مقاله جوانان و اوقات فراغت مجازي
مقاله جوانان و اوقات فراغت مجازي
مقدمه
توجه :اينترنت عرصة مهمي را براي تحقيقات اجتماعي و آزمودن نظريههاي مربوط به اشاعة تکنولوژي و اثرات رسانهها فراهم ساختهاست. بخشي از اين جاذبه به واسطة قابليت ادغام شيوههاي ارتباطي و صورت محتواي ارتباط است. جاذبههاي ديگر مربوط به اثرات و کارکردهاي اجتماعي اين رسانه و محيطهاي مختلف آن براي افراد و اجتماعات محل زيست آنها و بهويژه براي جوانان بهعنوان پيشگامان نوآوري و مصرف اين رسانة جديد ميباشند.
طولاني شدن دورة جواني و نوجواني، رواج شيوههاي جديد رفتار اجتماعي برايپر کردن فضاي زندگي، فرديشدن و كمرنگشدن شکافهاي متداول اجتماعي، اهميت يافتن سبك زندگي و «سياست زندگي» براي جوانان، از هم پاشيدگي شبکههاي سنتي همسايگي و نوسازي شهري از جملة زمينههاي اصلي هستند که شرايط جديدي را پيش روي جوانان قرار دادهاند. آنچه در کنار اين روندها و متاثر از رشد رسانههاي جديد قابل ذکر است اهميت بيش از پيش حفظ و تنوع در اوقات فراغت براي جوانان است. اولين نسل آشنا با کامپيوتر و تکنولوژيهاي ارتباطي را بايد نسل فعلي دانست. بسياري از آنان ميتوانند با طيفي از نرم افزارهاي کامپيوتري کار کنند و بهراحتي آن را بفهمند. اين تحولات تکنولوژيک علاوه بر تأثير بر ذوق، سليقه و نياز ارتباطي آنها، گذراندن اوقات فراغت آنها را نيز تحت تأثير قرار دادهاست. دو فرآيند «رسانهايشدن»( mediatisation) و «خانگي شدن»(domestification) توصيفکنندة گذران بخش عمدهاي از فراغت جوانان در جوامع مدرن است. جوانان فراغت خود را بيش ازپيش در خلوت سپري ميکنند و براي سرگرم شدن به طور فزايندهاي به رسانههاي جديد متکي هستند.
ارتباطات باواسطة کامپيوتر (CMC)، «فرهنگ فراغت» و «اجتماع فراغت» را نيز تحتالشعاع قراردادهاست. شبکههاي کامپيوتري جهان فرهنگهاي جديدي را در ده سال گذشته پديد آوردهاند كه تأثيرات شگرفي را در تعاملات و روابط اجتماعي برجاي گذارده است. (رين گولد، 1994: 4)
چترومها (chat rooms) يا ميدانهاي چندکاربردی (multi-user-dungeons) بهعنوان يکي از پرطرفدارترين «ميدانهاي»
اينترنتي شرايط جديدي را پيرامون کاربران خود قرار داده و مرزهاي تازهاي را در شکلگيري خردهفرهنگها، ارزشها و هويت جوانان پديد آوردهاند.
گمنامي، سرعت ارتباطات و سيال بودن آن پيامدهاي گستردهاي را در روابط جنسيتي و الگوهاي ارتباطي و دوستيابي جوانان بر جاي ميگذارد. تداخل طبقه با جنسيت و جغرافيا ميتواند فضاي آزادکنندهاي را براي دستهاي از جوانان پديد آورده و مرزبنديهاي رايج جنسيتي و اجتماعي را در فرهنگ جوانان کمرنگ سازد. ارتباطات اينترنتي در محيطهاي چت، ضمن آنکه تقويتکنندة روابط غير وابسته به زمان و مکان گرديده است، به محملي براي جستجو و ارضاي کنجکاويهاي جوانان نيز تبديل شدهاست. علاوه بر اين، فضاي مجازي و ديجيتال اينترنت صورتهاي جديد مشارکتهاي اظهاري و عاطفي را جايگزين صورتهاي متداول مشارکت سياسي و اجتماعي در عرصههاي «حقيقي» جامعه ساختهاست (نگاه کنيد به سيورلا، 2000). در وجه منفي، استدلال بر اين است كه سرگرميهاي مجازي اينترنتي عموماًًٍَْْ به تقليل سرماية اجتماعي، انزوا و بريدگي از مشارکتهاي محسوس و عيني (کرات و همکاران، 1998 ؛ ناي واربرينگ، 2000)، تغيير روابط از اجتماعات و گروههاي آشنا به اجتماعات شبکهاي (مافلوسي، 1996 ؛ ولمن، 2001)، سوگيري جوانان به سوي آموزش موزاييکي (راشکوف، 1996) و نيز قطعهقطعهشدن افراطي (hypersegmentation) سليقهها و خردهفرهنگها و در نتيجه تودهوارسازي (massification) (شيلز، 1963 ؛ نيومن، 1991) ميانجامد.
در ادامه، چهارچوبهاي مفهومي و نظري رايجي را که از منظر جامعهشناسي و يا روانشناسي اجتماعي به بررسي تأثيرات ICTs و بهويژه اينترنت بر جوانان و فراغت آنها پرداختهاند، به اختصار مرور کرده و آثار تواناساز و يا محدودکنندة محيطهاي مجازي در چت رومها را مورد بحث قرارخواهيم داد.
زمينة تحقيق
نگاه جامعهشناختي به پديدة اينترنت در پي بررسي تأثيرات اجتماعي آن بر روابط اجتماعي و تجزيه و تحليل عوامل نهادي، سياسي و اقتصادي است كه رفتار كاربران را تحت تأثير قرارميدهد. اين نگاه، چنانكه در مقدمة بحث بدان اشاره
مقاله جوانان و اوقات فراغت مجازي
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.