تخقیق در مورد سيستمهاي سيالاتي

تخقیق در مورد سيستمهاي سيالاتي

« سيستم هاي سيالاتي »

سيستم هاي سيالاتي وسايلي هستند كه نيرو را از مكاني به مكاني ديگر انتقال مي دهند  كه در اين انتقال از يك سيال كمك مي گيرند. اين سيال مي تواند يك مايع باشد

(‌آب يا روغن) و يا مي توانيد يك گاز ( هوا ) تحت فشار باشد.

بسياري از اين وسايل بر اساس قواعد استاتيك سيالات و سينماتيك سيالات پايه گذاري شده اند. در اين بخش ما بر روي پاره اي از اين سيستمها بحث مي‌نماييم:

1– پرسهاي هيدروليكي The hydraulic press:

پرسهاي هيدروليكي وسايلي هستند كه براي بالا بردن وزنه هاي سنگين با استفاده از نيروهاي كم به كار مي روند. اين پرسها بر اساس قانون پاسكال پايه گذاري شده اند كه بر اساس اين قانون، در سيال ساكن و يا در مواردي كه لايه‌هاي سيال نسبت به لايه‌هاي مجاور حركت نكنند، در هر نقطه فشار در تمام جهات يكسان است.

پرس هيدروليكي متشكل از دو سيلندر با قطرهاي متفاوت مي باشد. يكي از اين سيلندرها داراي قطر بيشتري است و شامل يك چكش مي باشد در حالي كه سيلندر دومي داراي قطر كمتري است و شامل يك فرورونده است. دو سيلندر توسط يك لوله به هم متصل مي شوند. سيلندرها و لوله شامل يك مايع تحت فشار هستند كه به عنوان ناقل عمل مي نمايد.

هنگامي كه نيروي كوچك F به فرورونده وارد مي شود و آن را به طرف پائين مي راند، يك فشاري در مايعي كه در معرض فرو رونده قرار دارد به وجود مي آيد. اين فشار به طور مساوي در تمامي جهات انتقال مي يابد و باعث مي شود كه چكش به سمت بالا حركت نمايد.

W= وزن قلعه بلند شونده

F= نيروي اعمال شده بر فرو رونده

A= مساحت چكش

a = مساحت فرورونده

P= شدن فشار توليد شده به وسيلة نيروي F

 

2- انباره هيدروليك The hydraulic Accumulator:

انباره هاي هيدروليكي وسايلي هستند كه براي ذخيره كردن انرژي يك مايع مورد استفاده قرار مي گيرند. در مواردي مانند آسانسورها و يا جرثقيل هاي هيدروليكي، مقدار انرژي زيادي مورد نياز است هنگامي كه‌ آسانسور يا جرثقيل به سمت بالا حركت مي‌كند. اين انرژي توسط انباره هيدروليكي تهيه مي شود. اما زماني كه آسانسور در حال حركت به سمت پايين است، ديگر به هيچ نيروي زيادي نيازمند نسيت و در اين زمان انرژي از پمپها در داخل انباره ها ذخيره مي شود.

يك انباره هيدروليكي شامل يك سيلندر عمودي ثابت است كه آن نيز شامل يك چكش لغزنده است. يك وزنه سنگين در مكاني بر روي چكش قرار مي گيرد. قسمت ورودي سيلندر به پمپ متصل مي شود و در اين زمان آب تحت فشار به داخل آن تزريق مي‌شود خروجي سيلندر به ماشين مورد نظر متصل مي شود. (اين ماشين مي تواند يك آسانسور و يا يك جرثقيل باشد ).

در ابتدا چكش در پايين ترين مكان خود قرار دارد. پمپ آب تحت فشار را به طور ممتد به داخل سيلندر تزريق مي كند، اگر آب تحت فشار مورد نياز نباشد، در اين زمان آن در داخل سيلندر ذخيره مي شود. هنگامي كه چكش در بالاترين حالت خود قرار مي‌گيرد  است. سيلندر از آب پر شده است و انباره بيشترين مقدار انرژي فشاري را در خود ذخيره كرده است. حال هنگامي كه ماشينها ( آسانسور يا جرثقيل ) به مقدار زيادي انرژي نياز داشته باشند. انباره هيدروليكي اين انرژي را تهيه مي كند وچكش به سمت پايين حركت مي نمايد.

حداكثر مقدار انرژي كه انباره هيدروليكي مي تواند در خود ذخيره نمايد، برابر است با ظرفيت آن انباره هيدروليكي .

A= مساحت چكش لغزنده .

L= مقدار بالا رفتن چكش

P = شدت فشار آب تهيه شده به وسيلة پمپ

W= وزنه قرار گرفته بر روي چكش

L×A×P = مقدار كار انجام يافته توسط چكش

مقدار كار انجام يافته توسط چكش

كار انجام يافته در بالا رفتن چكش برابر است با مقدار انرژي ذخيره شده در انباره. و انرژي ذخيره شده برابر است با ظرفيت انباره، در نتيجه داريم:

L×A× P= ظرفيت انباره

حجم انباره ×P = ظرفيت انباره

3- تقويت كننده هيدروليكي The hydraulic intensifier :

اين وسيله به منظور افزايش شدت و نيروي فشار آب مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بدين معني كه در اين وسيله انرژي هيدروليكي از مقدار زيادي آب كه تحت فشار كمي قرار دارد، تهيه مي شود.

اين وسيله زماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه ماشينهاي هيدروليكي مثل پرس هيدروليكي به مقداري آب كه تحت فشار زيادي قرار دارد نياز دارند و نمي توانند آن را از مسيرهاي اصلي تغذيه، تأمين نمايند.

1- پرس هيدروليكي………………………………………………………………………… 1

2- انباره هيدروليكي………………………………………………………………………… 3

3- تقويت كننده هيدروليكي………………………………………………………………. 5

4- چكش هيدروليكي………………………………………………………………………. 6

5- اسانسور هيدروليكي……………………………………………………………………. 8

6- جرثقيل هيدروليكي……………………………………………………………………… 10

7- اتصالات هيدروليكي……………………………………………………………………. 12

8- مبدل گشتاورهيدروليكي……………………………………………………………….. 14

موتورهاي هيدروليكي

A موتورهاي سيال يا سيالاتي……………………………………………………………. 16

B- انواع سيلندرهاي سيالاتي…………………………………………………………….. 16

1- دوار……………………………………………………………………………….. 17

2- غير گردان……………………………………………………………………….. 18

3- پلانگر…………………………………………………………………………….. 18

C- سينماتيك موتورهاي سيالاتي……………………………………………………….. 24

D- مورتورهاي سيالاتي……………………………………………………………………. 26

E- موتورهاي دنده اي چرخشي………………………………………………………….. 29

F- مورتورهاي پره اي چرخشي………………………………………………………….. 30

G- موتورهاي پيستني چرخشي………………………………………………………….. 32

– منبع و سرچشمه جريان…………………………………………………………………. 34

– پمپهاي هيدروليكي……………………………………………………………………….. 36

 

27900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط