مقاله کامل بررسي تطبيقي نظام مالیاتی ایران در مقايسه با دیگر کشورها(آلمان، فرانسه ،آفریقای جنوبی و ژاپن)

مقاله کامل بررسي تطبيقي نظام مالیاتی ایران در مقايسه با دیگر کشورها(آلمان، فرانسه ،آفریقای جنوبی و ژاپن)

/
/
مركز آموزش عالي علمي _كاربردي مديريت صنعتي اردبيل
تحت نظارت دانشگاه جامع علمي _كاربردي
پروژه
جهت اخذ مدرك كارشناسي
رشته حسابداري مالياتي
موضوع
بررسي تطبيقي نظام مالیاتی ایران در مقايسه با دیگر کشورها(آلمان، فرانسه ،آفریقای جنوبی و ژاپن)
استاد راهنما
جناب آقاي دكتر هاشم مظفري
شماره دانشجویی
92236074190038
دانشجو
سولماز خدادادی
پاییز
1394
به نام خدا
دانشگاه جامع علمي _ كاربردي
مركز علمي_ كاربردي مديريت صنعتي اردبيل
فرم پيشنهاد پروژه
تقديم وتشکر
فرهيخته از استاد جناب آقاي دكتر هاشم مظفري كمال تشكر و قدرداني را دارم با آرزوي توفيق روز افزون براي ايشان .
فهرست مطالب
فصل اول کلیات 1
مقدمه 2
1-1-مالیات 2
1-2-تاريخچه ماليات و دارائی در ايران 2
1-3-مفهوم کلی مالیات 3
ماليات برداشت 5
1-2- مباني نظري 5
1-3- اصل عمومي بودن ماليات درکشورها 8
جدول1-1- تطبيقي ماليات بر درآمد شركتها در چند كشور 9
1-4- سيستم ماليات در كشورآلمان 9
1-4-1- بینش نو در آلمان 10
1-4-2- چرا نرخ‌های مالیات حاشیه‌‌ای فعلی کمتر از نرخ‌های بهینه هستند؟ 13
1-5- سيستم ماليات در كشورآفريقاي جنوبي 14
1-5-1- موازین قانونی مقابله با تقلب در مالیات 14
1-5-2- ناهماهنگی در نرخ مالیات 15
1-5-3- عدم پذیرش مالیات بر داده 15
1-5-4- کلاهبرداری و تأثیر آن بر مالیات 15
1-5-5- نرخ‌گذاری صفر در مورد صادرات: 15
1-5-6- صادرات کالا توسط فروشنده: 16
1-5-7- صادرات کالا توسط خریدار: 16
1-6- سيستم ماليات در كشور سوئيس 17
1-7- سيستم ماليات در كشورژاپن 18
1-7-1- روش‌هاي‌ حسابداري‌ماليات در ژاپن 18
1-7-2- فروش‌ اماني‌ 19
1-7-3- فروش‌ اقساطي‌ 19
1-7-4- درآمد حاصل‌ از قراردادهاي‌ بلند مدت‌ّ: 20
1-7-5- مبناي‌ تعهّدي‌ و مبناي‌ نقدي‌ 20
1-7-6- روش‌ ارزيابي‌ موجودي‌ كالا 21
1-9- سيستم ماليات در كشور فرانسه 22
1-10- سيستم ماليات در كشورايران 25
1-10-2- میزان درآمدهای مالیاتی با تولید ناخالص ملی 29
1-10-3- مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی 29
جدول 1-7- مقايسه تطبيقي وضعيت ماليات و انواع آن در كشورهاي در حال توسعه، توسعه يافته و ايران 30
1-10-4- گستردگي پاية مالياتي در ایران 32
1-10-5- ساختار درامدمالیاتی در اقتصاد ایران 33
1-10-6- نرخ متناسب مالياتي 35
1-11- ناهنجاري فرهنگ تمكين مالياتي در لايه‌هاي اجتماعي ايران 37
1-12- ماليات و انگيزه توليد 38
1-13- اصلاح درامد مالياتي در لايحه برنامه پنجم: 39
1-14- جایگاه مالیات بر مجموع درآمد در یک اقتصاد 41
1-15- چالش‌های مالیاتی ایران 43
فصل سوم نتيجه گيري 45
3-1- نتيجه‌گيري 46
منابع 47
برگ ارزشیابی پروژه 49
چکیده
مدیریت درامدمالیاتی یک کشور نمی تواند بدون شناخت از درامدمالیاتی حاکم ومدیریت آن به اهدافش برسد.این مقاله به شناسایی عوامل درامدمالیاتی مودیان مشاغل واولویت بندی این عوامل می پردازد.در این مقاله ویژگی های درامدمالیاتی چندین کشور مورد بررسی قرار می گیرد.استفاده از روش تحلیل مولفه های اصلی وچرخش واریماکس تعلق هر یک از متغیرها به هر یک از عوامل، تعیین شده است.درنتیجه؛سه عامل که بیشترین واریانس را داشتند، مشخص شدندکه به ترتیب اولویت عبارتند از:نخست، عدالت وکارکرد سازمان مالیاتی که متغیرهای عدالت، عدم اعتماد به مسئولین مالیاتی، شفافیت سازمان مالیاتی، نحوۀ خرج کرد مالیات، احساس مسئولیت، رشوه، ملموس نبودن خرج کرد مالیات ونوع پرداخت را در بر می گیرد؛دوم، صداقت واحساس مسئولیت مودیان که متغیرهای ندادن اطلاعات، دروغگویی، احساس افتخار از نپرداختن مالیات، احساس دین به جامعه یا یک امر خوشایند وپول زور را در بر می گیردوسوم؛ تمایل به پرداخت مالیات که متغیرهای فرار مالیاتی، چانه زنی، نپرداختن مالیات ومقاومت در پرداخت مالیات را در بر می گیرد.
کلمات کلیدی: درآمد، مالیات، مودی، ایران
در قالب تئوری های اقتصاد متعارف، مالیات اصلی ترین منبع نظام دولت هااست .در نتیجه علاوه بر آنکه ابزار تأمین هزینه های بخش عمومی است دارای آثار تخصیصی و توزیعی نیز هست. یک نقش کلیدی مالیات که در تحلیل های اقتصادی دولت جایگاه ویژه ای دارد، آثار توزیعی آن است. به همین خاطر نقش عادلانه بودن ابزار مالیات یک
اصل از دو اصل اساسی آن (در کنار اصل کارآیی) می باشد. این مقاله وظیفه دارد نقش مالیات حقوق را بر نظام در ایران و مقايسه آن با چند كشور ديگر مورد بررسی قرار دهد.
فصل اول کلیات
مقدمه
در مقايسه درامدمالياتي ايران با كشور پيشرفته ،تعداد اظهارنامه هاي مورد رسيدگي به نسبت اظهارنامه هاي مورد قبول بسيار بالا است . فقدان اطلاعات
مالياتي،پيچيدگي و عدم شفافيت قوانين ،نوع رسيدگي مالياتي را از مختصات يك رسيدگي بهينه دور مي كند .
هر دولتي براي اداره جامعه و اجراي برنامه هايش نيازمند منابع و امكانات مالي است تا بتواند وظايفي را كه از جانب مردم بر عهده گرفته است به نحو مطلوبي انجام دهد. ماليات به عنوان مهم ترين و سالم ترين منبع در امدي دولت ها از آغاز شكل گيري جوامع و دولت ها هميشه مورد توجه و بررسي بوده است. امروزه نيز در كليه كشورها صاحب نظران مسائل اقتصادي ،بهترين منبع تامين هزينه هاي دولت را ماليات مي دانند. اگرچه برخي كشورها ،از جمله ايران،به دليل دسترسي به منابع جايگزين مانن در آمدهاي نفتي ، آن چنان كه شايسته است به در آمدهاي مالياتي توجه نمي كنند؛اما اين كشورها نيز به نقش مهم و اساسي آن در ساختار بودجه خود اذعان دارندو به دنبال بررسي و چگونگي افزايش ظرفيت هاي مالياتي خود هستند.
1-1-مالیات
ماليات وجوهی است كه دولت برای تأمين هزينه های خود از اشخاص اخذ می کند مانند ماليات بر ارث، حق تمبر، ماليات بر درآمد املاك، ماليات بر درآمد حقوق، ماليات بر درآمدمشاغل، ماليات بر درآمد اشخاص حقوقی و ماليات بر درآمد اتفاقی.
1-2-تاريخچه ماليات و دارائی در ايران
ايرانيان از زمان هخامنشيان برای دريافت ماليات و امور مالی كشور دفاتر و سازمانهای مرتبطی داشتند.
در زمان ساسانيان اخذ ماليات صورت كاملتری به خود گرفت و سه نوع ماليات بنام های اراضی، سرشماری و سرانه دريافت می شد، پس از تسلط اعراب به ايران، در زمان حجاج بن يوسف ثقفی دفاتر مالياتی از فارسی به عربی برگردانده شد و در دوره سلجوقی با دستور عبدالملك كندری وزير طغرل مجدد به فارسی بر گردانده شد.
در زمان سلطنت صفويه تجارت خارجی و درآمد گمركی به ماليات اضافه و در دوره افشاريان گسترش بيشتری يافت.
در دوره قاجاريه وضع ماليه كشور به واسطه جنگها، مسافرتها و ضعف پادشاهان رو به ركود گذاشت و با زحمات طاقت فرسای اميركبير گامهای سودمندی برداشته و برای وصول، نگهداری و مصرف خزانه مقررات جديدی وضع شد.
قبل از مشروطيت شاهان همه در آمدها و عوايد كشور را در اختيار داشتند و همه مخارج نيز به فرمان و تصويب شخص او صورت می گرفت.
با انقلاب مشروطه در سال 1285 نخستين كابينه قانونی تشكيل و ناصرالملك به عنوان نخستين وزير ماليه از مجلس شورای ملی رای اعتماد گرفت.
از سال 1300 به بعد، دگرگونيهای زيادی در وزارت ماليه رخ داد. بالأخره در سال 1353 قانون تشكيل وزارت امور اقتصادی و دارائی با 6 ماده به تصويب مجلس شورای ملی سابق رسيد.
برنامه های مالياتی بعنوان يكی از ابزارهای توسعه شمرده می شود.
در بسياری کشورها شهروند معادل ماليات‌دهنده است. تقريبا همه جای دنيا برای هر فرد پذيرفته شده است که اگر در زندگی روزمره‌اش خدمتی دريافت می‌کند، بايد هزينه‌اش را به طور مستقيم يا غيرمستقيم بپردازد. اکثر ماليات‌دهندگان تقريباً پذيرفته‌اند که چرا ماليات می‌دهند. آنها در ازای خدماتی که دريافت می کنند با رغبت ماليات خود را پرداخت می کنند و به همين دليل با کم‌کاری و اسراف در بودجه کشور به شدت برخورد می‌کنند.
1-3-مفهوم کلی مالیات
واژه مالیات که از مال گرفته شده از نظر فرهنگ شناسان در معانی زیر بکار برده شده است: اجرو پاداش، زکات مال، سرپرستی و چراندن گله های گوسفند، در جریمه ای که حکومت به مناسبت ارتکاب جرائم ویژه از مرتکبین می گیرد، باج، خراج و بالاخره مالی که دولت ها بطور سالانه از شهروندان خود می گیرند. اما در اصطلاح اقتصاد دانان جدید مالیات این گونه تعریف شده است: مالیات مقدار پول و یا مالی است که شهروندان یک کشور طبق قانون به دولت خود می پردازند تا در جهت اداره امور کشور، تامین کالاها و خدمات عمومی و ضروری تضمین امنیت و دفاع همگانی و عمران و آبادانی توسط دولت مورد بهره برداری قرار بگیرد. مالیات ریشه تاریخی طولانی و عمیقی دارد و عمر آن با پیدایش نخستین حکومت ها و سازمان های مدیریت اجتماعی همراه می باشد. تنها نوع و مقدار مالیات و نحوه وصول آن متفاوت بوده است اصل آن هیچ گاه متروک نمی شده است. در برخی از کشورهای جهان باستان از قبیل کلده و آشور در بین النهرین(آتن) در فرنگ، وصول مالیات از مردم تابع قوانین مدون بوده ولی در بسیاری از نقاط جهان مسأله مالیات از نظر چگونگی
وصول واندازه آن تابع اراده دولت مرکزی و یا پادشاه بوده است که در برابر دریافت مقدار پول و یا کالا در سال حکومت و فرمانداری مناطق گوناگون را به افراد واگذار می کرده است. حاکم منطقه نیز که به یک طایفه و قبیله بلوک و منطقه و یا شهر و ایالتی منصوب می شد آن اندازه از پول و کالا جهت دولت مرکز باافزودن مبالغ هنگفتی برای اداره امور منطقه و خود و ذخیره شخصی بطور سرانه و یا خانواری از مردمان زیر سلطه خود وصول می کرد. و در نپرداختن آن برای پادشاه و حاکم منطقه هیچ عذری پذیرفته نبود و شعار یا سر بده یا مالیات و خراج برای همگان مفهوم رعب انگیز خود را داشت. عجیب است که این روش منحوس حتی در میان سلاطین و حاکمان ستمگر پس از اسلام در کشورهای اسلامی مانند بنی امیه و بنی عباس تا نادرشاه افشار و پس از او نیز رایج بوده است و نادرشاه گنجینه های افسانه ای خود موسوم به کلات نادری را بیشتر از این طریق گردآورده بود. از دیگر تفاوت های عمده مسأله مالیات درگذشته و حاضر این است که سلاطین و رژیم های گذشته، مالیات را برای ایجاد عمران و آبادانی در کشور نمی گرفتند بلکه خراج ها، باج ها و مالیات های وصول شده را جزو دارائی و گنجینه های شخصی خود قرار داده و برای گردش امور دربار حرمسرا و تامین زندگی شاهزادگان و امیرزادگان عیاش و خوشگذران مورد بهره برداری قرار می دادند. حتی در بسیاری موارد حقوق سربازان از طریق صدور و فرمان، غارت همگانی شهرهای فتح شده و مغلوب تامین می شده است و نه از خزانه دولت. این گونه برخورد زشت زمامداران خود سر با مسأله مالیات و جایگزینی چپاولگرانه آن در ذهنیت مردم شرق موجب گشته تا اگر در مواردی هم مالیات در جهت مصلحت مردم بطور قانونی تنظیم گردد مردم سرباز زنند و بگونه ای از پرداخت آن گریز کنند و هم چون مردم کشورهائی که نظام قانونی بر آنان حاکم است مالیات را امری طبیعی و در برابر فعالیت های عمرانی و خدماتی و اداری دولت ندانند. غافل از این که مسأله تحریم عشر واکنشی مناسب در برابر اسراف کاری های حکام غاصب و ستمگر آن عصر بوده است و نمی تواند گوناگونی مفهوم مالیات در شرایط متفاوت تاریخی، دلیل بر مطلب باشد. این واژه بویژه در نظام جمهوری اسلامی دقیقا در نقطه مقابل آن مفاهیم نادرست تاریخی قرار دارد. و مالیات طبق قوانین و ضوابط معین خواهد شد و برای عمران و آبادی کشور و صیانت از اسلام مصرف می شود. از این رو در عصر حاضر یکی از پایه های استوار کشورداری

فایل : 59 صفحه

فرمت : Word

36700 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط