مقاله کامل رهبری در مدیریت

مقاله کامل رهبری در مدیریت

رهبری
تعریف : رهبران سرآمد چشم انداز و مأموریت سازمان را تدوین و زمینه دست یابی به آنهارا تسهیل می کنند . آنها ارزش ها و سیستم هایی را که برای موفقیت پایدار سازمان مورد نیازند ایجاد کرده و آنها را با اعمال و رفتارهای مناسب خود اجرا می کنند . در دوره های و رفتارهای مناسب خود اجرا می کنند . در دوره های تغییر و تحول سازمان ، آنها ثبات در مقاصد را حفظ می کنند . هر جا که لازم باشد ، این رهبران قادر به تغییر جهت گیری سازمان و ترغیب کارکنان به پیروی از آن هستند .زیر معیارهای معیار رهبری موارد زیر هستند که در این قسمت به معرفی آنها می پردازیم :1a- رهبران مأموریت ، چشم انداز ، ارزش ها و اخلاقیات سازمان راتدوین و خودشان به عنوان الگوی فرهنگ سرآمدی ، عمل میکنند .
تدوین مأموریت وچشم انداز سازمان و ایجاد و توسعه فرهنگ سازمانی
تدوین ارزشها و اخلاقیات و پاسخ گویی های اجتماعی که پشتیبانی کننده فرهنگ سازمانی هستند و ایفای نقش الگو درعمل به آنها در سازمان
بازنگری و بهبود اثر بخشی نحوه رهبری فردی (توسط خود رهبران )
حضور شخصی و فعال در فعالیت های بهبود
ایجاد انگیزه وتشویق توانمند سازی (تفویض اختیار ) ، خلاقیت و نوآوری از طریق تغییر ساختار سازمان و سرمایه گذاری روی فعالیت های یادگیری و بهبود
تشویق ، پشتیبانی و عمل براساس یافته های یادگیری
اولویت بندی فعالیت های بهبود
ترغیب و تشویق جهت همکاری در درون سازمان
1b- از ایجاد ، توسعه و به کارگیری سیستم های مدیریت و بهبود مستمر آنها شخصا اطمینان حاصل می نمایند .1c- رهبران با مشتریان و شرکا و نمایندگان جامعه در تعامل هستند .1d- رهبران فرهنگ سرآمدی را در بین کارکنان سازمان تقویت می کنند .1e- رهبران ، تحول سازمانی را درک کرده و از آن حمایت می کنند .
کارکنان
تعریف : سازمان های سرآمد ،دانش و تمامی توان بالقوه کارکنان شان را در تمامی سطوح فردی ، تیمی و سازمانی مدیریت کرده ، توسعه داده و از آن بهره میبرند . این سازمان ها عدالت و برابری را ترویج داده ، کارکنان شان را توانمند کرده و درکارها مشارکت می دهند . آنها به نحوی از کارکنان مراقبت کرده ، با آنها ارتباط برقرار کرده ، از آنها قدردانی نموده و به آنها پاداش می دهند که در آنها رغبت و تعهد ایجاد میکند تا ازمهارت ها و دانش خود به نفع سازمان استفاده نمایند .
زیرمعیار های معیار منابع انسانی (کارکنان) موارد زیر هستند که در این قسمت به معرفی آنها می پردازیم : 3a- منابع انسانی ، برنامه ریزی و مدیریت شده و بهبود می یابند .3b- دانش و شایستگی کارکنان شناسایی شده ، توسعه یافته و نگهداری می شود .
شناسایی ، دسته بندی و منطبق کردن دانش و شایستگی های کارکنان با نیازهای سازمان
تدوین و به کار گیری برنامه های آموزش و توسعه (منابع انسانی) جهت اطمینان از انطباق کارکنان با توانمندی های مورد نیاز حال و آینده سازمان
آموزش ، مشاوره و توسعه قابلیت های تمامی کارکنان برای کمک به آنها جهت دستیابی و تحقق کامل توان بالقوه شان
طراحی و ترویج فرصت های یادگیری فردی ، تیمی و سازمانی
توسعه مهارت های کار تیمی
همسو کردن اهداف فردی و تیمی با اهداف سازمان
بازنگری و به روز کردن اهداف بلند مدت فردی و تیمی
ارزیابی عملکرد کارکنان وکمک به آنها جهت بهبود عملکردشان
3c- کارکنان در مسایل سازمان مشارکت داده شده و توانمند می شوند . 3d- بین کارکنان و سازمان ، گفتمان دوسویه برقرار است .3e- کارکنان مورد تشویق ، تقدیر و توجه قرار میگیرند .
  
کارکنان
تعریف : سازمان های سرآمد ،دانش و تمامی توان بالقوه کارکنان شان را در تمامی سطوح فردی ، تیمی و سازمانی مدیریت کرده ، توسعه داده و از آن بهره میبرند . این سازمان ها عدالت و برابری را ترویج داده ، کارکنان شان را توانمند کرده و درکارها مشارکت می دهند . آنها به نحوی از کارکنان مراقبت
کرده ، با آنها ارتباط برقرار کرده ، از آنها قدردانی نموده و به آنها پاداش می دهند که در آنها رغبت و تعهد ایجاد میکند تا ازمهارت ها و دانش خود به نفع سازمان استفاده نمایند . زیرمعیار های معیار منابع انسانی (کارکنان) موارد زیر هستند که در این قسمت به معرفی آنها می پردازیم : 3a- منابع انسانی ، برنامه ریزی و مدیریت شده و بهبود می یابند .3b- دانش و شایستگی کارکنان شناسایی شده ، توسعه یافته و نگهداری می شود .3c- کارکنان در مسایل سازمان مشارکت داده شده و توانمند می شوند .
تشویق و حمایت از مشارکت فردی و تیمی در فعالیت های بهبود
تشویق و حمایت از مشارکت کارکنان ، به طور مثال از طریق برگزاری کنفرانس های داخلی و مراسم و پروژه های اجتماعی
ایجاد فرصت هایی که مشارکت کارکنان را ترغیب نماید و از رفتارهای نوآورانه و خلاقانه حمایت کند
تشویق کارکنان برای کار با یکدیگر در تیم ها
3d- بین کارکنان و سازمان ، گفتمان دوسویه برقرار است .3e- کارکنان مورد تشویق ، تقدیر و توجه قرار میگیرند .
خط مشی و استراتژی
تعریف : سازمانهای سرآمد مأ موریت و چشم انداز خود را از طریق تدوین یک استراتژی متمرکز بر منافع ذی نفعان سازمان پیاده می کنند که در آن بازار و بخشی از صنعت که در آن فعالیت می کنند ، مد نظر قرار می گیرد . خط مشی ها ، برنامه ها ، اهداف دراز مدت و فرآیندها به نحوی تدوین شده و در سازمان تسری داده شده اند که موجب تحقق استراتژی می شوند . زیر معیار های معیار خط مشی و استراتژی موارد زیر هستند که در این قسمت به معرفی آنها می پردازیم :2a- خط مشی و استراتژی برنیازها و انتظارات حال و آینده ذی نفعان مبتنی است .2b- خط مشی و استراتژی بر اطلاعات حاصل از اندازه گیری عملکرد ، تحقیقات ، یادگیری و فعالیت بیرونی مرتبط مبتنی است .2c- خط مشی و استراتژی تدوین شده ، مورد بازنگری قرار گرفته و به روز می شوند .
تدوین ،بازنگری و به روز کردن خط مشی ها و استراتژی های سازمان به نحوی که با چشم انداز ، مأموریت ومفاهیم بنیادین سر آمدی سازگار باشند .
ایجاد توازن بین نیازها و انتظارات کوتاه مدت و بلندمدت ذی نفعان
ارزیابی ریسک ها و تعیین روش هایی برای پاسخ گویی به این ریسک ها
شناسایی مزیت های رقابتی حال وآینده
شناسایی قابلیت های محوری و ضرورت برقراری شراکت ها یا اتحادها برای تحقق خط مشی و استراتژی
تأکید مجدد بر حضور دربازارهایی که سازمان در حال حاضر در آن ها حضور دارد ،یا تعیین نیاز به تغییر دربازار و ورود به بازارهای دیگر
همسو کردن استراتژی سازمان با استراتژی شرکا و متحدان
شناسایی عوامل بحرانی (حیاتی)موفقیت
هم راستا کردن استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی با شرکا و توسعه مداوم آنها به همراه یکدیگر
ارزیابی مرتبط بودن و اثر بخشی خط مشی و استراتژی
2d- خط مشی و استراتژی از طریق چارچوبی از فرآیندهای کلیدی در سازمان اشاعه داده شده و جاری می شوند .
  
خط مشی و استراتژی
تعریف : سازمانهای سرآمد مأ موریت و چشم انداز خود را از طریق تدوین یک استراتژی متمرکز بر منافع ذی نفعان سازمان پیاده می کنند که در آن بازار و بخشی از صنعت که در آن فعالیت می کنند ، مد نظر قرار می گیرد . خط مشی ها ، برنامه ها ، اهداف دراز مدت و فرآیندها به نحوی تدوین شده و در سازمان تسری داده شده اند که موجب تحقق استراتژی می شوند . زیر معیار های معیار خط مشی و استراتژی موارد زیر هستند که در این قسمت به معرفی آنها می پردازیم :2a- خط مشی و استراتژی برنیازها و انتظارات حال و آینده ذی نفعان مبتنی است .2b- خط مشی و استراتژی بر اطلاعات حاصل از اندازه گیری عملکرد ، تحقیقات ، یادگیری و فعالیت بیرونی مرتبط مبتنی است .2c- خط مشی و استراتژی تدوین شده ، مورد بازنگری قرار گرفته و به روز می شوند .
2d- خط مشی و استراتژی از طریق چارچوبی از فرآیندهای کلیدی در سازمان اشاعه داده شده و جاری می شوند .
شناسایی ، طراحی و اشاعه چارچوبی از فرآیندهای کلیدی در سازمان که برای پیاده سازی خط مشی و استراتژی لازم است .
اطلاع رسانی خط مشی و استراتژی به ذینفعان سازمان و ارزیابی میزان آگاهی آنها از خط مشی و استراتژی
همسو کردن ، اولویت بندی ، تصویب و اشاعه برنامه ها اهداف بلند مدت و کوتاه مدت در سازمان و نیز پیگیری دستیابی به این موارد .
ایجاد یک ساز و کار (مکانیسم )گزارش دهی گسترده در سازمان برای پیگیری
  
منابع و شرکاء
تعریف : سازمانی های سر آمد ، شراکت های برون سازمانی ، تأمین کنندگان و منابع داخلی خود را به منظور پشتیبانی از خط مشی و استراتژی سازمان و عملکرد مؤثر فرآیندهای آن برنامه ریزی و مدیریت می کنند . در خلال برنامه ریزی و مدیریت شراکت ها و منابع ، این سازمان ها بین نیازهای حال و آینده سازمان ، جامعه و محیط زیست ، توازن برقرار میکنند. زیر معیارهای شراکت ها و منابع ، موارد زیر هستند که در این قسمت به معرفی آنها می پردازیم : 4a- شراکت های برون سازمانی مدیریت می شوند .
شناسایی فرصت ها برای شراکت های کلیدی سازمانی و اجتماعی هم راستا با خط مشی ، استراتژی ومأموریت سازمان
سازمان دهی روابط شراکتی و روابط با پیمانکاران به منظور خلق و حداکثر کردن ارزش
به وجود آوردن روابط شراکتی در زنجیره تأمین که ارزش افزوده برای مشتری ایجاد می کند
شناسایی و هم تراز نمودن شایستگی های محوری شرکا و پشتیبانی از توسعه دو جانبه
اطمینان از سازگاری فرهنگی و تسهیم (به اشتراک گذاشتن) دانش با سازمانهای شریک
ایجاد و حمایت از تفکر نو آورانه و خلاق با استفاده از شراکت های سازمانی
ایجاد بر هم افزایی درکار با یکدیگر برای بهبود فرآیندها و ایجاد ارزش برای زنجیره مشتری / تأمین کننده
4b- منابع مالی مدیریت می شوند .4c- ساختمان ها ، تجهیزات ومواد مدیریت می شوند .4d- تکنولوژی مدیریت می شود .4e- اطلاعات و دانش مدیریت می شوند .
منابع و شرکاء
تعریف : سازمانی های سر آمد ، شراکت های برون سازمانی ، تأمین کنندگان و منابع داخلی خود را به منظور پشتیبانی از خط مشی و استراتژی سازمان و عملکرد مؤثر فرآیندهای آن برنامه ریزی و مدیریت می کنند . در خلال برنامه ریزی و مدیریت شراکت ها و منابع ، این سازمان ها بین نیازهای حال و آینده سازمان ، جامعه و محیط زیست ، توازن برقرار میکنند. زیر معیارهای شراکت ها و منابع ، موارد زیر هستند که در این قسمت به معرفی آنها می پردازیم : 4a- شراکت های برون سازمانی مدیریت می شوند .4b- منابع مالی مدیریت می شوند .

فایل : 43 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط