مقاله در مورد تاثیر اختلال سلوک در بزهکاری کودکان و نوجوانان(با بررسی مورد کانون اصلاح و تربیت تبریز)

مقاله در مورد تاثیر اختلال سلوک در بزهکاری کودکان و نوجوانان(با بررسی مورد کانون اصلاح و تربیت تبریز)

/
دانشگاه آزاد اسلامي
واحد علوم و تحقيقات اردبیل
پايان نامه کارشناسي ارشد (M.A)
رشته حقوق جزا و جرم شناسی
موضوع
تاثیر اختلال سلوک در بزهکاری کودکان و نوجوانان(با بررسی مورد کانون اصلاح و تربیت تبریز)
استاد راهنما
دکتر شهلا معظمی
استاد مشاور
دکتر محمود مهدوی
نگارنده
کبری والی
سال تحصيلي 93-92
دانشگاه آزاد اسلامي
واحد علوم و تحقيقات اردبیل
پايان نامه کارشناسي ارشد (M.A)
رشته حقوق جزا و جرم شناسی
موضوع
تاثیر اختلال سلوک در بزهکاری کودکان و نوجوانان(با بررسی مورد کانون اصلاح و تربیت تبریز)
استاد راهنما
دکتر شهلا معظمی
استاد مشاور
دکتر محمود مهدوی
نگارنده
کبری والی
سال تحصيلي 93-92
سپاسگزاری:
با سپاس فراوان از سرکار خانم دکتر شهلا معظمی که مسئولیت راهنمایی اینجانب را در انجام این تحقیق پذیرفتند و از آقای دکتر محمود مهدوی استاد مشاور گرامی که توفیق استفاده از مشاوره‌های ایشان را داشتم.
مدیر محترم گروه جناب آقای دکتر محمد علی جاهد به پاس زحماتشان
تقدیم به :
پدر و مادر مهربانم که با فداکاری‌های بی‌دریغ‌شان معنای زندگی را به من آموختند.
و به همسر عزیزم که وجودش امید زندگی‌ام است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده: 1
مقدمه 2
الف-بیان مسئله: 3
ب- سوالات تحقیق 4
ج- پیشینه تحقیق 4
د- فرضیه ها 5
هـ- اهداف تحقیق 5
و-اهمیت و ضرورت تحقیق 6
ز-روش تحقیق: 6
ح – ساماندهی تحقیق 7
فصل اول: تعریف و شناخت مفاهیم 8
1-1: مفهوم کودکی: 9
1-1-1- مفهوم بزهکاری: 9
1-1-2-مفهوم نوجوانی: 10
1-1-3- ویژگی های بزهکاری اطفال: 11
1-1-4- انواع بزهکاری ارتکابی توسط اطفال: 12
1-1-4-1- جرایم علیه اموال: 12
1-1-4-2-جرایم علیه اشخاص: 12
1-1-4-3-جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی: 13
1-2:مفهوم و تعریف اختلال سلوک 13
1-2-1-تاریخچه اختلال سلوک 14
1-2-2- سیر تحول اختلال سلوک: 16
1-3: دیدگاه‌های نظری 18
1-3-1- نظریه‌های خصلت‌ها (زیستی – اجتماعی) 18
1-3-2- نظریه خصلت بیولوژیکی 19
1-3-3- نظریه روانکاوی 21
1-3-4- شخصیت ضد اجتماعی 21
1-3-5- نظریه یادگیری اجتماعی 22
فصل دوم: عوامل وابسته به اختلال سلوک 23
2-1:وراثت 24
2-1-1-جنسیت: 24
2-1-2-سن: 25
2-1-3-اختلالات روانی: 26
2-1-3-1- ناهنجاری عصبی(نوروژها)یابیماریهای روان نژندی و بزهکاری: 26
2-1-3-2- ناهنجاری جنون یا روان پریشی 26
2-1-3-3- اختلال منش یا اختلال شخصیت ضد اجتماعی 27
2-1-3-4- الکلیسم و اعتیاد به مواد مخدر 27
2-2:عوامل محیطی و اجتماعی 28
2-2-1:عوامل خانوادگی: 28
2-2-1-1- تعامل والدین – کودک: 29
2-2-1-2-نظارت خانواده 31
2-2-1-3- تعارض و طلاق 31
2-2-2-پرخاشگری به عنوان رفتار آموخته شده 32
2-2-3- کودک آزاری و سوء رفتار با کودک 33
2-3:عوامل اجتماعی – شناختی 33
2-3-1-مدرسه: 34
2-3-2-همسالان: 34
2-3-3- همتایان 35
2-4:عوامل زیستی و عصب شناختی 35
2-4-1- عوامل عصب روان شناختی 36
2-4-2- آلاینده های سمی 36
2-5: تفکیک اختلال سلوک از سایر مصادیق اختلال رفتاری و ارتباط با آنها 37
2-5-1- عقب ماندگی ذهنی: 39
2-5-2- ناتوانی یادگیری: 40
2-5-3-اختلال شخصیت ضد اجتماعی 41
2-5-4-مشکلات اجتماعی، هیجانی و رفتاری 43
2-5-5- سایر عوامل: 45
2-6:ملاکهای تشخیص (شاخصه های اختلال سلوک) 45
2-6-1- پرخاشگری: 46
پرخاش به افراد و حیوانات 46
2-6-2- دروغگویی یا فریب کاری: 47
2-6-3-سرقت: 47
2-6-3-1- جیب بری 47
2-6-3-2- کیف قاپی 48
2-6-3-3-دخل زنی: 48
2-6-3-4- سرقت وسایل نقیله و لوازم داخلی آن: 48
2-6-3-5-سرقت از منازل: 48
2-6-3-6-سرقت از مغازه ها: 49
2-6-4- نقص جدی مقررات 49
2-7:ویژگی های کودکان و نوجوانان دارای اختلال سلوک 49
2-7-1:ارتباط بین اختلال سلوک و بزهکاری کودکان و نوجوانان 51
2-8: ارزیابی اختلال سلوک 54
2-8-1:ارزیابی مشکلات اجتماعی، هیجانی و رفتاری 55
2-8-2- سلسله راهبردهای ارزیابی: 56
2-8-2-1-غربال گری 56
2-8-2-2-مداخله های پیش از هنگام 57
2-8-2-3- تدوین برنامه آموزش انفرادی 57
2-8-2-4-اصلاح محیط یادگیری برای مدیریت فعال 57
2-8-2-5-آموزش رفتار مطلوب 60
2-9:روش های درمان اختلال سلوک 60
2-9-1- آموزش والدین 61
2-9-2- برنامه تربیت سازنده: 63
2-9-3-آموزش مهارت های حل مسئله: 63
2-9-4-خانواده درمانی 64
فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق و تجزیه و تحلیل یافته‌های آماری 66
3-1:روش شناسی تحقیق 67
3-1-1:روش و تکنیک تحقیق 67
3-1-2: ابزار جمع آوری اطلاعات 68
3-1-3: روایی آزمون ها: 68
3-1-4: پایایی آزمون ها 69
3-2:تبین و تعریف جامعه اماری 69
3-2-1: روش نمونه گیری 69
3-2-2- حجم نمونه 69
3-3-روش اجراء و تجزیه و تحلیل داده ها 69
3-3-1: روش تجزیه و تحلیل داده ها 70
3-3-2- تجزیه و تحلیل یافته های آماری 70
3-4-:مشخصات و ویژگیهای جمعیت مورد مطالعه 71
3-4-3- توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت تحصیلی 72
3-4-4- توزیع پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی 73
3-4-5- توزیع پاسخگویان بر حسب شغل پدر 74
3-4-6- توزیع پاسخگویان بر حسب شغل مادر 75
3-4-7- توزیع پاسخگویان بر حسب تحصیلات پدر 76
3-4-8- توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات مادر 77
3-5-:آمارهای توصیفی بخش خانواده ، گروه همسالان ، مدرسه 78
3-5-1- بخش خانواده 78
3-5-1-1-توزیع پاسخگویان بر حسب زندگی والدین 78
3-5-1-2- توزیع پاسخگویان بر حسب کیفیت رابطه پدر و مادرشان با یکدیگر 79
3-5-1-5- توزیع پاسخگویان برحسب رابطه آنها با والدینشان 80
3-5-1-4- توزیع پاسخگویان بر حسب رفتار والدین با آنها 81
3-5-1-5- توزیع پاسخگویان برحسب رفتاروالدین با آنها به هنگام انجام خطا واشتباه توسط آنها 82
3-5-1-6- توزیع پاسخگویان برحسب میزان اجازه گرفتن آنها ازوالدین و یا کنترل برای ورود وخروج ازمنزل 83
3-5-1-7- توزیع پاسخگویان برحسب میزان کنترل آنها برروابط آنها با دوستانشان 84
3-5-1-8- توزیع پاسخگویان برحسب خصوصیات اخلاقی والدین 85
3-5-1-9- توزیع پاسخگویان برحسب میزان عدم حضور والدین درمنزل به هنگام شب 86
3-5-1-10- توزیع پاسخگویان برحسب میزان خشونت، فحاشی،کنترل شدید اعضای خانواده نسبت به آنها 87
3-5-1-11- توزیع پاسخگویان برحسب نوع جرایم ارتکابی توسط پدرشان 88
3-5-1-12- توزیع پاسخگویان برحسب نوع جرایم ارتکابی توسط مادر 89
3-5-1-13- توزیع پاسخگویان برحسب میزان کوتاهی والدین درتربیت آنها 90
3-5-1-14- توزیع پاسخگویان برحسب میزان علاقمندی آنها ازرفتارهای خلاف وناپسند خانوادشان 91
3-5-1-15- توزیع پاسخگویان برحسب اینکه بیشترازرفتارکدام عضو خانواده تقلید می کنند 92
3-5-1-16- توزیع پاسخگویان برحسب اینکه بیشتراز چه کسی درخانواده حرف شنوی دارند 93
3-5-1-17- توزیع پاسخگویان برحسب اینکه تاکنون تحت تاثیر افرادی که ازآنهاحرف شنوی دارند مرتکب سرقت شده اند 94
3-5-2- بخش گروه همسالان 95
3-5-2-1- توزیع پاسخگویان برحسب مدت زمانی که با دوستانشان می گذرانند. 95
3-5-2-2- توزیع پاسخگویان برحسب میزان علاقمندی دوستانشان به تحصیل 96
3-5-2-3- توزیع پاسخگویان برحسب میزان دستگیری دوستانشان توسط کلانتری 97
3-5-2-4- توزیع پاسخگویان برحسب اینکه چه تعداد ازدوستانشان توسط کلانتری دستگیر شده اند 98
3-5-2-5- توزیع پاسخگویان برحسب میزان مشارکت دوستانشان در انجام کارهای خلاف قانون 99
3-5-3- بخش مدرسه 100
3-5-3-1- توزیع پاسخگویان بر حسب میزان تبعیض 100
3-5-3-2- توزیع پاسخگویان برحسب میزان اهانت و توهین که در محیط تحصیلشان از جانب اولیای مدرسه تجربه کرده اند. 101
3-5-3-3- توزیع پاسخگویان بر حسب نوع خلافی که همکلاسی هایشان مرتکب می شدند 102
3-5-3-4- توزیع پاسخگویان برحسب تقلید ازرفتارهای خلاف همکلاسی هایشان 103
3-5-3-5- توزیع پاسخگویان بر حسب میزان انجام کارهای خلاف در مدرسه شان 104
3-5-3-6- توزیع پاسخگویان برحسب اینکه تا چه میزان رفتار خلاف ازسوی سایر دانش آموزان نسبت به آنها انجام گرفته است 105
3-5-3-6-1-توزیع پاسخگویان بر حسب نوع خلافی که از سوی سایر دانش آموزان نسبت به آنها انجام گرفته است 106
3-5-3-7- توزیع پاسخگویان بر حسب نظرآنها پیرامون تاثیرمشکلات مدرسه درخلافکاری دانش آموزان 107
3-5-3-8- توزیع پاسخگویان برحسب تمایل آنها به تخریب اموال مدرسه 108
3-6: آمارهای توصیفی بخش محله، رسانه، سایر جرایم 109
3-6-1- بخش محله 109
3-6-1-1.توزیع پاسخگویان برحسب مدت زمانی که باهم محله ای هایشان می گذرانند. 109
3-6-1-2.توزیع پاسخگویان برحسب میزان درگیری و دعوا با هم محله هایشان 110
3-6-1-3.توزیع پاسخگویان برحسب میزان انجام علنی و آشکار اعمال خلاف قانون در محله آنها 111
3-6-1-4توزیع پاسخگویان برحسب میزان کیف قاپی در محله آنها 112
3-6-1-5توزیع پاسخگویان برحسب میزان وقوع سرقت وسایل خودرودر محله آنها 113
3-6-1-6 توزیع پاسخگویان بر حسب میزان وقوع سرقت از منازل و مغازه ها در محله آنها 114
3-6-1-7.توزیع پاسخگویان بر حسب میزان تقلید از کارهای خلاف هم محله ای هایشان 115
3-6-2.بخش رسانه 116
3-6-2-1.توزیع پاسخگویان بر حسب میزان زمان استفاده از تلویزیون 116
3-6-2-2.توزیع پاسخگویان برحسب میزان استفاده از ماهواره 117
3-6-2-3توزیع پاسخگویان بر حسب میزان زمان استفاده از اینترنت 118
3-6-2-4توزیع پاسخگویان برحسب میزان زمان استفاده از فیلم 119
3-6-2-5.توزیع پاسخگویان برحسب میزان علاقمندی آنها به تماشای فیلم هایی با موضوع خلاف وجرم 120
3-6-2-6توزیع پاسخگویان برحسب میزان علاقمندی آنها به تماشای فیلم هایی با موضوع خشونت 121
3-6-3- بخش ارتکاب جرایم 122
3-6-3-1 توزیع پاسخگویان برحسب اینکه دررفتار و کردارخودبیشتر از چه کسی الگو برداری می کنند 122
3-6-3-2توزیع پاسخگویان برحسب اینکه توصیه وحرفهای کدام گروه برای آنها مهم است. 123
3-6-3-3.توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه اشتباهاتشان را به گردن بقیه می اندازند. 124
3-6-3-4. توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه در انجام کارها بی مسئولیت بوده و حقوق دیگران را رعایت نمی کنند. 125
3-6-3-5.توزیع پاسخگویان برحسب اینکه نسبت به احساسات و امیال دیگران بی توجه هستند. 126
3-6-3-6.توزیع پاسخگویان برحسب استفاده از کلمات زشت و رکیک 127
3-6-3-7. توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه آغازگر دعوا هستندو با درگیری و کتک چیزی را می گیرند. 128
3-6-3-8.توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه آیا در کودکی ازجیب پدرشان یا دیگران بدون اجازه پول برداشته اند. 129

فایل : 142 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط