مقاله فارسی درباره ترانسفورماتور

مقاله فارسی درباره ترانسفورماتور

مشخصات ترانسفورماتور
هسته
هسته ترانسفورماتور از ورق الكتريكي به ضخامت 3/0 ميليمتر كه در عرض‌هاي مختلف بريده شده، تشكيل مي‌شود كه در نهايت پس از چيدن، داراي سطح تقريباً دايره‌اي شكل مي‌گردد. به منظور كاهش تلفات آهن، محل اتصال ورق‌ها به يكديگر داراي زاويه 45 درجه مي‌باشد و اتصال به صورت فاق و زبانه انجام مي‌گيرد.

شكل 1: هسته
سيم‌پيچ‌ها
كليه ترانسفورماتورهاي توزيع داراي دو سيم‌پيچ (فشار ضعيف و فشار قوي) مي‌باشند كه در ابعاد مختلف به شرح زير پيچيده مي‌شوند:
سيم‌پيچ‌هاي فشار ضعيف از سيم تخت با عايق كاغذي به صورت سيم‌پيچ استوانه‌اي توليد مي‌گردند.
سيم‌پيچ‌هاي فشار قوي از سيم گرد و يا تخت به صورت‌هاي ذيل توليد مي‌گردند:
تا قدرت 250 كيلوولت آمپر از سيم گرد با عايق لاكي به صورت سيم‌پيچ لايه‌اي؛
از قدرت 315 تا 1000 كيلوولت آمپر از سيم گرد با عايق كاغذي و يا عايق لاكي بصورت كلافي و مركب از قرارگيري كلاف‌هاي متعدد بر روي هم؛
از قدرت 1250 كيلوولت آمپر به بالا به صورت فوق و همچنين از سيم تخت با عايق كاغذي بصورت بشقابي مركب از قرارگيري بشقاب‌هاي متعدد بر روي هم؛
همچنين جهت هدايت دماي حاصله (ناشي از تلفات مس) به خارج جلوگيري از تمركز و ازدياد دما در داخل سيم‌پيچ‌ها بر حسب مدل، كانال‌هايي موازي با محور يا عمود بر محور پيش‌بيني مي‌شود.

شكل 2: بوبين (سيم‌پيچ‌ها)
مواد عايقي
عايق‌بندي ترانسفورماتور توسط مرغوب‌ترين مواد عايق مانند: كاغذ عايق، مقواي عايق و فيبر عايق صورت مي‌گيرد. رطوبت هواي محيط كه به مرور در مواد عايقي راه مي‌يابد، توسط كوره‌هاي خشك كننده تحت خلاء، جدا مي‌گرد، بطوري كه مواد عايقي موجود ترانسفورماتور كاملاً خشك و عاري از رطوبت مي‌باشند.
انشعابات سيم‌پيچ و قابليت تنظيم ولتاژ
تغييراتي جزئي ولتاژ شبكه را مي‌توان با تغيير نقاط اتصال سيم‌پيچ فشار قوي برطرف نمود، به نحوي كه ولتاژ مورد نياز مصرف كننده ثابت بماند.
تغيير دادن نقاط اتصال و استفاده از انشعابات سيم‌پيچ فشار قوي در حالت «بدون بار» توسط كليد تنظيم ولتاژ صورت مي‌گيرد.
محدوده تغييرات ولتاژ در ترانسفورماتورهاي ايران ترانسفو، ترانسفورماتور صنعت ري و ترانسفورماتورسازي كوشكن:
ترانسفورماتورهاي 11 و 33 كيلوولتي %5/2×2±؛
ترانسفورماتورهاي 20 كيلوولتي تا قدرت 2000 كيلوولت آمپر%4±.
تنظيم و تغيير ولتاژ در طرف فشار ضعيف به ندرت صورت مي‌گيرد. بطور عموم، ترانسفورماتورهاي
استاندارد شركت‌هاي سازنده ايران ترانسفو، صنعت ري و كوشكن در طرف فشار ضعيف و در حالت بي‌باري داراي 400 ولت (سه فاز) و 231 ولت (تك فاز) مي‌باشند.
مشخصات مورد لزوم جهت انشعابات و حالات مختلف كليد تنظيم ولتاژ روي پلاك مشخصات، منعكس و قابل استفاده است.
مخزن
ترانسفورماتورها با توجه به قدرت، گرماي حاصله و استحكام مكانيكي مورد لزوم داراي مخازني از نوع ورق صاف،‌ كنگره‌اي و يا رادياتوري مي‌باشند. كف مخزن محكم‌تر از ساير نقاط آن ساخته شده و شاسي مجهز به چرخ‌هاي انتقال به آن جوش داده مي‌شود. در قسمت پايين مخزن شير تخليه روغن نصب گرديده است. همچنين دو پيچ M12 يكي در پايين و ديگري روي درب مخزن جهت اتصال زمين وجود دارد.
مقره‌هاي فشار قوي و فشار ضعيف
ترانسفورماتورهاي توزيع مجهز به مقره‌هاي فشار ضعيف و فشار قوي مي‌باشند.
فاصله دو قطب جرقه‌گيرها متناسب با ميزان بزرگترين ولتاژ ضربه‌اي قابل تحمل و ارتفاع محل نصب از سطح دريا تنظيم مي‌گردد كه در جدول زير آمده است.

جدول 1
در صورتي كه ارتفاع محل نصب از سطح دريا كوچكتر يا مساوي 1000 متر باشد، براي ارتفاع محل نصب بزرگتر از 1000 متر بايستي به ازاء هر يك صد متر مازاد بر 1000 متر اين فاصله يك درصد افزايش يابد.
منبع انبساط
در ترانسفورماتورهاي نرمال، رديف 20 كيلوولت توليد تا قدرت اسمي 250 كيلوولت آمپر منبع انبساط در طول و در طرف فشار ضعيف‌ قرار دارد. از قدرت اسمي 315 كيلوولت آمپر به بالا اگر ترانسفورماتور را از طرف فشاي قوي نگاه كنيم، در سمت راست و در عرض قرار دارد، اما ترانسفورماتورهايي كه داراي ولتاژ 33 كيلوولت هستند، تا قدرت اسمي 630 كيلوولت آمپر داراي منبع انبساط در طول و در طرف فشار ضعيف بوده و از قدرت اسمي 800 كيلوولت آمپر به بالا در صورت مشاهده از سمت فشار قوي داراي منبع انبساط در سمت راست و در عرض مي‌باشد.
تجهيزات نصب شده روي ترانسفورماتور
رله بوخهلتس (براي ترانسفورماتورهاي 1000 كيلوولت آمپر به بالا و براي توان‌هاي پايين‌تر با توجه به درخواست مشتري):
در اين وسيله حفاظتي، گازهاي ايجاد شده از تجزيه روغن ناشي از تخليه جزئي در داخل ترانسفورماتور جمع مي‌شود، بطوري كه اگر ميزان گاز بوجود آمده از حد معيني تجاوز نمايد، با اتصال دو كنتانت موجود در آن اخطار (آلارم) و سپس فرمان قطع (تريپ) مي‌دهد.
ترمومتر (براي ترانسفورماتورهاي 630 كيلوولت آمپر به بالا و براي توان‌هاي پايين‌تر با توجه به درخواست مشتري):
ترمومتر با داشتن يك عقربه، ميزان دماي روغن ترانسفورماتور را نشان مي‌دهد و داراي دو ميكروسوئيچ قابل تنظيم بوده كه با توجه به دماي محيط تنظيم مي‌گردند.
رطوبت‌گير (با ظرفيت نيم كيلو سيليكاژل براي ترانسفورماتورهاي تا 630 كيلوولت آمپر و يك كيلوسيليكاژل براي 800 كيلوولت آمپر به بالا):
بر روي كليه ترانسفورماتورهاي توليدي رطوبت‌گير نصب مي‌گردند. در حالت طبيعي رنگ ماده رطوبت‌گيري بايد بنفش پررنگ باشد.
روغن‌نما:
درجه روغن‌نما در روي منبع انبساط جهت نشان دادن سطح روغن نصب مي‌گردد. عقربه روغن‌نما در دماي محيط 20 درجه سانتيگراد بايد روي علامت 20+ قرار گيرد.

شكل 3 تا 6
شكل ظاهري و ابعاد ترانسفورماتور
شكل زير، تصاوير ظاهري ترانسفورماتورهاي نرمال و جدول 2، ابعاد مربوط به آنها را مشخص مي‌نمايد.

شكل 7
جدول 2:‌ ابعاد ترانسفورماتور به ميليمتر
حمل ترانسفورماتور
جهت حمل ترانسفورماتور از چوب الوار بريده شده استفاده مي‌گردد. ترانسفورماتورها معمولاً با روغن ارسال مي‌شوند، دستگاه‌هاي حفاظتي كه روي ترانسفورماتور نصب شده‌اند، نبايستي از روي ترانسفورماتور باز شوند.
در صورت درخواست مشتري، ترمومترها از روي ترانسفورماتور باز شده و همراه با ترانسفورماتور در جعبه جداگانه ارسال مي‌شوند.
در محل و قبل از نصب، ترانسفورماتور بايستي طبق ليست كنترل (پيوست) بازرسي و از نظر كامل بودن وسايل و تجهيزات بازديد شود. در موقع جابجا كردن ترانسفورماتور بايد آن را در وضعيت مستقيم و ايستاده نگاه داشت و در هيچ حالتي بيش از 15 درجه كج نشود.
خسارت وارده ناشي از حمل، از جمله كاهش سطح روغن بايد ضمن اعلام به شركت حمل و نقل به شركت بازرگاني ايران ترانسفو نيز اعلام گردد تا بر اساس شرايط ضمانت درصدد رفع آن برآيند.
تمام قطعاتي كه نصب مي‌شوند، بايد تميز و زنگ نزده باشند، در غيراينصورت بايد آنها را تميز
نبوده و پس از زنگ‌زدايي و شستشو با روغن و آب گرم دوباره رنگ‌آميزي نمود.
قبل از حمل و نقل، ترانسفورماتورها بايد در كف تريلي‌هاي مربوطه كاملاً مهار شده و با سيم‌ بكسل‌هاي مطمئن كشيده شود و با چوب‌هاي الوار به كف تريلي و مابين ترانسفورماتورها مهار گردد.
در صورتي كه ترانسفورماتورها داراي قلاب مهار باشند، از اين محل بايد با مسير بكسل نسب به كف تريلي مهار گردند.
ترانسفورماتورها در حين حمل و نقل نبايد با سرعت‌هاي غيرمجاز ترافيكي مواجه گردند.

شكل
نصب و راه‌اندازي ترانسفورماتور
ترانسفورماتورهاي مخصوص نصب در هواي آزاد از نظر مقره با ترانسفورماتورهايي كه مخصوص نصب در فضاي سرپوشيده هستند، اختلاف دارند. لذا جهت نصب ترانسفورماتورهاي اخير بايد آن را در اتاقكي سرپوشيده قرار داد تا در مقابل گرد و خاك، برف و باران و غيره ايمن باشند. به منظور خنك كردن ترانسفورماتور، فاصله آن از ديواره‌هاي اتاقك بايد از 300 ميليمتر و فاصله بين دو ترانسفورماتور از 500 ميلي‌متر كمتر نباشد. دريچه‌هايي نيز جهت ورود و خروج هوا بايد درنظر گرفته شوند. در صورت لزوم مي‌توان براي گردش و تهويه بهتر هوا از مكنده‌هاي هوا استفاده گردد. حداكثر دماي محيط نبايد از 40 درجه سانتيگراد (براي ترانسفورماتورهاي نرمال توزيع) تجاوز كند، در غيراينصورت بايد كارخانه سازنده را در زمان سفارش مطلع نمود.
بازرسي از نظر الكتريكي
قبل از عمليات راه‌اندازي ترانسفورماتور بازرسي و كنترل‌هاي ذيل بايستي انجام گيرد:
ارقام نوشته شده بر روي پلاك مشخصات بايد به دقت كنترل و با مشخصات فني مورد درخواست مشتري مطابقت داشته باشند.
شماره سري كه بر روي پلاك مشخصات ثبت شده است، نيز بايد با شماره سري كه روي درب مخزن در طرف شماره ضعيف حك شده، مطابقت داشته باشد.
در صورت موازي نمودن، ‌بايد نسبت تبديل، گروه اتصال، درصد ولتاژ اتصال كوتاه، قدرت اسمي و ولتاژ اسمي را طبق شرايط ذيل مورد توجه قرار داد:
1. يكسان بودن نسبت تبديل با تلرانس %5/0±؛
نسبت تبديل را بايد به كمك يك ولت‌متر در كليه حالات كليد تنظيم ولتاژ اندازه‌گيري نمود. مقادير اندازه‌گيري شده بايد براي سه فاز يكسان باشد. پس از اين آزمايشات كليد تنظيم ولتاژ را بايد بر روي وضعيت موردنياز قرار داد. منظور از وضعيت مورد نياز، وضعيتي است كه ولتاژ آن با ولتاژ شبكه مطابقت داشته باشد.
2. گروه اتصال مساوي يا قابل تطبيق به يكديگر باشد (بر اساس استاندارد IEC و يا VDE).
3. يكسان بودن درصد ولتاژ اتصال كوتاه با تلرانس %10±
4. نسبت قدرت اسمي نبايد بيش از سه به يك باشد.
5. يكسان بودن ولتاژ اسمي.
ضمناً قبل از بهره‌برداري از ترانسفورماتور به صورت موازي (برقراري ارتباط بين ترمينال‌ها)
بايد كاملاً‌ مطمئن گرديد كه بين ترمينال‌ها همنام ولتاژي وجود نداشته باشد.
جهت تشخيص فوري اشكالات احتمالي كه احتياج به دقا ندارند، مي‌توان با يك دستگاه مگر (ولتاژ تا 2500 يا 5000 ولت) مقاومت مواد عايق بين فشار قوي و فشار ضعيف، فشار قوي و بدنه، فشار ضعيف و بدنه را آزمايش كرده و امكان وجود نقاط قطع شده يا اتصالي را در سيم‌پيچ‌ها بررسي كرد. پس از اطمينان از صحت ترانسفورماتور مي‌توان آن را برقدار نمود.
كنترل‌هاي قبل از برقدار كردن
انجام آزمايش مقاومت عايقي (مگر):
آزمايش سنجش استقامت عايقي سيم پيچ‌ها نسبت به بدنه با استفاده از دستگاه مگر.
خروجي سيم‌پيچ‌ها را به يكديگر متصل نموده (مثلاً ترمينال‌هاي طرف فشار قوي) و ولتاژ آزمايش را از طريق يك دستگاه مگر به آن اعمال مي‌نماييم. ضمناً ساير ترمينال‌هايي كه تحت پتانسيل قرار نمي‌گيرند، را نيز اتصال زمين مي‌كنيم. سرم‌هاي سيم پيچ ديگر را به يكديگر وصل كرده، همراه با مخزن ترانسفورماتور اتصال زمين مي‌كنيم. ولتاژ بايستي به تدريج و بدون انقطاع از صفر شروع شده و تا حد آزمايش، افزايش يابد. پس از رسيدن به ولتاژ آزمايش،‌ آن را به مدت يك دقيقه ثابت نگه
مي‌داريم و مقدار مقاومت عايقي را به مگا اهم مي‌خوانيم.
تذكر: اين آزمايش در مورد هر يك از سيم‌پيچ‌ها به روشي كه در بالا گفته شد، انجام مي‌گيرد. مقدار ماكزيمم ولتاژ آزمايش، 5 كيلوولت است.
اندازه‌گيري مقاومت اهمي (DC) سيم‌پيچ‌ها:
به منظور فوق از روش ساده ولت‌متر ـ آمپرمتر استفاده مي‌شود و براي اعمال جريان از يك دستگاه منبع تغذيه DC استفاده مي‌شود.
روش اندازه‌گيري: مدار آزمايش به صورت شكل زير مي‌باشد. با وصل كليد S، جريان DC از سيم‌پيچ عبور كرده و افت ولتاژ بر روي سيم‌پيچ تحت آزمايش را اندازه مي‌گيريم. با استفاده از رابطه R=V/I مقاومت اهمي سيم‌پيچ محاسبه مي‌گردد. ثبت نمودن دماي آزمايش بسيار حائز اهميت است، زيرا همانطوري كه مي‌دانيم، مقاومت تابعي از حرارت مي‌باشد. همچنين بايستي دقت نمود تا تابلوها و اتصالات مدار آزمايش، مقاومت ناچيزي داشته باشند. بديهي است در غيراينصورت موجب خطا در اندازه‌گيري مي‌گردد.
شكل 5
كنترل گروه اتصال
نقاط a, A را به يكديگر وصل نموده، سپس ولتاژ متناوب 380V را به طرف فشار قوي اعمال مي‌كنيم. حال ولتاژ نقاط باقيمانده را نسبت به يكديگر اندازه گرفته و با گروه‌برداري موردنظر مقايسه مي‌كنيم. چنانچه مقادير يكسان و يا اختلافي ناچيز داشته باشند، گروه اتصال تاييد مي‌گردد.

شكل 6
كنترل نسبت تبديل (كنترل عملكرد تنظيم ولتاژ)
نسبت تبديل عبارت است از نسبت ولتاژ اوليه به ولتاژ ثانويه، هنگامي كه ترانسفورماتور بي‌بار مي‌باشد. در اين حالت مي‌توان از افت ولتاژ ناشي از جريان بي‌باري صرف‌نظر نمود.
روش‌هاي اندازه‌گيري: مي‌توان از دو ولت‌متر، يكي در اوليه و ديگري در ثانويه ترانسفورماتور بي‌بار استفاده نمود و نسبت ولتاژهاي خوانده شده را توسط آنها نسبت تبديل به حساب آورد، ولي اين روش چندان دقيق نيست، زيرا خطاهاي اندازه‌گيري و نيز خطاي ولت‌مترها موثر خواهند بود. لذا به
منظور اندازه‌گيري دقيق از دستگاه‌هاي مخصوص استفاده مي‌شود. اين دستگاه ما را قادر مي‌سازد تا نسبت بين دو ولتاژ هم‌فاز و يكسان از نظربرداري را اندازه بگيريم. دستگاه اندازه‌گيري نسبت تبديل داراي چهار ترمينال، يك گالوانومتر و تعدادي سلكتور جهت ثبت نسبت تبديل اسمي مي‌باشد.
طرز كار: ترمينال‌هاي S,R دستگاه را به ابتدا و انتهاي سيم‌پيچي فشار قوي و ترمينال‌هاي s,r دستگاه را با درنظر گرفتن جهت صحيح برداري به سيم‌پيچ فشار ضعيفي كه متناظر سيم‌پيچي فشار قوي است، متصل مي‌كنيم. مثلاً 1,2V نسبت تبديل اسمي را محاسبه نموده و بوسيله سلكتورهاي مربوطه در دستگاه ثبت مي‌كنيم. با وصل كليد اصلي، برق شبكه (220V) از طريق ترمينال‌هاي S,R به سيم‌پيچ فشار قوي انتقال مي‌يابد و سپس با نسبت كمتري از طريق سيم‌پيچ فشار ضعيف به دستگاه برمي‌گردد.
در اينجا نسبت تبديل ولتاژهاي رفت و برگشت را اندازه گرفته و با مقدار اسمي آن مقايسه مي‌كند و نتيجه را به صورت درصد خطا نشان مي‌دهد. طبق استاندارد IEC76 اين خطا بايستي در محدوده %5/0± اندازه‌گيري نسبت تبديل براي كليه پله‌هاي تنظيم ولتاژ انجام شود.

شكل 7
كنترل منبع انبساط از نظر سطح روغن
در صورتي كه درجه روغن‌نما كاهش سطح روغن را به مقدار جزئي از مقدار تعيين شده نشان دهد، بايد كسري آن را با روغن عاري از رطوبت ترجيحاً همان نوع و با همان كلاس مطابق IEC600296 جبران نمود. البته بايد درنظر داشت كه مقدار تعيين شده در دماي مختلف در روي درجه روغن‌نما متفاوت است.
اگر روغني كه اضافه مي‌شود، توسط كارخانه سازنده ترانسفورماتور يا سازنده روغن عاري از رطوبت و در ظرف‌هاي مطمئن تحويل گرديده باشد، مي‌توان از آزمايش استقامت الكتريكي روغن قبل از ريختن به داخل ترانسفورماتور صرف‌نظر نمود. لوله‌ها و پمپ‌ها و ظروف مورد استفاده بايستي قبلاً با استفاده از روغن تميز و عاري از رطوبت و به دقت تميز و شسته شوند.
كنترل اتصال زمين بدنه و ساير نقاطي كه بايد اتصال زمين شوند:
پيچ‌هاي اتصال زمين بدنه و درپوش (و در صورت لزوم ساير قسمت‌ها) بايد با سيم مناسب به زمين متصل شوند.
هواگيري از مقره‌ها و رله بوخهلتس و ساير محل‌هاي هواگيري
پيش از شروع كار بايد درجه روغن‌نما در دما محيط 20 درجه علامت 20+ درجه سانتيگراد را نشان دهد. روش تخليه هوا در مقره‌ها فشار قوي بر اساس DIN42531 براي ولتاژهاي 11 و 20 و 33 كيلوولت و مطابق شكل زير به اين شرح است: مهره 2 را تا اندازه‌اي باز كرده ميله اتصال (9) را كمي به داخل مقره (5) فشار داده تا هواي موجود بين ميله اتصال (9) و مقره (5) از كنار واشر (4) خارج شود. با اين عمل مختصري روغن بيرون مي‌ريزد كه بايد آنرا به دقت تميز نمود. سپس مهره 2 را دوباره در جاي خود محكم كنيم. با رعايت اين امر كه شاخك جرقه‌گير بالايي (13) بايد درست در امتداد شاخك پاييني (12) باشد.
جهت تخليه هواي مقره‌هاي فشار ضعيف بر اساس DIN42530 و مطابق شكل‌هاي زير هم بدين نحو عمل مي‌گردد:
مهره 2 را كمي باز كرده و همزمان با آن مهره فوقاني (7) را به طرف درب لغزانده درب مخزن فشار داده تا اين عمل باعث جلوگيري ريزش روغن از طريق زير مقره و لغزنده شدن واشر لاستيكي (8)
و نتيجتاً آب‌بندي نامناسب بين مقره و درب مخزن گردد. سپس با نوك آچار (پيچ‌گوشتي) به قسمت مياني مقره فوقاني (7) و واشر (6) فشار وارد نموده تا روغن خارج شود (روغن خارج شده تميز گردد) مهره 2 را در پايان كار بايد محكم كنيد.
مشخصات عمومي مقره فشار قوي DT250Amp
مشخصات عمومي مقره فشار ضعيف DTI250-630
مشخصات عمومي مقره فشار ضعيف DT1/1000-2000-3150
حصول اطمينان از صحت عملكرد رله‌ها و مدارهاي حفاظتي پست
عملكرد هر رله و وسيله حفاظتي با توجه به نوع آن متفاوت است و بايد طبق كاتالوگ مربوطه از صحت عملكرد آن اطمينان حاصل گردد.
جذب جريان هجومي
جذب جريان‌هاي هجومي بايد هنگام انتخاب فيوزها و نصب و تنظيم وسايل حفاظتي مورد توجه قرار گيرد.
حداكثر مقدار شدت جريان هجومي در موقع وصل كردن تابعي است از پس ماند مغناطيسي در هسته (حاصله از قطع قبلي) و مقدار ولتاژ شبكه در لحظه وصل كه مقدار مقاومت سلفي و اهمي سيم‌پيچ هم تا حدودي در آن موثر است.
اندوكتانس فاصله هوايي سيم‌پيچ‌ها نيز بسيار مهم است. بيشترين شدت جريان هجومي ناشي از وصل هنگامي ايجاد مي‌شود كه ترانسفورماتور در حالت بي‌باري دقيقاً در لحظه‌اي به شبكه متصل شود كه مقدار ولتاژ متناوب در آن لحظه صفر گردد.
از جدول زير مي‌توان مقدار تقريبي جريان هجومي مرتبط با جريان نامي فشار قوي كه ممكن است هنگام راه‌اندازي و اعمال ولتاژ سمت فشار قوي در ترانسفورماتورهاي نرمال توزيع تحت شرايط نامساعد ايجاد شود، را محاسبه نمود.
كنترل، سرويس و نگهداري دوره‌اي
پيش از شروع كار بازبيني، بايد كليه اتصال‌هاي ترانسفورماتور به خارج قطع و سپس نقاط اتصال با شبكه را اتصال كوتاه و نيز اتصال به زمين كرد. سپس موارد زير را كنترل نمود:
سطح روغن
سطح روغن بايد كنترل و در صورت نياز اضافه گردد. شيشه روغن‌نما را بايد تميز نمود. چنانچه سطح روغن به زير علامت 20 درجه (Min) رسيده باشد، احتمال مي‌رود كه ترانسفورماتور رطوبت گرفته باشد.
آزمايش وضعيت روغن
اگر مخزن و منبع انبساط همواره مطابق دستورالعمل با روغن پر باشند، كافي است هر پنج سال يكبار روغن موجود در ترانسفورماتور از نظر مقدار رطوبت جذب شده آزمايش و استقامت الكتريكي روغن اندازه‌گيري شود. در صورتي كه استقامت الكتريكي روغن كمتر تز 30KV/2.5mm باشد، بايد ترانسفورماتور طبق دستورالعمل مربوطه رطوبت‌زدايي و روغن آن تصفيه و يا تعويض گردد.
آب‌بندي
جهت حصول اطمينان از آب‌بند بودن ترانسفورماتور، بايستي تمام اتصالات پيچ و مهره‌اي مخزن و منبع انبساط در وضعيت گرم كنترل و در صورت لزوم آچاركشي شود.
كليد تنظيم ولتاژ
كنتاكت‌هاي كليد تنظيم ولتاژ در صورتي كه مدتي در يك وضعيت باقي بمانند، كثيف مي‌شوند، لذا بايد حداقل سالي يكبار آنرا در حالت بدون ولتاژ
چندين بار در وضعيت‌هاي مختلف حركت داد تا كنتاكت‌ها خود بخود تميز شوند. در صورت وجود نقص آب‌بندي در دستگيره چرخان كليدي تنظيم ولتاژ بايد نسبت به رفع آن اقدام نمود.
ماده رطوبت‌گير (سيليكاژل)
ماده رطوبت‌گير لازم است بطور دايره‌اي (حداقل هر سه ماه يكبار) از لحاظ تغيير رنگ كنترل گرديده و در صورتي كه رطوبت جذب نموده و از رنگ آبي ـ بنفش به رنگ صورتي درآمده باشد، ماده با حرارت احيا و يا در صورت لزوم تعويض گردد.
عيوب احتمالي و نحوه رفع آنها
نشتي از اتصالات و پيچ‌ها
(در صورتي كه نقص آب‌بندي در مدت طولاني ادامه داشته باشد و حتي پس از محكم كردن پيچ‌ها، باز هم نشتي برطرف نگردد، بايد واشرهاي مربوطه را تعويض نمود).
در صورت وجود نقص آب‌بندي در ساير قسمت‌ها مثلاً ديواره‌هاي مخزن، منبع انبساط و يا رادياتورها بايستي از كارخانه سازنده كمك گرفت.
عدم ورود و خروج هوا از محفظه رطوبت‌گير
عدم عبور هوا از محفظه رطوبت‌گير، در قسمت تحتاني آن (پياله حاوي روغن) به خوبي قابل رويت است. در چنين حالتي، اتصال‌هاي پيچ و مهره‌اي
منبع انبساط با محفظه رطوبت‌گير كه احتمالاً دچار نقص هوابندي هستند، بايد محكم شده و در صورت نياز واشرها تعويض شوند. واشر درب منبع انبساط نيز بايستي كنترل گردد.
ازدياد دماي محيط
اگر دماي هواي محيط بيش از 40 درجه سانتيگراد باشد، بايد تهويه بهتري براي اتاق نصب درنظر گرفته و بررسي كرد كه آيا ترانسفورماتور تحت بار اضافي است يا خير؟ ضمناً بايد شدت جريان نيز اندازه‌گيري شود. اگر ترانسفورماتور با ترانسفورماتور ديگري در حالت موازي باشد، بايد شرايط لازم براي موازي كردن آن برقرار گرديده و حالت كليد تنظيم ولتاژ و عملكرد دماسنج نيز كنترل شوند.
عمل كردن رله بوخهلتس
گاز و يا هواي جمع شده درون رله را بدون كنترل و بررسي تخليه ننماييد. حداقل قابليت احتراق آن آزمايش گردد. لازم است كه گاز و يا هواي جمع شده در داخل رله را توسط دستگاه آزمايش گاز جمع‌آوري و تجزيه نمود. عكس‌العمل (تغيير رنگ و رسوب) مايع آزمايش كننده دليل بر شكست استقامت الكتريكي روغن و بروز قوس الكتريكي و يا احتمالاً انهدام مواد عايق است كه در اين صورت بايستي كارخانه سازنده را مطلع نمود.

فایل : 27 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...