info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله انواع سيستم هاي انژكتور

مقاله انواع سيستم هاي انژكتور

انواع سيستم هاي انژكتور
1-spfi سوخت توسط يك يا دو انژكتور مركزي پاشيده مي شود . 2- m pfi ( از اين سيستم بيشتر استفاده مي كنيم ) براي هر سيلندر يك انژكتور به كار مي رود.
3- Gdi ( كزل ) سوخت مستقيما به داخل محفظه تزريق مي شود .
انواع Ecu :
MM8P : پرشيا: شامل 35 پايه و هر چهار انژكتور با هم پاشش مي كنند .
SAGEM SL96 : پژو پارس – سمند – پيكان و پژو 405 كه شامل 55 پايه انژكتور ها دو به دو پاشش مي كنند .
SAGEM S2000 : پژو 206 كه شامل 112 پايه ، سه سوكت و انژكتورها تك تك ( بطور مجزا ) پاشش مي كنند .
وظايف ECU عبارتند از:
1- كنترل مقدار و زمان پاشش سوخت متناسب با مقدار هواي ورودي به موتور
2- كنترل مقدار كنترل مقدار اولش جرقه 3- كنترل استپ موتور 4- ضبط كردن عيوب به وجود آمده در سيستم و نشان دادن عيوب بوسيله دستگاه دياگ 5- كنترل لامپ اخطار عيوب 6- قطع پاشش سوخت در دورهاي بالا (cut-off)
تجديد حافظه Ecu ( MM8P ، پرشيا )
قبل از تجديد تجديد حافظه اول بايد عيب را پاك كنيم .
روش هاي پاك نمودن خطا از حافظه Ecu
روش اول: (مرحله اول)
استفاده از دستگاه عيب ياب دياگ
روش دوم:
كه يك روش تجربي بوده و احتياجي به دستگاه دياگ ندارد و در اين روش بعد از برطرف كردن عيب هاي بوجود آمده در سيستم كابل مثبت باطري را حداقل به مدت 15 دقيقه جدا نمائيم كه با اين عمل كه خظاها از حافظه Ecu پاك مي شود . بعد از پاك كردن عيب ها بوسيله هر يك از دو روش فوق حتما بايد Ecu را تجديد حافظه نمود كه تجديد حافظه شامل سه مرحله مي باشد كه مراحل عبارتند از :
مرحله اول :
1- رتايمينگ Retiming ( كه براي همه خودروها يكسان است )
الف : سوئيچ را به مدت 10 ثانيه ببنديد
ب : سوئيچ را به مدت 10 ثانيه باز نمائيد .
ج : بدون گاز دادن خودرو را روشن كنيد .
مرحله دوم :
ثبت نسبت دنده هاي گير بكس در حافظه Ecu ( معرفي دنده ها) :
ابتدا اهرم وضعيت دنده را در وضعيت دنده يك قرار دهيد و حركت نمائيد دور موتور را به 3500 دور بر دقيقه برسانيد حال وارد دنده دو شده و دور موتور را مجددا به 3500 دور بر دقيقه برسانيد اجازه دهيد تا دور موتور كاهش پيدا كند تا بتوانيد از دنده دو وارد دنده يك ( معكوس) بشويد در اين حالت دنده يك براي Ecu شناسايي مي شود معرفي دنده هاي 2 و 3و 4 و و5 به همين ترتيب مي باشد و دنده عقب نيز احتياجي به معرفي ندارد .
مرحله سوم :
تنظيم تطبقي Ecu براي تنظيم مقدار مخلوط سوخت و هوا
1- موتور بايد به اندازه كافي گرم شود . مايعات و سوخت ماشين بايد فول باشند . ماشين را نبايد جك بزنيم.
2- تست جاده در كمتر از 15 دقيقه
3- در حالت هاي مختلف با خودرو رانندگي كنيد .
شرايطي كه Ecu نياز به تجديد حافظه شدن دارد :
1- استفاده از Ecu نو
2- چنانچه كابل مثبت يا منفي باطري بيش از 15 دقيقه برداشته شده باشد .
3- در صورت جدا شدن كانكتور هاي Ecu ( بالاتر از از 5 دقيقه)
4- در صورت جدا شدن رله دوبل ( تيپ يك ، بالا از 5 دقيقه )
طريقه تجديد حافظه در پژو 206
طريقه تجديد حافظه در پژو 206 شبيه تجديد حافظه در پژو پرشيا است .
معايب ناشي از تجديد حافظه نشدن Ecu :
1- پس از استارت زدن موتور و روشن شدن آن خود به خود خاموش مي شود .
2- زمان ترمز گرفتن موتور خاموش مي شود .
3- زمان كولر گرفتن موتور خاموش مي شود .
4- موتور ريپ مي زند .
نكات ايمني در مورد :Ecu
1- از سري كردن باطري ها يعني تبديل به La ولت كردن خودداري كنيد .
2- از يك شمع جهت تست مدار جرقه زني استفاده شود ( چون اگر از پيچ گوشتي استفاده شود ولتاژ زيادي به Ecu ارسال مي كند و Ecu را مي سوزاند )
3- در هنگام از همان نوع Ecu استفاده شود .
4- سر باطري بيش از 15 دقيقه نبايد جدا بماند .
واحد كنترل الكتريكي ELEctronic control unit
1- ROM حافظه ثابت – دايم – پايدار
انواع حافظه
2- RAM حافظه موقت – غير دايم تنظيمي( بيشتربا دستگاه دياگ با حافظه RAM كار داريم)
حافظه RAM اگر پاك شود ماشين روشن مي شود ( بر خلاف حافظه ROM ) ولي موتور بد كار مي كند و تنظيمات بهم مي خورد و با دستگاه دياگ بايد موتور دوباره تنظيم شود .
يك برق حتما بايد از طريق Ecu روي حافظه RAM باشد كه حافظه پاك نشود .
آدوانس را در پرشيا مي توانيم تغيير دهيم كه از 0 تا 8 است و بين 2 تا 3 خوب است .
حالت قطع و وصل موتور را كاتاف ( cut-off) مي گوند ( قطع كردن انژكتورها كه دور موتور خيلي بالا نرود )
در داخل هر دنده اي ما cut-off داريم مثلا در دنده يك دور موتور 600 كه برسد ديگر بيشتر بالا نمي رود و بايد دنده عوض شود ولي اگر در پرشيا در دنده يك زياد گاز بدهيم موتور شروع به ريپ زدن مي كند ولي اين مورد ايرادي ندارد .
روش معرفي مجدد ريموت كنترل براي سيستم قفل مركزي ( تيپ يك ، معرفي كد )
در سيستم هاي قبل از قبل مركزي فقط يك كمر بين ريموت كتنرل و قفل مركزي رد و بدل مي شد و اين كه مي توانست بوسيله افراد سود جو شناسايي شود در اين سيستم جديد با هر بار عمل كردن قفل مركزي بوسيله ريموت كنترل كه ارتباطس بين آن ها يك عدد افزايش مي يابد تا اين كه ثابت نماند اين روش جديد باعث مي شود اگر از ريموت كنترل زماني استفاده شود كه فاصله آن با گيرنده قفل نصب شده بر روي ماشين زياد باشد و ارتباط بين آن دو بر قرار نباشد تطبيق كد ريموت با قفل مركزي بهم مي خورد و بايد ريموت كنترل را با قفل مركزي با روش زير تطبيق داد .
1- كليد فشاري را آنقدر در حالت فشار دادن نگه مي داريم تا چراغ كوچك خاموش گردد .
2- كليد فشاري را رها كرده تا چراغ كوچك بصورت دايم روشن بماند .
3- دوباره كليد فشاري را فشرده و رها كنيد و سپس سوئيچ را باز و بسته نماييد.
4- به مدت حد اقل سه ثانيه صبر كنيد تا عمليات بالا در BSA ثبت شود .
تذكر خيلي مهم :
فقط در صورت تعويض Ecu سيستم سوخت رساني و جرقه سوئيچ بايد مجددا توسط دستگاه دياگ تعريف شوند در غير اين صورت تغريف مجدد سوئيچ تاثيري بر عمل كردن قفل مركزي نداشته و موجب اخلال در Ecu مي گردد عدم توجه به اين موضوع باعث آسيب رسيدن به سيستم مي شود .
تيپ 2 :
در تيپ 2 در صورتي كه بين ريموت و قفل مركزي ارتباط برقرار نشود . براي تطبيق كه ارتباطي بايد سوئيچ را در جا سوئيچي قرار داده و دست خود را بر روي دكمه قفل Louck قرار داده و به مدت 10 الي 15 ثانيه نگه مي داريم سپس سوئيچ را باز و بسته نموده و بعد از بيرون آوردن سوئيچ از محل خود آنرا امتحان مي كنيم اگر مجددا رابطه برقرار نشد يك بار ديگر مراحل فوق را انجام مي دهيم .
هنگام عيب يابي با دستگاه ذياگ دو نوع خطا يا فالت ( Foult) وجود دارد كه عبارتند از :
پر مننت فالت Permanent Foult خطاي دائم( اساسي)
اينتر مينت فالت interminet Foult خطاي متناوب ( غير اساسي)
خطاهاي غير اساسي معمولا با انجام عمل پاك كردن خطاها ( foult clearing) پاك مي شود در حالي كه خطاهاي اساسي معمولا بيانگر وجود يك اشكال اساسي مانند قطع بودن سيم ها ، خرابي قطعات و غيره مي باشد .
نكته عيب يابي در مورد لامپ عيب
دلايل روشن نشدن لامپ عيب در MM8P
1- سوختن خود لامپ اخطار عيب
2- سوختن فيوز F12
3- قطع شدن سيم C120
انواع سنسورها
سنسور دماي آب Codant thremis far
سنسور هواي ورودي AiR thremis far
سنسور سرعت خودرو vehicle speed sensor
لامپ اخطار سيستم انژكتوري Injectian system warning lamp
رله دوبل Rual Relay
رگلاتور فشار بنزين Fual pressure regulator
گرمكن محفظه گاز ThroH housiri Heacter
ناك سنسور Knack sensor
موارد عيب يابي:
در خودروي پرشيا 3 عدد سنسور دماي آب به رنگ هاي سبز ، آبي و قهوه اي وجود دارد كه محل ارسال اطلاعات آن ها به شرح زير مي باشد :
سنسور سبز : اطلاعات دماي آب را براي Ecu مي فرستد .
سنسور آبي : اطلاعات دماي آب را براي نشاندهنده جلوي راننده مي فرستد .
سنسور قهوه اي :اطلاعات دماي آب را براي كنترل يونيت فن مي فرستد .
نكته عيب يابي سنسوردماي آب :
جهت تست مقاومت الكتريكي محدوده مقاومت اهمي برابر است با 150 تا 4 كيلو اهم مي باشد . سنسور دماي آب در 206 آبي رنگ و در پيكان سبز رنگ مي باشد.
سنسور اكسيژن :
وظيفه اين سنسور اندازه گيري مقدار اكسيژن موجود در گازهاي خروجي از اگزوز مي باشد .
اگر اكسيژن گازهاي خروجي زياد باشد نتيجه مي شود كه مخلوط سوخت و هوا رقيق است و اگر گازهاي خروجي كم باشد نتيجه مي شود كه مخلوط سوخت و هوا غني مي باشد . دماي ايدال كاركرد سنسور اكسيژن كه براي بدست آوردن اين درجه حرارت از يك المنت گرم كن كه درون سنسور اكسيژن قرار دارد استفاده مي شود .
لامپ عيب ياب سيستم سوخت رساني و جرقه :
اين لامپ زرد رنگ كه بر روي صفحه نشاندهنده قرار دارد بيانگر وجود اشكال در سيستم سوخت رساني و جرقه مي باشد . عملكرد اين چراغ در حالت عادي بشكل زير مي باشد :
1- هنگامي كه سوئيچ باز است ولي موتور روشن نشده است اين چراغ روشن مي ماند .
2- با روشن شدن موتور بايد اين لامپ خاموش شود در صورتي كه روشن بماند بيانگر يك عيب اساسي در خودرو مي باشد . كه اين عيب مي تواند يكي از موارد زير باشد :
1- اشكال در عملكر كويل شماره 1
2- اشكال در عملكرد كويل شماره 2
3- اشكال در عملكرد كنترل انژكتورها
4- اشكال در عملكرد Ecu
تذكر : لازم به ذكر است كه عيب هاي غير اساسي خودرو فقط در حافظه Ecu ثبت مي شوند ولي باعث روشن شدن اين لامپ نمي گردد .
رگلاتور فشار بنزين :
محل رگلاتور فشار بنزين در خودروهاي پرشيا و سمند در انتهاي ريل سوخت مي باشد و در 206 اين رگلاتور در درون پمپ بنزين قرار دارد كه خود پمپ بنزين نيز در داخل باك قرار دارد وظيفه اين قطعه ثابت نگه داشتن فشار بنزين درمسير سوخت مي باشد . نحوه عملكرد آن در زمان دورآرام چون مصرف بنزين نسبت به دور بالا كمتر است و در زير ديافراگم نيروي حاصل از فشار سوخت ايجاد مي شود و در سمت ديگر ديافراگم بعلت بسته بودن دريچه گاز نيروي خلاء نسبتا زياد موجود مي باشد كه مجموع اين دو نيرو بر فنر غلبه كرده و سبب باز شدن مسير برگشت سوخت به باك مي باشد . فشار مدار سوخت در خودروهاي مختلف به شرح زير مي باشد :
پرشيا ( 2.3 – 2.7 Bar) پژو 206 (3) Bar پيكان (3.5 Bar)
در صورتي كه رگلاتور فشار بنزين به صورت صحيح عمل نكند در اثر افزايش فشار سوخت مقدار تزريق سوخت از انژكتورها افزايش يافته در اثر غليظ شدن مخلوط هوا و سوخت توليد گاز CO ( منو اكسيد كربن ) افزايش مي يابد كه جهت رفع اشكال مي توان ابتدا بوسيله دستگاه آناليز چهار گاز مقدار گازهاي خروجي را اندازه گيري نمود و با مقايسه اين مقدار با مقدار

فایل : 12 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...