مقاله کامل ابزارها و نكات كاربردي -درك كودكان دبستاني

مقاله کامل ابزارها و نكات كاربردي -درك كودكان دبستاني

ابزارها و نكات كاربردي
درك كودكان دبستاني
(درك كودكان سنين مدرسه)
اليزابت كراري
موضوعات
پيشگفتار
فعاليتهاي رو به رشد
درك خلق و خوي كودكان
ابزارهاي والدين
رفتارهاي خوب را جستجو كنيد
از مشكلات دوري كنيد
احساسات را بپذيريد
حدود متناسب وضع كنيد
مهارتهاي جديد را آموزش دهيد
خلاصه ابزارها
ايده‌هاي فرزندپروري
كج خلقي‌هاي سرشتي
دردسر تكاليف
خواهر يا برادر را مسخره مي‌كند
حل مشكلات
به كار بردن ابزار در عمل
به نام يگانه مهرباني كه تمام هستي‌ام از اوست
پيشگفتار
آيا شما مي‌خواهيد فرزندتان ….
اعتماد به نفس داشته باشيد؟
دوست داشتن را احساس كند؟
با احساس مسئوليت رفتار كند؟
با ديگران به خوبي كنار بيايد؟
تصميماتش را بدون وابستگي و مستقل اتخاذ كند؟
از يادگيري لذت ببرد؟
اگر چنين مي‌خواهيد، بنابراين، اين كتاب براي شماست. ما اهداف مشتركي را دنبال مي‌كنيم.
اين كتاب –
فعاليتهاي رو به رشد كودكان را به طور خلاصه شرح مي‌دهد،
به شما ابزارهايي براي برخورد با كودكان پيشنهاد داده و
مراحلي براي حل مشكلاتتان به شما تقديم مي‌كند
اما به يك چيز از جانب شما نياز دارد- تعهد!
ابتدا به تعهد نياز دارد تا به ارزشهايتان دقت كنيد و يك تصويرسازي بلندمدت داشته باشيد. سپس تصوير مورد انتظارتان را با سن كودك و خلق و خوي او (هماهنگ) آداپته كنيد.
تعهد براي مراقبت از خودتان چنانكه وقت، انرژي و آرامش براي مراقبت از فرزندتان داشته باشيد.
تعهد براي آزمودن شيوه‌هايي جديد تا زمانيكه چيزي را بيابيد كه براي هم شما، و هم كودكستان مؤثر باشد.
فعاليتهاي رو به رشد
آنچه كودكان براي يادگيري نياز دارند.
ماري (9 ساله) زمان زيادي را با دوستش سالي مي‌گذراند. وقتيكه او به خانه مي‌آياد مدام راجع به مادر سالي حرف مي‌زند. «او شيريني‌هايش را از تو بهتر مي‌پزد» «او سالي را براي كمك در شستن ظرفها مجبور نمي‌كند». «او به سالي خياطي ياد مي‌دهد» چرا ماري اينقدر از من انتقاد مي‌كند؟ موضوع چيست؟ هر چند نظرات ماري ممكن است انتقادآميز به نظر آيد اما به روشهاي مختلفي كه خانواده‌ها كارها را انجام مي‌دهند، توجه دارد. او شايد تابحال فكر مي‌كرد كه همة خانواده‌ها همة كارها را همانند شما انجام مي‌دهند. وظيفه كودكان دبستاني كشف دنياي بزرگتر است. آنها اين امر را با پرسيدن سؤالات فراوان، به چالش كشيدن كارهاي والدين و آزمايش كردن قوانين انجام مي‌دهند. در جدول زير مثالهايي از رفتارهاي معمول ليست شده و نقش و الدين در آن آورده شده است. چالش والدين شامل فراهم كردن اطلاعات و محدود كردن نياز كودكان است.
پل (7 ساله) به من در تميز كردن اتاق خود كمك مي‌كند اما به تنهايي اين كار را انجام نمي‌دهد. پدرش معتقد است، حالا كه او دبستاني است بايد مسئوليت بيشتري را در خانه عهده‌دار باشد. ما روشهاي تهديد و يا رشوه دادن را به كار برده‌ايم اما هيچ كدام فايده‌اي نداشت. چگونه بايد بفهميم كه داشتن چه انتظاراتي از او عاقلانه است؟
بچه‌ها به تدريج، مسئول‌تر مي‌شوند. آنها با كمك كردن در يك كار آغاز مي‌كنند. سپس آن كار را با يادآوري كردن و يا نظارت انجام مي‌دهند و سرانجام، آن را به تنهايي انجام مي‌دهند. بسياري از والدين فرض مي‌كنند چون كه كودك در حضور والدين كاري را مي‌تواند انجام دهد بنابراين به تنهايي نيز مي‌تواند آن كار را انجام دهد. متأسفانه، اين طور نيست.
بنابر بعضي از دلايل مسئول بودن دربارة يك وظيفه از انجام دادن آن وظيفه مشكل‌تر است. يك كودك ممكن است چندين روز يا هفته در انجام يك كار موفق باشد و بعد دوباره به مرحلة قبلش باز گردد. همينطور كه در جدول زير مشاهده مي‌كنيد، يادگيري مسئوليت بيشتر از روزها يا هفته‌ها و معمولا سالها طول مي‌كشد.
شما مي‌توانيد همكاري را با شركت دادن تدريجي كودك در مسئوليت تشويق كنيد تا اينكه فقط از او درخواست كنيد. چهار سطح وجود دارد:
شايد عجيب باشد اما كودكان زماني كه بدانند مي‌توانند تقاضاي كمك كنند، بسيار مستقل‌تر كار مي‌كنند تا اينكه به آنها گفته شود «از اتاقت تا وقتي كه كارت تمام نشده، بيرون نمي‌آيي‌».
جدول مشاركت در وظايف كارهاي خانه
سن كودكتان را نسبت به سطوح متفاوت مسئوليت ميانگين بگيريد. حرف انگليسي، نشان مي‌دهد كه ]آيا كودك مي‌تواند در انجام كار كمك كند[ ، ]وظيفه‌اش را هنگامي كه به وي يادآوري كنيد و يا نظارت كنيد انجام مي‌دهد ، يا ]وظيفه‌اش را به تنهايي انجام مي‌دهد (بدون نظارت)[ (A).
12 11 10 9 8 7 6 5 4 وظايف
A R لباس پوشيدن
A R H جمع كردن وسايل شخصي
A R H تميز كردن اتاق و
A R H مراقبت از حيوانات اهلي
A R H پختن غذا
درك خلق و خوي كودكان
چه چيز را مي‌توانيم تغيير دهيم؟
پسر هفت سالة دوستم مي‌تواند در مهماني بدون هيچ دردسري آرام بنشيند. اما پسر من، نمي‌تواند آرام بنشيند و يا بيشتر از پنج دقيقه ساكت باشد. دوستم مي‌گويد: «فقط يك كتاب با خودت بردار تا او را مشغول كني» اما اين كار در مورد او بي‌تأثير است. آيا پسر من مشكلي دارد؟
ممكن است اينطور نباشد. بچه‌ها خلق و خو و سرشت متفاوتي دارند. بعضي از آنها اساساً (از نظر طبيعي) آرام هستند. بعضي ديگر خيلي فعال هستند. اما بيشتر بچه‌ها نه خيلي آرام و نه خيلي فعالند
چيزي مابين هستند. تحقيقات 9 صفت را نشان مي‌دهد كه به طور نسبي با سن كودك ثابت مي‌ماند. كه بعضي از اين صفات شامل: سطح فعاليت، هيجان، پذيرفتن/ پس زدن، انعطاف‌پذيري و پافشاري و سماجت، هستند.
كودكان هم سن و سال مي‌توانند بسيار متفاوت باشند. در بخش نوزادان بيمارستان مي‌بينيد كه بعضي از بچه‌ها بلند گريه مي‌كنند. بعضي ديگر فقط ناله مي‌كنند. بعضي از نوزادان پتوي خود را با پا عقب مي‌زنند. بعضي ديگر فقط تكان مي‌خورند.
چگونه خلق و خوي كودكان در تربيت فرزند تأثير مي‌گذارد؟
به دو شيوه. اول شما از آنچه كه انتظار داريد كودكتان رفتار كند، تصوير ذهني نزد خود داريد. اگر خلق و خوي كودك با آن تصوير هماهنگ باشد، تربيت وي برايتان آسانتر خواهد بود. اگر نه، نياز داريد در انتظاراتتان بازنگري داشته باشيد. دوم، زندگي كردن با بعضي از خلق و خوها سخت‌تر از بعضي ديگر مي‌باشد. اگر كودك شما فعال، پر سر و صدا و سمج است كارتان مشكل‌تر خواهد بود.
چه ويژگي‌ها و صفاتي بهترين هستند؟ صفات نه خوب هستند و نه بد. بسياري از صفاتي كه در كودكان دلسردكننده‌اند در مورد بزرگسالان بسيار مفيدند. به عنوان مثال، فعاليت زياد و پافشاري يك كودك خسته‌كننده است اما همين صفات مي‌تواند يك فرد بالغ را به سمت انجام وظايفش سوق دهد.
آيا مي‌توان خلق و خوي اصلي را تغيير داد؟
بله و صبوري و استقامت شما را در طول ساليان مي‌طلبد. شما مي‌توانيد به كودكان مهارتهايي كه براي زندگي در دنياي واقعي به آن نياز دارند آموزش دهيد. مثلاً مي‌توانيد به يك كودك پرشور و هيجان ياد دهيد تا پاسخ‌هايش را تعديل كند و اين كار را از طريق روش چند نفس عميق كشيدن قبل از پاسخ دادن انجام دهد اما شما نمي‌توانيد او را به يك كودك آرام تبديل كنيد.
مثالهايي از صفات سرشتي متفاوت
سطح فعاليت: مقدار حركت
هيجان: ميزان احساسات را نشان مي‌دهد.
سماجت و پافشاري: حتي هنگاميكه مشكلاتي وجود دارد
پذيرفتن / پس زدن: پاسخ اوليه به تجربيات جديد
سازگاري (انعطاف‌پذيري) توانايي تغيير كردن
ابزارهاي والدين
چرا پنج سري ابزار؟
چرا اين همه ابزار؟ اول اينكه شما كارهاي زيادي براي انجام دادن داريد. دوم اينكه ابزار بيشتر كار شما را آسانتر خواهد ساخت. بريدن چوب سخت خواهد بود اگر فقط يك چكش و انبردست داشته باشيد. همينطور، رشد دادن اعتماد به نفس در كودكان سخت مي‌شود اگر تمام چيزي كه مي‌دانيم فقط اين باشد كه چگونه براي كودكان حدودي را وضع مي‌كنيم.

فایل : 46 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط