مقاله کامل ایمنی و سلامت شغلی و پاسخ به کووید 19 با استفاده از فناوری های انقلاب صنعتی چهارم

مقاله کامل ایمنی و سلامت شغلی و پاسخ به کووید 19 با استفاده از فناوری های انقلاب صنعتی چهارم

ایمنی و سلامت شغلی و پاسخ به کووید 19 با استفاده از فناوری هایانقلاب صنعتی چهارم
چکیده
مقدمه: در حال حاضر جهان با یک بحران همه گیری در خصوص کرونا ویروس 2019 مواجه شده است.سرعت انتقال و مقیاس جهانی عفونتاین ویروس به قدری وسیع است که نیاز دارد در حوزه های استراتژیک، مدیریت منابع و کنترل عفونت اقدامات اساسی انجام شود. در چنین شرایطی استفاده از فناوریهای هوشمند انقلاب صنعتی چهارم می تواند به بهبود عملکرد سیستمهای بهداشت و درمان و نیز ایمنی و سلامت شغلی کارکنان آن کمک شایانی نماید. این مطالعه قصد دارد تا با انجام یک مطالعه مروری سیستماتیک به بررسی کاربرد فناوریهای انقلاب صنعتی چهارم در شناسایی و کنترل بحران همه گیری Covid-19 در سیستمهای بهداشت و درمان به عنوان یکی از محیطهای کاری پر خطر بپردازد.
روش کار: جستجوبر اساس راهنمای PRISMA در فاصله زمانی ماههای می و جوئن میلادی سال 2020 و درپایگاههای Scopus،PubMed،Google Scholar انجام و مقالات انگلیسی که در سال 2020 منتشر شده بودند با استفاده ازکلیدواژههایی که بر اساس اصل Pico و از پایگاه Mesh انتخاب وجمعآوری گردیدند، به صورت تک و یا در ترکیب با یکدیگر استفاده شدند.
Artif-Intelligenceبه همراه هر یک از واژه های Covid-19دراین مرحله مقالاتی که در عنوان یا خلاصهآنها واژه Digital Health Care, Internet Of Things, Big Data,Industry 4.0, Virtual Reality,,،Smart Hospital،cialAssistiveHolography, Cloud Computing, Autonomous Robot,3D Printing , 3D Scanning, Biosensors,Technologyمشاهده شد انتخاب شدند. سپس عناوین،چکیدهها و کلمات کلیدی این مقالات
بررسی شد. برای افزایش حساسیت جستجو، از کلید واژه و رفرنس منابع مقالات منتخب نیز استفاده گردید. سپس با بررسی عنوان و خلاصه تمام مقالاتجمعآوری شده، مقالات مرتبط از غیر مرتبط جدا و مقالات تکراری نیز حذف شدند. سرانجام متن کامل مقالاتی که به عنوان مرتبطجمعآوری شده بود مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: در اولین گام جستجو، در مجموع 175 مطالعه یافت شد که در سال 2020 درپایگاههای Google Scholar، Scopus،PubMed منتشر شده بودند. سپس با توجه به معیارهای ورود و خروج و انجام غربالگریها و ارزیابی کیفی مقالات تعداد،30 مقاله وارد مطالعه شد. از این تعداد 22 مقاله مروری،6 مقاله اصیل، یک مقاله کوهورت و یک مقاله موردی بود.
بیشترین تعداد مقاله متعلق به کشور هند بود که به همراه چین و انگلیس در مجموع 16 مقاله ورودی را به خود اختصاص داده بودند. یافته های این مطالعه نشان داد در انقلاب صنعتی چهارم فناوریهایی مانند فناوریهای هوش مصنوعی،اینترنت اشیا، داده های بزرگ، واقعیت مجازی، هولوگرافی، پردازش ابری، رباتهای خودکار، اسکن سه بعدی، چاپ سه بعدی و حسگرهای زیستی می تواند در پیش بینی، شناسایی، ردیابی، نظارت، درمان و کنترل اپیدمی کرونا استفاده نمود. فناوری هوش مصنوعی(10 مقاله) و پس از آن فناوری رباتهای خودکار(6 مقاله) بیشترین فناوری مورد توجه در مقالات ورودی بود.
نتیجه گیری: فناوریهای انقلاب صنعتی چهارم می تواند به بهبود عدالت در دسترسی به مراقبت بهداشتی،بهبود مراقبتهای ویژه بیماران مبتلا به COVID-19، حفظ ایمنی و
سلامت شغلی کارکنان بهداشت و درمان منجر گردد. بکارگیری فناوریهای هوشمند فوق می تواند به دولتها در شناسایی، ردیابی، نظارت و درمان بیماران مبتلا به کرونا کمک نماید و با مدیریت منابع انسانی، دارو، تجهیزات، زمان و غیره تاب آوری جامعه ومحیطهای کاری بویژه بیمارستانها را افزایش دهد.
کلمات کلیدی:انقلاب صنعتی چهارم، کووید 19، اپیدمی، فناوریهای کمکی، ایمنی و بهداشت شغلی، تکنولوژیهای هوشمند
مقدمه
کرونا ویروس خانواده ویروس هایی است که می توانند باعث ایجاد بیماری هایی مانند سندرم حاد تنفسی حاد(SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه(MERS) شوند. در سالCoronavirus2019 به عنوان عامل شیوع بیماری در چین مشخص شد و در سراسر جهان رواجیافت (1, 2) در حال حاضر جهان با یک بحران بی سابقه مراقبت بهداشتی ناشی از یک همه گیر کروناویروس، شدید روبرو است. سرعت انتقال و مقیاس جهانی عفونت های SARS-CoV-2 به قدری وسیع است که نیاز دارد در حوزه های استراتژیک، مدیریت منابع و کنترل عفونت اقدامات اساسی انجام شود در حال حاضر، کنترل عفونت برای جلوگیری از گسترش ویروس SARS-CoV-2 که به کووید 19 موسوم شده، مداخله اصلی مراقبت های بهداشتی عمومی است(3, 4). سازمان جهانی بهداشت دستورالعملهایی در مورد راهبردهای پیشگیری و کنترل عفونت(IPC) برای استفاده در هنگام عفونت ارائه داده است. استراتژی های مهم IPC برای محدود کردن انتقال در مراکز مراقبت های بهداشتی شامل تشخیص زودرس و کنترل منبع، استفاده از اقدامات احتیاطی
استاندارد برای همه بیماران، استفاده از تجربیات قبلی، اجرای کنترل های اداری،کنترل های زیست محیطی و مهندسی است (5).
میکروارگانیسم های موجود در بیمارستان منابع بالقوه عفونت برای بیماران و کارکنان می باشند. تماس شغلی کارکنان سیستمهای بهداشتی با بیوآئروسل ها با گستره وسیعی از اثرات بهداشتی از جمله ابتدا به بیماری های واگیر و انشار سریع آن به عموم افراد را منجر می شود (6). بحران کرونا که اخیرا در آن هستیم سیستم های بهداشتی با چالش های تشدید کننده ای روبرو بوده اند زیرا افزایش تقاضا و هزینه ها با همان میزان افزایش در منابع انسانی و سرمایه گذاری شده قابل تحقق نیست. این روند باعث فشار سیستم های مراقبت های بهداشتی می شود. به موازات آن، عوارض بیماری مزمن در همه گروه های سنی به طور فزاینده ای رواج دارد (7). در این شرایط کارکنان بهداشت و درمان در خط مقدم پاسخ شیوعCOVID-19قرار دارند.همچنین کارمندانپیراپزشکی، صنعت گردشگری، کارمندان هتل و رستوران، کارگران زباله، رانندگان و کارگران حمل و نقل، کارگران خدمات و فروش، کارگران نظافت و خانگی در معرض خطر بیشتری هستند و به همین مقدار در معرض خطر ابتلا و انتقال عفونت قرار می گیرند (8 و9). همچنین ساعات کار طولانی، نوبت کاری، پریشانی روانی، خستگی، فرسودگی شغلی و خشونت جسمی و روانی از جمله سایر مشکلات ایمنی و بهداشت شغلی آنها است (10و11).
به منظور به حداقل رساندن شیوع ویروس و پاسخگویی به این بیماری همه گیر، انواع مختلفی از استراتژی ها و سیاست ها در محل کار کنترل های مهندسی، کنترل های
اداری و تجهیزات حفاظت شخصی استفاده می شود (9)اما کافی نیست و لازم است در چنین شرایطی استفاده از فناوری های جدید که در انقلاب صنعتی چهارم ارائه شده است می تواند به بهبود عملکرد سیستمهای بهداشت و درمان و ایمنی و سلامت شغلی کارکنان مربوطه کمک شایانی نماید. فن آوری های انقلاب صنعتی چهارم توانایی ارائه راه حل های دیجیتالی بهتری را برای زندگی روزمره ما در طول این بحران ارائه می دهند(12). صنعت 0.4یاچهارمین انقلاب صنعتی، شامل ترکیبی از روشهای سنتی تولیدی و صنعتی با جدیدترین فناوری هوشمند است. در این صنعت بر عواملی مانند خودکارسازی، افزایش ارتباطات و نظارت و همچنین ماشین های هوشمندی که می توانند بدون نیاز به مداخله انسان، به تجزیه و تحلیل و تشخیص مشکلات بپردازند، متمرکز شده است.تعدادی از نامهای مترادف دیگری که برای اصطلاح صنعت 0,4 بکاربرده شده است شامل اینترنت صنعتی، شرکت های متصل، تولید هوشمند، کارخانه هوشمند، تولید 0,4اینترنت اشیاءمی باشد(13). این فناوری های به گونه ای هستند که می توانند با حذف یا کاهش تماسها و کنترل در منبع به کاهش بار عفونت بپردازند. این مطالعه قصد دارد تا با انجام یک مطالعه مروری به بررسی کاربرد فناوری های انقلاب صنعتی چهارم در شناسایی و کنترل بحران همه گیری Covid-19 بپردازد.
روش کار
استراتژی جستجو و انتخاب مطالعه:جستجو در ماههای می و جوئن میلادی سال 2020 انجام شد. جستجو درپایگاههای خارجی Google Scholar، Scopus،PubMed انجام و مقالات انگلیسی که در سال2020 منتشر شده بودند با استفاده از کلیدواژه های
زیر و بر اساس اصل PICO(که از پایگاهMeSHانتخاب و جمع آوری گردیدند) به صورت تک و یا در ترکیب با یکدیگر برای جستجوی مقالات استفاده شدند:
Covid-19,SARS,Artifcial Intelligence, Smart Health Care, Smart Hospital, Intelligent Hospital, Inherently Safety, Health Care, Patient Safety, Patient Care, Hospital, Smart, Intelligence, Clinical Care, Digital Technology, Infection Control, Infection Prevention, Smart Disinfection, ROBOTICS, Autonomous Systems, Smart Health Care, Digital Health Care, Intelligent Technologies, Assistive Technologies, Industry 4.0, Digital Health Care, Internet Of Things, Big Data, Virtual Reality, Holography, Cloud Computing, Autonomous
Robot, 3D Scanning, 3D Printing , Biosensors.در این مرحله مقالاتی که در عنوان یا خلاصهآنها هر یک از واژه هایHospital یاHealth Care یا Covid-19 به همراه هر یک از واژه های زیر مشاهده شد انتخاب شدند. سپس عناوین، چکیده ها و کلمات کلیدی این مقالات بررسی شد. برای افزایش حساسیت جستجو، از کلید واژه و رفرنس منابع مقالات منتخب نیز استفاده گردید. سپس با بررسی عنوان و خلاصه تمام مقالات جمع آوری شده، مقالات مرتبط از غیر مرتبط جدا و مقالات تکراری نیز حذف شدند. متن کامل مقالاتی که به عنوان مرتبط جمع آوری شده بود تهیه و توسط ابزار هاوکر و همکاران از جهت کیفیت مقالات مورد بررسی قرار گرفتند.
/
واژه های همراه برای جستجو:
Intelligence,Smart Hospital, Artifcial Intelligence,
Digital Health Care, Internet Of Things, Big Data,
Virtual,Industry 4.0, Reality, Holography, Cloud Computing, Robot, Autonomous Robot,3D Printing, 3D Scanning, BiosensorsAssistive Technology, Technology, Machine Learning با توجه به ماهیت مطالعات که کیفی بودند از اینرو جهت ارزیابی کیفیت مقالات مورد نظر مورد از ابزار هاوکر و همکاران که ویژه مطالعات کیفی است استفاده شد. این ابزار شامل نه سؤال است که به هر یک از آنها می توان به صورت گزینه های”خوب”،”نسبتا خوب”،”ضعیف” یا “بسیار ضعیف” پاسخ داد. پس از استفاده از ابزار برای مطالعات، با اختصاص پاسخ ها از 1 امتیاز(بسیار ضعیف) به 4 امتیاز(خوب)
نتیجه ارزیابی به یک نمره عددی تبدیل شد. این نمره برای هر مطالعه حداقل 9 امتیاز و حداکثر 36 امتیاز می باشد. برای ایجاد نمرات کیفیت کلی، از تعاریف زیر استفاده شد: کیفیت بالا(A) با 30-36 امتیاز، کیفیت متوسط(B) با 24 -29 امتیاز، کیفیت پایین(C) با 9-24 امتیاز(14). مقالات با کیفیت بالا و متوسط وارد مطالعه شدند.
یافته ها
نتیجه جستجو و انتخاب مطالعه: در اولین گام جستجو،در مجموع 175 مطالعه یافت شد که در سال 2020 در پایگاه های Scopus،PubMed،Google Scholar منتشر شده بودند.پس از حذف مقالات تکراری تعداد 551 مطالعه بر اساس عنوان، چکیده و واژه های کلیدی انتخاب شدند. سپس با توجه به معیارهای ورود و خروج، تعداد 16 مطالعه دیگر نیز حذف شدند. از این رو،94 مطالعه باقی مانده که تعداد 64 مورد از آن ها در طی بررسی متن کامل مقاله و استخراج داده ها حذف و در پایان فرایند انتخاب،30 مطالعه باقی ماند(شکل 1).
ویژگی های مطالعه: به توجه به معیارهای ورود و خروج مورد نظر در این پژوهش، در پایان از مجموع 30 مقاله ورودی تعداد 22 مقاله مروری(39-33، 31-25، 23-21، 19، 17، 15، 14، 10)،6 مقاله اصیل(42-40، 24، 20، 16)، یک مقاله کوهورت(18) و یک مقاله موردی(32) یافت شد. همچنین در بازیابی مجدد منابع با استفاده از بررسی فهرست منابع مقالات، مطالعه جدیدی که دارای معیارهای ورودی و فارغ از معیارهای خروجی باشد یافت نشد.این
مقالات محصول کشورهای مختلفی همچون هند(7 مقاله)، چین(5 مقاله)، انگلیس(4مقاله)، آمریکا (3 مقاله)، فرانسه(2 مقاله)، کانادا(2 مقاله)، آلمان(2 مقاله) و سایر کشورها همچون گرجستان، استرالیا، مصر،مالزی، پاکستان و ایرلند هر یک با یک مقاله بودند.
فناوری های شناسایی شده در مطالعات ورودی شامل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، داده های بزرگ، واقعیت مجازی، هولوگرافی، پردازش ابری،رباتهایخودمختار، اسکن سه بعدی، چاپ سه بعدی و حسگرهای زیستی در انقلاب صنعتی چهارم بودند.
طبقه بندی مطالعات ورودی بر اساس فناوری نشان داد بیشترین فناوری مورد بررسی در مطالعات ورودی فناوری هوش مصنوعی(10 مقاله) و پس از آن فناوری رباتهای خودکار(6 مقاله) بوده است. واقعیت مجازی،چاپ سه بعدی و حسگرهای زیستی هر یک در 4 مقاله،اینترنت اشیا در 3 مقاله،، اسکن سه بعدی، پردازش ابری،هولوگرافی و داده های بزرگ هر یک در یک مقاله موردبررسی قرار گرفته بودند(جدول 1).
جدول 1.خلاصه مشخصات تکنولوژیهای انقلاب صنعتی چهارم مفید در مقابله با COVID- 19
ادامه جدول 1.خلاصه مشخصات تکنولوژیهای انقلاب صنعتی چهارم مفید در مقابله با COVID- 19
بحث
در انقلاب صنعتی چهارم، فناوری های گوناگونی می توانند به کمک سیستمهای بهداشتی در کنترلبحران همه گیری COVID-19بیایند. یافته های این مطالعه فناوری های هوش مصنوعی،اینترنت اشیا،داده های بزرگ13،واقعیت مجازی،هولوگرافی15،پردازشابری،رباتهایخودمختار، اسکن سه بعدی، چاپسه بعدی و حسگرهای زیستی را در انقلاب صنعتی چهارم شناسایی نمود که می توانند به پیش بینی،شناسایی و کنترل عفونت مربوط به COVID-19 کمک نمایند. بیشترین مطالعات ورودی مربوط به پژوهشگران کشورهای چین و هند بود. همچنین فناوری های هوش مصنوعی و رباتها در صدر مباحث مورد نظر در مقالات ورودی بودند. در ادامه به توصیف و کاربرد فناوری های مذکور در کنترل بحران ناشی از COVID-19 پرداخته خواهد شد.
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی(AI) یک دسته مفهومی گسترده از نرم افزارهای رایانه ای است که به منظور تقلید یا بهبود تصمیم گیری انسان طراحی شده است(45). هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند است که می تواند در برابر همه گیری های COVID-19 در مورد ارزیابی خطرات عفونت و غربالگری جمعیت بسیار مفید

فایل : 41 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط