مقاله کامل اسب

مقاله کامل اسب

اسب
اسب (اکوس فروس کابالوس) یک پستاندار سم دار است ، یک زیر گونه ای از یکی 7 گونه بازمانده از خانواده اکویدا است . اسب بالغ بر 45 تا 55 میلیون سال پیش از یک موجود چند پنجه ای کوچک تا بزرگ ، حیوان تک پنجه ای امروزی ، پدید آمده است . انسانها در حدود 4000 سال قبل از میلاد مسیح شروع به رام کردن اسبها کردند و اهلی کرد نشان گمان شد ، که در 3000 سال قبل از میلاد رایجتر شد ؛ در 2000 سال قبل از میلاد استفاده از اسبهای رام شده در سرتاسر قاره اروپا –آسیا پخش شد .
اگر چه بیشتر اسبها امروزه رام شده هستند ، هنوز جمعیت اسب پرزوالسکی (Przewalski) در خطر است ، تنها اسب وحشی اصلی باقی می مانند ، به خوبی رایجترین اسبهای وحشی که در جهان زندگی می کنند ، اما از نسلهای قدیمی آنها که رام شدند ، منشأ گرفته است .
یک کلمه گران و تخصصی وجود دارد که برای توضیح دان مفاهیم وابسته به اسب استفاده شده ، هر چیزی از آناتومی مراحل زندگی ، اندازه ، رنگ ، نقش و نگارها ، پرورش دادن ، حرکت و رفتار را در بر می گیرد .
اسبها از نظر آناتومی برای استفاده از سرعت برای شکارچی ها طراحی شدند . و یک جمله خوب توسعه یافته از توازن و یک قدرت غریزه جنگیدن دارند . بسته به این نیاز فرار کردن از شکارچیان در جهان یک خصوصیت غیر معمول است : اسبها توانایی خوابیدن هم ایستاده و هم دراز کشیده را دارند .
اسبهای ماده مادیان نامیده می شوند ، بچه هایشان تقریباً تا 11 ماه با آنها همراه هستند و یک اسب جوان کره اسب نامیده میشوند و می تواند تا مدت کوتاهی بعد از تولد بمانند . بیشترین اسبهای رام شده به پرورش دادن داشتن زین و یراق بین سنهای 2 و 4 سال شروع شدند . آنها در سن 5 سالگی کاملاً بالغ می شوند و میانگین طول عمر بین 25 تا 30 سال دارند .
پرورش اسبها در 3 طبقه بندی روی طبیعت کلی پایه گذاری شده : با سرعت و استقامت “خون سردها ” ، از جمله اسبهای انتخاب شده و بعضی اسبهای کوچک ، برای آرام رفتن ، کار سنگین مناسب هستند و ” اسبهای خونگرم ” از بین اسبهای تندخو و اسبهای خون سرد عبور می کنند و توسعه یافته هستند ، اغلب روی پرورش دادن برای اهداف اسب سواری خاص مخصوصاً در اروپا توجه می کنند . بالغ بر 300 پرورش اسب امروزه در جهان وجود دارد که برای کاربرد های متفاوت بسیاری توسعه یافته است . اسبها و انسانها از راههای بسیاری ، نه تنها در یک گوناگونی وسیعی از رقابتهای ورزشی و فعالیتهای تفریحی غیر رقابتی ، بلکه در فعالیتهای کاری که شامل کار پلیسی ، کشاورزی ، تفریح ، شرکت کردن در یادگیری و فیزیوتراپی ارتباط متقابل دارند . اسبها از دیدگاه تاریخی در جنگ استفاده شدند . یک گوناگونی وسیع از تکنیکهای اسب سواری توسعه داده شد ، شیوه های متفاوت بسیاری از روشها و راههای کنترل استفاده می شود . تولیدات بسیاری از اسبها مشتق شده اند که شامل گوشت ، شیر ، پوست ، مو ، استخوان می شود و دارویی از
مادیانهای حامله استخراج شده . انسانها برای اسبهای رام شده غذا ، آب و پناهگاه فراهم میکند به همان خوبی به متخصصانی از قبیل دامپزشکان و نعل بندان توجه شد
بیولوژی
اناتومی اسب توسط تعداد زیادی از بخشهای خاص توضیح داده شده ، همانطور که توسط نمودار نشان داده شد ، بخشهای خاص همچنین سن ها ، رنگها و پرورشهای متفاوتی را نشان می دهد .
سن
بسته روی پرورش ، مدیریت و محیط ، اسبهای رام امروزه متوسط عمر 25 تا 30 سال دارند . آن غیر معمول است ، اما تعداد کمی حیوانات تا 40 سالگی شان عمر می کنند . قدیمی ترین ثبت قابل تصدیق “بیلی قدیمی ” یک اسب مربوط به قرن نوزدهم که تا سن 62 سالگی زندگی کرد . در عصر جدید ، نان قندی که در کتاب گینس از ثبت جهان فهرست شده است ، قدیمی ترین اسب کوچک در 2007 در 56 سالگی مرد.
با توجه به یک تاریخ تولد واقعی اسب ، برای رقابتی ترین اهداف یک حیوان در 1 ژانویه هر سال در نیمکره شمالی و 1 آگوست در نیمکره جنوبی بررسی شده است .
مخالفت در استقامت اسب سواری است ، جایی که حداقل سن رقابت روی تقویم سن پایه گذاری شده است . یک تخمین ابتدایی از سن اسب ، می تواند از نگاه کردن در
دندان آن ایجاد شود . در ادامه اصطلاحات برای توضیح دادن اسبها با سن های متفاوت استفاده شده اند .
کره اسب : یک اسب کمتر از یک سال ، یک کره اسب که پرستاری می شود
بعضی وقتها اسب شیرخوار نامیده می شود و یک کره اسب که از شیر گرفته شده است ، اسب تازه از شیر گرفته شده نامیده می شود . بیشتر کره اسبهای رام شده در 5 تا 7 ماهگی از شیر گرفته می شوند ، اگرچه اسبها می توانند در 4 ماهگی بدون تاثیر نامطلوب از شیر گرفته شوند .
اسب یکساله : یک اسب هم جنس که بین 1 تا 2 سال سن دارد .
کره اسب : یک اسب نر زیر سن 4 سال . یک اصطلاح رایج اشتباه که هر اسب جوانی را کره اسب می نامند ، زمانیکه تنها به اسبهای نر جوان رجوع می شود .
کره مادیان : یک اسب ماده زیر سن 4 سال .
مادیان : یک اسب ماده 4 ساله و بیشتر
نریان : یک اسب نر غیر عقیم 4 ساله یا بیشتر ، بعضی مردم ، مخصوصاً در انگلستان به یک اسب نریان به عنوان اسب رجوع می کنند .
یک اسب پشته دار یک اسب نر است که یک بیضه دارد یا به طرز نامتناسبی عقیم است .
اسب اخته : یک اسب نر عقیم از هر سن است ، اگرچه برای راحتی ، مردم بسیاری به یک اسب اخته زیر 4 سال به عنوان یک کره اسب رجوع می کنند .
در مسابقه اسب ، تعاریفی از کره اسب ، کره مادیان ، و نریان ممکن است ار آنهایی که در بالا گفته شد متفاوت باشند . در انگلستان ، مسابقه اسب نژاده ، یک کره اسب را به عنوان یک نر کمتر از 5 سال سن ، و یک کره مادیان به عنوان یک ماده کمتر از 5 سال سن تعریف می کند . در ایالت متحده آمریکا ، هم مسابقه اسب نژاده و مسابقه زین و یراق کره اسب ها و کره مادیان ها را به عنوان اسبهای 4 ساله و جوانتر معرفی می کند .
اندازه
مقاله اصلی : دست (طول)
اندازه گیری قد اسبها در دست رسیدگی است ، “h ” یا ” hh ” برای “قد دست” ، در بالاترین حد سرکتف حیوان اندازه گیری شد ، جایی که گردن با کمر برخورد می کند ، به عنوان یک نقطه ثابت از آناتومی انتخاب شد ، بر خلاف سر یا گردن که بالا یا پایین حرکت می کند ، یک دست 4 اینچ (cm 10 ) است. قد متوسط توسط دستها و اینچ ها تعریف شده است ، دور دستها کمتر اندازه گیری می شود ، توسط یک نقطه اعشاری و اینچ های اضافی ارقام بین 1 تا 3 ادامه داده شده است . بنابراین یک اسب ” h 2/15″ توضیح داده شد ، 15 و 2 اینچ (62 در 160 سانتی متر) در قد است . اندازه اسبها با پرورش دادن ، متفاوت است اما می تواند همچنین توسط مواد غذایی تحت تأثیر باشد .
قانون کلی برای کوتاه شدن در قد بین چیزی که یک اسب را بررسی کرده و یک اسب کوتاه 2/14 پهنای دست است . یک حیوان 2/14 پهنای دست یا بالای آن معمولاً بررسی شده که یک اسب باشد و یکی که کمتر از h 2/14 است یک اسب کوتاه است . با این حال ، انتظاراتی برای قوانین کلی وجود دارد . بعضی پرورش ها اسبهای بالا و پایین h 2/14 را تولید می کند که اسبها با توجه به قدشان بررسی شده اند . بعضی پرورش های اسب کوتاه ممکن است ویژگیهای مشترک با اسبها داشته باشند و حیوانات ممکن است هر از گاهی در بالای h 2/14 بالغ شوند ، اما هنوز به عنوان اسبهای کوتاه بررسی شدند .
تفاوت بین یک اسب و اسب کوتاه به سادگی تفاوت در قد نیست ، اما جنبه های دیگری از فنوتیپ و ظاهر از قبیل شکل و طبیعت به حساب می آورد . اسبهای کوتاه اغلب یالهای ضخیم تر ، استخوان سنگین تر ، گردن کوتاه تر و ضخیم تر و دستهای کوتاه با پیشانی پهن را دارند .
آنها اغلب طبیعت آرامتری نسبت به اسبها دارند و همچنین سطح بالایی از اطلاعات اسبی ممکن است یا ممکن نیست برای همکاری با تربیت کنندگان استفاده نشده باشد.
در واقع ، اندازه کوچک ، بعضی وقتها یک فاکتور نیست . در حالیکه تاتوی شتلند در حدود 10 پهنای دست ( in 40/ cm 100 ) قد دارد ، فالابلا و اسبهای مینیاتور دیگر که نمی توانند بلندتر از 30 اینچ (76 سانتی متر) باشند ، به اندازه سایز متوسط ، توسط ثبت مخصوص طبقه بندی شدند .
اسبهای سواری سبکتر از قبیل عربی ، مورگان ها ، یا اسبهای کوارتر معمولاً حدود 14 تا 16 پهنای دست قد دارند (56 تا 64 اینچ / 140 تا 160 سانتی متر ) و می توانند وزن850 تا 1200پوند (kg 390 تا 450) را داشته باشند . اسبهای سواری سبکتر از قبیل اسبهای اصیل ، سدلبرد آمریکایی یا اسبهای خون گرم آمریکایی معمولاً در حدود h 2/15 و اغلب به بلندی h 17 و وزنشان از 1100 تا 1500 پوند (kg 500 تا 680) است . اسبهای سنگین از قبیل کلید سدال ، بلجینا، پرچرون و شیر معمولاً در نهایت h 16 تا 18 بلندی (قد) دارند و وزن آنها در حدود 1500 تا 2000 پوند (680 تا 910 کیلوگرم ) می تواند باشد .
بزرگترین اسبهایی که در تاریخ ثبت شده اند احتمالاً اسب شیر (Shire) بود که سمپسون نامیده شدند ، که در اواخر سال 1800 میلادی زندگی می کردند . او hh 2/21 و حد نصاب وزن او 3360 پوند (kg 1520) تخمین زده شده بود .
دارنده رکورد اخیر برای کوچکترین اسب جهان تامبلیا است ، یک اسب مینیاتور کاملاً بالغ که توسط حیوانات خیلی کوتاه قد تحت تاثیر قرار گرفته . او 17 اینچ (43 سانتی متر) قد و 60 پوند وزن دارد .
رنگها و نقش و نگارها
اسبها یک آرایش متفاوت از رنگهای دست و نقش و نگارهای متفاوت را نشان می دهند که با یک کلمه خاص توضیح داده . اغلب ، یک اسب ابتدا توسط رنگ دست (بدن) طبقه بندی شده قبل از اینکه از روی پرورش یا جنس طبقه بندی شود .

فایل : 45 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط