مقاله در مورد نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری از بزهکاری کودکان

مقاله در مورد نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری از بزهکاری کودکان

بسمه تعالي
دانشگاه آزاد اسلامي
واحد علوم و تحقيقات اردبیل
بدينوسيله تاييد مي‌شود پايان‌نامه /رساله آقاي امید علیزاده دانشجوي مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی تحت عنوان: « نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری از بزهکاری کودکان » از لحاظ محتواي علمي و فرمت ويرايش و نگارشي پايان‌نامه /رساله كامل و بدون نقص مي‌باشد. يك نسخه پايان‌نامه / رساله اصلاح شده ، تايپ شده و بدون نقص به اينجانبان اساتيد راهنما و مشاور تحويل گرديده است لذا انجام مراحل تسويه حساب و فارغ‌التحصيلي نامبرده بلامانع مي‌باشد.
نام و نام خانوادگي استاد/استادان راهنما تاريخ امضاء
1-دکتر شهلا معظمی
2-
نام و نام خانوادگي استاد/استادان مشاور تاريخ امضاء
1-دکتر سهیلا بایبوردی
2-
نام و نام خانوادگي مدير گروه :دکتر محمدعلی جاهد تاريخ امضاء

معاونت پژوهش و فن آوری
به نام خدا
منشور اخلاق پژوهش
با یاری از خداوند سبحان واعتقاد به این که عالم محضرخداست وهمواره ناظر براعمال انسان و به منظور پاس داشت مقام بلند دانش و پژوهش و نظر به اهمیت جایگاه دانشگاه دراعتلای فرهنگ وتمدن بشری ، مادانشجویان واعضاء هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی متعهد می گردیم اصول زیر را درانجام فعالیت های پژوهشی مد نظر قرارداده وازآن تخطی نکنیم :
اصل برائت : التزام به برائت جویی از هرگونه رفتار غیر حرفه ای واعلام موضع نسبت به کسانی که حوزه علم وپژوهش ر ابه شائبه های غیرعلمی می آلایند .
اصل رعایت انصاف وامانت : تعهد به اجتناب ازهرگونه جانبداری غیرعلمی وحفاظت ازاموال ، تجهیزات ومنابع دراختیار
اصل ترویج : تعهد به رواج دانش واشاعه نتایج تحقیقات وانتقال آن به همکاران علمی و دانشجویان به غیر ازمواردی که منع قانونی دارد .
اصل احترام : تعهد به رعایت حریم ها وحرمت ها درانجام تحقیقات ورعایت جانب نقد وخودداری ازهرگونه حرمت شکنی .
اصل رعایت حقوق : التزام به رعایت کامل حقوق پژوهشگران و پژوهیدگان (انسان ، حیوان ونبات ) وسایرصاحبان حق .
اصل راز داری : تعهد به صیانت ازاسرار واطلاعات محرمانه افراد ، سازمان ها وکشوروکلیه افراد ونهادهای مرتبط با تحقیق .
اصل حقیقت جویی : تلاش درراستای پی جویی حقیقت و و فاداری به آن ودوری ازهرگونه پنهان سازی حقیقت
اصل مالکیت مادی ومعنوی : تعهد به رعایت مصالح ملی ودرنظر داشتن پیشبرد وتوسعه کشور درکلیه مراحل پژوهش
اصل منافع ملی : تعهد به رعایت مصالح ملی و درنظر داشتن پیشبرد وتوسعه کشور درکلیه مراحل پژوهش
تعهد نامه اصالت رساله یا پایان نامه تحصیلی
اینجانب امید علیزاده دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته حقوق جزا و جرم شناسی که در تاریخ 23/ 11/ 1392 از پایان نامه خود تحت عنوان” نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری از بزهکاری کودکان ” با کسب نمره 08/17 و درجه بسیارخوب دفاع نموده ام بدینوسیله متعهد می شوم:
این پایان نامه حاصل تحقیق و پژوهش انجام شده توسط اینجانب بوده و در مواردی که از دستاوردهای علمی و پژوهشی دیگران (اعم از پایان نامه، کتاب، مقاله و…) استفاده نموده ام، مطابق ضوابط و رویه موجود، نام منبع مورد استفاده و سایر مشخصات آنرا در فهرست مربوطه ذکر و درج کرده ام.
این پایان نامه قبلاً برای دریافت هیچ مدرک تحصیلی (هم سطح، پایین تر یا بالاتر) در سایر دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی ارائه نشده است.
چنانچه بعد از فراغت از تحصیل، قصد استفاده و هرگونه بهره برداری اعم از چاپ کتاب، ثبت اختراع و… از این پایان نامه یا رساله داشته باشم، از حوزه معاونت پژوهشی واحد مجوزهای مربوطه را اخذ نمایم.
چنانچه در هر مقطع زمانی خلاف موارد فوق ثابت شود، عواقب ناشی از آن را می پذیرم و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات مجاز است با اینجانب مطابق ضوابط و مقررات رفتار نموده و در صورت ابطال مدرک تحصیلی ام هیچگونه ادعایی نخواهم داشت.
نام و نام خانوادگی: امید علیزاده
تاریخ و امضاء
بسم الله الرحمن الرحیم
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات اردبیل
پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A.)
رشته: حقوق جزا و جرم شناسی
موضوع
نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری از بزهکاری کودکان
استاد راهنما
دكتر شهلا معظمی
استاد مشاور
دكتر سهیلا بایبوردی
نگارنده
امید علیزاده
سال تحصیلی 93-92
سپاسگزاری
با تقدیراز:
استاد ارجمند سرکار خانم دکتر شهلا معظمی
و
استاد گرامي سرکار خانم دکتر سهیلا بایبوردی
تقديم به :
«پدر و مادرم»
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
مقدمه 2
الف- بیان مسئله 2
ب- پیشینه پژوهش 3
د- سوالات تحقیق 5
ه- فرضیه های تحقیق 5
و- اهداف تحقیق 5
ز- روش تحقیق 5
ح- ساماندهی تحقیق 5
فصل اول: كليات تحقيق (مفاهیم، تعاریف) 7
1-1- تعریف مفاهیم 8
1-1-1- خانواده و مدرسه 8
1-1-1- تعریف خانواده در جامعه شناسی 8
1-1-1-2- تعریف خانواده در حقوق 8
1-1-1-3- تعریف مدرسه 9
1-1-2- تعریف پیشگیری 9
1-1-3-تعریف کودک یا طفل 10
1-1-3-1-تعریف کودک از نظر فقه وحقوق 10
1-1-3-2- تعریف کودک از دیدگاه کنوانسیون حقوق کودک 11
1-1-4- بزهکار و بزهکاری 12
1-1-4-1- بزهکاری 12
1-1-4-2- بزهکار 12
1-1-4-3- گروههای بزهکاری 13
1-2-مبانی و تقسیم بندی 14
1-2-1-کودکان و مفهوم عام مسئولیت 14
1-2-1-1-سن مسئولیت کیفری کودکان 14
1-2-1-2-مفهوم مسئولیت کیفری در اطفال 14
1-2-1-3-اهلیت جنایی اطفال 15
1-2-1-4-مسئولیت جامعه در قبال کودکان و بالعکس 15
1-2-2-انواع پیشگیری در بزهکاری کودکان 16
1-2-2-1-پیشگیری از منظر سطوح اجرایی یا تعیین اولویت ها 17
1-2-2-1-1-پیشگیری نخستین یا ابتدایی 17
1-2-2-1-2- پیشگیری دومین یا ثانویه 17
1-2-2-1-3- پیشگیری سومین یا ثالث 18
1-2-2-2- پیشگیری از منظر زمان اجرا 18
1-2-2-3-پیشگیری از منظر نحوه عمل یا فرآیند اجرا 18
1-2-2-3-1- پیشگیری واکنشی 18
1-2-2-3-2- پیشگیری کنشی یا غیرکیفری 19
1-2-2-4- رویکرد پيشگيري از بزهكاري 20
1-2-2-4-1-پیشگیری وضعی 20
1-2-2-4-2-پیشگیری اجتماعی 21
1-2-3- مبانی نظری پیشگیری رشدمدار 23
1-2-3-1-« نظریه تعاملی» تورنبری 23
1-2-3-2- نظریه پایه سنی لوب و سمپسون 24
عنوان صفحه
1-2-4- اصول پیشگیری رشدمدار 24
فصل دوم:عوامل موثر بر بزهکاری کودکان و جایگاه حقوقی آن 27
2-1- ویژگی های کودکان بزهکار و نوع جرائم ارتکابی 28
2-1-1- ویژگیهای رفتاری کودکان بزهکار 28
2-1-2- ویژگی های اجتماعی اطفال و نوجوانان بزهکار 28
2-1-2-1- تحصیلات 28
2-1-2-2- وضعیت شغلی 29
2-1-2-3-خشونت دیدگی 29
2-1-2-4-سابقه فرار از منزل 29
2-1-2-5- اوقات فراغت،گروه دوستان 29
2-1-2-6-کمبود محبت 29
2-1-3- انواع بزهکاری کودکان و نوجوانان 30
2-1-3-1- جرائم شاخص 30
2-1-3-2- جرائم غیرشاخص یا بزه های ویژه کودکی 31
2-1-3-2-1-سرقت 31
2-1-3-2-2-دعوا و درگیری 31
2-1-3-2-3-استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر 31
2-2- تاریخچه و نظریات مربوط به بزهکاری 32
2-2-1- مروری برتاریخچه بزهکاری 32
2-2-2-نظریه‏های جرم شناختی بزهکاری 33
2-2-2-1- نظریه انتقال فرهنگی کج‏روی 33
2-2-2-2- نظریه بی‏هنجاری مرتن 34
2-2-2-3- نظریه کنترل 34
2-2-2-4- نظریه فشار عمومی در بزهکاری 34
2-2-3- عوامل مؤثر در بروز بزهکاری 35
2-2-3-1-عوامل فردی 35
2-2-3-1-1- عوامل ارثی یا ژنتیکی 36
2-2-3-1-2- عوامل روان‌شناختی و صفات شخصیتی 36
2-2-3-1-3-عوامل مرتبط با نوع نگرش افراد به بزه خاص وویژگیهای خاص 36
2-2-3-2-عوامل خانوادگی 36
2-2-3-2-2- فقر مادی خانواده 37
2-2-3-2-3- ستیزه والدین 38
2-2-3-3-عوامل محیطی 38
2-2-3-4-عوامل اجتماعی خاص 39
2-3-موقعیت حقوقی اطفال وکودکان در قوانین بعد از انقلاب اسلامی 40
2-3-1-مرحله  اجرای قوانین جزایی مصوب سال 1361 و 1362 41
2-3-2- قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1370 41
2-3-3- قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 (جدید) 42
2-3-4- قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 28/6/1378 43
2-3-5-جایگاه کودکان در قانون اساسی ایران 44
فصل سوم: موقعیت خانواده و مدرسه در پیشگیری از بزهکاری 45
3-1-بررسی نقش خانواده در پیشگیری از بزهکاری 46
3-1-1-ماهیت نقش خانواده در پيشگيري از بزهکاری 46
3-1-2- نقش تربیتی خانواده در پيشگيري از جرم 47
3-1-2-1-بعد اجتماعي و شخصيتي 47
3-1-2-2- بعد اعتقادي 48
عنوان صفحه
3-1-2-3-بعد اقتصادي 48
3-1-3- شیوه ها و راه‌های کنترل بزهکاری در خانواده 48
3-1-3-1- نظارت مربوط به قبل از تولد 49
3-1-3-2- مقررات مربوط به بعد از تولّد طفل 49
3-1-3-3- پيشگيري زودرس از بزهکاري با رويکرد خانواده مدار 49
3-1-3-3-1-برنامه مبتني بر آموزش والدين 50
3-1-3-3-2-ملاقاتهاي خانگي 50
3-1-3-3-3-برنامه مبتني بر خدمات مراقبتي روزانه 50
3-1-3-3-4-خانواده درماني 50
3-1-4-سازمان های بین المللی و توصیه های برای پیشگیری رشد مدار 51
3-1-4-1-ایجاد محیطی آرام و سالم در خانواده 51
3-1-4-1-1- برقراری دوستی و تفاهم بین والدین 52
3-1-4-1-2-همبازی شدن با کودک و نوجوان 52
3-1-4-1-3-احتراز از رقابت در جلب محبت فرزندان 52
3-1-4-1-4-عدم ایجاد ناسازگاری در محیط خانواده 52
3-1-4-1-5-عدم پرخاشگری والدین نسبت به خود و یا نسبت به فرزندان 52
3-1-4-1-6- پرورش حس اعتماد به نفس 53
3-1-4-1-7-ابراز مهر و محبت به فرزندان 53
3-1-4-2- تأمین آموزش و پرورش مناسب 53
3-1-4-2-1- نقش مدرسه 53
3-1-4-2-2-نقش معلم 54
3-2- آموزش و پرورش و پیشگیری از بزهکاری 55
3-2-1-پيشگيري اجتماعي رشدمدار و نقش آموزش و پرورش در آن 55
3-2-2-ماهیت نقش مدرسه در پیش گیری از بزهکاری 56
3-2-2-1-درونی شدن ارزش های اجتماعی در کودکان 57
3-2-2-2-جایگاه آموزش و پرورش در پیشگیری از جرم رشد مدار 57
3-2-3-مروری بر راهبردهای مبتنی برآموزش و خانواده در پیشگیری از جرم 58
3-2-3-1-آموزش خانواده ها نسبت به حقوق و نیازهای کودکان 59
3-2-3-2-حمایت از کودکان متعلق به خانواده های بدسرپرست 59
3-2-3-3-ایجاد پیوند میان خانواده و مدرسه 59
3-2-4-مروری بر نقش مدرسه و خانواده در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان 60
3-2-4-1-برنامه‏های تربیتی مدارس 60
3-2-4-2-خانواده و اعتیاد نوجوانان 61
3-2-4-3-برنامه‏ریزی برای محلات اطراف مدارس 62
3-2-5-سیاست های پیشگیری در برنامه چهارم توسعه 62
نتیجه 63
پیشنهادها 64
منابع و مآخذ 66
چکیده انگلیسی 69

فایل : 80 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط