مقاله در مورد خلق محیطی متعالی برای کار کردن

مقاله در مورد خلق محیطی متعالی برای کار کردن

خلق محیطی متعالی برای کار کردن:
درس هایی از یکصد شرکت برتر
مقدمه
متاسفانه اغلب سازمان ها، از نظر جو یا فضای سازمانی از وضعیت مناسبی برای کار کردن برخوردار نیستند. قابل ذکر است که سیاست ها، برنامه ها و شرایط مالی سازمان در ایجاد جو مناسب عامل تعیین کننده محسوب نمی شوند. بر اساس مصاحبه با هزاران کارمند در یکصد شرکت برتر، عوامل تعیین کننده برای ایجاد جو سازمانی متعالی شناسایی شد، که عبارتند از: اعتبار، احترام، عدالت، افتخار و صمیمیت: در واقع اعتماد قوی کارکنان به سازمان و مدیریت، عامل محیط متعالی برای کار تلقی می شود.
در این مقاله ابتدا جو یا محیط متعالی تعریف می شود و سپس هر یک از عوامل مزبور و متغیرهای مرتبط مورد بحث قرار می گیرند. ضمنا نمونه هایی از شرکت های مورد بررسی و نحوه دستیابی این شرکت ها به عوامل و متغیرهای یاد شده مطرح می شود. در بخش بعدی مزایای ناشی از خلق محیط متعالی ارایه خواهد شد.
تعریف محیط متعالی
محیط متعالی برای کار جایی است که کارکنان به مدیریت سازمان اعتماد دارند و به کاری که انجام می دهند، افتخار می کنند و از رابطه با همکاران خود لذت می برند. در واقع احساس کارکنان نسبت به محیط کار را می توان در سه جنبه مورد توجه قرار داد و همین ابعدا اساس تمایز بین محیط کار معمولی یا خوب و محیط کار متعالی یا ایده ال را تشکیل می دهد.
1) احساس فرد نسبت به مدیریت سازمان
2) احساس فرد نسبت به شغل خود
3) احساس فرد نسبت به همکاران خود
در پژوهشی که از زریق مصاحبه با هزاران کارمند شاغل و در یکصد شرکت برتر جهان انجام شد، مصاحبه شوندگان به بیان محیط مناسب برای کارکردن و ویژگی های سازمانی آن پرداختند. نتایج این پژوهش نشان داد که سیاست ها، برنامه های سازمان، وضعیت مالی یا ارزش سهام شرکت هیچکدام سازمان را به محیطی مناسب برای کار کردن تبدیل نمی کند، بلکه آنچه از سازمان یک محیط کاری ایده ال و مطلوب می سازد، وجود شرایط یا ویژگی های زیر است (به شکل شماره 1 نگاه کنید).
1- کارکنان به روسا و مدیران خود اعتماد داشته باشند.
2- کارکنان به کار و شغل خود افتخار کنند.
3- کارکنان از کار کردن با همکارانشان لذت ببرند و آن را خوشایند بیابند.
به این ترتیب مطالعات انجام گرفته در یکصد شرکت برتر، نشان داد، تفاوت جو سازمانی متعالی و جو سازمانی خوب از پنج متغیر اعتبار، احترام، عدالت، افتخار و صمیمیت آشکار می گردد. سه متغیر اول بر روی هم بیانگر مفهوم اعتماد است. در جدول شماره 1 نحوه برخورد و عملکرد شرکت های برخوردار از محیط متعالی با هر یک از عوامل مذبور تشریح گردیده است. در ادامه هر یک از عوامل مورد یحث قرار گرفته و مثال هایی برای درک بهتر آنها ارایه خواهد شد.
/
جدول شماره 1- ابعاد جو سازمان متعالی و چگونگی عملکرد شرکت های برتر
اعتبار این عامل بیانگر نگرش کارکنان درباره مدیریت است و سه بعد اساسی زیر را در بر می گیرد.
1- ارتباطات دوجانبه: ارتباطات غیر رسمی و دوجانبه؛ به این مفهوم که هم مدیریت با کارکنان و هم کارکنان با مدیریت به طور غیر رسمی ارتباط دارند.
2- قابلیت: توانایی مدیریت در هماهنگی منابع، احساس مسئولیت، خلق و ارایه چشم اندازی روشن از فعالیت های سازمان و تنظیم مسیر دستیابی به آن. به عبارت دیگر عملکرد مدیریت به نوعی است که کارکنان به صلاحیت و شایستگی او اعتماد دارند.
3- صداقت: قابل اعتماد بودن، درستی و رفتار اخلاقی. مدیریت در طول زمان، در کنار ارتباطات دو جانبه و قابلیت مدیریتی. با رفتار صادقانه و پایبندی به اصول اخلاقی، کارکنان را به خود جلب می نماید.
عملکرد بیمارستان گریفتن نیز در این زمینه مثال زدنی است. ارزش های محوری این بیمارستان عبارتند از: کیفیت و خدمات، احترام و ارج نهادن، همکاری، کارآفرینی، نوآوری و صمیمیت. شماری از شاخص های عملکرد این بیمارستان که در سال 1909 با سرمایه کردم محلی و به صورت غیر انتفاعی تاسیس شده است، عبارتند از:
نرخ رضایت بیماران از بیمارستان، 97 درصد (در سال 2002)
نرخ نگهداری مشتری 94 درصد (در ژوئن 2002)
حقوق و مزایی پرستاران، 4.6 درصد پایین تر از بیمارستان های مشابه
نسبت بیماران به پرستاران پایین تر از بیمارستان های مشابه
4 تا 5 درصد جابجایی کادر بیمارستان (این نرخ در آمریکا به طور متوسط 18.19 درصد است)
برخی از روش های ارتباطی مدیریت این بیمارستان با کارکنان را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
گردهمایی سالانه کارکنان در حضور رئیس بیمارستان
نشست ماهانه رهبری با حضور رئیس بیمارستان و 60 نفر از مدیران، مسئولان و اعضای کلیدی سازمان
گردهمایی های ماهانه واحدها توسط مدیران هر واحد به منظور بحث و تبادل نظر درباره اطلاعات و اخبار مطرح شده در نشست ماهانه رهبری
انتشار بولتن خبری روزانه از طریق کامپیوتر به 700 واحد گیرنده سازمان مخابره می شود.
انتشار خبرنامه کارکنان با عنوان «تغییر چهره ها» هر دو هفته یکبار
گردهمایی سالانه مدیران، یک روز کامل در خارج از محل کار، به منظور مرور ماموریت و استراتژی سازمان و آگاهی از میزان رضایت بیماران
نشست مدیریت سازمان، هر 6 ماه یکبار، برای مرور اهداف واحدها، سطح استاندارد عملکرد و پاداش
ارسال نامه هایی از رئیس بیمارستان به منازل کارکنان حاوی موضوعات مختلف
انتشار فصلنامه ای در زمینه اخبار پزشکی
انعکاس اخبار از طریق ارسال E-mail به محل کار با سکونت کارمندان و اهالی منطقه
احترام
این متغیر بیانگر میزان احترام سازمان به نیازهای روحی و شخصی کارکنان است. عوامل تعیین کننده این متغیر عبارتند از:
1- حمایت: قدردانی شرکت از کارکنان خود و ایجاد فرصت ها و تمهیداتی برای رشد و پرورش آنان
2- تشریک مساعی: جویا شدن از نظرات و دیدگاه های کارکنان و درگیر نمودن آنان در فعالیت های سازمان.
3- توجه: محترم شمردن علائق تک تک افراد. صرفنظر از نیازهای کاری و شغلی آنها
عملکرد شرکت هواپیمایی کانتیننتال در زمینه احترام حائز اهمیت است. این شرکت برنامه ای تنظیم و از طریق آن، این شعارها را در شرکت ترویج نمود:
پرواز برای برنده شدن
آینده را دریاب
قابل اعتماد بودن را در عمل نشان بده
کار با یکدیگر
نتایج حاصل از اجرای برنامه در این شرکت بسیار چشمگیر بود. همانطوریکه شکل شماره 2 نشان می دهد بین سال های 97-1994، 58 درصد کاهش جراحات در حین انجام وظیفه، 51 درصد کاهش شکایات کارگران، 45 درصد کاهش جابجایی پرسنل و 29 درصد کاهش مرخصی ناشی از بیماری گزارش شده است.

فایل : 7 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط