مقاله کامل بررسی میزان تاثیر گذاری کتاب های موجود در کتاب خانه به علم و دانش دانش آموزان شهرستان ورامین

مقاله کامل بررسی میزان تاثیر گذاری کتاب های موجود در کتاب خانه به علم و دانش دانش آموزان شهرستان ورامین

با تقدیر و تشکر از :
مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ورامین
آقای گرگانی دبیر راهنما
مدیر و کلاس سوم تجربی دبیرستان شاهد
مدیر و کلاس سوم تجربی دبیرستان نمونه ی امیرالمؤمنین
مدیر و کلاس های سوم تجربی و 1/2 مدرسه ی نمونه پسرانه دکتر حسابی
مدیر و کلاس دوم ریاضی دبیرستان پسرانه ادیب
مدیر و کلاس اول دبیرستان پسرانه ی حر
که من را در این تحقیق یاری نمودند.
مقدمه:
اصولاً هر کسی در زندگی برای آینده ی خود تصمیم های فراوانی دارد و در آینده از خود توقع دارند که به اکثریت آن ها برسد پس با توجه به این نیاز و هدف فرد باید برابر نامه ریزی دقیق و حساب شده به آینده نزدیک شود و روزها را سپری کند و در افراد حداقل افرادی هستند که برای آینده ی خود هدف ندارند و به آینده توجه نمی کنند. افرادی که برنامه ریزی دقیق و حساب شده برای آینده دارند نیاز به ابزار و وسایل و امکاناتی دارند از جمله ی این امکانات و وسایل کتاب ها، مجلات و ….. هستند.
و افراد با استفاده از این موارد می توانند آینده ای روشن و درخشان، داشته باشند و زندگی همراه با شور و نشاط برای آن ها ایجاد می شود.
طرح مسئله:
ما با انجام این تحقیق می خواهیم اهمیت کتاب های کتابخانه ای و تعداد آن ها را متوجه شویم و یا این که تعداد کتاب های موجود در کتابخانه برای دانش آموزان شهرستان ورامین کافی است و یا آیا سطح این کتاب ها برای دانش آموزان مناسب است یا خیر و در طی دوران آموزشی افراد چه برنامه ریزی برای رفتن به کتابخانه در طول دوران تحصیل دارند و …
هدف تحقیق:
هدف از انجام دادن این تحقیق ایجاد جذابیت برای رفتن به کتابخانه و پایدار ماندن کتابخانه و استفاده ی مناسب از کتابخانه ها و تأثیر کتاب های موجود در کتابخانه به علم و دانش دانش آموزان است و در پرسش نامه ها معلوم می شود که در
شهرستان ورامین میزان استفاده از کتاب های کتابخانه ها چگونه است./
اهمیت تحقیق:
مطابق هدف هایی که انجام دادن این تحقیق گفتیم اهمیت هایی برای نتیجه های این تحقیق پیدا می شود که یکی از این اهمیت ها درباره ی این است که دانش آموزان و افراد با خواندن این تحقیق امکان ایجاد شور و نشاط برای رفتن به کتابخانه را پیدا خواهند کرد و اهمیت دوم این است که چرا تعداد کتابخانه ها در شهرستان ورامین رو به افزایش است و فرهنگ استفاده از کتاب های کتابخانه در این شهرستان به وجود آمده است.
فرضیه:
به نظر من یکی از علت های بالا رفتن تعداد کتابخانه ها و همچنین بالا رفتن تعداد دانش آموزان و افراد و همین ایجاد شور و نشاط و توجه به آینده ی ما است.
دومین فرضیه این است که همه ی دانش آموزان برای خواندن کتاب های درسی به کتابخانه نمی روند و تعدادی از آن ها برای کتاب های درسی می روند و سومین فرضیه این است که در کتابخانه ها تقریباً همه ی کتاب های مورد نیاز افراد وجود دارد و کمتر مواردی است که فرد کتاب مورد نظرش را پیدا نکند.
جذابیت برنامه های صبح گاهی و مشکلات آن ها:
بدیهی است برنامه های صبحگاهی برای پر کردن اوقات مخاطب در ساعات صبح و مفرح ساختن این زمان ساخته می شوند و این ساعات، زمانی است که مخاطب سیما (اگر به فکر دیدن تلویزیون بیفتد)، تازه از خواب برخاسته و در حال صبحانه خوردن و آماده شدن برای رفتن به محل کار است. در چنین شرایطی برنامه یی که برای مخاطبان ساخته می شود، باید ویژگی هایی مناسب با شرایط آنها داشته باشد. ممکن است افراد دیگری هم در خانه باشند که به تماشای این برنامه ها بنشینند اما اکثریت این مخاطبان یا به قولی مخاطبان مورد هدف برنامه را دسته نخست تشکیل می دهند. با چنین دیدگاهی برنامه یی که برای صبحگاه در نظر گرفته می شود باید دارای ویژگی های مناسب نیاز مخاطب بوده و شامل بخش هایی متناسب با زمان پخش آن باشد. ورزش و آیتم های ورزشی، مقوله
مناسبی است که در اغلب برنامه های صبحگاهی به درستی جایگاه خود را یافته است. ورزش صبحگاهی و تاکید بر آن و اجرای آن در چنین ساعاتی (که می تواند همزمان با اجرای آنها توسط مخاطب باشد)، کاملاً در راستای ساعت صبح به هوشیاری و شادابی مخاطب کمک کرده و از کارکرد رسانه یی درستی در تناسب با شرایط برخوردار است. تجربه نشان داده این آیتم های ورزشی اگر با موسیقی همراه شود، نشاط خوبی را فراهم آورده و انرژی مثبتی برای مخاطبانی ایجاد می کند که قرار است ساعت ها در ترافیکی طولانی مانده و یک روز کاری احیاناً شلوغ و پر از گرفتاری را آغاز کنند و شاید این برنامه ها در خیلی از مواقع صرفاً به دلیل وجود همین بخش های ورزشی بینندگان ثابتی پیدا می کنند؛ بینندگانی که حتی ساعات برخاستن از خواب و رفتن خود را با برنامه مورد علاقه خود تنظیم می کنند. از سوی دیگر آیتم های دیگری در این برنامه ها به چشم می آیند که تا حد زیادی در تقابل با وجه نخست عمل می کنند. از جمله این بخش ها، گفت وگو هایی است که تلاش شده این روزها کمی خودمانی تر و حتی گاه با خوردن صبحانه، همراه شود تا از حالت گفت وگوی رسمی و کلاسیک معمول خارج شود. در تمام این برنامه ها که کم و بیش ساختاری نسبتاً مشترک و با اجراهایی مشابه دارند و اغلب به صورت تکراری و در ساعت مشخصی هر روز پخش می شوند، بخش مشترکی وجود دارد که در آن به گفت وگوهایی طولانی پرداخته می
شود. این گفت وگوها که به عنوان کمکی برای پر کردن حجم برنامه ها به کار می روند، اغلب بخش ثابتی در ساختار ترکیبی و پلاتویی این برنامه ها هستند. در تمام آنها بدون در نظر گرفتن کارکرد نهایی برنامه که ایجاد نشاط و هوشیاری در مخاطب و همراهی با مخاطبان شتابزده صبحگاهی است، گفت وگوهای طولانی بین مجری و کارشناسان مختلف سبب کندی ریتم برنامه شده و آن را از تناسب ساختاری در جهت یک برنامه صبحگاهی مناسب با احوالات بیننده خارج می کند. مخاطبی را در نظر بگیرید که سعی می کند بر عجله و احیاناً بی حوصلگی صبحگاهی فائق شده و به محل کار روزانه خود برود و با روشن کردن تلویزیون با گفت وگوی طولانی مهمان برنامه مواجه می شود که درباره جامعه، جوانان، هنر و… صحبت می کند، در این شرایط شما به عنوان بیننده آرامش می خواهید یا بی حوصلگی؟ (همشهری آنلاین، 1378)
باید در نظر داشت مخاطب برنامه های صبحگاهی نیاز به شادابی صبح و همچنین شتاب بخشیدن به کارهایش دارد، به همین دلیل فرصت تمرکز چندان و زمان زیادی ندارد تا مدت ها پای صحبت های طولانی مجری ها و کارشناسان برنامه ها بنشیند. از سوی دیگر محتوای چنین گفت وگوهایی طبیعتاً باید در راستای روحیه مثبت بخشیدن و انرژی بخشی در لحظات اولیه روز باشد. اگر قرار باشد از همان صبح ذهن مخاطب درگیر انواع مشکلات جامعه یا نحوه درمان یا
گرفتاری هایی از این دست شود، برنامه کارکردی ضدمخاطب پیدا می کند و گاهی استودیوی برنامه تبدیل به مطب پزشکان یا کلاس های درس دانشگاه می شود. اینکه صرفاً مجری یا مجریان جملاتی مثل صبح بخیر، شاد باشید و صبح است و… را بگویند و به آنها اکتفا کنند برای انرژی بخشی به مخاطب کافی نیست. اگر قرار است بخش های گفت وگومحور به چنین برنامه هایی اضافه شود- شاید بهتر باشد – با به کارگیری کارشناسان توانای سیما در هر عرصه این گفت وگو ها در راستای تمدد اعصاب و روحیه مثبت بخشیدن به مخاطبان باشد و حتی اگر بنا به مقتضیاتی قرار است تلویزیون به طور ثابت شبیه مطب پزشکان باشد(،) حداقل در چنین اوقاتی به بحث های سازنده یی درباره بهداشت روان و شادابی ذهن پرداخته شود تا جزییات مربوط به بیماری های مختلف، چراکه هر فردی هنگام شروع کار روزانه بیش از هر چیز نیاز به آرامش، امید و روحیه یی مثبت دارد تا بتواند با انواع و اقسام گرفتاری های زندگی شهری از ترافیک شلوغ خیابان ها گرفته تا استرس های مختلفی که هرروزه با آنها دست به گریبان است، به خوبی کنار آمده و از پس فعالیت های روزمره خود برآید. در این میان رسانه یی جمعی به وسعت تلویزیون علاوه بر اینکه وظیفه سنگینی بر عهده دارد، می تواند با ایجاد بستری مناسب در جهت فراهم آوردن آرامش روانی کارکردی مناسب داشته باشد و البته تحقق بخشیدن به چنین امری با در نظر
گرفتن اهداف اولیه و ساختاری هر برنامه در سیما به همراه برنامه ریزی های کارشناسی شده، بازنگری در اهداف هر برنامه و بررسی بازخورد مخاطبان، چندان دور از ذهن نیست. (همشهری آنلاین، 1378)
یکی از ایراداتی که به جهت برخی از شباهت های فنی و تکنیکی رادیو و تلویزیون گاهی تهیه کنندگان به آن توجه نمی کنند استفاده از مجریان رادیویی در برنامه های تلویزیونی است. البته این ابتکار که سال هاست گریبان رسانه را گرفته گاهی کارساز و خلاقانه است اما گاهی اوقات مجری رادیویی که تجربه اداره برنامه را با حرف و بحث و گفت وگو دارد هنگامی که در مقابل تلویزیون و دوربین قرار می گیرد باز هم امکان دارد که برنامه پخش زنده صبحگاهی تلویزیون را به سمت برنامه یی رادیویی شدن ببرد و این همان آفت برنامه صبحگاهی است که باید به آن دقت کرد. برخی در پاسخ به این گونه انتقادات می گویند مدیریت بر تهیه، تولید و پخش میلیون ها ساعت برنامه در شش شبکه سیما و سایر شبکه های استانی کار ساده یی نیست و همیشه باید جایی برای خطا یا بروز مشکل باقی گذاشت. اما در جواب به این عزیزان باید گفت در دو دهه قبل به جهت اندک بودن کانال های سرگرمی و فیلم، رسانه قادر بود مخاطب را تا هر کجا که می خواهد با خود ببرد ولی با ظهور رسانه های فرامرزی و جهانی مانند شبکه های ماهواره یی با تنوع بالا، اینترنت

فایل : 48 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط