بررسی تاثیر سبک های دلبستگی در طرح واره های ناسازگار اولیه در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد سراب

بررسی تاثیر سبک های دلبستگی در طرح واره های ناسازگار اولیه در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد سراب

 

واحد سراب
عنوان :
بررسی تاثیر سبک های دلبستگی در طرح واره های ناسازگار اولیه در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد سراب
استاد راهنما:
علی تقی پور
پژوهشگر:
لیلا محمد پور
زمستان 1393
تقدیم به پدر عزیزم
که وجودش تکیه گاه امن من و سخنانش روشنگر راه من و زندگی ام حاصل جوانی اوست و با ایثار و گذشت تمام مصائب و مشکلات زندگی را به دوش کشیده تا میوه باغ زندگی اش ثمر بخشد.
تقدیم به تو نازنینم مادر
در تنهاترین لحظات زندگی در اوج غربت، اسم مقدس تو در ذهنم شعله ور می گردد و نام تو آرامش دهنده فکر خسته و تن رنجور من است. با تو بودن یعنی بهشت را زیر پا گذاشتن، در کنار تو و با دعایت تو می توان در اوج آسمان پرواز کرد و کمترین چیز در برابر نامت، وجودت و فداکاریت بهشت است و بهشت است و بهشت.
چون هستی من از هستی اوست تا هستم و هست دارمش دوست
وتقدیم به همسر عزیزم که مشوق و یاری گر من در امر تحصیل بوده است
قدردانی و سپاس
پروردگار متعال را شاکر و سپاسگذاریم که توانستیم این مرحله از تحصیل را با راهنمایی های اساتید بزرگوارمان به پایان برسانیم.
بر خود لازم می دانیم که از استاد راهنمای ارجمندمان جناب آقای علی تقی پور که با راهنمایی های دقیق و ارزنده خویش در طول تحصیل و اجرای این پروژه همواره مرا یاری نموده و حق استادی را بر ما تمام کردند سپاسگذاری کنیم.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبک دلبستگی بر طرح واره ناسازگار اولیه در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد سراب می باشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه دانشگاه پیام نور سراب که در سال 1393 مشغول تحصیل هستند . نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 90 نفر از دانشجویان که بصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند . روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی است.ابزار مورد استفاده از پژوهش پرسشنامه دلبستگي كولينز و ريد، نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ، در این تحقیق برای توصیف داده ها از روش آمار توصیفی یعنی فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. در بررسی رابطه بین طرح واره ناسازگار با سبک دلبستگی در بین دانشجویان بدست آمد طرح واره ناسازگار و سبک دلبستگی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.یعنی با بالارفتن نمرات طرح واره ناسازگار نمرات افراد بیشتر به سوی سبک دلبستگی ایمن سوق یافته است .در بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی ایمن در بین دانشجویان بدست آمد بین طرح واره ناسازگار و سبک دلبستگی ایمن رابطه معناداری وجود دارد و بین طرح واره ناسازگار و سبک دلبستگی ایمن دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.
کلید واژه: سبک های دلبستگی- طرح واره های ناسازگار اولیه
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه 1
بیان مسأله 2
ضرورت اهمیت تحقیق 5
اهداف پژوهش: 6
هدف کلی : 6
اهداف جزئي 6
تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش 7
سبک دلبستکی 7
طرحواره های ناسازگار اولیه 8
فصل دوم :پیشینه پژوهش
طرح‌واره‌های ناسازگار اوّلیه 11
تاریخچۀ سازۀ طرح‌واره 11
تعريف طرحواره 13
– تعریف طرحواره از نظر یانگ 13
– ویژگی‌هایی طرحواره‌های غیرانطباقی اولیه: 13
ریشه‌های تحولی طرح‌واره‌ها 17
تجارب اولیۀ زندگی 18
خلق‌وخوی هیجانی 21
حوزه‌های طرح‌واره و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه 22
حوزۀ دوم: خودگردانی و عملکرد مختل 24
حوزۀ سوم: محدودیت‌های مختل 26
حوزۀ چهارم: دیگر جهت‌مندی 27
حوزۀ پنجم: گوش به زنگی بیش از حد و بازداری 29
عملکردهای طرح‌واره 31
تسلیم طرح‌واره 32
اجتناب طرح‌واره 32
جبران افراطی طرح‌واره 33
پاسخهای مقابله‌ای 35
ذهنیت‌های طرح‌واره‌ای 35
ده ذهنیت طرح‌واره‌ای 36
مراحل طرحواره درماني 38
هدف تصویرسازی ذهنی در سنجش 40
مرحله ي سنجش و آموزش 40
تحقیقات انجام گرفته در خصوص طرحواره‌های ناسازگار اولیه 46
سبک دلبستگی 53
تعريف دلبستگي 55
انواع سبک های دلبستگی در بزرگسالان 58
نگرش ها و باور های مربوط به دلبستگی 59
مفروضه‌هاي اساسي نظريه دلبستگي 60
ارتباط نظريه دلبستگي با نظريات ديگر 62
نظريه روان تحليل گري 62
نظريه رفتار گرايي 64
ديدگاه كردار شناسي 65
پژوهش‌هاي هارلو 67
دلبستگي و آسيب شناسي رواني 68
نظريه درماني دلبستگي 68
نتایج پژوهش سبک دلبستگی 69
فصل سوم : روش پژوهش
روش پژوهش 78
جامعه آماری 78
نمونه های آماری و روش نمونه گیری 78
روش جمع آوری اطلاعات 78
ابزار های پژوهش 79
پرسشنامه دلبستگي كولينز و ريد RAAS (1990) 79
نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ (YSQ-SF): 80
روش تجزیه و تحلیل داده ها: 81
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
الف)یافته جمعیت شناختی 83
ب)یافته های توصیفی 86
یافته های مربوط به فرضیه ها 88
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری 93
محدودیت های پژوهش 95
پیشنهادات 96
منابع 97
فصل اول :
کلیات پژوهش
مقدمه
طرحواره های ناسازگار اولیه یعنی موضوعات ثابت و دراز مدتی که در دوران کودکی به وجود می آیند به زندگی بزرگسالی راه می یابد و تا حد زیادی ناکارآمدند، این طرحواره ها الگوهایی برای پردازش تجارب بعدی محسوب می شوند طرحواره های نازسازگار اولیه برای اثبات یا تایید تجارب کودکی عمل می کنند و به نشانه های بالینی نظیر اضطراب، افسردگی و اختلالات شخصیت، تنهایی به دلیل روابط بین فردی مخرب و سوء مصرف الکل و مواد مخدر، پر اشتهایی یا زخم معده منجر می شوند (گرین هاوس، کولنیزو شاو، 2003؛ سلیگمن، شولمن و ترایون، 2007). پردازش طرحواره ای به راحتی و بدون اینکه نیازمند توجه از سوی بیمار باشد صورت می گیرند و حالتی خود آیند دارد (صاحبی، حمیدپور، 1383) طرحواره های ناسازگار اولیه در تعامل خلق و خوی فطری کودک با تجارب ناکارآمد او با والدین، خواهر و برادرها، همسالان در طی سال های اولیه زندگی بوجود می آیند( دیده روشن 1388). یانگ (1999) بر این باور است که طرحواره ای ناسازگار در افراد به تجربه رویدادهایی منفی در زندگی منجر می شود و حضور چنین رویدادهایی در زندگی شخص باعث احساس فشار روانی بیش از حد می شود. کسانی که از طرحواره های ناسازگار به طور افراطی استفاده می کنند، تحت تاثیر حوادث منفی زندگی قرار می گیرند (مک کالوگ، بلا، کیل پاتریک و جانسون، 2001).
رایکر بوئر و دی یو (2009) بیان داشته اند که طرحواره ای یکسانی در سنین کودکی وجود دارد و افرادی که از طرحواره ای سازگار استفاده می نمایند، توانایی بهتری برای مقابله فشار روانی داشته و زمانی که در زندگی با حادثه ای فشارزا مواجه می شوند، کمتر احتمال دارد که دچار مشکلات روانی شوند.
نظر رامستد (2001) بر این است که چگونگی فایق آمدن افراد بر حوادث منفی زندگی ممکن است در کیفیت زندگی آنها نقش موثری داشته باشد. چنین افرادی حوادث منفی زندگی را از حوادث مثبت جدا کرده و توجهشان را بر حوادث مثبت متمرکز می کنند.
دلبستگی یک پیوند عاطفی است که با تمایل به جستجو در مجاورت یک فروپاشی و ماندن در کنار آن، که در موقعیت استرس زا مشخص می شود تعریف میشود. (بالبی ، 1969. برگ ، لورا، 2007). به طور كلي دلبستگي را مي‌توان جوّ هيجاني حاكم بر روابط كودك با مراقبش تعريف كرد. اين كه كودك مراقب خود را كه معمولاً مادر
اوست، مي‌جويد و به او مي‌چسبد، مؤيد وجود دلبستگي ميان آن‌ها است. نوزادان معمولاً تا پايان ماه اول عمر خود شروع به نشان دادن چنين رفتاري مي‌كنند و اين رفتار براي تسريع نزديكي به فرد مطلوب طراحي شده است.پيوند را گاه مترادف با دلبستگي بكار مي‌برند درحالي كه اين دو پديده متفاوت هستند. پيوند به احساس مادر درباره نوزادش مربوط است و با دلبستگي فرق دارد. مادر به طور طبيعي نوزاد را منبع احساس امنيت تلقي نمي‌كند و به او تكيه نمي‌كند در حالي كه در دلبستگي چنين است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه پيوند مادر با نوزاد زماني شكل مي‌گيرد كه تماس پوستي با ساير انواع تماس نظير صوتي يا چشمي برقرار مي‌شود.هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبک دلبستگی بر طرح واره های نا سازگار اولیه در بین دانشجویان می باشد.
بیان مسأله
نظریه ساختارهای معنا گذاری/ طرحواره بر این باور است که شناخت‌ها و طرحواره‌ها خاستگاه آغازین پردازش بوده و پردازش شناختی به کمک طرحواره‌های موجود در فرد هدایت می‌شوند (بک،1967؛ اینگرام،1984 و همکاران،1988؛ کلارک و همکاران،1999) به باور یانگ (1990) طرحواره‌های ناسازگار اولیه ساختارهای شناختی عمیق شامل باورهای درباره‌ی خود، دیگران و محیط هستند که از ارضاء نشدن نیازهای اولیه بویژه نیازهای هیجانی در دوران کودکی سرچشمه می‌گیرند. طرحواره‌ها سازمان‌هایی از واقعیات هستند که به صورت نتیجه تجربیات عینی از محیط رشد می‌یابند و به ویژه آنهایی که از اوایل زندگی به وجود آمده‌اند، تأثیر معنادارتری دارند. رشد طرحواره‌ها اغلب به دوران کودکی باز می‌گردد (یانگ،1990) مطابق نظر یانگ (1999) بعضی از افراد به خاطر تجارب کودکی منفی طرحواره‌های ناسازگار اولیه‌ای را ایجاد می‌کنند که بر شیوه‌های تفکر، احساس و رفتار آنها در روابط بعدی و سایر جنبه‌های زندگی‌شان تأثیر می‌گذارد. طرحواره‌هایی که در سنین اولیه رشد یافته اند اغلب خارج از حوزه‌ی آگاهی قرار دارند و زمانی که محرک‌های زندگی یک یا چند طرحواره را تحریک کند آن وقت فعال می‌شوند و اطلاعات شخصی را مطابق با این طرحواره‌ها به صورت اتوماتیک پردازش می‌کنند. یانگ معتقد است که طرحواره‌ها به دلیل ارضاء نشدن نیازهای

فایل : 86 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط