بررسی نقش میزان کنترل توجه، کنترل هدفمند و تحمل آشفتگی در پیش بینی مشکلات برونی سازی شده دانش آموزان مقطع ابتدایی

بررسی نقش میزان کنترل توجه، کنترل هدفمند و تحمل آشفتگی در پیش بینی مشکلات برونی سازی شده دانش آموزان مقطع ابتدایی

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد علوم و تحقيقات (اردبیل)
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ardabil
فرم پيشنهاد تحقيق
پايان‏نامه‌ی كارشناسي ارشد
عنوان تحقيق به فارسي: بررسی نقش میزان کنترل توجه، کنترل هدفمند و تحمل آشفتگی در پیش بینی مشکلات برونی سازی شده دانش آموزان مقطع ابتدایی
نام دانشجو: زهرا دانشکده:
نام خانوادگی دانشجو: رضاپور گروه تخصصی: روان شناسی بالینی
رشته تحصيلي: روان شناسی بالینی گرايش: روان شناسی بالینی
نيمسال ورود به مقطع جاري: اول 1391- 1390 نيمسال شروع به تحصيل : اول 1391- 1390
نام و نام خانوادگی استاد راهنما: نام و نام خانوادگی استاد (اساتيد) مشاور:
1- دکتر سجاد بشرپور 1- دکتر عباس ابوالقاسمی
تاريخ تصويب در شوراي گروه تخصصي: تاريخ تصويب در شوراي پژوهشي واحد علوم و تحقیقات اردبیل :
تأیید کارشناس پژوهشی تائيد مدير پژوهشي تائيد رئيس
واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل:
تاريخ ارسال به حوزه پژوهشي واحد علوم و تحقیقات(تهران):
تاريخ بررسي وتاييد امور پژوهشي واحد: تأييد مديركل پژوهشي:
تأييد معاون پژوهشي واحد:
توجه: لطفاً اين فرم با مساعدت و هدايت استاد راهنما تكميل شود.
اطلاعات مربوط به دانشجو:
نام: زهرا نام‏خانوادگي: رضاپور شماره دانشجويي: 900808672
مقطع: کارشناسی ارشد رشته تحصيلي: روانشناسی بالینی گروه تخصصي: روانشناسی باليني
گرایش: بالینی نام‌دانشكده:………………………. سال ورود به مقطع جاري:90 نيمسال ورودي: اول
آدرس پستي : نیر خیابان امام خمینی کوچه شهید باهنر پلاک7
تلفن ثابت محل سكونت: 3822562-0452 تلفن همراه:..09141970226. تلفن محل كار:
دورنگار:…………………………… پست الكترونيك: Zahra.rezapoor2012@yahoo.com
اطلاعات مربوط به اساتید راهنما و مشاور:
تذكرات:
دانشجويان دوره كارشناسي ارشد می‌توانند يك استاد راهنما و حداكثر دو استاد مشاور و دانشجويان دوره دكتري حداكثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور مي‏توانند انتخاب نمايند.
در صورتي كه اساتيد راهنما و مشاور مدعو مي باشند، لازم است سوابق تحصيلي، آموزشي و پژوهشي كامل ايشان (رزومه كامل) شامل فهرست پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‏هاي دكتري دفاع شده و يا در حال انجام كه اساتيد مدعو، راهنمايي و يا مشاوره آنرا بر عهده داشته‏اند، به همراه مدارك مربوطه و همچنين آخرين حكم كارگزيني (حكم هيأت علمي) ضميمه گردد.
اساتيد راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذيرش پروپوزال، به سقف ظرفيت پذيرش خود توجه نموده و در صورت تكميل بودن ظرفيت پذيرش، از ارسال آن به دانشگاه و حوزه پژوهشي و يا در نوبت قراردادن و ايجاد وقفه در كار دانشجويان جداً پرهيز نمايند. بديهي است در صورت عدم رعايت موازين مربوطه، مسئوليت تأخير در ارائه پروپوزال و عواقب كار، متوجه گروه تخصصي و دانشكده خواهد بود.
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
نام و نام خانوادگي: دکتر سجاد بشرپور آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي: دکترا
تخصص اصلي: روانشناسی رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): استادیار تلفن همراه:09141402212
تلفن منزل يا محل كار: آدرس پست الکترونیکیbasharpoor_sajjad@yahoo.com:(Email)
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول:
نام و نام خانوادگي:. دکتر عباس ابوالقاسمی آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي دکترا
تخصص اصلي: روانشناسی رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): دانشیار تلفن همراه: 09143535482
تلفن منزل يا محل كار:………………… آدرس پست الکترونیکی(Email): abolghasemi-44@yahoo.com
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم:
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
4- اطلاعات مربوط به پايان‏نامه:
الف- عنوان تحقیق
1- عنوان به زبان فارسی:
بررسی نقش میزان کنترل توجه، کنترل هدفمند و تحمل آشفتگی در پیش بینی مشکلات برونی سازی شده دانش آموزان مقطع ابتدایی
عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):
Study the role of attention control, effortful control and distress tolerance in prediction of externalized symptoms in students of primary schools
ب – تعداد واحد پايان‏نامه: 6 واحد
ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق به صورت مستند) :
اختلالات رفتاری دوره کودکی توجه پژوهشی زیادی به ویژه در سالهای اخیر به خود جلب کرده اند. در گذشته گمان می شد که این اختلالات ناشی از نارسایی های رشدی بوده و به خودی خود بهبود می یابند. ولی باید توجه داشت که بسیاری از کودکانی که در سالهای نخستین کودکی دارای مشکلات رفتاری و روانی هستند نه تنها به سادگی از آن عبور نمی کنند، بلکه ممکن است این امر تا دوران بلوغ و بزرگسالی نیز تداوم یابند (گیمپل و هالند، 2002). اختلالات دروه کودکی به دو طبقه کلی اختلالات درونی سازی شده و برونی سازی شده تقسیم می شوند. گروه اول مشکلاتی هستند که در خود شخص وجود دارند مانند اضطراب، افسردگی، کناره گیری اجتماعی و شکایات جسمانی بدون علت جسمانی، در حالی که اختلالات برونی سازی شده دربرگیرنده مشکلاتی اند که رو به بیرون هستند و در تعارض با افراد دیگر و محیط قرار می گیرند (آشنباخ و رسکورلار، 2001).
یا در کودکان شیوع بالایی دارند. حدود 5 تا 13 درصد مادران کودکان پیش دبستانی گزارش می کنند که کودکان آنها رفتارهای برونی سازی متوسط تا شدید نشان می دهند، این میزان حتی در خانواده های دارای وضع اقتصادی اجتماعی نامساعد بالا است (کمپبل و همکاران، 2000؛ وبستر-استراتون و هاموند 1998). علائم برونی سازی شده درمان نشده با طیف وسیعی از پیامدهای منفی در کودکان و نوجوانان همراه می باشند. بر اساس مدل آغازگر اولیه مشکلات رفتاری برونی سازی شده، این مشکلات اغلب بر دوره بزرگسالی بعدی نیز به صورت مصرف مواد، بی ثباتی شغلی و مشکلات ارتباطی تأثیر می گذارند(شامبیونو همکاران، 1995؛ مک ماهون و همکاران، 2006).
شواهد جدیدی بیان می کنند که عوامل مزاجی در رشد اختلالات درونی سازی شده و برونی سازی شده نقش مهمی دارند (موریس و اولندیک، 2005). در بین عوامل مزاجی نیز میزان کنترل توجه و کنترل هدفمند مهم به نظر می رسند. کنترل توجه به توانایی تمرکز و برگرداندن آن از محرکی به محرکی دیگر گفته می شود. کنترل هدفمند نیز به درجه کنترلی که شخص بر حفظ تمرکز خود در پاسخ به محرک های حواس پرت کننده دارد اطلاق می شود. اعتقاد بر این است که این توانایی ها در رشد و دوام اختلالات درونی سازی شده و برونی سازی شده نقش مهمی دارد (رودبارت و همكاران، 2004). کنترل بالای توجه و کنترل هدفمند که به عنوان بخشی از مزاج نظم جویی در نظر گرفته می شود، توانایی بازداری پاسخ مسلط را در فرد فراهم می آورد (رودبارت و بیتس، 1998). بنابراین نوجوانانی که کنترل توجهی پایینی دارند به دلیل اینکه توانایی ضعیفی در تغییر دادن توجه خود از محرکهای برانگیزنده اضطراب و افسردگی دارند (برگرداندن توجه) ممکن است به اختلالات درونی سازی شده آسیب پذیر باشند این افراد همچنین در چنین موقعی توانایی ضعیفی در تمرکز توجه خود بر تکالیف جاری (تمرکز توجه) خواهند داشت ( اسپورتل و همکاران، 2011). پژوهشهای مقطعی قبلی ارتباط منفی قوی ای بین کنترل توجه و علائم اضطراب اجتماعی، اضطراب تعمیم یافته، اختلال وسواس فکری – عملی، اختلال پانیک، اضطراب جدایی و افسردگی نشان داده اند (موریس، 2006؛ موریس و همکاران ، 2008؛ ویروورت و همکاران، 2011).
متغیر مهم دیگر مرتبط با رفتارهای برونی سازی می تواند چگونگی پاسخدهی افراد به احساسات آشفتگی یا اصطلاحاً تحمل آشفتگی باشد. تحمل آشفتگی به چگونگی پاسخ دهی افراد به عاطفه منفی گفته میشود که اطلاعات اضافی دیگری فراتر از آگاهی فرد از میزان عواطف تجربه شده را در بر می گیرد. این رفتار پاسخ عاطفی سودمندی است که به عنوان
توانایی شخص برای تحمل حالات درونی ناخوشایند تعریف شده است (زوولینسکیو همکاران، 2010). افراد به شیوه های مختلف سازگارانه یا ناسازگارانه با عواطف منفی خود کنار می آیند.
در پژوهشهای قبلی تحمل آشفتگی با تعدادی از پیامدهای معنی دار بالینی ارتباط داشته است. تحمل پایین آشفتگی به طور خاصی با طیفی از مشکلات غیر انطباقی چون پرخوری، مصرف مواد، قمار بازی و خود زنی های غیر خودکشی گرانه دلالت ضمنی دارد (آنتستیک و همکاران، 2007، بوچنر و همکاران، 2007، نوک و مندیس، 2008). علاوه بر این سطوح پایین تحمل آشفتگی به تعدادی از بیماریهای روان شناختی نظیر اختلال استرس پس از سانحه (مارشال – بنز و همکاران، 2010) و اختلال شخصیت مرزی (لینهان، 1993) ارتباط داده شده است.
با توجه به پیشنه حاضر مسئله اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش کنترل توجه و کنترل هدفمند و تحمل آشفتگی در پیش بینی علائم برونی سازی شده دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اردبیل می باشد.
د – اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد):
نتایج پژوهش های متعددی نشان می دهند که اختلالات برونی سازی شده بیشتر به کلینک ها ارجاع داده می شوند (کازدین1999). در جمعیت های ارجاعی نیز میزان شیوع این اختلالات بالای 50 درصد گزارش شده است لذا می توان گفت که بخش وسیعی از موارد بالینی را شامل می شوند (کوستین و همکاران، 2004).
این اختلالات تأثیر مخربی بر کودک، خانواده و معلمان و جامعه دارند (ماش و بارگلی، 2002)، معمولاً علائم برونی سازی شده کودک با مشکلات متعدد دیگری همراه می شوند. برانگیختگی، پرخاشگری و واکنش پذیری هیجانی در این کودکان تعامل با همسالان را دچار مشکل کرده و باعث طرد او از جانب همسالان می گردد. همچنین ترکیب مشکلات کلامی و اختلال های یادگیری در آنها به نتایج تحصیلی ضعیف ختم می شود. مجموعه این مشکلات می توانند مشکلات برونی سازی شده کودکان را بیش از پیش تشدید کرده و فرایند اجتماعی شده کودک را با وقفه جدی مواجه سازد. این در حالی است که پیش آگهی این اختلالات نیز نامطلوب بوده و کودکان مبتلا در سالهای آینده در معرض خطر مشکلات دیگری همچون اختلالات یادگیری، خلقی، اضطرابی مصرف مواد و الکلیسم (انگلند و همکاران، 1999؛ باربارا، 2004؛ مارمورستین، 2006)، اختلال شخصیت ضد اجتماعی (لوبر و همکاران، 2000؛ ریچارد و همکاران، 2002) و ناسازگاریهای مربوط به زندگی زناشویی و شغلی (دیوسون، 2005) هستند.
با توجه به هزینه های فردی، خانوادگی و اجتماعی علائم برونی سازی شده لزوم توجه پژوهشی به بررسی عوامل خطر آفرین در رشد و دوام این اختلالات از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می تواند منجر به تدوین اثر بخشی خدمات مداخله ای انجام می گیرد.
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظري تحقیق با ارائه منابع):
از زمانی که (کیگان و همكاران، 1988) اصطلاح بازداری رفتاری را مطرح کردند، این سازه به دلیل اثراتش روی رشد بعدی کودکان بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این سازه به عنوان یک صفت مزاجی زیست شناختی و ظاهر شونده در
اوان کودکی تعریف شده است که با نشان دادن شرم، ترس و اضطراب در پاسخ به موقعیت های تازه و چالش زا مشخص می شود (فاکس و همکاران، 2005). اخیراً پیشنهاد شده است که بازداری رفتاری دارای دو مؤلفه است:
بازداری اجتماعی و غیر اجتماعی (موریس و دیتووریت، 2006) در مقابل مدل مزاجی کیگان، رودبارت و همکارانش یک مدل مزاجی دیگری مطرح کردند که از ابعاد واکنشی و نظم جویی تشکیل می شود. بعد واکنشی دارای دو عامل برون گرایی و عاطفه منفی می باشد. بازداری رفتاری به عامل عاطفه منفی مربوط بوده و ویژگیهای خود تنظیمی مهمی دارد (رودبارت و همکاران، 2007) بعد از اینکه بازداری رفتاری در فاصله سنی 6 تا 12 ماهگی رشد می کند، برخی نوزادان در مقابل اشیای تازه ناراحتی و آشفتگی نشان می دهند این امر به عنوان یک مکانیسم دفاعی در نظر گرفته می شود که می تواند از نوزدان در برابر خطرات بالقوه محافظت کند (رودبارت و همکاران، 2011) در پایان سال اول زندگی بعد نظم جویی مزاج شروع به رشد می کند که تحت عنوان کنترل هدفمند شناخته می شود. کنترل هدفمند به توانایی ارائه یک پاسخ تبعی به طریق بازداری یک پاسخ مسلط گفته می شود (رودبارت و همکاران، 2007) اگرچه کنترل هدفمند در کورتکس پیش پیشانی به کودک امکان می دهد یا به طور انعطاف پذیر و ارادی هیجانات و رفتارهای خود را تنظیم نمایند ، بازداری رفتاری خیلی واکنشی بوده و مبتنی بر برانگیختگی لیمبیک می باشد. (اکسان و کوچان اسکا، 2004).
به دلیل نقش خود نظم جویی کنترل هدفمند، این ویژگی به کاهش اضطراب ایجاد شده به وسیله بازداری اجتماعی خدمت می کند)دیجنان و فاکس7200؛ فاکس و همکاران 2005؛ وایت و همکاران 2009( نشان دادند که می توان آسیب شناسی روانی و مشکلات رشد اجتماعی کودکان بازداری شده بالا را با آموزش کنترل هدفمند کاهش داد.
( اسپورتل و همکاران، 2011) نشان دادند نوجوانانی که کنترل توجهی پایینی دارند به دلیل اینکه توانایی ضعیفی در تغییر دادن توجه خود از محرکهای برانگیزنده اضطراب و افسردگی دارند (برگرداندن توجه) ممکن است به اختلالات درونی سازی شده آسیب پذیر باشند این افراد همچنین در چنین موقعی توانایی ضعیفی در تمرکز توجه خود بر تکالیف جاری (تمرکز توجه) خواهند داشت.
نتایج (جنج، 2011) آشکار کرد که در دختران بازداری اجتماعی به طور منفی با کنترل تغییر هدفمند توجه مرتبط می باشد در حالیکه بازداری غیر اجتماعی رابطه مثبتی با جهت یابی کردن دارد. همچنین تعاملی بین بازداری اجتماعی و غیر اجتماعی در پیش بینی توجه اجرایی وجود داشت.
(وایت و همکاران، 2009) نشان دادند که آموزش کنترل هدفمند می تواند منجر به کاهش مشکلات رفتاری کودکان منجر گردد. پژوهشهای مقطعی قبلی ارتباط منفی قوی ای بین کنترل توجه و علائم اضطراب اجتماعی، اضطراب تعمیم یافته، اختلال وسواس فکری – عملی، اختلال پانیک، اضطراب جدایی و افسردگی نشان داده اند (موریس، 2006؛ موریس و همکاران، 2008؛ ویروورت و همکاران، 2011).
در مطالعه( اسپورتل و همكاران، 2012) کنترل توجه و سیستم های بازداری رفتاری و جنگ و گریز ارزش پیش بینی کنندگی علائم اضطراب و افسردگی در طول یک دوره پیگری دو ساله داشتند.
(مارشال وهمکاران، 2010) نشان دادند که تحمل پایین آشفتگی نقش مهمی در پیش بینی اختلال استرس پس از سانحه دارد و ( لینهام ،1993) نیز نشان داد که افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی میزان تحمل آشفتگی پایینی دارند.
(بک و همکاران، 2013) با بررسی ارتباط بین تحمل آشفتگی، خشم رانندگی و رانندگی پرخاشگرانه و خطر آفرین در دانشجویان دانشگاه نشان دادند که بعد از کنترل سن، جنسیت، نژاد، قومیت، سال تحصیل دانشجو، معدل تحصیلی، فراوانی رانندگی کردن، رانندگی کردن خشمگینانه و سایر اشکال خودگزارشی رانندگی خطر آفرین، رانندگی عجولانه با تحمل پایین آشفتگی ارتباط آماری معنی داری داشت.
نتایج (آنستیک و جوینر، 2012). نشان داد که توانایی واقعی یا ادراک شده برای تحمل کردن آشفتگی در برخی از جنبه های تمایل به خودکشی اهمیت زیادی دارد.
و – جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق:
بررسی این موضوع که نقش دو عامل نیرومند شناختی و یک عامل فراهیجان که در تحقیقات قبلی در ارتباط با متغیرهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفتند، مورد مطالعه قرار می گیرد که تاکنون در ایران انجام نشده است. بررسی
متغیرها در ترکیب با همدیگر می تواند گام مهمی در جهت شناسایی عوامل زیربنایی اختلال های برونی سازی شده کودکان باشد.
ز- اهداف مشخص تحقيق (شامل اهداف آرماني، کلی، اهداف ويژه و كاربردي):
هدف کلی
تعیین نقش کنترل توجه و کنترل هدفمند و تحمل آشفتگی در پیش بینی علائم برونی سازی شده دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اردبیل
اهداف جزئی
تعیین ارتباط میزان کنترل توجه با علائم برونی سازی شده دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اردبیل
تعیین ارتباط میزان کنترل هدفمند در علائم برونی سازی شده دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اردبیل
تعیین ارتباط میزان تحمل آشفتگی با علائم برونی سازی شده دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اردبیل
تعیین نقش اهمیت کنترل توجه، کنترل هدفمند و تحمل آشفتگی در پیش بینی علائم برونی سازی شده دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اردبیل
ح – در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
سازمان آموزش و پرورش
ط- سؤالات و فرضيه‏هاي تحقیق(مطابق با اهداف تحقیق):
چگونه میزان کنترل توجه،کنترل هدفمند و تحمل آشفتگی می تواند رفتارهای برونی سازی شده دانش آموزان مقطع ابتدایی را تعیین نماید؟
ی- فرضيه‏هاي تحقیق:
1- میزان کنترل توجه با علائم برونی سازی شده در دانش آموزان مدارس ابتدایی ارتباط دارد.
2- میزان کنترل هدفمند با علائم برونی سازی شده در دانش آموزان مدارس ابتدایی ارتباط دارد
3- میزان تحمل آشفتگی با علائم برونی سازی شده در دانش آموزان مدارس ابتدایی ارتباط دارد
4- میزان کنترل توجه، کنترل هدفمند و تحمل آشفتگی می تواند علائم برونی سازی شده دانش آموزان مدارس ابتدایی را پیش بینی کند.
ک- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):
کنترل توجه:
کنترل توجه به عنوان توانایی های تمرکز توجه، تغییر دادن توجه و کنترل انعطاف پذیرانه افکار تعریف شده است (دیریبری و رید، 2002). افرادی که کنترل توجه بالایی دارند موقع جلب توجه شدن به سوی محرکهای تهدید کننده را به راحتی می توانند توجه خود را تغییر داده و به محرکهای دیگری توجه نمایند در حالیکه افراد دارای توانایی ضعیف در این متغیر در آن محرک در جا زده و در نتیجه هیجان پذیری بالایی نسبت به محرکهای نشان می دهند. در این پژوهش برای اندازه گیری کنترل توجه از مقیاس کنترل توجه (دیریبری و رید، 2002) استفاده خواهد شد.
کنترل هدفمند:
کنترل هدفمند به عنوان توانای خود تنظیمی هیجان پذیری مثبت و منفی تعریف شده است. این توانایی در طول دوره کودکی رشد می کند و کودکانی که کنترل هیجانی بالایی دارند قادر به استفاده از منابع توجهی جهت محدود کردن پاسخ های هیجانی واکنشی آشکار به محرکها می باشند (دیریبری و رید، 2002). این توانایی شامل توانایی برای بازداری رفتار به صورت هدفمند (کنترل بازداری) و فعال سازی رفتار در زمان مورد نیاز،کنترل فعال سازی و تمرکز ارادی یا تغییر دادن توجه (کنترل توجه) می باشد. در این پژوهش برای اندازه گیری میزان کنترل هدفمند از مقیاس کنترل هدفمند استفاده خواهد شد.
تحمل آشفتگی:
تحمل آشفتگی به توانایی مقاومت و در عین حال تجربه کردن حالت های تجربی آزارنده گفته می شود (سیمونز و گاهر، 2005). افرادی که تحمل بالایی برای آشتفتگی دارند می توانند به راحتی رنج و ناراتی خود را تحمل نمایند، در حالیکه افراد دارای توانایی ضعیف در این متغیر موقع رنج و آشفتگی به رفتارهای جبرانی می پردازند. در این پژوهش برای اندازه گیری میزان تحمل آشفتگی از مقیاس تحمل آشفتگی استفاده شده است.
علائم برونی سازی شده:
مشکلات و اختلالات دوره کودکی به دو طبقه کلی مشکلات درونی سازی شده و برونی سازی شده تقسیم می شوند. مشکلات درونی سازی شده از نظر ماهیت، درون فردی بوده و به شکل کناره گیری از تعامل های اجتماعی، اضطراب و افسردگی متجلی می شوند. در حالی که مشکلات برونی سازی شده، برون فردی هستند، به بیان دیگر الگوهای رفتاری سازش نایافته ای هستند که در تعارض با افراد و انتظارهایشان قرار می گیرند(آشنباخ و رسکورلا، 2001) این گروه از مشکلات که در گستره پژوهشی با عناوینی مانند مشکلات رفتاری، اغتشاش آمیز، بزهکاری، گذار به عمل، رفتارهای غیر قابل مهار و مانند آن مشخص می شوند. نشانه های این طبقه از رفتارها، برخلاف رفتارهای درونی سازی شده در رفتار برونی کودکان ظاهر می شوند و نمایانگر عمل منفی کودک در محیط بیرونی هستند. در این پژوهش برای ارزیابی علائم برونی سازی شده از سیاهه نشانه مرضی کودک ( گادو و اسپیرافکین، 1994) استفاده خواهد شد.
5-روش شناسی تحقیق:
الف- شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
تذكر: درخصوص تفكيك مراحل اجرايي تحقيق و توضيح آن، از به كار بردن عناوين كلي نظير، «گردآوري اطلاعات اوليه»، «تهيه نمونه‏هاي آزمون»، «انجام آزمايش‏ها» و غيره خودداري شده و لازم است در هر مورد توضيحات كامل در رابطه با منابع و مراكز تهيه داده‏ها و ملزومات، نوع فعاليت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهيزات و مشخصات هر يك ارائه گردد.
روش این پژوهش توصیفی و طرح مطالعه همبستگی از نوع پیش بینی خواهد بود.
ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
متغیرهای پیش بین: در این پژوهش متغیرهای کنترل توجه، کنترل هدفمند و میزان تحمل آشفتگی به عنوان متغیرهای پیش بین خواهند بود.
متغیر ملاک: در این پژوهش متغیر رفتارهای برونی سازی شده به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته خواهد شد.
روش جمع آوری داده به این صورت خواهد بود که بعد از اخذ مجوزهای لازم از بین دو ناحیه آموزش و پرورش شهر اردبیل یک ناحیه به تصادف انتخاب، سپس از بین مدارس ابتدایی 2 مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه به تصادف انتخاب خواهد شد. سپس به مدارس مربوطه مراجعه شده و از هر مدرسه یک کلاس چهارم، یک کلاس پنجم و یک کلاس ششم به تصادف انتخاب شده و در کلاس از آنها خواسته خواهد شد به پرسشنامه های جمعیت شناختی، کنترل توجه، کنترل هدفمند و تحمل آشفتگی پاسخ دهند سپس از مادران آنها درخواست خواهد شد به سیاهه رفتاری کودک پاسخ دهند.
ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :
برای جمع آوری اطلاعات نیز از ابزارهای زیر استفاده خواهند شد:
مقیاس تحمل آشفتگی:
مقیاس تحمل آشفتگی که به وسیله (سیمونز و گاهر، 2005) ساخته شده یک ابزار خود گزارشی 15 آیتمی است که در آن از آزمودنی ها خواسته می شود میزان موافقت یا مخالفت خود با جملات را در مقیاس لیکرت 5 نقطه ای از کاملاً موافقم (1) تا کاملاً مخالفم (5) درجه بندی کنند. تحمل آشفتگی با سنجه های آشفتگی عاطفی (59/-0r=) و بد تنظیمی ((51/-0r=) رابطه منفی و با سنجه های هیجان پذیری مثبت رابطه مثبت معنی داری (26/0r=) نشان داده است. ضرایب آلفای کرونباخ خرده آزمونهای تحمل، ارزیابی، جذب و تنظیم به ترتیب 73/0، 84/0، 77/0 و 74 بدست آمده است (سیمونز و گاهر، 2005).
مقیاس کنترل توجه:
مقیاس کنترل توجه یک آزمون خود گزارشی است که توسط (دیریبری و رید، 2002) ساخته شده و مشتمل بر 20 سوال می باشد که هر سوال در مقیاس لیکرت چهار نقطه ای از 1 (هرگز) تا 4 (همیشه ) درجه بندی می شود. این آزمون میزان کنترل توجهی افراد را در دو خرده مقیاس تمرکز توجه، تغییر توجه بین تکالیف و یک نمره کلی اندازه می گیرد. مقیاس کنترل توجه واجد ویژگیهای روان سنجی کافی می باشد (دیر بیری و رید، 2002). این آزمون همبستگی مثبتی با برخی از جنبه های هیجان پذیری مثبت از جمله برون گرایی (40/0r=) و همبستگی منفی با برخی از جنبه های هیجان
پذیری منفی از جمله اضطراب صفت (53/0- r=) داشته است و پایایی ثبات درونی خوبی دارد (آلفای کرونباخ مساوی 88/0) (دیر بیری و رید، 2002).
مقیاس کنترل هدفمند:
مقیاس کنترل هدفمند یک ابزار 46 سوالی است که توسط( لونیگان ، و همكاران،2004). ساخته شده و میزان خود تنظیمی هیجان پذیری مثبت و منفی را در مقیاس لیکرت 5 نقطه ای از اصلاً (1) تا همیشه (5) در دو خرده مقیاس کنترل توجه، حواس پرتی و تکانش وری اندازه می گیرد. در این مطالعه از خرده مقیاس کنترل هدفمند / پایداری استفاده شده است. پایایی ثبات درونی این آزمون 84/0 برای خرده مقیاس کنترل هدفمند/ پذیرش و 76/0 برای خرده مقیاس تکانش وری گزارش شده است. ضرایب ثبات همزمان این آزمون نیز در دامنه 50/0 تا 60/0 بدست آمده است ((لونیگان، و همکاران، 2004).
4- سیاهه نشانه مرضی کودک:
این ابزار توسط (گادو و اسپیرافکین، 1994) ساخته شده و یک ابزار درجه بندی رفتار است که بر اساس طبقه بندی ویرایش سوم مجموعه تشخیصی و آماری اختلالهای روانی به منظور غربالگری 18 اختلال رفتاری و هیجانی طراحی شد. فرم والدین این سیاهه 97 گویه دارد که 18 اختلال را در 11 گروه عمده قرار می دهد. گروهها اختلالهای نارسایی توجه / بیش تضاد ورزی گستاخانه، اختلال رفتار هنجاری، اضطراب فراگیر، افسردگی اساسی، افسرده خویی، روان گسیختگی، درخود ماندگی، هراس اجتماعی و اضطراب جدای را در بر می گیرند. (گادو اسپیرافکین،1997) اعتبار گروهها را بین 37/0 (روان گسیختگی) تا 82/0 (نارسایی توجه/بیش فعالی) گزارش کرده اند. در ایران نیز (توکلی زاده، 1375) اعتبار کل سیاهه را 90/0 و گزارش کرده است. ضریب آلفای کرونباخ این آزمون در نمونه پژوهش حاضر نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
کلیه دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه مشغول به تحصیل در دبستان های شهر اردبیل در سال تحصیلی 91-92 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل خواهند داد.
تعداد 180 نفر از این دانش آموزان به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و در پژوهش شرکت داده خواهند شد.
هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:
برای بررسی فرضیه های 1 تا 3 از آزمون همبستگی پیرسون و برای بررسی فرضیه 4 نیز از آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده خواهد شد.
ث- منابع مورد استفاده (به ترتیب حروف الفبا):
– محمد اسماعیل، ا. (1386). انطباق و هنجار یابی سیاهه نشانه های مرضی کودک ویرایش چهارم (CSI-4) فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7، 79-96.
-Achenbach, T.M. & Rescolar, L.A. (2001). Manual for the ASEBA School Age: Form & Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry.
– Achenbach, T.M. & Rescorla, L.A. (2001). ASEBA school age forms profiles. Burlington: University of Vermont.
– Aksan, N. & Kochanska, G. (2004). Links between systems of inhibition from infancy to preschool years. Child Development, 75, 1477–1490.
– Anagold, A., Costello, E. & Erkanli, A. (1999). Comorbidity. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 57-97.
– Anestis, M.D., Selby, E.A., Fink, E. & Joiner, T.E. (2007).The multifaceted role of distress tolerance in dysregulated eating behaviors. International Journal of Eating Disorders, 40,718-726.
– Anestis, M. D. & Joiner, T. E. (2012) .Behaviorally-indexed distress tolerance and suicidality. Journal of Psychiatric Research, 46, 703-707.
– Barbara, M., Richard, R., Julie, M., Robert, G. & Haward, M. (2004). Conduct Disorder and Propositional Defiant Disorder in National Sample: Developmental Epidemiology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45,609-621.
– Beck, K. H., Daughters, S. B. & Ali, B. (2013). Hurried driving: Relationship to distress tolerance, driver anger, aggressive and risky driving in college students, Accident Analysis and Prevention, 5, 51-55.
– Buckner J.D., Keough M.E.& Schmidt N.B.( 2007).Problematic alcohol and cannabis use among young adults: the roles of depression and discomfort and distress tolerance. Addictive Behaviors, 32,1957-19 63.
– Burke, J. D., Loeber, R. & Birmaher, B. (2002). Oppositional defiant disorder and conduct disorder: A review of the past 10 years, part II. Journal of the Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41, 1275−1293.
– Campbell, S. B., Shaw, D. S. & Gilliom, M. (2000). Early externalizing behavior problems: Toddlers and preschoolers at risk for later maladjustment. Development and Psychopathology, 12, 467−488.
– Champion, L. A., Goodall, G. & Rutter, M. (1995). Behavior problems in children and stressors in early adult life: A 20 year follow-up of London school children. Psychological Medicine, 25, 231−246.
– Costin, J., lichte, C., Smith, A.H., Vance, A. & luk, E. (2004). Parent Group Treatments for Children with Oppositional Defiant

فایل : 21 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط