مقاله کامل ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران

مقاله کامل ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران

/
/
عنوان پایان نامه
ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران
استاد راهنما:
دکتر نادر حاجلو
استاد مشاور :
دکتر ناصر صبحی قراملکی
پژوهشگر:
ربابه عامل هوشمند
دانشگاه محقق اردبیلی
تابستان 1391
تقدیم به :
پدرم، کوهی که استواریم آموخت
و
مادرم، دریای محبت که لبریزم نمود
تقدیر و تشکر
با تشکر از استاد راهنمای بزرگوار، جناب آقای دکتر نادر حاجلو و استاد مشاور جناب آقای دكتر ناصر صبحی قراملکی که در تمام مراحل پژوهش با رهنمودهای ارزشمند و راهگشایشان مرا یاری نمودند.
از استاد فرهیخته، سرکار خانم دکتر اوشا برهمند که توفیق راهنمایی های پربار ایشان را در این زمینه پژوهش داشته ام کمال تشکر را دارم.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول مقدمات و کلیات
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مسئله 4
1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش 12
1-4 فرضیههای پژوهش 13
1-5 سؤالات پژوهش 14
1-6 اهداف پژوهش 14
1-7 تعریف مفهومی متغیرها 15
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1 مبانی نظری 18
2-1-1 مبانی نظریشخصیت 18
2-1-1-1 تعریف شخصیت 18
2-1-1-2 نظریه پنج عاملی 18
2-1-1-2-1 برون گرایی 22
2-1-1-2-2 توافق پذیری 22
2-1-1-2-3 روان رنجوری 22
2-1-1-2-4 باوجدان بودن (وظیفه شناسی) 23
2-1-1-2-5 گشودگی به تجربه 23
2-1-1-3 نظریه 6 عاملی شخصیت 24
2-1-1-4 یافتههای تجربی از مطالعات واژگانی ساختار شخصیت 25
2-1-1-5 ابعاد 6 عامل شخصیت HEXACO و مقیاسهای آن 25
2-1-1-5-1 صداقت-تواضع و مقیاسهای آن 25
2-1-1-5-2 تهییج پذیری و مقیاسهای آن 26
2-1-1-5-3 برونگرایی و مقیاسهای آن 28
2-1-1-5-4 توافق پذیری و مقیاس های آن 29
2-1-1-5-5 باوجدان بودن و مقیاسهای آن 30
2-1-1-5-6 گشودگی به تجربه و مقیاس های آن 31
2-1-1-6 رابطه های مورد انتظار با سایر متغیرها 32
2-1-1-6-1 برون گرایی، باوجدان بودن و گشودگی به تجربه 32
2-1-1-6-2 تهییج پذیری و توافق پذیری 33
2-1-1-6-3 صداقت-تواضع 33
2-1-1-6-4 تفاوتهای جنسیتی 33
2-1-1-7 پایه های تجربی مدل HEXACO 34
2-1-1-8 پایه های نظری 34
2-1-1-9 اعتبار افزایشی ساختار HEXACO نسبت به BF وFFM 35
2-1-1-10 مطالعات مرتبط با هگزاکو 36
2-1-1-10-1 گرایشات فوبیک 36
2-1-1-10-2 هگزاکو، هیجان خواهی و خطرجویی 37
2-1-1-10-3 هگزاکو، نوع دوستی و جناح چپی 37
2-1-2 اشتیاق شغلی: مفهوم روانشناختی نو ظهور 38
2-1-2-1 نظریه های اشتیاق شغلی 39
2-1-2-1-1 نظریه کان 39
2-1-2-1-1-1 ابعاد اشتیاق از نظر کان 40
2-1-2 نظریه شوفلی 41
2-1-2-2 اشتیاق شغلی و دیگر متغیرها 46
2-1-2-2-1 اشتیاق و فرسودگی شغلی 46
2-1-2-2-2 مدل منابع و تقاضاهای شغلی 47
2-1-2-2-3 چهارچوب فرضی 49
2-1-2-2-4 اشتیاق و اعتیاد به کار (پرکاری) 51
2-1-2-2-5 اشتیاق و شخصیت 52
2-1-2-2-6 روابط با ویژگیهای اجتماعی-جمعیت شناسی 53
2-1-3 جهت گیری هدف 54
2-1-3-1 نظریه های جهت گیری هدف 54
2-1-3-2 جهت گیری هدف و دیگر متغیرها 57
2-1-3-2-1 جهت گیری هدف و آگاهی فراشناختی 57
2-1-3-2-2 جهت گیری هدف و پیشرفت تحصیلی 58
2-1-3-2-3 جهت گیری هدف و ادراک ساختار کلاس 60
2-1-3-3 جهت گیری هدف آموزش 60
2-2 پیشینه پژوهش 63
2-2-1 پیشینه داخلی 63
2-2-2 پیشینه خارجی 67
فصل سوم : مواد و روشها
3-1 نوع پژوهش 78
3-2 جامعه آماری و گروههای نمونه، روش نمونه گیری 78
3-3 ابزارهای پژوهش 78
3-3-1 پرسشنامه ابعاد شخصیت هگزاکو 79
3-3-2پرسشنامه اشتیاق شغلی 80
3-3-3 پرسشنامه جهت گیری هدف 81
3-4 روش اجرای پژوهش 82
3-5 روش تجزیه و تحلیل آماری 82
فصل چهارم: یافته ها
4-1 دادههای توصیفی 84
4-2 تحلیل داده ها 86
4-3 جمع بندی 95
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 بحث و نتیجه گیری 97
5-2 محدودیت های پژوهش 111
5-3 پیشنهاد هایی برای پژوهش های آینده 111
5-4 پیشنهادات کاربردی 111
فهرست منابع
منابع فارسی 112
منابع انگلیسی 115
پیوست
ضمیمه الف……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
ضمیمه ب……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
ضمیمه ج………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
عنوان صفحه فهرست جداول و شکل
جدول 2-1 پنج عامل بزرگ شخصیت 21
جدول 2-2 رویه های بعد صداقت-تواضع و تعاریف آنها 26
جدول 2-3 رویه های بعد تهییج پذیری و تعارف آنها 27
جدول 2-4 رویههای برون گرایی و تعاریف آنها 28
جدول 2-5 رویههای توافق پذیری و تعاریف آنها 29
جدول 2-6 رویههای باوجدان بودن و تعاریف آنها 30
جدول 2-7 رویههای گشودگی به تجربه و تعاریف آنها 32
جدول 4-1شاخص توصیفی پاسخگویان بر اساس وضعیت تأهل و تحصیلات 84
جدول 4-2میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه برحسب جنسیت 85
جدول 4-3همبستگی بین شاخص کلی اشتیاق شغلی و ابعاد شخصیت هگزاکو 86
جدول 4-4خلاصه نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نمرات اشتیاق شغلی بر ابعاد شخصیت هگزاکو 87
جدول 4-5خلاصه اطلاعات تحلیل واریانس 87
جدول 4-6سهم هریک از ابعاد شخصیتی در پیش بینی اشتیاق شغلی 88
جدول 4-7همبستگی بین شاخص کلی جهتگیری هدف و ابعاد شخصیت هگزاکو 89
جدول 4-8خلاصه نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نمرات جهتگیری هدف بر ابعاد شخصیتی
هگزاکو 90
جدول 4-9خلاصه اطلاعات تحلیل واریانس 90
جدول 4-10سهم هریک از ابعاد شخصیتی در پیش بینی جهتگیری هدف 91
جدول 4-11همبستگی بین اشتیاق شغلی و جهتگیری هدف 92
جدول 4-12آزمون باکس برای ارزیابی برابری ماتریسهای کوواریانس 93
جدول 4-13 خلاصه نتایج تحلیل واریانس چند متغیره اشتیاق شغلی و جهتگیری هدف در بین دبیران زن و مرد 94
جدول 4-14آزمون لوین برای همگنی واریانسها 96
جدول 4-15خلاصه نتایج تحلیل واریانس تک متغیره اشتیاق شغلی وجهتگیری هدف بر حسب جنسيت 95
شکل 2-1 رابطه بین فرسودگی و اشتیاق شغلی 43
شکل 2-2 مدل فرضی: مطالبات- منابع شغلی 48
شکل 2-3 چهارچوب فرضی اشتیاق و رضایت شغلی 50
شکل 2-4 نقش واسطه ای اشتیاق شغلی بین رهبری قابل اعتماد و رضایت شغلی 51
شکل 2-5 تحلیل مسیر و ضرایب مدل تأیید شده 65
شکل 2-6 مدل تبادلی از بهزیستی معلمان 75

فایل : 145 صفحه

فرمت : Word

32500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط