مقاله کامل بررسی میزان شیوع افسردگی در بین دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه استان اردبیل

مقاله کامل بررسی میزان شیوع افسردگی در بین دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه استان اردبیل

دانشگاه پیام نور واحد اردبیل
پایان نامه جهت دریافت مدرک روانشناسی
عنوان :
بررسی میزان شیوع افسردگی در بین دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه استان اردبیل
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر رضایی شریف
پژوهشگران:
زهرا معطری – اعظم شیخی زاده
سال تحصیلی 89-90
o
تقدیم به پدر عزیزم
که وجودش تکیه گاه امن من و سخنانش روشنگر راه من و زندگی ام حاصل جوانی اوست و با ایثار و گذشت تمام مصائب و مشکلات زندگی را به دوش کشیده تا میوه باغ زندگی اش ثمر بخشد.
تقدیم به تو نازنینم مادر
در تنهاترین لحظات زندگی در اوج غربت، اسم مقدس تو در ذهنم شعله ور می گردد و نام تو آرامش دهنده فکر خسته و تن رنجور من است. با تو بودن یعنی بهشت را زیر پا گذاشتن، در کنار تو و با دعایت تو می توان در اوج آسمان پرواز کرد و کمترین چیز در برابر نامت، وجودت و فداکاریت بهشت است و بهشت است و بهشت.
چون هستی من از هستی اوست تا هستم و هست دارمش دوست
تقدیم به
همسر صبور و مهرباننم که در طول دوران تحصیلی بنده زحمات زیادی را متحمل شده است.
تقدیم به آنکه دارمش دوست تقدیم به آنکه قلبم از اوست
قدردانی و سپاس
پروردگار متعال را شاکر و سپاسگذاریم که توانستیم این مرحله از تحصیل را با راهنمایی های اساتید بزرگوارمان به پایان برسانیم.
بر خود لازم می دانیم که از استاد راهنمای ارجمندمان جناب آقای دکتر رضایی شریف که با راهنمایی های دقیق و ارزنده خویش در طول تحصیل و اجرای این پروژه همواره مرا یاری نموده و حق استادی را بر ما تمام ردند سپاسگذاری کنیم.
فهرست مطالب
عنوان………………….صفحه
مقدمه 8
بیان مسئله 9
اهداف تحقیق 11
ضرورت و اهمیت تحقیق 13
تعاریف عملیاتی Error! Bookmark not defined.
افسردگي چيست 17
اختلال افسردگي : 17
افسرده بودن: 18
علايم اصلي اختلال افسردگي: 19
تحقيقات انجام شده در خارج از کشور 33
تحقيقات انجام شده در داخل کشور 34
مقدمه 36
روش تحقیق 36
داده های پژوهشی 36
جامعه آماری 36
نمونه آماری 37
روش تجزیه و تحلیل داده ها 37
آمار توصیفی 39
بحث و نتیجه گیری 50
محدودیت پژوهشی 51
فهرست منابع 54
مقدمه
غم نوعی احساس طبیعی است که در واکنش به شرایط ناخوشایند و ناملایمات ، مثل وقایع ناراحت کننده و از دست دادن عزیزان پدید می‌آید. این حالت معمولا با اضطراب، کاهش انرژی ، کسالت عمومی و خواب کم، همراه است. تقریباً همه افراد ، تغییرات در خلق و خو و روحیه خود را به نوعی تجربه کرده‌اند. گاهی اوقات، احساس نگرانی و سردرگمی یا افسردگی ، واکنشهای طبیعی در برابر برخی رویدادها است، معمولاً حوادث و رویدادها تغییر می‌کنند، مشکلات حل می‌شوند و این تغییرات خلق و خویی برطرف می‌شود. تداوم احساس غم و یاس به افسردگی و ناامیدی می‌انجامد که از آن گریزی نیست.
افسردگی یک اختلال روانی شایع محسوب میشود که در قلمرو آسیب شناسی روانی پژوهشهای فراوانی را به خود اختصاص داده است.لیکن عوامل موثر بر بروز تداوم این اختلالات به خوبی روشن نشده است.
نوجوانی دوران دگرگونی عظیمی است و فقط یک مرحله ی فاصل وگذران بین سنین کودکی وبزرگسالی نیست. در این دوران تغییرات شدید زیست شناختی، روانشناسی واجتماعی رخ می دهد. شیوع تغییرات زیست شناختی بوسیله ی رشد سریع اسکلتی و فیزیکی وجنسی وشروع تغییرات روانشناختی بوسیله ی رشد سریع شناختی وتثبیت ساختمان شخصیتی فرد مشخص میشود که از نظرتغییرات اجتماعی،نوجوانی دوره یاآمادگی برای نقش بزرگسالی است (یاوری 1381).
بیان مسئله
در زبان روزمره اصطلاح افسرده برای اشاره به یک حالت احساس واکنشی به یک موقعیت و می شود سبک رفتار مختص به فرد بکار می رود. احساس افسردگی معمولا به عنوان (افووه) شناخته میشود و می تواند به دنبال هر رویداد ناخوشایندی حاصل شود. غم ناشی از مرگ عزیزان و پایان یک رابطه ی محبت آمیز منجر به نوعی افسردگی می شود که داغدیدگی یا واکنش سوگ نام دارد (جوانمرد، 1382).
همچنین اختلال افسردگی بوسیله اطمینان بخشی و نصایح مفید دوستان و خانواده تسکین پیدا نمی کند (ساراسون و ساراسون ، ترجمه نجاريان و همكاران 1383).
افسردگی بالینی خیلی کمتر شایع است و نسبت به اندوه موقتی که هر یک از ما زمانی آن را تجربه کرده ایم مشکلات جدیدتری به وجود می آورد. ویژگی اختصاصی افسردگی عبارتند از خلق ناشاد، غصه و اندوه، ناامیدی، ناراحتی یا نگرانی و فقدان علاقه و لذت تقریبا در همه ی فعالیتهای عادی و سرگرمی های فرد. افراد افسرده غالبا عزت نفس ضعیفی داشته و احساس می کنند آینده بیشتر از گذشته امیدوار کننده نیست چنین ناامیدی پیش بینی کننده ی خوبی برای خودکشی نهایی به شمار می رود (بك و همكاران 1985 به نقل از ساراسون و ساراسون 1987 ، ترجمه بخاران و همكاران، 1383).
افسردگي به عنوان يكي از اختلالات خلقي طبقه بندي مي شود. افسردگي علايم مختلفي دارد كه مي توانند تحت چهار عنوان مهم طبقه بندي شوند: هيجاني، شناختي، انگيزشي و جسمي. احساس غمگيني و بدبختي از علايم هيجاني و وجود افكاري شامل عزت نفس پايين و حسي از نااميدي يا درماندگي از علايم شناختي افسردگي محسوب مي شود. همچنين سستي و كندي رواني- حركتي از علايم انگيزشي و علايمي مثل آشفتگي خواب، از دست دادن اشتها، مشكلات جنسي، ضعف عضلاني و انواع مختلفي از دردها، علايم جسمي آن هستند. افسردگي با داشتن چنين علايمي بيماري هایي قلمداد ميگردد كه در آن فرد فاقد كنترل بر روي خويشتن بوده، كاركرد مؤثر خود را از دست مي دهد و تعاملش با جهان خارج مختل مي شود. محققان مي‌گويند كه سه گونه اختلالات افسردگي و پريشان خاطري وجود دارد كه عبارتند از افسردگي پيشرفته، اختلال رواني به صورت افسردگي و افسردگي شيدايي. اينگونه اختلالات رواني در مقياس‌هاي شدت و طول مدت، نشانه‌هايشان با يكديگر متفاوت هستند. محققان علوم رفتاري مي‌گويند كه
افسردگي‌هاي پيشرفته داراي نشانه‌ها و علايمي هستند كه مي‌توانند فعاليتهاي روزمره، مطالعات، خواب،‌ خوردن و شركت در فعاليتهاي خوشايند و سرگرم كننده را تحت تاثير قرار دهد. چنين حالتي ممكنست براي دفعات گوناگون در طول زندگي آدمي روي دهد. محققان معتقدند كه نوع ديگري از افسردگي با درجه‌ شدت پايين‌تر، اختلال رواني به صورت افسردگيست كه در واقع داراي نشانه‌هايي طولاني مدت است كه بر اساس آن شخص از انجام مناسب فعاليتهاي روزانه و يا برخورداري از احساساتي خوب و دلپذير محروم مي‌شود. بسياري از مردم كه مبتلا به اين گونه از افسردگي هستند، همواره دوره‌هاي پريشان خاطري قابل توجهي را در برخي از برهه‌هاي زندگي خود طي مي‌كنند. محققان همچنين با اشاره به نوع سوم افسردگي و پريشان خاطري مي‌گويند، نوع سوم افسردگي كه در واقع يك اختلال روحي شيدا گونه است، نام بيماري افسردگي دو قطبي را نيز به خود گرفته است. اين نوع از افسردگي، البته نه به اندازه دو نوع قبلي ذكر شده، موجب ايجاد تغييراتي در خلق و خوي آدمي مي‌شوند.در پاره‌اي از مواقع، احساسات و خلق و خوي آدمي، داراي جوش و خروش‌هايي شده، با اين حال در بيشتر مواقع اين احساسات رنگ رخوت و سستي به خود مي‌گيرند. هنگامي كه يك شخص مبتلا به اين نوع از افسردگي دوران بيماري خود را طي كند، مي‌توان گفت كه شخص تمامي نشانه‌هاي مربوط به اين بيماري را از خود بروز مي‌دهد. اين نوع از ابتلا به افسردگي و پريشان خاطري، در بيشتر مواقع، تفكر، قوه‌ متفاوت، حتي رفتارهاي اجتماعي را تحت تاثير قرار مي‌دهد كه در نتيجه به بروز مشكلات جدي براي شخص و اطرافيان منجر مي‌شود. محققان مي‌گويند كه هنوز درمان دقيقي براي اينگونه از افسردگي دريافت نشده است. مشهورترين حالت افسردگي احساس دلتنگي و دل‌گرفتگي و يا قرار داشتن در حالت خلقي بد است. اين احساس‌ها معمولا كوتاه بوده و تاثيرات كم و جزئي بر روي فعاليت‌هاي معمول روزانه دارند ( جوانمرد، 1382).
اهداف تحقیق
هدف از انجام اين تحقيق اين است كه دانش آموزان دختر دوره متوسطه استان اردبيل مورد ارزيابي قرار بگيرند و درجات افسردگي مشخص شود. اين تحقيق به بررسي عوامل موثر بر افسردگي در بين دانش اموزان مي پردازد كه چه عواملي بيشتر در به وجود امدن افسردگي دانش اموزان موثر مي باشد و به بررسي برخي عوامل كه مي تواند بر افسردگي اثر گذار باشد پرداخته وراهكارهايي را براي مقابله با افسردگي ارائه مي نمايد.

فایل : 47 صفحه

فرمت : Word

35800 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط