از اينكه محصول گرم در اتاق سرد كن قرار گيرد بايستي دماي اتاق برابر دماي پايين سردكردن باشد .
در طول بارگذاري و در طول زمان سرد كردن ، اختلاف دما و فشار بخار بين محصول و هواي اتاق سردكن بايد به اندازه كافي زياد باشد تا محصول حرارت و رطوبت خود را با شدت از دست بدهد . در اين زمان دما و رطوبت اتاق سردكن به حدي مي رسد كه در جداول با شرايط شروع سرد شدن نشان داده شده است .
در پايان كار دماي اتاق سرد كن مجددا به شرايط پايان سردكن بر مي گردد . اين امر خيلي مهم است كه تجهيزات تبريد ظرفيت كافي براي جلوگيري از افزايش اضافي دماي اتاق سردكن در طول زمان سرد كن را داشته باشد .
ب- سرد كردن توام با نگهداري – استفاده از يك اتاق واحد براي سرد كردن و نگهداري گوشت و محصولاتي نظير آن كه حساسيت شديدي به نوسانات دما ، رطوبت نسبي و حركت هوا دارد توصيه نمي گردد . ولي در مورد ميوه هايي نظير سيب و گلابي چنين محدوديتي قرار ندارد و تجربه نشان مي دهد مي توان آنها را بدون بروز اثرات مضر ، در اتاق هاي سرد كن مشترك ، انبار نمود . اين امر بدان سبب است كه زمان وارد نمودن محصولاتي به اتاق سرد ، نسبتا كوتاه مي باشد و محصول با ذخيره سازي انرژي در خود ، تنها اجازه نوسانات كوچكي به دماي فضا مي دهد . اتاق هاي انجمادي كه محصول منجمد شوند در دماي بالاتر از c ْ 7 وارد آنها نيز از موارد استثناء مي باشد .
انواع سردخانه
سرد خانه هاي با دستگاههاي فن كولر
در روشي كه نسبتا بيشتر از روشهاي ديگر براي سردسازي سردخانه هاي مدرن بكار مي رود ، دستگاههاي كولر همراه با فن ها طراحي شده اند . اين دستگاهها جريان هوائي با مشخصات مناسب ايجاد كرده و سير كولاسيون هوا را نيز به خوبي انجام مي دهند .
نصب اين نوع كولرها معمولا ارزانتر مي باشد ، همچنين هزينه مبرد مورد استفاده در اين نوع سيستم ها نيز نسبتاً پايين تر است . همين طور مي توان با توجه به شرايط انبار ، آنها را بدون نياز چندان به مداخله افراد ، به راحتي برفك زدايي نمود .
از طرف ديگر براي نگهداشتن اين نوع سرد خانه به وجود يك سازه عظيم نيازي نخواهد بود . عيب اصلي برخي طراحي ها در اين نوع روش خنك سازي ، ايجاد شرايطي است كه مي تواند باعث عدم توزيع يكنواخت هوا در ميان سردخانه شود .
اين موضوع باعث ايجاد شرايط ضعيف نگهداري براي محصولات خواهد شد به طوري كه ممكن است مقدار هواي داخل گردش در بعضي نقاط خيلي زياد و در بعضي نقاط خيلي كم باشد (شكل 1). البته با معلق نگهداشتن دستگاه كولر از سقف (شكل 2) يا نصب آن در خارج از انبار (شكل 3)و يا نحوه چيده مان پالتها به طوري
كه فاصله آنها تا بالاي سقف و تا كف سردخانه مناسب باشد مي توان به توزيع يكنواخت هوا دست يافت .
شكل 1 – توزيع غير يكنوا خت هوا در انبار از طريق دستگاه كولر و حركت چرخشي فن
شكل 2 – سردخانه همراه با يك دستگاه معلق كولر و وجود فضاي خالي در بالاي كولر
شكل 3 – سردخانه با دستگاه كولر قرار گرفته در خارج از فضاي اصلي سردخانه
معمولا سردخانه هاي چند واحدي به چند دليل بهتر از واحدهاي بزرگ منفرد مي باشند . از جمله اينكه براي جلوگيري از ورشكسته شدن يك سردخانه چند واحدي تا حدي مي توان آن را بيمه نمود . همچنين به شرط اينكه مقدار بار در نظر گرفته شده براي انجماد بيشتر از حداكثر بار برودتي سيستم و نيز بيشتر از مقدار حداكثر ورود و خروج محصول از انبار نباشد ، مي توان براي بار مورد نظر در اين نوع انبارها ، فقط از تعداد محدودي از واحدها و بدون نياز به فعاليت همه واحد ها باهم ، استفاده نمود .
از طرف ديگر در سردخانه هاي چند واحدي ، مي توان هر واحد را به طور مجزا و به ترتيب مشخص برفك زدايي نمود . نحوه قرار گيري واحدها در اين نوع سردخانه ها بنحوي است كه اين واحدها كمترين تأثير را بر شرايط نگهداري يكديگر داشته باشند .
همانطور كه يك كمپرسور تبريد ، بار لازم براي خنك سازي همه واحدهاي در حال استفاده را فراهم مي آورد ، در مورد سيستم برفك زدائي با گاز گرم براي كل سيستم چند واحدي استفاده نمود .
براي واحدهاي كوچك معمولا از برفك زدائي به روش الكتريكي استفاده مي شود . به طور معمول برفك زدائي دستگاههاي سرد كننده در سرد خانه هاي كوچك به صورت اتوماتيك بوده و عمليات برفك زدائي با يك برنامه زمان بندي شده ، انجام
مي شود . در اين روش ، زمان هاي ديفراست با مواقعي كه بار برودتي نسبتاً پايين است (معمولاً هنگام شب) منطبق مي باشد .
سردخانه هاي پيش ساخته
امروزه در كنار پانل هاي پيش ساخته و اجزاء ساختماني مورد استفاده در ساخت سردخانه ها ، از يكسري كيت هاي ساختمان سازي موجود در بازار نير مي توان جهت ايجاد سردخانه هاي پيش ساخته كوچك احداث نمود .
كامل ترين اين كيت ها شامل پانل ها ديواره و بام ، سكوي بارگيري ، سايبان و نيز سيستم تبريد مي باشند .
به عنوان مثال نمونه اي از اين نوع انبارها ، انبارسردي با ظرفيت اسمي حدود 200 تن و ابعاد ساختماني 6*12*12 متر مي باشد . عايق در نظر گرفته شده براي اين پانل پلي اورتان بوده همچنين در داخل وخارج آن صفحات گالوانيزه يا استيل پوشيده شده تا پلاستيك بكاررفته است ، علاوه بر اينها كف سردخانه نيز از قبل به صورت پيش ساخته آماده شده وتنها كف زمين در نظر گرفته شده براي نصب اين سردخانه پيش ساخته را بايد با سيمان پوشانيد. معمولا نصب و سوار كردن سردخانه هاي پيش ساخته توسط متخصصين با تجربه در اين كار انجام مي شود .

فایل : 65 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط