مقاله در مورد نقش ادراک خود، نظم جویی شناختی هیجان و سرسختی روان شناختی در پیش بینی بزهکاری نوجوانان

مقاله در مورد نقش ادراک خود، نظم جویی شناختی هیجان و سرسختی روان شناختی در پیش بینی بزهکاری نوجوانان

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد علوم و تحقيقات (اردبیل)
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ardabil
فرم پيشنهاد تحقيق
پايان‏نامه‌ی كارشناسي ارشد
عنوان تحقيق به فارسي: نقش ادراک خود، نظم جویی شناختی هیجان و سرسختی روان شناختی در پیش بینی بزهکاری نوجوانان
نام دانشجو:معصومه دانشکده:روانشناسی
نام خانوادگی دانشجو:جاهد زاده گروه تخصصی:باليني
رشته تحصيلي:روانشناسی گرايش:بالینی
نيمسال ورود به مقطع جاري:دوم 92-91 نيمسال شروع به تحصيل : دوم 92-91 نام و نام خانوادگی استاد راهنما: نام و نام خانوادگی استاد (اساتيد) مشاور:
1- عذرا غفاري 2-
تأييد معاون پژوهشي واحد:
تاريخ تصويب در شوراي گروه تخصصي: تاريخ تصويب در شوراي پژوهشي واحد علوم و تحقیقات اردبیل :
تأیید کارشناس پژوهشی تائيد مدير پژوهشي تائيد رئيس
واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل:
تاريخ ارسال به حوزه پژوهشي واحد علوم و تحقیقات(تهران):
تاريخ بررسي وتاييد امور پژوهشي واحد: تأييد مديركل پژوهشي:
تأييد معاون پژوهشي واحد:
توجه: لطفاً اين فرم با مساعدت و هدايت استاد راهنما تكميل شود.
اطلاعات مربوط به دانشجو:
نام:معصومه نام‏خانوادگي.جاهد زاده شماره دانشجويي:.911034394
مقطع:کارشناسی ارشد رشته تحصيلي: .روانشناسی بالینی گروه تخصصی:روانشناسی بالینیي
گرایش:.بالینی نام‌دانشكده: سال ورود به مقطع جاري: دوم92-91
نيمسال ورودي 92-91
آدرس پستي در اردبیل:
آدرس پستي در شهرستان:گرمی بخش تازه کند انگوت روستای داشقاپو
تلفن ثابت محل سكونت: 04526622164
تلفن همراه: 09149531529 تلفن محل كار: دورنگار:
پست الكترونيjahedzade.m239@gmail.com
اطلاعات مربوط به اساتید راهنما و مشاور:
تذكرات:
دانشجويان دوره كارشناسي ارشد می‌توانند يك استاد راهنما و حداكثر دو استاد مشاور و دانشجويان دوره دكتري حداكثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور مي‏توانند انتخاب نمايند.
در صورتي كه اساتيد راهنما و مشاور مدعو مي باشند، لازم است سوابق تحصيلي، آموزشي و پژوهشي كامل ايشان (رزومه كامل) شامل فهرست پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‏هاي دكتري دفاع شده و يا در حال انجام كه اساتيد مدعو، راهنمايي و يا مشاوره آنرا بر عهده داشته‏اند، به همراه مدارك مربوطه و همچنين آخرين حكم كارگزيني (حكم هيأت علمي) ضميمه گردد.
اساتيد راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذيرش پروپوزال، به سقف ظرفيت پذيرش خود توجه نموده و در صورت تكميل بودن ظرفيت پذيرش، از ارسال آن به دانشگاه و حوزه پژوهشي و يا در نوبت قراردادن و ايجاد وقفه در كار دانشجويان جداً پرهيز نمايند. بديهي است در صورت عدم رعايت موازين مربوطه، مسئوليت تأخير در ارائه پروپوزال و عواقب كار، متوجه گروه تخصصي و دانشكده خواهد بود.
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
نام و نام خانوادگي:عذرا غفاري آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي دكترا.
تخصص اصلي:روانشناسی تربیتی رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): استادیار تلفن همراه: 09143545349
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): ……………………………………………..
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول:
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم:
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
4- اطلاعات مربوط به پايان‏نامه:
الف- عنوان تحقیق
1- عنوان به زبان فارسی:
نقش ادراک خود، نظم جویی شناختی هیجان و سرسختی روان شناختی در پیش بینی بزهکاری نوجوانان
2- عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):
تذكر: صرفاً دانشجويان رشته‏هاي زبان آلماني،‌فرانسه و عربي مجازند عنوان پايان‏نامه خود را به زبان مربوطه در اين بخش درج نمايند و براي بقيه دانشجويان، عنوان بايستي به زبان انگليسي ذكر شود.
Self-perception , regulation of emotional cognitive save hardiness in predicting juvenile delinquency
ب – تعداد واحد پايان‏نامه: 6 واحد
ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق به صورت مستند) :
آسیب های اجتماعی از معضلاتی هستند که مانع پیشرفت و توسعه اجتماعی و باعث هدر رفتن نیروی فعال و جمعیت جوان کشور خواهد شد. بزهکاری نوجوانان یک رفتار غیر معمول و از اشکال انحرافات اجتماعی است و گسترش آن حیات اجتماعی را به خطر می اندازد. انواع بزهکاریها نظیر فرار از منزل، دزدی، اعتیاد، اعمال ضد قانون، اعمال جنسی نامشروع و … توسط افراد بزهکار انجام می شود.نظریه های مختلف شخصیت و روان درمانی هر کدام سبب شناسی خاصی را برای اختلالات روان شناختی ذکر می کند. پژوهش های انجام شده در خصوص آسیب های اجتماعی نشان می دهد که عوامل مختلف اجتماعی و روانی در رابطه با جرم و بزهکاری موثرند(ساکی و دیگران، 1388) که یکی از آنها نحوه برداشت هر فرد از ویژگی ها و خصوصیات خود بوده و برداشتی است که فرد در مواجهه با شرایط روانی و اجتماعی از خود بروز می دهد.نظریه های خود مفهوم خود پنداره را مناسبترین مفهوم جهت شناسایی اختلالات عاطفی و روانی می دانند. در مدل ادراک خود که دیمون و هارت (1991) ارائه کرده اند مشکلات روانی و عاطفی ناشی از نقص یا تاخیر در استدلال نوجوانان درباره خود مطرح شده است. یافته های تحقیقی نشان می دهد که سطح ادراک خود نوجوانان بزهکار بطور شناختی پایین تر از افراد رشد یافته است بعبارت دیگر اعمال ضد اجتماعی ممکن است بازتابی از عدم توانایی تفکر موثر در مورد خود در ارتباط با دیگران باشد ( همان)نظم جویی شناختی هیجان از جمله متغیر هایی است نقش مهمی در فهم همبسته های رفتاری، هیجانی و وقایع عاطفی منفی ایفا می کند بطوری که نارسایی در نظم جویی هیجان، مکانیسم زیر بنایی اختلال های خلقی و اضطرابی می باشد در حمایت از این ادعا می توان گفت که نشانه های نارسایی نظم جویی شناختی هیجان در بیش از نیمی از اختلال های محورl و در تمام اختلال های شخصیتی محورǁ راهنمایی تشخیصی و آماری اختلال های روانی بازبینی شده چهار اتفاق می افتد.( گروس، 1999) برآبادی و دیگران (1389) در پژوهشی با عنوان خود و بزهکاری نقش درمان یکپارچه نگر در بهبود ادراک خود در بزهکاران معتاد که به روش مطالعه نیم آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل غیر تصادفی روی نوجوانان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت مشهد انجام گرفته است به این نتایج دست یافته اند که درمان یکپارچه نگر در ارتقاء سطح تحول ادراک خود، بهبود خود پنداره و افزایش عزت نفس بزهکاران معتاد نقش دارد و پیشنهاد کرده اند که نظام های اصلاحی و امنیتی می بایست کاری بیش از نگهداری و مجازات بزهکاران انجام دهند و آن توسعه مراکز مشاوره و روان درمانی در زندان ها و مراکز نگهداری بزهکاران می باشد.افراد برای تنظیم فرایندهای مختلف هیجانی از راهبردهای متفاوتی استفاده می کنند که یکی از متداولترین آنها تنظیم هیجان با استفاده از فرایندهای شناختی ( نظم جویی شناختی هیجان ) است. فرایندهای شناختی را می توان به فرایندهای ناهشیار ( فرافکنی و انکار ) و هشیار (ملامت خویش، فاجعه سازی، نشخوارگری ) تقسیم نمود. نظم جویی شناختی هیجان بر فرایندهای هشیار تمرکز دارد.(حسنی، 1389)از دیدگاه کوباسا (1979 به نقل از هوگ و دیگران ، 2007) فرد سر سخت کسی است که قادر باشد حوادث را کنترل کند یا بر آنها تاثیر داشته باشد و عوامل فشارزا را قابل تغییر بداند و نسبت به فعالیت هایی که انجام می دهد متعهد باشد و انتظار داشته باشد که این تغییر یک مبارزه هیجان انگیزی برای رشد بیشتر است و آن را جنبه ای عادی از زندگی بداند. هوگ و دیگران ( 2007) نشان داده اند که سرسختی روان شناختی بالا با آشفتگی پایین و کیفیت زندگی بالا ارتباط دارد.بررسی ها گویایی آن هستند که سرسختی با سلامت بدنی و روانی رابطه مثبت دارد و به عنوان یک منبع مقاومت درونی تاثیرات منفی استرس را کاهش می دهد و از بروز اختلال های بدنی و روانی جلوگیری می کند.
(بروکز، 2003) ( سوزان آولت کوباسا 1979) سرسختی را ویژگی شخصیتی پیچیده اي معرفی می کند که از سه مؤلفه چالش ، کنترل و تعهد تشکیل شد است.زرگروهمکاران(1387).در پژوهش خود نشان دادند که کارکنانی که سرسختی پایینی دارند،آمادگی به اعتیاد و جرم و بزهکاری بالاتری داشتند.در زمینه رابطه سرسختی با مصرف الکل و مواد مخدر و بزهکاری تحقیقات اندکی صورت گرفته است. از جمله تحقیقات معدود در این زمینه مدی،وادوا،هایر(1996) لئونارد وکورنلیسوس ،(2007) به نقل اززرگر و همکاران،(1387) که در تحقیق خود نشان دادند رابطه منفی بین سرسختی و مصرف الکل می باشد.با توجه به مطالب مطرح شده سوال اصلي پ‍‍ژوهش این است که هر یک از متغیرهای مذکور ادراک خود، خود نظم جویی شناختی هیجان و سرسختی روان شناختی چه سهمی در پیش بینی نابهنجاری نوجوانان دارد.
د – اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد):
بزهکاری نوجوانان پدیده روانی اجتماعی جهانی است. گرچه جوامع گوناگون بر حسب وضعیت اجتماعی و اقتصادی خود با انواع متفاوتی از آن روبرو هستند. در همه جوامع انسانی اصطلاح بزهکار در مورد افرادی به کار برده می شود که اعمالی خلاف قانون یا موازین مذهبی آن جامعه انجام می دهند. کودکان و نوجوانانی که گرفتار این بلیه می شوند از چند جهت فرصت های جبران ناپذیری را از حیث شغل و تحصیل از دست می دهند. وجود چنین سابقه نامطلوبی در زندگی آینده آنها تاثیر فراوان می گذارد و با توجه به پذیرفته نشدن آن ها در حلقه های درسی و کاری آبرومند و آینده ساز. قشری مطرود از این گونه افراد بوجود می آید که به نوبه خود مساله را برای نسل های بعدی تشدید می کند و باعث تباهی کودکان و نوجوانان بیشتری می شود. (مشکانی و مشکانی، 1381).این مساله از لحاظ هزینه، وقت و نیرویی که دولت ها صرف حل آن می کنند دارای اهمیت است. اداره کانون های اصلاح و تربیت، کانون های کار آموزی، نیروی انتظامی، دادگاههای مخصوص کودکان و نوجوانان و هزینه های مربوط به آن باری بر دوش بودجه هر کشوری است. در صورتی که راههای پیشگیری از این معضل شناخته از کثرت کودکان و نوجوانان بزهکار کاسته شود قسمت اعظم این بودجه را می توان صرف تعلیم و تربیت و سلامت افراد جامعه کرد که موجود زندگی ثمر بخش و انسانهای سالم برای جامعه خواهد بود.دستیابی به چنین هدفی با شناخت عوامل بوجود آورنده این پدیده میسر خواهد بود که در این مطالعه عوامل شخصیتی تاثیرگذار آن یعنی، ادراک خود نظم جویی شناختی هیجان و سرسختی از آن جمله هستند.
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظري تحقیق با ارائه منابع):
پیشینه داخلی
بشرپور (1392) در پژوهشی با عنوان ارتباط نظم جویی شناختی هیجان و کنترل هوشمند با شدت وابستگی و ولع مصرف در افراد با وابستگی به مواد نشان داد که شدت وابستگی به مواد با ملامت خویشتن و ملامت دیگران رابطه مثبت دارد. ولع مصرف نیز با ملامت خویشتن، نشخوارگری، فاجعه سازی، کنترل توجه و کنترل هوشمند رابطه منفی دارد و با ملامت دیگران رابطه مثبت داشت.
ابرآبادی و دیگران (1389) در پژوهشی به این نتایج دست یافته اند که درمان یکپارچه نگر در ارتقاء سطح تحول ادراک خود، بهبود خود پنداره و افزایش عزت نفس بزهکاران معتاد نقش دارد و پیشنهاد کرده اند که نظام های اصلاحی و امنیتی می بایست کاری بیش از نگهداری و مجازات بزهکاران انجام دهند و آن توسعه مراکز مشاوره و روان درمانی در زندان ها و مراکز نگهداری بزهکاران می باشد.
پیشینه خارجي
کوباسا و همکاران(1984) در تحقیق بیان کردند سرسختی روانشناختی اثری مهم در محافظت از سلامتی در هنگام حوادث تنش زا دارد. از آن گذشته ، افراد مبتلا به اعتیاد سرسختی روانشناختی بالائی داشتند ، تحمل ناکامی کمتری نشان دادند.
سن سون، ویبر و مورگان (1992) در مطالعه ای خود به این نتیجه رسیدند که هنگامی که دلیل خوب برای پایداری و کار خشته کننده وجود نداشته باشد افراد سرسخت هر چه زود که صحنه را ترک می کردند. افراد سرسخت در این مورد حساس هستند که آیا استمرار مواجهه با مرگ های نقش زا ارزش دارد یا خیر اگر آنها بپذیرد که این کار با ارزش است، آن گاه آنها عملاً درگیر راهبردهایی می شوند. تا فعالیت مورد نظر را به فعالیت مثبت تری تبدیل کنند.
گرانفسکی(2001) در پژوهشی بدست آورد كه كودكان و نوجوانان به طور ويژه از راهبردهاي شناختي ناسازگارانه نظير ملامت خود، نشخوار گري و فاجعه سازي استفاده مي كنند كه استفاده از اين راهبردها نقش مؤثري در بروز رفتارهاي ناسازگار دارد.
گارنفیسکی(2002)در پژوهشی بدست آورد نظم جويي هيجان، يك اصل اساسي در شروع، ارزيابي و سازماندهي رفتار سازگارانه و همچنين جلوگيري از هيجان هاي منفي و رفتارهاي ناسازگارانه محسوب مي شود.
کرایج(2003) در پژوهشی بدست آوردند سبك هاي نظم جويي شناختي هيجان نقش مهمي در رابطه بين تجربه رويدادهاي منفي و بزهکاری ايفا مي كند
سادهودولسکی و راچکین (2004) عنوان کرده اند که سرسختی از شاخص های مهم پاره ای از اختلالات روانی، مانند اختلال سلوک ، اختلال فزون کنشی و اختلال شخصیت ضد اجتماعی به شمار می آید.
هیل(2005) در پژوهشی بدست آورد عدم انسجام یابی خود با بروز افسردگی ،ضطراب، عدم کفایت اجتماعی،پیشرفت تحصیلی ضعیف ، رفتار های بزهکارانه و مصرف مواد مخدر و اختلال سلوک رابطه دارد.
لینونن(2008) در پژوهشی بدست آورد اختلالفات زناشویی تاثیر مستقیم در خود نظم جویی هیجان و بزهکاری نوجوانان دارد .
نولن(2008) در پژوهشی بدست آوردند افرادي كه قادر به مديريت صحيح هيجاناتشان در برابر رويدادهاي روزمره نيستند، بيشتر نشانه هاي تشخيصي، اختلال هاي دروني سازي از قبيل افسردگي و اضطراب و در نهایت بزهکاری را نشان میدهد.
و – جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق: (ذیل این قسمت توسط استاد راهنما امضاء شود)
نقش پيش بيني كنندگي متغير هاي ادراك خود،نظم جويي شناختي،سرسختي روانشناختي در بزهكاري نوجوانان براي اولين بار است كه در ايران مورد پژوهش قرار ميگيرد و از اين حيث جنبه ي نوآورانه دارد.
ز- اهداف مشخص تحقيق (شامل اهداف آرماني، کلی، اهداف ويژه و كاربردي):
هدف کلی:
تعيين نقش ادراک خود، خود نظم جویی شناختی هیجان و سرسختی روان شناختی در پیش بینی بزهکاری نوجوانان
اهداف جزئی:
تعیین نقش ادراک خود در پیش بینی بزهکاری نوجوانان.
تعیین نقش خود نظم جویی شناختی در پیش بینی بزهکاری نوجوانان.
تعیین نقش سرسختی روان شناختی در پیش بینی بزهکاری نوجوانان.
تعيين سهم هر يك از متغيير هاي ادراك خود،نظم جويي شناختي و سرسختي روانشناختي در پيش بيني بزهكاري نوجوانان.
ح – در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
ط- سؤالات و فرضيه‏هاي تحقیق(مطابق با اهداف تحقیق):
بین ادراک خود و بزهکاری نوجوانان رابطه وجود دارد.
بین خود نظم جویی شناختی هیجان و بزهکاری نوجوانان رابطه وجود دارد.
بین سرسختی روان شناختی و بزهکاری نوجوانان رابطه وجود دارد.
4-ادراك خود،نظم جويي شناختي هيجان و سرسختي روانشناختي تا چه ميزان بزهكاري را در نوجوانان پيش بيني مي كند.و سهم هر كدام چقدر است.
ی- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی با استناد به منابع کاربردی):
تعریف مفهومی نظم جویی شناختي هیجان: به راهبردهایی اطلاق می شود که به منظور کاهش، افزایش یا نگهداشت تجارب هیجانی استفاده می شود. ( گروس، 1999).
تعریف عملیاتی نظم جویی شناختي هیجان: منظور نمره ای است که آزمودنی در پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان(CERQ) بدست می آورد.(گارنفسكي و همكاران ،2001).
تعریف مفهومی سرسختی روان شناختی: مجموعه ای متشکل از ویژگی شخصیتی است که در مواجهه با حوادث فشارزای زندگی به عنوان منبعی از مقاومت و سپری محافظ عمل می کند و از سه بعد تعهد، کنترل و مبارزه جویی تشکیل می شود (مهرابی زاده و نجاریان، 1378).
تعریف عملیاتی سرسختی روان شناختی: منظور نمره ای است که آزمودنی در پرسشنامه سرسختی اهواز(AHI) بدست می آورد.(نجاريان-كيامرثي و مهرابي زاده هنرمند،1377).
تعریف مفهومی ادراک خود: برای متمایز ساختن فرد از دیگران اشاره دارد و شامل علائق فرد، حرمت خود، احساس گناه، شرم و هویت شخصی است. ( دیمون و هارت، 1991).
تعریف عملیاتی ادراک خود: منظور نمره ای است که آزمودنی در پرسشنامه ادراک خویشتن بدست می آورد (شوستروم،1942).
تعریف مفهومی بزهکاری: به معنای فراموشی و غفلت است که موارد وسیعی را دربر می گیرد. در اصطلاح جامعه شناسی به این معناست که از معیارهای پذیرفته شده رفتاری در یک جامعه خاص از سوی عده ای از افراد غفلت می شود(جلایی پور 1384).
تعریف عملیاتی بزهکاری: منظور نوجواناني است كه به جهت بزهكاري در كانون اصلاح و تربيت شهر اردبيل هستند.
5-روش شناسی تحقیق:
الف- شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
تذكر: درخصوص تفكيك مراحل اجرايي تحقيق و توضيح آن، از به كار بردن عناوين كلي نظير، «گردآوري اطلاعات اوليه»، «تهيه نمونه‏هاي آزمون»، «انجام آزمايش‏ها» و غيره خودداري شده و لازم است در هر مورد توضيحات كامل در رابطه با منابع و مراكز تهيه داده‏ها و ملزومات، نوع فعاليت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهيزات و مشخصات هر يك ارائه گردد.
انتخاب نوع تحقيق بستگي به هدفها، ماهيت پژوهش و امكانات اجرايي آن دارد. بنابراين هنگامي مي‌توان در مورد نوع تحقيق تصميم گرفت كه ماهيت موضوع پژوهش و نيز وسعت و دامنه آن مشخص باشد (نادري و سیف نراقي، 1381). روش تحقیق این مطالعه حاضر به جهت ماهیت موضوع پژوهش همبستگی از نوع پیش بینی است. از تحقیقات همبستگی عمدتاً برای توصیف و پیش بینی استفاده می شود. از روش همبستگی معمولاً برای پاسخگویی به این سوال که آیا بین دو متغیر (دو دسته داده) رابطه وجود دارد؟ یا پیش بینی متغیری از روی متغیر دیگر چقدر است؟ استفاده می شود(بیابانگرد، 1389) با توجه به اینکه در مطالعه خود به بیش بینی رابطه بین متغیرها پرداخته می شود. از روش تحقیق توصيفي همبستگی استفاده خواهد شد.
ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
در این مطالعه متغیرهای مورد استفاده عبارت خواهند بود از ادراک خود، نظم جویی شناختی هیجان، سرسختی روان شناختی و بزهکاری. با توجه به ماهیت موضوع تحقیق که همبستگی از نوع پیش بینی است و در مطالعات پیش بینی متغیرهای پیش بین و پیش بینی شونده ( ملاک ) مدنظر است. در این مطالعه متغیرهای ادراک خود، نظم جویی شناختی هیجان و سرسختی روان شناختی بعنوان متغیرهای پیش بین و متغیرهای بزهکاری به عنوان متغیرهای ملاک مطرح هستند که با استفاده از روشهای آمار توصیفی ( جدول فراوانی، میانگین، انحراف معیار و …) و روشهای آمار استنباطی ( ازمون همبستگي پيرسون و رگرسیون چندگانه خطی ) در قالب روش تحقیق همبستگی انجام خواهد گرفت.
ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :
پرسشنامه ادراک خویشتن(PSMS):این پرسشنامه یک آزمون40 سوالی است. ای. ال . شوستروم در۱۹۶۲ این پرسشنامه را به منظور تعیین موقعیت شخص تهیه کرد که دارای ۱۵۰ سئوال و۱۰ مقیاس فرعی است. ترکیب دو مقیاس یعنی حرمت نفس و خویشتن پذیری با ۴۰ سئوال ادراک خویشتن را اندازه می گیرد. مقیاسهای اندازه گیری حرمت نفس وخویشتن پذیری از پرسشنامه Poiاستخراج شده اند. وقتی این دو مقیاس با هم ترکیب شوند ادراک خویشتن را اندازه گیری می کنند( خدمات آزمون آموزشی وصنعتی سان دیگو، آمریکا ).اعتبار و روایی این آزمون با استفاده از روش آلفا کرونباخ 78/0 و 81/0 بدست آمده است .
پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان(CERQ):این پرسشنامه توسط گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون (2002) در کشور هلند تدوین شد و دارای 36 ماده می باشد و افکار فرد را پس از مواجهه با یک تجربه منفی و آسیب زا ارزیابی می کند. این پرسشنامه دارای 9 خرده مقیاس: سلامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، دیدکاه پذیری، فاجعه سازی و سلامت دیگران را ارزیابی می کند.ضریب پایایی آن با استفاده از روش باز آزمایی برای بیماران روان پزشکی 86/. و برای بیماران غیر روان پزشکی 81/. گزارش شده است.
پرسشنامه سرسختی اهواز(AHI):این پرسشنامه توسط کیامرثی، نجاریان و مهرابی زاده هنرمند (1377) ساخته شده است و دارای 20 سوال در قالب طیف لیکرت است که ضریب آلفای گزارش شده برای آزمودنی های پسر 76/. و آزمودنی های دختر 72/. است.
د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
جامعه آماري پژوهش حاضر، کليه نوجوانان بزهکاری خواهد بود که در کانون اصلاح و تربیت شهر اردبیل هستند. روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق با توجه به ماهیت پژوهش که همبستگی است و پراکندگی جامعه مطالعه از نوع نمونه گیری تصادفی ساده خواهد بود. این روش نمونه گیری زمانی استفاده می شود که فهرست کامل اعضای جامعه در اختیار باشد(بیابانگرد، 1389). از بين اين جامعه اماري 30 نفر بعنوان نمونه اماري انتخاب خواهند شد.با توجه به اينكه در تحقيقات همبستگي 15 نفر كافي است،به جهت افزايش اعتبار بيروني پژوهش از 30 نفر استفاده خواهد شد.
هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:
از روشهای آمار توصیفی و استنباطی به منظور تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش استفاده خواهد شد. از آمار توصیفی برای تعیین شاخص های آمار توصیفی (جدول فراوانی ،میانگین،انحراف استاندارد و …) و از روشهای آمار استنباطی به منظور آزمون فرضیه ها استفاده می شود. تکنیکهای مورد استفاده در آمار استنباطی شاخص ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغييري برای بررسی پیش بینی متغیرها که در محیط SPSS انجام خواهد شد.
ث- منابع مورد استفاده (به ترتیب حروف الفبا):
ابرآبادی، حسین (1390) خود و بزهکاری. نقش درمان یکپارچه نگر در بهبود ادراک خود در بزهکاران معتاد. فصلنامه رفاه اجتماعی. سال دهم. شماره 34، صص37-29.
بشرپور، سجاد (1392) ارتباط نظم جویی شناختی هیجان و کنترل هوشمند با شدت وابستگی و ولع مصرف در افراد با وابستگی به مواد. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد، سال هفتم، شماره 28، صص146-132.
بیابانگرد، اسماعیل (1389) روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، جلد اول، تهران، نشر دوران.
جلایی پور، حمید رضا و حسینی نثار، مجید(1386) عوامل اجتماعی موثر بر بزهکاری نوجوانان: مطالعه موردی شهر رشت. مجله تحقیقات علوم اجتماعی ایران. صص72-50.
حسنی، جعفر (1389) خصوصیات روان سنجی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان، مجله روان شناسی بالینی، سال دوم، شماره 3. صص81-73.
کیامرثی، آذر؛ نجاریان، بهمن و مهرابی زاده هنرمند، بهناز (1377) ساخت و اعتبار یابی مقیاس برای سنجش سر سختی روان شناختی. مجله روان شناختی، شماره 3، صص285-271.
مشکانی، محمدرضا و مشکانی، زهرا سادات (1381) سنجش تاثیر عوامل درونی و بیرونی خانواده بر بزهکاری نوجوانان. مجله جامعه شناسی ایران، دوره چهارم، شماره 2. صص25-3.
نادری، عزت الله. سیف نراقی، مریم(1381) روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران . انتشارات بدر.
Brooks,m.v(2003) Health-related hardiness and chronic illness.Nursing forum,38.
Damon, w. & Hart. D (1991) Self understanding in childhood and adolescence. Canada: Cambridge university press.
Garnefski. N, Kraaij V, Spinhoven P(2002). Manual for the use of the cognitive emotion regulation questionnaire. The Netherland Press.
Gross JJ(1999). Emotion and emotion regulation in personality theory and research. New York: the Guilford press.
Kobasa, S. (1979). Stressful life events, personality & health, journal of Personality & Special Psychology, 3, 1-11
Hill J. Biological, psychological and social processes in the conduct disorders. J Child Psychol Psychiatry 2005; 43(1): 133-164.
Leinonen JA, Solantaus TS, Punamaki RL. Parental mental health and children’s adjustment: the quality of marital interaction and parenting as mediating factors. J Child Psychol Psychiatry 2008; 44(2): 227-241.
Garnefski N, Van-Der-Kommer T, Kraaij V, Teerds J, Legerstee J, Tein EO. The Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Emotional Problems: Comparison between a Clinical and a Non-Clinical Sample. Eur J Pers. 2002; (16): 403-420.
Nolen-Hoeksema S, Wisco BE, Lyubomirsky S. Rethinking rumination. Pers Psychol Sci. 2008; (3): 400-424.
Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative life events, cognitive emotion regulation and emotion problems. Pers Individ Differ. 2001; (30): 1311-1327.
Kraaij V, Garnefski N, deWilde EJ, Dijkstra A, Gebhardt W, Maes S, Ter-Doest L. Negative life events and depressive symptoms in late adolescence: Bonding and cognitive coping as vulnerability factors? J Youth Adolesc. 2003; 32(3): 185-193.
6- استفاده از امكانات آزمايشگاهي واحد:
آيا براي انجام تحقيقات نياز به استفاده از امكانات آزمايشگاهي واحد علوم و تحقيقات مي‌باشد؟ بلي خير
در صورت نياز به امكانات آزمايشگاهي لازم است نوع آزمايشگاه، تجهيزات، مواد و وسايل مورد نياز در اين قسمت مشخص گردد.
امضاء استاد راهنما: امضاء مديرگروه تخصصي:
عذرا غفاري
زمان بندي انجام تحقيق:
الف- تاريخ شروع: 25/3/1393 ب- مدت زمان انجام تحقيق: 6 ماه ج- تاريخ اتمام: 25/9/1393
تذكر: لازم است كليه فعاليت‏ها و مراحل اجرايي تحقيق (شامل زمان ارائه گزارشات دوره‏اي) و مدت زمان مورد نياز براي هر يك، به تفكيك پيش‏بيني و در جدول مربوطه درج گرديده و در هنگام انجام عملي تحقيق، حتي‏الامكان رعايت گردد.

فایل : 18 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط