مقاله فارسی گرم كردن آب با نيروي خورشيدي

مقاله فارسی گرم كردن آب با نيروي خورشيدي

گرم كردن آب با استفاده از روش هاي خورشيدي غيرفعال
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و رايج ترين انواع موجود در بازار مي باشند. هم اكنون تعداد بسيار زيادي از اين سيستم ها بر سقف منازل نصب شده اند. مدل هاي امروزي سيستم هاي خورشيدي غير فعال تفاوت زيادي با مدل هاي اوليه خود ندارند. همه ي آنها داراي مخازن نگهداري آب هستند كه در يك قوطي قرار داده مي شوند. يك سمت اين قوطي با شيشه پوشانده شده و رو به جنوب قرار داده مي شود. اين سيستم ها هيچگونه قطعه متحركي نداشته و چيزي در آنها وجود ندارد كه در اثر گذشت زمان خراب شود. علاوه بر اين، نياز به هيچگونه سوختي ندارند و آلودگي ايجاد نمي كنند. سيستم هاي خورشيدي غير فعال امروزه به نام هاي مختلفي در بازار وجود دارند: PSWH و ICS.
PSWH هاي امروزي معمولاً داراي مخازن 40 گالني هستند كه يك سمت قاب بيروني آنها با شيشه پوشانده شده است. اين مخازن با رنگ هاي سياه مقاوم در برابر دماهاي بالا پوشانده مي شوند. قاب بيروني نيز براي جلوگيري از اتلاف انرژي عايق كاري مي گردد كه البته كيفيت عايق كاري بستگي به شرايط آب و هوايي محل استقرار سيستم
دارد. اندازه ي قاب بيروني بايد براي قرار دادن مخزن كفايت كند و به اندازه اي نيز بزرگ باشد كه بهره خورشيدي مناسبي دريافت كند. ميزان متوسط معادل يك فوت مربع (1/0 متر مربع) سطح شيشه بيروني براي هر 2 گالن آب درون مخزن است و براي يك مخزن چهل گالني مي توان از شيشه هاي دو جداره ي (76* 34) درهاي گلخانه ها استفاده نمود. گرمكنهاي خورشيدي داراي يك ورودي و خروجي براي جريان آب هستند. ورودي آب سرد توسط يك تكه لوله پلاستيكي در درون مخزن به قسمتهاي پاييني آن هدايت مي شود تا آب سرد در موقعيت صحيح وارد مخزن به قسمتهاي پاييني آن هدايت مي شود تا آب سرد در موقعيت صحيح وارد مخزن گردد. خروجي آب گرم نيز آب را از سطوح بالايي مخزن كه داراي آب گرم تر است، برمي دارد. توجه داشته باشيد كه يك مخزن 40 گالني پر از آب بيش از 350 پاوند (حدود 170 كيلوگرم) وزن دارد و زماني كه وزن قاب بيروني و شيشه ها را هم به آن اضافه كنيم متوجه مي شويم كه بهترين مكان براي نصب اين سيستمها روي زمين است. مكاني كه براي استقرار اين سيستمها در نظر مي گيريد بايددر بين ساعات 9 صبح تا 4 عصر (حداقل) در زير تابش آفتاب باشد.
اگر كلكتور (قاب) را بر بام ساختمان نصب مي كنيد، بايد تدابير لازم را براي فونداسيون آن نيز در نظر بگيريد.
در اين گونه سيستمها بايد از حداقل طول لوله كشي استفاده نمود تا از خطر يخ زدگي در زمستان كاسته شود. البته مخازن 40 گالني به ندرت دچار يخ زدگي مي شوند ولي يخ زدگي اين لوله ها بسيار محتمل است.
تمام لوله هايي كه در فضاي باز قرار دارند بايد به خوبي عايق كاري شوند. براي اتصال اين سيستم به موتورخانه منازل بايد آب سرد ورودي ساختمان را ابتدا به سيستم خورشيدي متصل كرد و سپس خروجي آن گرم آن را به ورودي آب منبع دو جداره (يا مبدل حرارتي موجود در موتورخانه) وصل نمود. تا زماني كه دماي آب خروجي از سيستم خورشيدي بيشتر از دماني تنظيم ترموستات ديگ باشد، موتورخانه به كار نمي افتد و تنها زماني كه دماي آب خروجي از سيستم خورشيدي به زير نقطه تنظيم ترموستات برسد، ديگ و مشعل به كار مي افتند و ميزان اختلاف دما را جبران مي كنند.
دماي آب خروجي از سيستم خورشيدي به عوامل متعددي وابسته است؛ مقدار تابش خورشيد، دماي هواي محيط، كيفيت عايق كاري، دماي آب تغذيه و ميزان تقاضا (ديماند) براي آب گرم، بر دماي آب خروجي از سيستم مؤثرند. در شرايط آب و هوايي
معمول و عدم مصرف آب گرم تا ساعت 5 عصر، دماي آب خروجي سيستم خورشيدي به بالاي F 180 (C82) مي رسد. براي استفاده بهينه از آب گرم خورشيدي با هدف صرفه جويي در انرژي بايد برنامه زماني خاصي براي مصرف آب تنظيم نمودو فرضاً شستشوي البسه و استحمام را عصرها انجام داد.
نتيجه:
كشور ايران با توجه به موقعيت جغرافيايي ويژه اش، بهره بسياري از نور خورشيد مي برد و تعداد روزهاي تمام آفتابي در سال (در اكثر شهرها) بسيار بالاست. بنابراين منطقي به نظر مي رسد كه از هم اكنون برنامه ريزي هاي لازم براي استفاده از اين انرژي پاك و لايزال خداوندي كه به رايگان در اختيار ماست را در دستور كار خود بگنجانيم.
تعمير و نگهداري مبدل هاي حرارتي:
امروزه هيچ كارخانه يا مجتمع صنعتي را نمي توان يافت كه در چرخه هاي توليد و عمليات خود فاقد مبدل هاي حرارتي باشد. هر كجا نياز به تبخير، تقطير و سرد يا گرم كردن سيالات باشد مبدل حرارتي به عنوان دستگاهي كارآمد مورد استفاده قرار مي گيرد.
در يك مجتمع عظيم صنعتي نظير پالايشگاه نفت جهت تصفيه، تفكيك و بهينه سازي فرآورده هاي نفتي، اين مواد به طور دائم و در مبدل هاي حرارتي، كوره ها و چيلرهاي صنعتي در حال سرد شدن، گرم شدن، تبخير يا تقطير مي باشند و با توجه به اهميت اقتصادي اين مجتمع هاي صنعتي، پر واضح است كه حصول اطمينان از سلامت و بي عيب بودن مبدل هاي حرارتي براي مديران صنايع بسيار مهم و حياتي است. از اين رو در اين مقاله سعي داريم تا خوانندگان را با جزئيات تعميرات مبدل ها آشنا كنيم كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد:
جوشكاري ترك هاي موجود در جوش درزهاي داخلي و خارجي پوسته و نازل هاي مربوطه- تعمير و پر كردن نقاط خورده و ساييده شده در چانلها، سرپوش چانلها، سرپوش سرهاي شناور و سرپوش پوسته به وسيله جوشكاري- جوشكاري و تراش محل نشستن لايي ها- ساختن صفحه تيوب جديد و سوراخكاري آن، تعويض جزئي يا كلي تيوبها- تعمير و تعويض بافلها، ميله هاي رابط، لوله هاي فاصله دهنده يا آندها- تغيير و اصلاح در برخي از مشخصات و اندازه هاي قطعات مانند تغيير قطر تيوبها و در نتيجه تغيير صفحات تيوب و بافلها- پلاگ (مسدود) كردن تيوبها- شستشو و تميزكاري مبدلها و در نهايت روشهاي مختلف تست مبدل هاي حرارتي.
آماده سازي قبل از باز كردن قطعات
قبل از هرگونه اقدام در جهت پياده كردن اجزاء دستگاه از جمله مبدل حرارتي بايد اقدامات زير توسط مسئولين مربوطه انجام گيرند:
اگر قـرار اسـت قسـمتهاي ديگر واحد صنعتي به كار خود ادامه دهند بايد دستگاه را باي پس (By-Pass) كرد؛
محتويات ظروف، خالي و اگر آغشته به مواد نفتي و آتش زا هستند به وسيله بخار شستشو و بيرون فرستاده شوند.
دستگاه مورد تعـمير را بايد به وسـيله ي صفـحات مسدودكننده از بقيه دستگاهها و سرويسهاي لوله كشي جدا كرد.
اگر احتمال وجود گاز در دستگاه مي رود بايد دستگاه، تست گاز شود.
بيرون آوردن دسته تيوبها:
دسته تيوب را معمولاً به وسيله كشيدن آن از طرف صفحه تيوب ساكن يا به وسيله ي فشار دادن از طرف صفحه تيوب شناور يا تركيبي از اين دو روش از پوسته ي مبدل حرارتي بيرون مي كشند .
معمولاً در صفحه تيوب ثابت مبدل هاي حرارتي 2 عدد سوراخ رزوه دار براي نصب حلقه ي فولاي پيچ شونده در آن جهت بيرون كشيدن دسته تيوب از پوسته تعبيه شده است.
پس از پيچاندن و نصب اين حلقه ها در سوراخ هاي رزوه دار قلابهاي وسيله اي كه بايد دسته تيوب را بيرون بكشد در آنها انداخته و شروع به بيرون كشيدن دسته تيوب از داخل پوسته مي كنيم. وقتي دسته تيوب به اندازه كافي بيرون كشيده شد، براي نگهداري وزن آن و افقي نگه داشتن دسته تيوب از جرثقيل استفاده مي شود. به هنگام بيرون كشيدن و حمل و جابه جايي دسته تيوبها بايد جهت جلوگيري از صدمه ديدن تيوبها يا بافلها نهايت دقت را به عمل آورد.
تميز كردن مبدل هاي حرارتي
در مبدل هاي حرارتي با گذشت زمان و پس از مدتي كاركرد لايه هاي نازك رسوب سطوح انتقال حرارت را مي پوشانند و با ايجاد يك مقاومت حرارتي راندمان و ميزان انتقال حرارت در مبدل را كاهش مي دهـند. آب هـاي سخت و برخي از نمك هاي محلول در آب با افزايش درجه حرارت رسوب تشكيل مي دهند. سيالات آلي (مانند مواد نفتي) در درجه حرارت هاي بالا تجزيه شده و يك ماده سخت نظير ذغال كك به وجود مي آورند. امروزه روش هاي مختلفي زير براي تميز كردن مبدل ها وجود دارند.
شستشوي شيميايي
در چند سال اخير قدم هاي بزرگي براي تميز كردن مبدل هاي حرارتي با مواد شيميايي مختلف برداشته شده كه روش باصرفه اي نيز مي باشد. در اين روش رسوبات مختلف به وسيله ي مواد مناسب شستشو و بيرون رانده مي شوند. تركيبات و مقدار محلول هاي شيميايي مختلف و زمان شستشو با توجهبه نوع رسوبات و جنس تيوبها تعيين مي گردند. از جمله مواد شيميايي و محلول هايي كه براي شستشوي مبدلها به كار مي روند مي توان به انواع بازدارنده هاي شيميايي و مواد رسوب اشاره كرد.
شستشو با جت آبي
يكي از روش هاي تميزكاري و شستشوي سطوح داخلي و خارجي تيوبهاي مبدل هاي حرارتي است. امروزه سيستم هاي پيشرفته كامپيوتري براي اين نوع شستشو طراحي و ساخته شده اند. تكنيسين، تعميرات گام (فاصله مركز تا مركز دو تيوب مجاور هم) و چگونگي آرايش تيوبها براي كامپيوتر تعريف مي كند و روبات به طور كاملاً خودكار نازل واترجت را به ترتيب و با زمان كافي مقابل تك تك تيوبها قرار مي دهد و تمامي تيوبها تميز مي شوند
شن پاشي
از اين روش به ندرت براي تميز كردن دسته تيوبها استفاده مي شود، زيرا امكان صدمه ديدن تيوبها وجود دارد، اما در مورد قسمتها و اجزاء ديگر مانند چانل، سرپوشها و پوسته مبدل روش بسيار مناسبي است.
مته زدن يا دريلينگ
دريلينگ روش مؤثري براي باز كردن تيوبهاي مسدود شده يا خارج كردن رسوبات سخت از داخل تيوبها است. مته ضمن چرخيدن در داخل تيوب رسوبات را مي تراشد (شكل 3) و در برخي از انواع آن آب پرفشار نيز از وسط مته بيرون مي زند و مواد زائد را به خارج مي راند.
همچنين با بستن برسهاي مخصوص به اين ابزار مي توان عمليات تميزكاري را نيز انجام داد.
سيركولاسيون سيال داغ
در صورت عبور دادن نفت داغ با سرعت زياد مي توان لجن و برخي از رسوبات را از تيوبها خارج نمود. آب داغ نيز قادر است برخي از رسوبات نمك دار را در خود حل و سطوح انتقال حرارت را تميز كند.
ميله يا سيخ كردن
در اين روش به وسيله داخل كردن يك ميل گرد متناسب با قطر تيوب به داخل آن مي توان عمل تميزكاري را انجام داد.
تميز كردن به وسيله بخار
جهت تميز كردن رسوبات سخت هيدروليكي (مانند مواد نفتي) از اين روش استفاده مي شود؛ بدين ترتيب كه دسته تيوب را در محلي مطمئن و ايمن قرار داده و با وسيله ي مناسبي مانند چادر برزنتي يا ورق يا هر وسيله ي ديگر آن را پوشانده و لوله ي بخار را در آن محل باز مي كنند تا دسته تيوب براي چندين ساعت در ميان بخار قرار گيرد
و گرم شود. در نتيجه ي اين عمل رسوبات سخت نرم شده و سپس به وسيله جت بخار از داخل و خارج تيوبها خارج مي گردند.
شكل 2: شستشوي سطوح خارجي مبدل و دسته تيوبها با جت آب
هواي فشرده
از اين روش براي خارج كردن نهايي رسوبات و مواد زائد يا آبهاي اضافي باقيمانده از روشهاي ديگر استفاده مي شود.
بازرسي فني مبدل هاي حرارتي
وقتي كه دسته تيوب از پوسته خارج شد و مطابق روش هاي ذكر شده كاملاً از رسوبات و كثافات تميز گرديد و همچنين ساير قطعات مبدل مانند پانل و سرپوشها و داخل پوسته نيز تميز و شن پاشي شدند، قسمت هاي مختلف مبدل به وسيله ي بازرسان فني بازرسي مي شوند و تمام قطعات تميز شده از نظر خوردگي، سائيدگي، آبله اي بودن (Pitting)، ترك در بدنه ي پوسته يا در جوش درزهاي داخل و خارج نازل هاي پوسته، معيوب بودن، ضخامت تيوبها و لق بودن آنها – بيرون آوردن تعدادي از تيوبها جهت بازرسي، بررسي وضعيت محل نشستن لائي ها و … مورد مطالعه و بررسي هاي دقيق قرار گرفته و در نهايت دستور تعمير جزئي يا كلي و يا تعويض قطعات از جمله تعويض تمام تيوبها به وسيله بازرسان فني داده خواهد شد.
تعويض كلي تيوبها
قبل از اقدام به تعويض كلي تيوبها بايد مشخصات كامل دسته تيوب را يادداشت و نقشه ساده اي از آن تهيه كرد تا در موقع جمع كردن مجدد دسته تيوب اشكالي ايجاد نشود. سپس تيوبها تقريباً از 6 اينچي صفحات تيوب به وسيله ماشين اره بريده مي شوند و صفحات تيوب از دسته تيوب جدا مي گردند. حال براي خارج كردن تكه تيوبهايي كه در داخل صفحات تيوب باقي مانده اند بايد سر تيوبها را در صفحه تيوب با مته اي كه قطرش اينچ كمتر از قطر خارجي تيوبهاست مته كرد و سپس به وسيله قلم و چكش تكه لوله
ها را از صفحه تيوب خارج نمود. حال با استفاده از تيوبهاي جديد با مشخصات همان تيوبهاي قبلي (طول، جنس، گيج و قطر) و طبق نقشه و آرايش قبلي مجدداً دسته تيوب و اجزاء آن ساخته مي شود. وقتي دسته تيوب براي تعويض تيوب به كارگاه فرستاده مي شود، موقعيت مناسبي است كه اگر اجزاء ديگر مانند بافلها و تكيه گاه تيوبها و … احتياج به تعمير يا تعويض داشته باشند انجام شود و هرگونه تغييرات و اصلاحات در اين فرصت اعمال گردد.
پلاگ (مسدود) كردن تيوبها
پلاگ، مسدودكننده اي است فلزي و مخروطي شكل كه بايد متناسب با قطر داخلي تيوب و از جنس مشابه تيوب باشد. استفاده از پلاگ غير همجنس مشروط به موافقت بازرسان فني است. پلاگ را در داخل هر دو سر تيوب سوراخ يا آسيب ديده مي گذارند و سپس با چكش به آهستگي ضربه مي زنند تا محكم شود. پلاگ و مسدود كردن تيوبها نشست را متوقف مي سازد و تيوبهاي معيوب را عملاً از سيستم خارج مي كند، اما از آنجا كه باعث كاهش راندمان و سطح انتقال حرارت مبدل مي شود، انجام آن از حدي بيشتر مجاز نمي باشد و در غير اين صورت كليه تيوبها بايد تعويض شوند. لازم به توضيح است كه تعداد تيوبهايي كه مي توانند پلاگ شوند بسته به شرايط مختلف فرق مي كند.
در واحدهايي كه داراي سرويس هاي دقيق و بحراني هستند، در صورتي كه يك درصد تيوبهايشان نشستي پيدا كنند بايد تمام تيوبها را تعويض نمود. در شرايط غير بحراني كه كم شدن سطح و راندمان انتقال حرارت در اثر مسدود شدن تيوبها مسئله مهمي را ايجاد نمي كند، مي توان 15 تا 20 درصد تيوبها را مسدود كرد. ولي به طور كلي در شرايط متعارف مي توان تا 10 درصد تيوبها را مسدود نمود.
ممانعت از خوردگي در مبدل هاي حرارتي
هرگاه دو فلز يا آلياژ غير همجنس در يك محيط الكتروليت داراي پتانسيل منفي تر باشد. براي مثال در مبدل هاي حرارتي كه جنس تيوبها و صفحه تيوب آنها از برنج و جنس چانل، سرپوش چانل و سر شناورشان از فولاد است. در هنگام سرويس و بهره برداري به علت اختلاف پتانسيل موجود قسمتهاي فولادي خورده مي شوند.
براي اينكه از اين خوردگي كه آن را خوردگي گالوانيكي مي نامند جلوگيري شود، از فلز يا آلياژي كه پتانسيل آن در جدول عمل گالوانيكي منفي تر باشد استفاده نموده و قطعه اي از آن را درون مبدل حرارتي نصب مي كنند.
وجود اين قطعه كه به آن آند فنا شونده مي گوييم باعث مي شود تا قطعات و قسمتهاي فولادي حفاظت شده و خورده نشوند.
جنس آندها معمولاً از منيزيم، آلومينيوم، روي يا آلياژهاي آنها انتخاب مي شود. آندهاي فناشونده علاوه بر اينكه داراي پتانسيل منفي تر نسبت به فلز مورد حفاظت مي باشند بايد از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه بوده و عمر مفيد آنها طوري محاسبه گردد كه بتوانند حداقل مبدل را تا تعميرات اساسي بعدي محافظت نمايند.
تست هيدرواستاتيك مبدل هاي حرارتي
مبدل هاي حرارتي را قبل از تعمير جهت عيب يابي و يا بعد از تعمير براي اطمينان از بي عيب بودن آنها تست مي كنند. براي تست هيدرواستاتيك مبدل ها از اب استفاده مي شود و فشار تست معمولاً 5/1 برابر فشار طراحي در درجه حرارت محيط است و اين فشار حداقل يك ساعت بايد ثابت بماند. تست هيدرواستاتيك مبدل ها شامل تست پوسته وتست تيوبها مي شود.
تست پوسته
يكي از روش هاي تست هيدرواستاتيك مبدل هاي حرارتي پوسته و لوله است. در اين روش چانل مبدل حرارتي باز است و تيوبها خالي هستند. آب توسط تست پمپ به داخل پوسته فرستاده مي شود تا به فشار تست مورد نظر برسيم و بعد براي مدت زمان
معيني پوسته را به همين حالت تحت فشار هيدرواستاتيك نگه مي داريم. در صورتي كه مبدل از محل برخي از تيوبها در صفحه تيوب رول ليك (Rool Leak) داشته باشد نشت آب در محل مذكور بر روي صفحه تيوب قابل مشاهده خواهد بود. همچنين اگر تيوبي سوراخ باشد آب از طريق سوراخ وارد تيوب شده و در نهايت از انتهاي تيوب كه در صفحه تيوب قرار گرفته بيرون مي ريزد و ما مي توانيم تيوب معيوب را به راحتي پيدا كنيم.
تست تيوب
يكي از روش هاي تست هيدرواستاتيك مبدل هاي حرارتي پوسته و لوله است. در اين روش چانل مبدل حرارتي بسته بوده و پوسته مبدل كاملاً خالي است. آب توسط تست پمپ به داخل چانل و تيوبها فرستاده مي شود تا به فشار تست مورد نظر برسيم و بعد براي مدت زمان تيوبها را به همين حالت تحت فشار هيدراستاتيك نگه مي داريم. در صورتي كه تيوبها سوراخ بوده ونشتي داشته باشند آب به داخل پوسته ريخته و از نازل سمت پايين پوسته خارج مي شود و بدين ترتيب مي توانيم به سوراخ بودن تيوبها پي مي بريم.
فيلتر هوا و فيلتر اسيون هوا
فيلتر‌هاي هوا در چند ساله اخير از پيشرفت بسياري قابل برخوردار بوده‌اند. فيلتر‌هاي اوليه براي محافظت از ادوات مكانيكي تهويه مطبوع طراحي مي‌شدند ولي امروزه به آسايش و راحتي انسانها و نيز شرايط ايده آل محصولات و اشيايي كه در فضاي كار ادوات تهويه مطبوع قرار ‌مي‌‌‌ گيرند اهميت بيشتري داده مي‌شود محصول يا شي فوق الذكر مي‌تواند يك نيمه هادي حساس در يك كارخانه و يا يك اثر هنري نفيس در موزه باشد
امروزه به كيفيت هواي درون ساختمانها بهاي بسيار داده مي‌شود فيلتر‌هاي هوا عموماً مهم ترين عامل ايجاد مشكلات كيفيت هوا درون ساختمانها نبوده و لزوماً تنها راه حل اينگونه مشكلات نيز نيستند لكن در هر حال فيلتر‌هاي هوا نقش‌بسيار مهمي در كيفيت هواي درون ساختمانها و نيز محافظت از اشياء يا محصولات درون آنها ايفا مي‌كنند انتخاب مناسب و اصولي فيلتر مي‌تواند بر بسياري از مشكلات كيفي هوا غلبه نموده و نارضايتي‌ها را از بين ببرد و علاوه بر آن يك انتخاب مناسب بر عملكرد كلي سيستم مكانيكي تهويه مطبوع اثر دارد
به عنوان مثال مقاومت فيلتر در برابر جريان هوا به هزينه ‌هاي انرژي افزود و بازده فيلتر بر هزينه انرژي اثر مي‌گذارد يك فيلتر با بازده كم در برابر جريان هوا مقاومت زيادي از خود نشان نداده ولي صرفه‌جويي در انرژي ولي در مقابل ذرات زيادي را به درون كويل راه مي‌دهد اين ذرات به صورت عايق عمل كرده و از ميزان انتقال حرارت كويل
كاسته و در نهايت مصرف انرژي را افزايش مي‌دهند امروزه با به كارگيري فيلتر‌هاي جديد كربن تركيبي مي‌توان تا سرحد امكان از هواي درون ساختمانها استفاده ‌نمود و كمتر از هواي بيرون استفاده نمود و كمتر از هواي بيرون بهره گرفت در يك مطالعه ميداني كه در موزه هنر بوستان انجام شده است.
آقاي وران يانگ مدير فني و خدماتي موزه به بحث درباره آلودگي‌هاي مولكولي در محيط موزه ها پرداخته است محيط تحت نظر ايشان يك ساختمان چند منظوره است كه براي نگهداري و نمايش آثارهنري كاربرد دارد هشتصد نفر در اين ساختمان به كار اشتغال دارند و علاوه بر ساختمان به بخش فروش و رستوران اختصاص دارد هدف اصلي از سيستمهاي تهويه در يك چنين ساختمانهايي ايجاد آسايش محيطي براي كاركنان و بازديدكنندگان و نيز حفاظت از آثار هنري است از آنجا كه سيستم تهويه مطبوع اين ساختمان وظيفه هوارساني به تمام نقاط و زوايا را بر عهده دارد فيلترهاي به كار رفته از نوع بازده هستند به طور كلي ذراتي كه حتي اندازه آنها از ده ميكرون هم تجاوز نمي‌كند مي‌تواند مسائل و مشكلاتي را پديد آورند بخصوص ذرات ريز كربن سياه كه از خروجي سيستمهاي احتراق داخلي و نيروگاهها حاصل مي‌شود لكه ‌هايي براثار هنري ايجاد مي‌كنند سيستم فيلتر اسيون مورد استفاده ايشان تا حد زيادي از ورود اينگونه ذرات جلوگيري مي‌كند مشكل ديگر حضور تعداد زيادي باز ديد كننده در فضاي گالري‌هاست كه باعث انتشار تعدادي زيادي ذرات ريز در هوا شده و از طريق كانالهاي برگشت هوا به
درون سيستم تهويه مطبوع راه مي‌يابند قارچها از ديگر مشكلات انبارهاي نگهداري آثار هنري هستند چون باعث خوردگي در كرباس ،كاغذ، چوب، و رنگ مي شوند سيستم فيلتراسيون به كار رفته در موزه هنربوستون شامل30/0 فيلتر 65/0 فيلتر سنتزي كيسه‌اي است.
آقاي يانگ در سيستم خود از چندين فن‌‌اوري جديد استفاده كرده است و علاوه بر فيلتر‌‌‌‌‌هاي ياد شده فوق از لامپها بسيار رضايت بخش بوده اند چون تقريباً هيچ اثري از رشد و نمو ميكروبي در داخل سيستم و نيز بو باقي نمانده است. او تصميم دارد در طولاني مدت اين لامپها را در تمام سيستمهاي خود نصب نمايد. علاوه بر مزاياي ذكر شده، لامپهاي پرقدرت UV-C مي توانند صفحات رطوبت زني و كويلهاي سيستم را استرليزه كرده و نياز به اعمال مواد شيميايي را حذف نمايند.
اين مزيت زماني اهميت خود را نشان مي دهد كه بدانيد در اكثر موارد براي جلوگيري از آثار خورندگي مواد شيميايي نمي توان از آنها براي تميز كردن درون سيستم هاي تهويه استفاده نمود. با تمام اين اوصاف نبايد از نقش مهم نگهداري سيستم تهويه مطبوع غافل بود. برنامه معمول نگهداري فيلترها شامل سنجش مقاومت فيلترها، بازديد چشمي و تعويض منظم آنهاست. چون اگر فيلتري حين كار پاره شود، ورود مواد درون آن به سيستم، مشكلات بسيار زيادي ايجاد خواهد كرد.
طرز كار فيلترها
از آنجا كه اندازه و نوع ذراتي كه بايد از هواي يك موزه تخليه شوند، مشخص است، بهتر آن است تا به روش كار فيلترهاي مكانيكي بپردازيم. كلاً چهار روش فيلتراسيون وجود دارد كه در اينجا به طور خلاصه به آنها اشاره مي شود:
غربال كردن: اين فرآيند زماني اتفاق مي افتد كه اندازه ي ذرات معلق، از سوراخ هاي موجود در فيبر فيلتر بزرگ تر باشند. غربال كردن مهم ترين روش مورد استفاده در فيلترهاي هواي با بازده پايين است.
تجاوز: اين فرآيند زماني روي مي دهد كه ذرات بزرگ و چگال نتوانند همراه با جريان هوا از اطراف فيبرهاي فيلتر عبور كنند و لاجرم با آنها تصادم مي كنند. گاهي هم براي بالا بردن بازده كاركرد اين پديده، محيط دروني فيلتر را به مواد چسبناك آغشته مي كنند. اين روش هم مانند روش غربال كردن در فيلترهاي هواي با بازده پايين كاربرد بسياري دارد.
تداخل: زماني كه ذرات درشت همراه با جريان هوا در درون محيط فيلتر حركت مي كنند در نقاط خاصي به فيبرهاي فيلتر مي چسبند. اين روش بيشتر در فيلترهاي هواي با بازده متوسط به كار مي رود.
انتشار: اين فرآيند بيشتر در ذرات بسيار ريز ديده مي شود. مولكول هاي هوا بر نحوه ي حركت ذرات بسيار ريز از درون محيط فيلتر تأثير مي گذارند. ذرات بسيار ريز در مسير حركت خود با مولكول هاي هوا برخورد كرده و طبق الگوهاي حركت براوني در تمام جهات پخش مي شوند. اين عمل باعث مي شود تا ذرات

فایل : 22 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...