بررسی و مقایسه بهداشت روانی در بین دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی

بررسی و مقایسه بهداشت روانی در بین دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
پایان نامه جهت دریافت مدرک روانشناسی بالینی
عنوان :
بررسی و مقایسه بهداشت روانی در بین دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر توکل موسی زاده
پژوهشگران:
پریا جعفری ؛ سولماز معیت
زمستان 90
c
تقدیم به پدر عزیزم
که وجودش تکیه گاه امن من و سخنانش روشنگر راه من و زندگی ام حاصل جوانی اوست و با ایثار و گذشت تمام مصائب و مشکلات زندگی را به دوش کشیده تا میوه باغ زندگی اش ثمر بخشد.
تقدیم به تو نازنینم مادر
در تنهاترین لحظات زندگی در اوج غربت، اسم مقدس تو در ذهنم شعله ور می گردد و نام تو آرامش دهنده فکر خسته و تن رنجور من است. با تو بودن یعنی بهشت را زیر پا گذاشتن، در کنار تو و با دعایت تو می توان در اوج آسمان پرواز کرد و کمترین چیز در برابر نامت، وجودت و فداکاریت بهشت است و بهشت است و بهشت.
چون هستی من از هستی اوست تا هستم و هست دارمش دوست
و تقدیم به همسر صبورم :
که در طول دوران تحصیلی بنده زحمات زیادی را متحمل شده است .
تقدیم به آنکه دارمش دوست تقدیم به آنکه قلبم از اوست
قدردانی و سپاس
منت خدای را، عزّوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو می رود ممدّ حیات است و چون برمی آید مفرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت وجود دارد و بر هر نعمتی شکری واجب.
باران رحمت بی حسابش همه را رسیده و خوان نعمت بی دریغش همه جا کشیده..
بنده همان به که ز تقصیر خویش عذر به درگاه خدای آورد
ورنه، سزاوار خداوندی اش کس نتواند که به جای آورد
سپاس خداوندی را که مهر بی فروغش را نصیب من ساخت تا در این رشنه موفقیت لازم را بدست آورم و این پایان نامه را در اختیار دانش جویان عزیز بگذارم.
همچنین از تمامی عزیزانی که مرا یاری کردند تا این پایان نامه را به اتمام برسانم سپاس گذاری می کنم و نیز از استاد بزرگوارم جناب آقای دکتر توکل موسی زاده که با راهنمایی سودمندشان مرا در این زمینه یاری رساندند کمال تشکر و قدردانی را دارم .
چکیده
عنوان پژوهش حاضر بررسی و مقایسه بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل میباشد . جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان رشته های پزشکی و غیر پزشکی تشکیل میدهند که در سال 91-90 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل مشغول تحصیل هستند که آنها را به عنوان جامعه آماری انتخاب کردیم. حجم نمونه 150 نفر که از طریق روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شده است . برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سلامت عمومیGHQ استفاده شده است .
نتایج در این پژوهش بدست آمد بهداشت روانی در بین دانشجویان رشته های مختلف متفاوت است و افراد متاهل بهداشت روانی بالاتری دارند .
کلمات کلیدی : بهداشت روانی
فهرست مطالب
مقدمه 1
بیان مسئله 3
ضرورت و اهمیت تحقیق 4
اهداف پژوهش 5
هدف کلی 5
اهداف جزئی 5
فرضیه ها 6
تعاریف نظری و عملیاتی 6
مقدمه 8
نقش تفاوت هاي جنسيتي در سلامت روان 9
مفهوم سلامت وبيماري رواني در اسلام 11
معيارهاي سلامت روان 13
ديدگاه1 هاي مختلف در مورد سلامت روان 15
مکتب شخص شناسي 17
ديدگاه هاي پديدار شناختي 22
بهداشت رواني در دوران مختلف رشد 23
قبل از تولد و زمان تولد 24
کودکي ( 1 تا 7 – 6 سالگي) 25
دوره بلوغ(12-11تا 18سالگي) 26
دوران جواني(30تا40سالگي) 27
دوران ميان سالي (40تا65سالگي) 28
تحقيقات انجام شده 30
روش تحقیق 33
جامعه آماری 33
نمونه روش نمونه گیری 33
روش اجرا 34
ابزار تحقیق 34
روش تجزیه و تحلیل داده ها 36
آمار توصیفی 38
آمار استنباطی 42
نتیجه گیری 47
محدودیت پژوهشی 48
پيشنهادات: 49
منابع 51
مقدمه
موضوع سلامتي از بدو پيدايش بشر در قرون و اعصار متمادي مطرح بوده است اما هرگاه ازآن سخن به ميان آمده عموماً بعد جسمي آن مد نظر قرار گرفته و کمتر به ساير ابعاد سلامتي بخصوص بعد رواني آن توجه شده است. سازمان جهاني بهداشت، ضمن توجه دادن مسئولين کشورها در راستاي تامين سلامت جسمي، رواني، اجتماعي افراد جامعه همواره بر اين نکته تاکيد دارد که هر يک از اين سه بعد بر ديگري برتري ندارد طبق گزارشات اين سازمان، جهان در طول دو دهه آينده شاهد تغييرات عمده اي در زمينه اييدميولوژي بيماري ها ونيازهاي بهداشتي افراد است. به گونه اي که بسياري غير واگيردار هم چون بيماري هاي رواني به سرعت جاي گزين بيمارهاي عفوني و واگير دار گرديده و در صد عوامل ايجاد کننده ناتواني و مرگ هاي ز ودرس قرار مي گيرند. طبق برآوردهاي اين سازمان، اين در حالي است که در برنامه ريزي هاي توسعه اجتماعي واقتصادي پايين ترين اولويت به آن ها داده مي شود.( نور بالا،1380)
موضوع بهداشت وسلامتي و رواني از زماني که بشر وجود داشته و خصوصاً از زماني که اجتماع را شرح کرده، مطرح بوده است . زيرا انسان همواره سلامتي خويش را دوست مي داشته ، تمهيدات فراواني را در پيش گيري از ابتلا به انواع بيماري ها و گرفتاري هاي رواني که آرامش را به هم مي زد، فراهم مي ساخته ، و جهت مقابله با فشارهاي رواني که آرامش را به هم مي زد، فراهم مي ساخته،و جهت مقابله بافشارهاي رواني هم مي کرده است . ( فقيمي، 1384)
پس يکي از شايع ترين عواملي که موجب اختلال در سلامت رواني يعني افسردگي مي باشد مي پردازيم.

فایل : 50 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط