مقاله فارسی مرگ درختان نارون

مقاله فارسی مرگ درختان نارون

واحد گرگان
عنوان:
مرگ درختان نارون
استاد:
سركار خانم نصراله نژاد
دانشجو:
زهرا مطلوب
ديماه 88
مرگ هلندي نارون (DED)
همراه با ظهور مرگ هلندي نارون (DED) در آغاز قرن بيستم ،نارون در اروپا ،شمال آمريكا و قسمتهايي از آسيا اثرات مخربي رابا بيماري پژمردگي آوندي ايجاد كرد كه آن با قارچ Ophiostoma از Ascomycota رابطه داشت.
اگر چه اولين موج از مرگ هلندي نارون به وسيله ي Ophiostoma ulmi بود اما هنوز از سال 1940 توسط دو گونه ي Ophiostoma novo-ulmi و Ophiostoma ulmiو هيبريد آنها O.novo-ulmi Brasierl در حال پيشرفت همه جا گير است كه از جمله بهترين مثال ها از پاتوژن هاي درختان هستند كه با حشرات انتقال مي يابند ، در اين مورد خاص به وسيله ي سوسك هاي پوستخوار نارون از جنس Scolytus geoffroy و در شمال آمريكا اغلب با Hylurgopinus rufipes ، Scolytus multistriatus ، S. pygmaeus در ميان اجتماع 8 گونه ي scolytus در اروپا به درخت نارون مي آوردند . در قرن بيستم S.multistriatus معرفي شد و در شمال آمريكاو در استراليا و نيوزلند مستقر شد.
هر دو گونه ي scolytus وابسته هستند ،چو نسوسك پوستخوار زماني كه به دنيا مي آيد در كنده ها و شاخه هاي درخت ايجاد استرس مي كند.
مهمترين ضربه ي S.multistriatus و S.pygmaus به نقش ناقل بودن انها براي پاتوژن بيمار ي مرگ هلندي نارون مربوط مي شود كه در درختان سالم طي تغذيه ي مرحله ي بلوغ از پوست درخت ، شاخه هاي كوچك و محل انشعاب شاخه ها در طوقه از درختان نارون سالم پاتوژن را انتقال مي دهند .
گونه هاي scolytus داراي mycangium نيستند در عوض مي توانند اسكوسپوره او كنيدي هاي Ophiostoma novo-ulmi را انتقال دهند و روي سطح بدن خود حمل كنند.
با توجه به اينكه اهميت Scolytus spp. در قدرت انتقال پاتوژن هاي مرگ هلندي نارون است.كنترل اندازه ي آنها در برابر حشرات از بخش هاي ضروري استراتژي هاي مديريت يكپارچه در برابر مرگ هلندي نارون است.
هشت گونه از كنه هاي فورتيك شامل : Chelacheles michalskii Samsinak, Histiostoma ulmi, Pseudotarsonemoides eccoptogasteri, Proctolaelaps eccoptogasteris, Pr. Scolyti , Pyemotes scolyti, Tarsonema crassus, Trichouropoda bipilis به عنوان كنه هاي فورتيك در روي S.multistriatus و
S.pygmaeus يا از Scolytus galleries روي نارون در اروپا ثبت شده اند.
به خصوص براي Pr.scolyti و Py.scolyti تا حدي ممكن است اجتماع متفاوتي از گونه هاي كنه به S.multistriatus در شمال آمريكا بچسبد.
در سال 1974 Smiley& Moser يك taxa جديد را توصيف كردند:
Heterotarsonemus scolyti
Pseudotarsonemoides scolyti
Tasonemus kennedyi
Ununguitarsonemus peacocki
همه ي اينها حالت روي حشرات فورتيك دارند و در دالان هاي S.multistriatus روي نارون امريكايي پيدا شدند.
هيچكدام از اين چهار كنه در اروپا ،جايي كه بومي آنجا هستند ثبت نشده اند .
سوسك برگخوارنارون(Galerucella Luteola Muller )
اين حشره سوسكی است به طول 5/5 الي 7 ميليمتر دارای با لپوشهايی به رنگ زرد تمايل به سبز می باشد كه به تغذيه از برگ درخت نارون سوراخهايی در آن ايجاد می نمايد.
ولی اهميت مبارزه با سوسك برگخوار بخاطر نوع تغذيه لارو اين سوسك می با شد كه پارانشيم برگ را از بين برده وبه اصطلاح درخت توری م‍ی شود و به علت ضعيف شدن درخت به خاطره عدم فتوسنتز كانی درخت ضعيف شده پذيرايي آفات ديگر نظيرسوسك چوبخوارsartu (salsky Aeolesthe) شده كه نهايتا منجر به نابودي درخت می گردد.
درنسل اول سوسك زمستان گذران از لابلای تنه آسيب ديده درختان و در شكافها و درجاهای از اين قبيل همراه با مساعد شدن هوا وجوانه زدن درختان نارون از پناهگاهای خود خارج شده و مشغول تغذيه برگ درخت نارون می شود و حدود يك هفته بعد از تغذيه حشره بالغ جفت گيری كرده آماده تخمگزاری می شود. تخمها حدود يك ميلی متر و دارای دستجات مختلف از3 تا 24 و يا بيشتر و به رنگ زرد مي باشند و اكثر تخمها در سطح زيرين برگ گذاشته می شود و بعد از حدود 8 روز يا بيشتر بسته به مساعد بودن شرايط آب و هوا تفريخ مي شوند .
رنگ تخمها در هنگام نزديك شدن به لحظه تفريخ تيره رنگ شده و لارو درون اين تخمها باعث تيره رنگ شدن آن می شوند.
طول لارو ها در هنگام تفريخ كمی بيشتر از يك ميلی متر می باشد و اين مقايسه با يك سوزن ته گرد به خوبی مشهود است كمی بعد از تفريخ لاروها شروع به تغذيه پارانشيم برگ كرده وخسارت زدن به برگ را شروع مي نمايند . و بعد از مدت 5 روز پوست اندازی كرده و به سن 2 لاروی می رود بعد از حدود يك هفته به سن لاروی 3 مي رود و به خاطره اشتهای زيادتر خسارت زياد تری به بر گ وارد مي آورد .
مدت لاروی سن 4 نيز تقريباً اندازه سن 3 می باشد بعد با پايين آمدن لارو از درخت به دنبال محل مناسبی جهت شفيره شدن مثل سوراخهای تنه درختان زير پوست آسيب ديده درختان ، لابلای بوته های ترون نزديك به درخت نارون و يا در پای درختان نارون با كم تحرك شدن و حلقه زدن و پوست اندازی لارو سن 4 وارد مرحله شفيرگی می گردد.
طول شفيره ها حدود 7 ميلی متر و به رنگ زرد می باشد كه به تدريج رنگ آن رو به تير شدن می رود و به رنگ قهوه ای كم رنگ متمايل می گردد در اين هنگام است كه اندام شفيره رشد كرده دارای حركت جزئی می گردد و بعد از حدود 10 روز به حشره بالغ نسل بعد تبديل مي شود .
تعداد تخم های گذاشته شده يك نسل بسته به شرايط آب و هوا از 400 – 1000 عدد در نوسان است و اگر ميانگين تخمهای گذاشته شده يك سوسك را 500 عدد فرض كنيم و اگر اين 500 عدد تخم بدون مزاحمت به سوسك بالغ تبديل شود از يك سوسك تا نسل 3 حدود125000.000 سوسك به وجود می آيد و اين رقم تصور خسارت وارد به درخت را بيان می دارد . لذا لزوم به موقع مبارزه بخصوص در زمستان با كند كوب پای درختان ، جمع آوری برگهای خشك يا يخ آب زمستانی كندن پوست خشك شده درختان كه محل زمستان گذرانی
سوسكها می باشد می توان جمعيت زيادی از آنها را از بين برد واز كانون شدن آفت در يك محل جلوگيری نمود . چون امكان ريشه كن كردن كامل آفت و جود ندارد مبارزه بعد به صورت مكانيكي و با جمع آوری تخم های گذاشته شده سوسك برگخوار نارون بر روی درختان انجام می پذيرد .
مقايسه تخم سوسك برگخوار نارون و تخم كفشدوزك:
به علت شباهت ظاهری تخم سوسك برگخوار نارون با تخم نوعی كفشدوزك ((coccinella conglohyta بايد در تشخيص اين دو نوع تخم دقت كافی به عمل آورد تا در هنگام مبارزه مكانيكی اشتباهاً بجای تخم سوسك برگخوار نارون از درخت حذف نگردد . اين تخمها شبيه به تخم سوسك برگخوار نارون بوده با اين تفاوت كه به صورت استوانه ای و به صورت منظم در كنار هم چيده شده اند ولی نوع تخم گذاری سوسك برگخوار نارون به صورت خوشه ای به هم چسبيده مي باشد و رنگ تخم كفشدوزك زرد مايل به زعفرانی كم رنگ است.
لارو كفشدوزك بعد از تفريخ شروع به خوردن تخم سوسك برگخوار كرده و اندازه آن هم اندازه لارو سن 1 سوسك برگخوار نارون می باشد با اين تفاوت كه حركت آن بسيار سريعتر از لارو سوسك برگخوار نارون می باشد لارو كفشدوزك نيز پس از 3 بار پوست اندازی به مرحله شفيرگي مي رسد و در نهايت به كفشدوزك بالغ تبديل می گردد .
د رخت نارون آفاتي نظير سن و شته نيز دارد كه از ضرورت كمتري نسبت به سوسك برگخوار برخوردار است و هر كدام مبارزه مخصوص به خود دارد که در حوصله این مقاله نمی گنجد.
آفات نارون
روش مبارزه:
1.شته پشمی ، آندوسولفان ،دیازینون ، سمپاشی هنگام بهار زمانی که برگها باز شده باشند (جداکردن شنه با آبپاشی بر روی درختان کوچک )
2.سوسک پوست خوار = کلروپیرینوس
3.سوسک برگخوار نارون = سمپاشی در زمان ظهور اولین لاروها معمولا ًزمانی که برگها کاملا ً باز شده باشند وسمپاشی دوم در تیرماه .
4.سپردار = اتیون + روغن جهت سمپاشی در زمان خراب درخت کارباریل یا آسفیت جهت ساشی بر علیه پوره ای خزنده از خرداد و تیر .
5.کرم تارزن پاییزه = کارباریل – تری کلروفن یا کلروپیرنیوس- سمپاشی در زمآان ظهور کرمها.
عوامل برهم زننده تعادل طبیعی گیاهان :
.عوامل غیر زنده : شامل گرما زد گی – تگرگ – سیل و غیره و کمبود1
مواد غذا
2 . عوامل زنده : ویروس- باکتری – قارچ
3 . عوامل بیماریزای گیاهان – عوامل جوی – کمبود مواد و غذایی – ویروس – باکتری
آثار آنها عبارتند از :تخلخل در جذ ب و سوخت و ساز ( فتو سنتز ) گیاه و از بین رفتن کامل آن .
لارو – از سه قسمت مجزا شامل سر– سینه – شکم تشکیل شده .
شفیره – حشره کامل فاقد حرکت و تغذ یه و هر نوع فعالیت است و ممکن است به صو رت دارای پوشش و یا فاقد پوشش باشد .
از نظر فیزیکی ممکن است شته ها بالدار و یا بدون بال باشند و از نظر تولید مثل هم ممکن است بکرزا – زنده زا – دو جنسی – تخم زا با شند .
تغذ یه آنها توسط خرطو م مکنده صورت می گیرد – شیره گیاهان را می مکند .
عوارض شته ها = زرد شدن برگ – پیچید گی برگ – ریزش میوه و گل – تغییر شکل برگها ایجاد عسلک روی برگ و سایر اندام که مایع چسبناک و شیرین است که همان مدفوع حشره است و باعث جذب مورچه – زنبور و را بطه بیو لوژیک را شامل می شود .
لارو سوسک برگخوار = دارای سه قسمت پا – نقطه سیاه رنگ و موهای سیاه رنگ است واز پارانشیم سطح زیرین تغذ یه می کند و رگبرگ و سطح فوقانی باقی می ماند که اصطلا حا توری می کند .
تغذ یه حشره کامل از اپیدرم و پارانشیم است که حفره ایجاد شده و فواصل دایره ای نا منظم و بیضی شکل باقی می ما ند . زیست شنا سی سوسک نا رون = ز مستان گذ رانی در محل هایی شامل خار و خا شاک شکاف زمین و شکاف تنه درختان .
2 – بهار زیستی
مرحله اول – اثر تغذ یه پس از خروج از برگ
مرحله دوم – جفت گیری
مرحله سوم – تخم گذاری زیر سطوح برگ
مرحله چهارم – رشدونموتخم تولید لارو وتغذیه در همان برگ
لارو زیستی = شامل 4 الی 5 سن در دنیا .
شفیره پس از آخرین گذ شت سن لارو حاصل می شود سن 4 و 5
خسارت نسل اول لارو بیشتر در دوم است .
سوسک پژمخوار نارون = ناقل بیماری مرگ نارون
لارو فاقد پا و تغذ یه آ ن از حد واسط بین پوست و چوب تغذ یه می کند.
خسارت لارو مربوط به قطع آوندها که عبور شیره نباتی را مختل می کند
و در ختان خشک می شوند .
این سوسک دو نوع دالان تولید می کند :
1- دالان مادری = در طول تنه یا شاخه و زیر پوست بطورعرضی نا منظم تو سط حشره ماده یا نر تولید شده که ماده در طرفین دالان تخم ریزی کرده است .
2- دالان رشد = تخمها رشد و تبد یل به لارو می شو ند . سپس دالان نوع دوم عمود به دالان مادری ایجاد میکند
شفیره = در انتهای دالان ایجاد اتاقک کرده و دوره شفیرگی را گذرانده و سپس به حشره کامل تبدیل شده و با ایجاد سوراخ در پوست از درخت خارج می شود . نتیجه آن سوراخ سوراخ شدن کامل درخت است . ➡
نکته قابل توجه است که ایجاد شکاف طولی حاصل حشرات کامل قبل از تخم ریزی بوجود می آید.

فایل : 14 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...